בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 151 (252) 01/06/03

עסקי אוויר

מסוקי העטלף של חיל-האוויר סייעו לשייטת בלכידת ספינת הטרור

פעולת הקומנדו המוצלחת, במהלכה השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינה "אבו-חסן", זכתה לכותרות רבות. מה שלא פורסם עד כה הוא סיפור המבצע שקדם להשתלטות, מבצע משותף לספינות הטילים של חיל-הים ולמסוקי עטלף. הסיפור המלא, בלעדי לבטאון חיל-האוויר

רן רוזנברג, צילום: מיטל דינור

ונתחיל מהסוף. בליל יום שלישי ה-21 במאי, בשעה 23:30, השתלטו לוחמי הקומנדו הימי על ספינת הדיג "אבו-חסן", בשעה שעשתה את דרכה מלבנון אל חופי עזה. על סיפונה של הספינה עצרו הלוחמים את חמאד מסלם מוסאבו-ע'מרה, מבכירי "המהנדסים" של החיזבאללה ואיתו אמצעי לחימה וחומרי הדרכה רבים.

עד כאן הכל ידוע. אלא שהשתלטות לוחמי הקומנדו היתה רק חלק מסיפור תפיסתה של הספינה. סיפור בו אחת מדמויות המפתח היא דווקא טייסת "מגיני המערב", טייסת המסוקים הימיים של חיל-האוויר. מאחורי הקלעים, טסו מסוקי העטלף של חיל-האוויר ובשיתוף ספינות הטילים של חיל הים הצליחו לאתר את ספינת המחבלים.

"היינו בעיצומה של טיסת אימון שגרתית, כאשר עלה מולנו הבקר והודיע כי אנחנו צריכים לחזור אל הטייסת במהירות האפשרית", משחזר רס"ן א', סגן מפקד טייסת מסוקי העטלף, את תחילתו של המבצע. "לפי הדיבור בקשר הבנתי שמדובר בפעילות חשובה ולאחר שנחתנו הספקתי לראות שהגף הטכני כבר הכין את כל הציוד הדרוש לקראת הטיסה".

גילוי ספינת דיג בלב-ים ומעקב אחריה היא משימה מורכבת ומסובכת. כדי שלוחמי הקומנדו יצליחו לעלות על גבי הספינה חייב להתקיים זיהוי ודאי של המטרה. בנקודה זו נכנס חיל-האוויר לתמונה. מסוק העטלף נועד לפעול מספינות הטילים של חיל-הים, עליהן הוא מסוגל לנחות ולהמריא. המסוק משמש לבניית תמונת שדה הקרב הימי ולאיתור מטרות בטווחים ארוכים, מעבר לטווח הסטי"ל. לצורך משימה זו כולל צוות המסוק קברניט, טייס משנה וקצין סיור מוסק (קס"מ).

 

"חצי שעה לעמדות מסוקים"

 

עם רדת החשיכה נוחת מסוק עטלף ראשון על אחד הסטי"לים של חיל-הים. "מיד ניגשנו אל מפקד הספינה כדי לקבל תדריך קצר על הפעולה, במהלכו הסבירו לנו מה נדרש מאתנו", מספר סרן נ', טייס המשנה בצוות המסוק. בזמן שצוות המסוק עבר על פרטי המשימה, מוזנק על-ידי מיפקדות חיל-הים וחיל-האוויר מטוס שחף, שגם הוא מיועד למשימות סיור ימי.

"חצי שעה לעמדות מסוקים", היתה ההודעה במערכת הכריזה שהעירה את צוות המסוק. "כמעט ונפלתי מהמיטה בקומה השלישית", מספר סרן ח', קצין הסיור. "במהלך הלילה לא חשבתי שיקרה משהו ופתאום הכל התהפך. האדרנלין זרם בטירוף".

בזמן שהמסוק הראשון עשה את דרכו אל עבר הספינה החשודה הוזנק מסוק נוסף של הטייסת אל ספינת טילים אחרת. המשימה - סיוע בגילוי ניסיונות הברחה בדרך הים למדינת ישראל.

"עד שהגענו לאזור המטרה הספיקה ספינת הדיג לשנות את מיקומה. בקרבתה נמצאו גם ספינות סוחר רבות והיה חשוב שנשלח אל ספינת האם את הנתונים המדויקים של הספינה". אלא שמזג-האוויר באותו בוקר לא האיר פנים לצוות המסוק. "היה אובך רציני שהגביל מאוד את תנאי הראות", מתאר סרן נ', טייס המשנה של העטלף. "ניסינו להתקרב יותר ויותר, בטיסה זהירה ושקטה. המשימה העליונה היתה קודם כל לא להתגלות כדי לא לחשוף את עצם קיומנו".

