בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 168 (269) 27/04/06

כתבות

הכחולים עם הירוקים

השמירה על איכות הסביבה הולכת ותופסת מקום מרכזי יותר ויותר בסדר יומו של חיל–האוויר. מעבר לעובדה כי בבסיסי החיל מיושמים כללים ופתרונות יצירתיים שנועדו כולם לשמור על הסביבה, מקדישים בחיל–האוויר זמן, כסף ואנרגיה על–מנת לחנך את החיילים והקצינים למודעות גבוהה יותר בכל הקשור לנושא החשוב

נעם גוטמן וליאת בלומברגר | צילום: ליאור דיין

מה היא האסוציאציה העולה בראשכם כשאתם שומעים "בסיס חיל–האוויר"? רוב האנשים ודאי יאמרו: מטוסים, קרבות–אוויר, תדלוקים, אימונים, טיסות ועוד מושגים מבצעיים בנוסח זה. אבל מה שמשחק האסוציאציות הפשוט אינו מסגיר, הוא הקשר ההדוק בין בסיסי חיל–האוויר לנושא איכות הסביבה. למעשה, חיל–האוויר רואה עצמו כמוביל בצה"ל בתחום זה ורוב בסיסי החיל השונים עומדים בתקן הרשמי של המשרד לאיכות הסביבה, או לפחות בדרך לשם. יצאנו לבדוק איך ארגון צבאי שמתעסק בדלק סילוני, שמנים, חומרים מסוכנים וחומרים פולטי קרינה יכול לשים את איכות הסביבה בקדמת הבמה ולהצליח בכך, בגדול.

להמציא את הגלגל

"אנחנו לא רוצים להילחם 50 שנה ולגלות שלא נשאר על מה להילחם", אמר תא"ל ר', ראש להק מודיעין. בבסיס חיל–האוויר רמת–דוד מקפידים שתמיד יישאר על מה להילחם. בין הטייסות הפזורות בבסיס אפשר להבחין במשטחים ירוקים, במיכלים לאיסוף אשפה, בעמדות מיחזור, במאצרות (כלי ניקוז) לטיפול בנזילת דלק ושמן ובאתרים לריכוז ובידוד חומרים מסוכנים. כשטייסי הברק חוזרים מעוד גיחת אימון או טיסה מבצעית, הם לא שוכחים שבבסיס שלהם לא מזרימים שאריות של דלק ושמנים לאדמה. חיילי הגפים הטכניים וטייסת התחזוקה גם הם, זוכרים לשמור על ניקיון המוסכים של המטוסים ולפנות לפי הנהלים את החומרים המסוכנים. איך נוצר מצב שבו השמירה על איכות הסביבה מוטמעת כה עמוק בתודעת בסיס מבצעי ועסוק בו עולים מטוסי קרב לאוויר מדי יום? .

"התשובה טמונה בשיווק חכם", אומר רס"ן שמואל אלבין, קצין הממונה על איכות הסביבה בבסיס רמת–דוד. "כאשר הוטל עלי להטמיע את נושא איכות הסביבה בבסיס, לא ידעתי מאיפה להתחיל. היה ברור שאין טעם לקבוע תקנות מגבילות ולהורות לחיילים ליישם אותן. הרי אף חייל לא אוהב באופן טבעי להתעסק בנושאים האלה, זה מצטייר בעיניהם כסוג של מטרד. ביקשתי שישלחו אותי לקורס שיווק מטעם הצבא. את הקורס העביר משה תאומים, בעל משרד פרסום. הוא לימד אותי איך לקחת את הנושא ולהפוך אותו לאטרקטיבי בעיני החיילים בבסיס. מאז, במשך כמה שנים, הצלחנו להביא את הבסיס למצב אידיאלי של שמירה מקסימלית על איכות הסביבה.

