בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 165 26/10/05

עסקי אוויר

החופית תחליף את העגור במשימות החוזי

במסגרת רענון מערכי המטוסים בחיל–האוויר, הועברו לאחרונה למטוסי הצופית והחופית ("בוננזה A-36") כל משימות החוזי והתצפית שבוצעו בשנים האחרונות על ידי מטוסי העגור ("דורניר 28DO-"). זאת לאחר הוצאתם משירות של העגורים, בעקבות התיישנותם והקושי בהמשך תחזוקתם.

ערן בלכר

מטוסי העגור נקלטו בחיל–האוויר בשנת 1971, אז שימשו למשימות תובלה. העגור בלט ברמות תפעול ואמינות גבוהות במיוחד וביכולתו הייחודית לנחות על מנחתים קצרים במיוחד. בשנים האחרונות שימש המטוס לאיסוף מודיעין ותצפית. "הצילומים שייצר העגור במשימותיו סיפקו מודיעין עדכני למטוסי ומסוקי הקרב של חיל–האוויר, וגם לכוחות הקרקעיים שנכנסו לשטח", מספר סא"ל מ', מפקד טייסת "הגמל המעופף", שהפעילה את העגור. "העגור היווה חלק מרכזי בפעילות איסוף המודיעין בשטחים, ובכל יום ביצע מספר שעות של טיסות מבצעיות".

בעקבות התיישנותם של המטוסים, הוחלט בחיל–האוויר על הפסקת טיסותיו של העגור והכנסת מטוסים חדשים למערך התובלה עד לסוף שנת 2005. אולם, בעקבות תקלות טכניות שנתגלו במטוסים בביקורות שגרתיות, החליט מפקד חיל–האוויר, האלוף אליעזר שקדי, על הדממתו הסופית של המערך מוקדם מהמתוכנן. "לאחר שנתגלתה קורוזיה במספר מטוסים, הגענו למסקנה שכדי להחזיר להם את יכולת הטיסה יש לפרק אותם ולהרכיבם מחדש, דבר שאינו משתלם מבחינה כלכלית", אומר סא"ל מ'.

החיפוש אחר מחליף לעגורים החל עוד לפני שטיסותיהם הופסקו, אך בגלל הקדמת מהלך ההדממה, נוצר צורך מיידי במציאת מחליף לביצוע המשימות. בדיקה העלתה שמטוס החופית החדש מתאים לביצוען, וזאת על אף השוני המבני בינו לבין העגור. "חיפשנו מטוס שמאפשר לטוס בגובה של מעל 10,000 רגל מעל פני השטח ולצלם ממנו מבלי שהכנף תפריע", מסביר סא"ל מ'. "המטוס הקלאסי לכך הוא מטוס בעל כנף עילית שאינה מפריעה לצילום, כמו העגור. אבל, למרות שלחופית יש כנף תחתית, המבנה שלה מתאים למשימה כיוון שהחלק האחורי שלה בולט מעבר לכנף ויש בו חלונות".

מטוסי החופית כבר החלו לעבור התאמות לצורך קליטת המשימות. בין השאר מותקנים במטוסים חלונות אופטיים, שמאפשרים צילום איכותי יותר ומותקנות עמדות קשר איכותיות שישמשו את סיירי האוויר. בנוסף, מותקנות מסיכות חמצן במטוס, שיאפשרו טיסה בגובה של מעל 10,000 רגל.

"החופית היא מטוס חזק, שמטפס לגובה במהירות כפולה מזו של העגור", מסכם סא"ל מ'. "בסופו של דבר, אני מאמין שהמשימות תיקלטנה בפלטפורמה החדשה בצורה מהירה ותתבצענה ביעילות".

 

עוד באותו מדור

יעבור השבחה מקיפה ויוחלף בעוד מספר שנים. השחף. צילום: ליאור דיין

חיל–האוויר וחיל–הים מתכננים פרויקט השבחה משותף לשחף

כבר זמן מה שבחיל–האוויר ובחיל–הים מחפשים מענה להתיישנותו ולהתייקרות עלויות האחזקה של השחף (סי–סקאן), מטוס הסיור הימי הוותיק. בינתיים, עד שיימצא מחליף שיניח את דעתם של שני החילות, נכנס המטוס לפרויקט השבחה שיאריך את תוחלת חייו במספר שנים נוספות
מטוס F-16 (ברק) בבסיס רמת דוד. צילום: ליאור דיין

מהפכה בשיטת האחזקה של מטוסי חיל–האוויר

בסוף חודש ספטמבר החל בבסיס חיל–האוויר רמת דוד אחד הפרויקטים המשמעותיים ביותר בתחום תחזוקת המטוסים, ששינה את תפיסת האחזקה בטייסות ובמוסכי הבסיס. הפרויקט מציע שיטת ויסות חדשה של תחזוקת כלי טיס, שמעבירה את מרכז הכובד, בטיפול בתקלות המטוסים והציוד, מהגפים הטכניים בטייסות אל דרגי ב' בטייסת התחזוקה שבבסיס.