בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 163 (264) 30/06/05

עסקי אוויר

שרף ראשון במנ"ט

אל"ם (מיל') יוסי טרון, מוותיקי טייסי המסוקים בחיל-האוויר, טס בתחילת דרכו על הסופר-פרלון והיה גם ממקימי טייסת היסעור הראשונה של חיל-האוויר. ארבעים שנה לאחר שהחל את דרכו בחיל, נפרד טרון בחודש מאי ממרכז ניסויי הטיסה שבו שירת, לא לפני שהטיס אליו את מסוק השרף הראשון המיועד לניסויים

טלי בן-יוסף

אמצע חודש מאי, שעות הצהריים המאוחרות במרכז ניסויי הטיסה (מנ"ט) של חיל-האוויר. המתח מורגש באוויר, מסוק הקרב החדש, האפאצ'י-לונגבאו (שרף), אמור לנחות בבסיס בתוך דקות ספורות. "זהו כבוד גדול בשבילי לשלב את שני הרגעים החשובים האלה יחד", מספר מפקד מנ"ט, סא"ל ג'. "אנחנו מציינים גם את הגעתו של השרף הראשון למנ"ט וגם את פרישתו של אחד מטייסי הניסוי הטובים והוותיקים שלנו, אל"ם (מיל') יוסי טרון".

את הרעיון לקיומו של האירוע, במסגרתו הטיס אל"ם (מיל') טרון את המסוק שהגיע למנ"ט, יזמו סא"ל ג' ורס"ן ע', טייס הניסוי הראשון של השרף וחתנו של טרון. אל"ם (מיל') טרון (61), נשוי, אב לארבעה וסב לשניים, כלל לא מתרגש מהטיסה המדוברת. "אני טס כארבעים שנה וגם כשנתקעתי בחוטי חשמל לא התרגשתי", הוא אומר. "בשבילי זו עוד טיסה שגרתית על עוד מסוק מעולה".

לפני ארבעים שנה סיים טרון את קורס-טיס מספר 47 במגמת מסוקים. הוא שובץ בטייסת "החרב המתהפכת" בה טס על מסוקי סיקורסקי S-85. לאחר כשנתיים עבר לטייסת "מגיני הלילה" שהפעילה מסוקי סופר-פרלון וכשלוש שנים מאוחר יותר היה חבר בצוות ההקמה של טייסת "דורסי הלילה", אליה הגיעו מסוקי היסעור הראשונים של חיל-האוויר.

בשנת 1975 היה אל"ם (מיל') טרון טייס ניסוי בכיר במנ"ט ולאחר מכן מונה למפקד טייסת האנפות "החרב המתהפכת". בהמשך שירת כמפקד מנ"ט וכמפקד בסיס חיל-האוויר שדה דב. ב-1992 השתחרר מצה"ל ופנה לשוק האזרחי, אך במסגרת עבודתו ערך פעמים רבות ניסויי טיסה למסוקים.

הבאת מסוק השרף למנ"ט היא אומנם טיסתו האחרונה של טרון בחיל-האוויר, אך מהווה רק את תחילת הדרך של השרף: במשך מספר חודשים הוא יעבור ניסויים רבים, הנערכים לכל כלי טיס חדש שנקלט בחיל. "אנחנו עורכים את הבדיקות למערכות הייחודיות הישראליות, שמותקנות על המסוק רק בארץ ולא נבדקו בארה"ב", מסביר סא"ל ג'.

בסך הכל מתוכננות למסוק השרף בין חמישים לשישים גיחות ניסוי במנ"ט. "בתקופה של מספר חודשים נעשה מאמץ להביא את המסוק לכשירות מבצעית ראשונית", אומר רס"ן ס', מפקד גף ניסויי מסוקים במנ"ט. "כל מערכות המסוק עוברות תהליך של בחינת ביצועים והמטרה היא להגיע לכשירות מבצעית מלאה בהקדם האפשרי כמובן".

עוד באותו מדור

יוצא מהקוקפיט בפעם האחרונה. אלוף (מיל') גיל רגב. צילום: ליאור דיין

פרשו מטיסה האלוף (מיל') גיל רגב ותא"ל (מיל') אמיר נחומי

בעקבות החלטתו של מפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי, לאכוף את ההוראה להפסיק את טיסותיהם של טייסי קרב ותיקים שעברו את גיל 51, פרש מטיסה מבצעית בסוף חודש אפריל האלוף )מיל'( גיל רגב, אחד מהטייסים הוותיקים בחיל-האוויר. רגב, 45, ששירת בשנים האחרונות כטייס F-16 בטייסת "העקרב" סיים בכך למעלה משלושים שנות שירות מבצעי בצה"ל. הוא ימשיך לשרת במילואים כמדריך בבית הספר לטיסה.

מערכת חדשה "תתרגם" את נביחות כלבי השמירה בבסיסי חיל-האוויר

בבסיס חיל-האוויר לוד מותקנת זה מספר חודשים מערכת שתפקידה "לתרגם" את סוגי הנביחות השונים של כלבי השמירה הנמצאים לאורך גדר הבסיס. גם כלבי חיל-האוויר עוברים לעידן הטכנולוגי