בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 157 (258) 24/06/04

עסקי אוויר

דרמה באוויר: הגלגל לא יצא, הסנונית נחתה בשלום

בתום גיחת אימון שגרתית, במהלך הגישה לנחיתה, דיווחו סא"ל ד' וסא"ל (מיל') ל' למגדל הפיקוח בבסיס חצרים כי הגלגל הימני האחורי במטוס הסנונית שבו הם טסים מסרב להיפתח. לאחר דרמה אווירית שנמשכה כשעה וחצי, הצליחו השניים להנחית את המטוס בשלום

אור יעקב

מה עושים כאשר גלגל אחד במטוס מסרב להיפתח בזמן גישה לנחיתה? תשאלו את סא"ל ד' וסא"ל (מיל') ל', שבסוף חודש אפריל האחרון נתקלו בסיטואציה החריגה והמפחידה הזו במהלך טיסת אימון מדריכים שגרתית במטוס המיון החדש, הסנונית. במשך כשעה וחצי הם ניסו לפתור את הבעיה באוויר וכשהדלק במטוס החל לאזול, למרות שלא מצאו פיתרון, הנחיתו את המטוס, למרבה המזל, בשלום.

"לקראת הנחיתה גילינו שהגלגל הימני האחורי מסרב להיפתח", משחזר סא"ל ד', קצין המיון של בית הספר לטיסה. "התחלנו לבדוק מה אפשר לעשות, אבל בגדול אין יותר מדי אפשרויות. ניסינו את מערכת הורדת הגלגלים בחירום, וכשזה לא עבד, ניסינו להפעיל על המטוס כוחות תאוצה ברמות שונות. במקביל, שמרנו על קשר ישיר עם הטייסת, שם עברו החבר'ה על כל הספרות המקצועית של המטוס, יצרו קשר עם יצרנית המטוס בגרמניה וניסו לתת לנו את התשובות הכי טובות ולמצוא פיתרון לבעיה".

לאחר כשעה וחצי של פיטרול באוויר, החל לאזול הדלק במטוס. בשלב זה, למרות שלא נמצא פיתרון מתאים והגלגל לא זז ממקומו, נאלצו שני הטייסים לנסות ולהנחית את המטוס, עם שני גלגלים במקום שלושה. "בתקלות מסוג זה, השאיפה היא תמיד לנחות עם כמה שפחות דלק", מסביר סא"ל ד'. "המטרה היא שהמטוס יהיה כמה שיותר קל בזמן הנחיתה, וכך תימנע התלקחות. מד הדלק הורה על פחות מעשרים ליטר, כך שזו לא היתה בעיה. הנמכנו, פגענו במסלול, ולמזלנו הרוח שיחקה לטובתנו. המטוס בקושי התחכך בקרקע, והצלחנו לשלוט בו עד שנעצר".

בעקבות נחיתת החירום הנדירה, החליט מפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי, לקרקע את מערך מטוסי הסנונית עד שתתברר הסיבה לתקלה. רק כעבור שבועיים, באמצע חודש מאי, שבו הסנוניות לאוויר, לאחר שהתקבלו תוצאות הבדיקות שקבעו שהמטוסים אינם מהווים סיכון לחניכי קורס הטיס-ה"לקוחות" העיקריים של הסנונית. מסקנות סופיות בנוגע לסיבת התקלה עדיין אין, אבל כבר עתה ברור שמדובר בתקלה טכנית, ולא בתפעול לקוי של הטייסים. בדו"ח הראשוני שלאחר האירוע נכתב כי הנחיתה בוצעה ללא דופי תוך עבודת צוות ראויה לציון.

עוד באותו מדור

לוחמי 669 במהלך אימון. צילום ארכיון: מיטל דינור

תרגיל אמת

תרגיל שגרתי לפינוי פצועים, שנערך בחודש שעבר בהשתתפות יחידת החילוץ והפינוי בהיטס (669) ושני מטוסי הרקולס של חיל-האוויר הסתיים בפינוי רפואי אמיתי של אחת החיילות שהשתתפה בתרגיל כנפגעת מדומה. החיילת, שסבלה מקשיי נשימה בטיסה המסכמת של התרגיל, קיבלה טיפול רפואי ראשוני מכוחות 669 ופונתה במצב קל להמשך הטיפול בבסיס רמת דוד
מטוס ערבה במטס הפרידה מהדקוטה ב-2001. עכשיו הגיעה גם תורה. צילום ארכיון

להתראות נעורים, שלום ערבה

אחרי הדקוטה והזמיר, הגיע עכשיו גם תורו של מטוס הערבה. בסוף החודש ידמימו מטוסי הערבה של חיל-האוויר את מנועיהם בפעם האחרונה ומערך התובלה ייפרד מעוד אחד מסמליו הוותיקים. לאחר למעלה מעשרים שנות שירות, המטוס הישראלי הראשון ינחת בפעם האחרונה