בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 154 (255) 01/12/03

עסקי אוויר

מלניק כבר לא טס כאן יותר

הוא טייס ה-F-15 הוותיק ביותר בחיל-האוויר, והיחיד מבין חמשת טייסי ה-F-15 הראשונים שטס עד לאחרונה. לזכותו רשומות תשע הפלות וחצי, אחת מהן היא הפלת הבכורה העולמית של ה-F-15. הוא צבר יותר מ - 6,500 שעות טיסה, מתוכן יותר מ - 1,500 על F-15. בסוף חודש אוקטובר, לאחר כמעט 38 שנות טיסה, הוא התייצב לטיסה האחרונה בחיל-האוויר. תא"ל (מיל') משה מלניק תולה את הסרבל

אור יעקב

המכוניות הרבות שהגיעו ביום שישי האחרון של חודש אוקטובר לבסיס חיל-האוויר בתל נוף פנו כולן לכיוון אחד: טייסת "אבירי הזנב הכפול", טייסת ה-F-15 הראשונה של חיל-האוויר. שם, בחדר התדריכים, עמד להיפתח התדריך לקראת טיסתו האחרונה בחיל של אחד ממקימי הטייסת וממפקדיה הראשונים, תא"ל (מיל') משה מלניק.

אם זה היה תלוי בו, מלניק (57) היה ממשיך לטוס בחיל-האוויר עוד שנים ארוכות. רק לפני כשנתיים הוא אמר בראיון לביטאון שהוא "רוצה לטוס לפחות עוד חמש שנים, להיות טייס קרב בחיל-האוויר בגיל 60”. אבל בעל כורחו, בשל גילו, נכפה עכשיו על מלניק להפסיק לטוס.

הוא עבר קורס אימון מבצעי על מטוסי אוראגן ב-1968, ומשם עבר לטייסת סקייהוקים. באוקטובר 1970 כבר טס על הפאנטום החדש, איתו עבר גם את מלחמת יום הכיפורים. במהלכה, אגב, הספיק לצבור ארבע הפלות ראשונות של מטוסי אויב, ועוד אחת משותפת עם אשר שניר ז"ל. בנובמבר 1975 מונה לסגן מפקד טייסת סקייהוק וביוני 1976, יחד עם ארבעה טייסים נוספים, יצא לארה"ב כדי להביא את מטוסי ה-F-15 הראשונים לארץ. מאז, הוא שם.

בתחילה שימש כסגן שני למפקד הטייסת, אחר כך קודם לסגן ראשון, ובמאי 1981 מונה מלניק למפקד טייסת ה-F-15 הראשונה של חיל-האוויר. כחודש לאחר מכן, כבר השתתף במבצע "אופרה" להשמדת הכור הגרעיני בעיראק. מלניק הוביל את שישיית מטוסי ה-F-15 שליוותה את מטוסי ה-F-16 שהטילו את הפצצות והגנה עליהם מפני איומים אוויריים וקרקעיים. בין לבין, ב-27 ביוני 1979, הספיק גם להפיל מטוס מיג - 21 סורי ונכנס לספרי ההיסטוריה כטייס הראשון בעולם שהפיל מטוס ב-F-15.

מאז נובמבר 1992, לאחר שפרש מחיל-האוויר, המשיך מלניק לטוס בטייסת במסגרת שירות המילואים שלו. לפני כחודשיים, ביום שישי האחרון של חודש אוקטובר, הוא הגיע לשם בפעם האחרונה כטייס מבצעי פעיל. את טיסתו האחרונה ביצע על מטוס מספר 646, שלא נבחר במקרה: מדובר באחד מארבעת המטוסים הראשונים שהנחיתו בארץ מלניק וחבריו ב-10 בדצמבר 1976. אז הפילו המטוסים האלו את ממשלת ישראל - הפעם היתה זו אחת מטיסותיו האחרונות של המטוס, שיקורקע בקרוב לאחר שירות של כ - 27 שנים בחיל-האוויר.

אל טקס הפרידה המיוחד בטייסת הגיעו חברים ועמיתים רבים של מלניק. "אני זוכר עד כמה זה קשה להיפרד מהטיסה המבצעית", אמר האלוף (מיל') איתן בן - אליהו, לשעבר מפקד חיל-האוויר, שהיה מפקדה הראשון של הטייסת. "אבל גם אתה תעבור את זה. העתיד עוד לפניך”. באירוע נכחו גם האלוף (מיל') הרצל בודינגר, גם הוא מפקד חיל-האוויר לשעבר, ותא"ל (מיל') רן פקר, מי שהיה מפקד בסיס תל נוף, שאמר: "אני לא מאמין שמלניק הסכים להפסיק לטוס. אחרי 38 שנות טיסה, לא האמנתי שהמקצוען האולטימטיבי יגיע לסוף הקריירה הטיסתית שלו”.

סא"ל ת', מפקד הטייסת הנוכחי, דיבר על שנותיו האחרונות של מלניק בטייסת. "אתה סמל לנחישות", הוא אמר. "סמל למבצעיות ולמקצוענות. אתה היחיד שהסתובב בטייסת כל היום, כשחליפת הלחץ מהודקת עליך כל הזמן. רק חיכית שתגיע ההזנקה כדי שתוכל לרוץ למטוס. אתה סמל, מודל להערצה".

"אני חלק מדור הולך ונעלם", סיכם מלניק עצמו בסוף טקס הפרידה. "הדור הצעיר לא ראה מלחמה מימיו. שמחתי לתרום, לטוס וללמד. אני מסתכל היום על הטייסים הצעירים, ויודע שאין לנו מה לדאוג. אנחנו מגדלים פה דור של טייסים מקצוענים. טייסים מעולים שימשיכו ויאדירו את שמו של חיל-האוויר".

עוד באותו מדור

אנשי העולם הגדול

אל"ם (מיל') אורי דרומי, יחד עם מפקד חיל-האוויר. צילום: קרין דנון

דרומי מחזיר ציוד