בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 132 (233) 01/05/00

זמן אוויר

נחיתה בכיכר האדומה

תגיות: רוסיה

מערך ההגנה האווירית של ברה"מ בשנות ה-80 היה דבר שיש להתפאר בו: טילים מתקדמים, מטוסי יירוט משוכללים וכ-10,000 תחנות מכ"ם הפכו אותו לכמעט בלתי חדיר. עד שהופיע מתיאס רוסט.

ליאור שליין

רוסט, פקיד בנק מתלמד מעיירה קטנה ליד המבורג, גרמניה, החליט ללמוד לטוס. בגיל 18 עבר מבחנים לקבלת רשיון טיס פרטי והתחיל לצבור שעות טיסה. כשהיה בן 19 התפטר מעבודתו בבנק והלך להגשים את חלומו הגדול: קריירה של טייס מסחרי. אבל לשם כך היה צריך רוסט לצבור שעות נוספות באוויר. הוא יצא לטיסות, ארוכות ככל האפשר, בשמי אירופה, בדרך אל הרשיון הנכסף.
ביום חמישי, ה-28 במאי 1987, המריא רוסט מהלסינקי במטוס צסנה 172, מטוס קל, חד-מנועי. הוא אמור היה לחזור הביתה, לגרמניה, דרך שטוקהולם. אבל במקום לטוס לשטוקהולם החליט רוסט להראות למקהלת הנ"מ האדום מאיפה משתין הדג וטס 150 ק"מ דרומה, עד שהגיע לאיזור קוהטלה-יארווה, עיר חוף באסטוניה, כ-140 ק"מ מלנינגרד.
זמן קצר לפני-כן התקבל במגדל הפיקוח של לנינגרד דיווח מפינלנד, כי המטוס נעלם ממכשירי המכ"ם שלהם ויתכן שחדר לתחום האווירי של ברה"מ. שטויות, ענו הסובייטים, זה לא יכול לקרות.
יכול, ועוד איך יכול. סמוך לשעה שש בערב נחת רוסט בכיכר האדומה במוסקבה, ליד הקתדרלה של סנט-באזיל, לא לפני שעשה שלושה סיבובים מעל איזור הקרמלין. כשיצא מהמטוס, העוברים והשבים היו בטוחים כי מדובר בצילומי סרט קולנוע וביקשו מרוסט חתימות. גם השוטרים הרוסים שהגיעו למקום, המומים, ביקשו להצטלם עם הכוכב הצעיר. רק שעתיים אחרי הנחיתה הגיעה לימוזינה שחורה לכיכר האדומה ולקחה את רוסט לחקירה. הסתבר כי כשחצה את הגבול חלפו לידו מטוסי קרב סובייטיים ופשוט נתנו לו להמשיך. גם שר ההגנה הסובייטי וראש מערך ההגנה האווירית המשיכו, יומיים בדיוק, עד שהודחו בבושת-פנים מתפקידם.

עוד באותו מדור

עלילות דוליטל מעל טוקיו

זו היתה גיחה, מהסוג שמשנה את פני המערכה: באפריל 1942, באחת מנקודות השפל של ארה"ב במלחמת-העולם השנייה, יצאו מפציצים אמריקאיים להכות בבטן הרכה של היפנים - הבירה טוקיו. במשימה, שכבר משלב ההמראה נראתה אבודה, הצליח ג'יימס דוליטל האגדי להוביל את הצוותים אל המטרה ולהלום ביפנים. כשנטש את מטוסו מעל סין, חשב שנכשל ושמשפט צבאי מצפה לו. הוא לא ידע שעבור האמריקאים הוא הפך לגיבור

המטוסים שלא יוצרו (אבל שינו את עולם התעופה)

בשלהי מלחמת-העולם השנייה עמלו הנאצים על פיתוח מטוסי סילון. על השולחן התקדמו השרטוטים והפיתוחים בקצב מהיר - אך רק מעט מהמטוסים שתוככנו אכן יוצרו. למרות זאת, אותם מטוסי סילון מעטים ששרדו לאחר כניעת הרייך הועברו לארה"ב ויחד עם המהנדסים הגרמנים שנפלו בשבי, שימשו השראה למטוסי הסילון הראשונים של העולם החופשי. אפילו את ראשיתו של המטוס החמקן אפשר למצוא בסיפור הזה