"קיבלנו החלטה שאם אנחנו לא רואים אותם אז אין סיכוי שהם יצליחו לראות אותנו", מספר רס"ן א'. "התקדמנו עד לטווח קצר של כמה מיילים מהספינה, בגובה 100 רגל מעל פני הים, והקפנו אותה. בזמן ההקפה שיגר סרן ח' נתונים עדכניים לספינת האם על גודל הספינה ומיקומה".

 

סיכול ממוקד בלב ים

 

זמן מה לאחר-מכן הוזנק לאיזור מסוק שלישי, מוטס על-ידי מפקד הטייסת, סא"ל א'. "צוותנו להיות חלק מכוח ההשתלטות על ספינת הדייגים", א' מספר. "הכוח הורכב ממספר גדול של ספינות טילים ומכוח של הקומנדו הימי. שעת ה-'שין' נקבעה לשעה 23:30. קבענו לעצמנו נקודה מסוימת בים בה נבצע את ההשתלטות. כמובן שיכולנו להשמיד את הספינה אבל רצינו לבצע משהו עדין וממוקד, ולכך נדרשו הכנות מיוחדות".

סמוך לשעת ה-'שין', התקרבו ספינות חיל-הים אל הספינה החשודה וסגרו עליה. מסוק "העטלף" המריא כשהוא מוחשך לחלוטין, כדי לא להתגלות. "המשימה שלנו היתה לחפות מהאוויר על לוחמי השייטת בזמן העלייה לספינה", אומר סא"ל א'.

"טסנו במהירות של 120 קשר", מתאר סרן נ', קצין הסיור המוסק במסוקו של מפקד הטייסת. "כל אותו זמן עקבתי אחר המטרה מבעד למערכת התצפית ודיווחתי לכוחות הימיים תחתינו על כל דבר חשוד. הרגשתי שאם אני לא אתן את הדיווח הכי מדויק, ייתכן ומישהו מהלוחמים ייפגע. ואז שמעתי בקשר את הפקודה - 'להסתער'. אלו היו רגעים מאוד מלחיצים. חלפו 20 שניות ובקשר נשמע הדיווח - 'כולם בידנו'. ההפתעה פשוט היתה מושלמת. הם לא ידעו מאיפה זה נחת עליהם וכשזה קרה, שניים מהם אפילו התעלפו".

בתום השתלטות הבזק החלו החיפושים אחרי אמצעי הלחימה שהוסתרו על גבי הספינה. באותן דקות ארוכות המשיך מסוק העטלף לטוס סביב הספינה, כשהוא מאזין לדיווחים הבוקעים ממערכת הקשר. "ב-15 הדקות הראשונות הלוחמים לא מצאו שום דבר מפליל על סיפון הספינה, ולרגע, אי אפשר היה שלא לחשוב שאולי עשינו טעות", מספר סא"ל א'. "אולם אחרי תחקור קצר של צוות הספינה נתגלו הממצאים אותם חיפשנו. עכשיו כבר היה ברור שתפסנו את הדבר האמיתי. הצלחנו לבצע סיכול ממוקד בלב ים".

עוד באותו מדור

אפאצ'י-לונגבאו ישראלי ראשון, במפעלי "בואינג" בארה"ב

מסוק האפאצ'י-לונגבאו הראשון של חיל-האוויר החל סדרת ניסויי טיסה בארצות-הברית

בסוף חודש יוני מסרה חברת "בואינג" האמריקאית את מסוק האפאצ'י-לונגבאו הראשון שמיועד לחיל-האוויר, לידי צבא ארה"ב, לצורך ניסויי טיסה. אחרי מספר טיסות מבחן לבדיקת תקינות המסוק, יוחזר הלונגבאו למפעלי "בואינג" לצורך התקנת המערכות הישראליות שפותחו עבורו. תמונות ראשונות מעבר לקווים

רעיון: תא גחון במסוקי אפאצ'י יאפשר נשיאת מערכות חדשות

תא גחון שיפותח עבור מסוקי האפאצ'י, יאפשר לשאת מערכות קשר, חימוש ולוחמה אלקטרונית חדשות. אב-טיפוס כבר קיים, בקרוב ייערכו ניסויי טיסה