"יש חשיבות אדירה לנושא של חשיבה יצירתית כדי להגן על הסביבה שלנו בבסיסים. חיל–האוויר נודע ביכולות המקוריות והיצירתיות שלו להשיג פתרונות אמל"חיים שונים לטיפול בפלטפורמות אוויריות ואני חשבתי - למה לא לגלות אותה מידה של יצירתיות כשאנחנו נדרשים לסוגיה לא מבצעית, אבל חשובה לא פחות? לחשוב מקורי פירושו להמציא את הגלגל במקרים מסוימים, למצוא דרך לגרום לחיילים להתעניין באיכות הסביבה, ולאתר פתרונות תקציביים מיוחדים להתמודדות עם נושא שהעלויות בו יכולות להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

"לדוגמא, אפשר לקחת את נושא המאצרות בבסיס. מאצרה היא מתקן בצורת מיכל שחביות דלק ושמן יכולות 'להתלבש' עליה בעזרת ברזלים, וכך כל נזילה של חומרים תנוקז לתוך המאצרה ולא תחלחל לאדמה. זה קריטי, כי גם הנזילה הכי קטנה, שתגיע מחור בחבית בקוטר זעיר, יכולה לגרום לנזק עצום למי תהום כשתחלחל בקרקע. כל מאצרה מקצועית כזאת יכולה לעלות אלפי שקלים. החלטתי לחסוך בעלויות ולאפשר שימוש לא מוגבל במאצרות בבסיס, על–ידי ייצור עצמי. פניתי לחברת 'כתר' למוצרי פלסטיק ובדקתי אם אמבטיות רחצה מפלסטיק, מהסוג שמשמש תינוקות, עמידות לשמנים ולדלקים שונים. לאחר שקיבלתי התחייבות מהחברה, רכשתי את האמבטיות הביתיות של 'כתר' והצבתי עליהן את כל החביות בבסיס. כך אנחנו לא מפספסים את הנזילה הקטנה ביותר ומצד שני, שומרים על עלויות מזעריות".

הבסיס הירוק שבעמק

טיפול מונע יכול תמיד לעזור בשמירה על איכות הסביבה ואכן בבסיס רמת–דוד מנסים ליצור את כל התשתיות האפשריות להגנה על הסביבה: מאצרות שמונעות נזילה, ניצול מי מזגן להשקיה מבוקרת, הקמת אתרי חומרים מסוכנים בבידוד משאר חלקי הבסיס ועוד. אבל מה עושים כאשר הבעיה צצה על פני השטח, או יותר נכון, על פני הקרקע? לפני כשנה התפוצצו שני צינורות דלק סילוני שעברו מתחת לאדמה. "הפיצוץ הראשון אותר כאשר חיילים הריחו ריח חריף של דלק באחת הנקודות בבסיס", מספר רס"ן אלבין. "דיווחנו על כך למשרד לאיכות הסביבה ובעזרת מומחים אתרנו את הפיצוץ בצינור בקוטר של עט כתיבה בלבד! מקרה שני של נזילת דלק סילוני אירע שבועות ספורים לאחר מכן, כשראינו שצמחייה במקום מסוים בבסיס נובלת ובעלת צבע צהוב לגמרי. הבנו שמשהו לא תקין ומיד איתרנו נזילת דלק בצינור שעבר מתחת למקום. לצערנו, הבחנו שהדלק שהספיק לחלחל למי התהום שבאזור. תקופה ממושכת היינו שואבים מדי יום מים מזוהמים מדלק סילוני מתוך מאגר מי התהום. לאחר מספר חודשים ערכנו בדיקה במספר בורות דיגום ומצאנו שמי התהום עומדים בתקן ולא נותרו שאריות של דלק.

"הכי קל להסתיר ולטייח, אבל אנחנו לא מאמינים בזה. אחד העקרונות שמנחים אותנו הוא החינוך לשמירה על סביבה נקייה יותר בקרב חיילי החובה. הלא הם משתחררים ויוצאים לאזרחות, אבל המודעות שלהם לא נשארת בבסיס. כשיש בעיה, אנחנו מטפלים בה הכי טוב שאפשר ולא מהססים גם לערב גורמים חיצוניים. לא בכדי מכנים אותנו בחיל–האוויר 'הבסיס הירוק שבעמק' ואנחנו מתכוונים לשמור על התדמית הזאת".

שמת שקל? קבל אחד בחזרה

"חיל–האוויר מוביל מהפכה בתחום "איכות הסביבה" ורותם לטובת הנושא את כלל בסיסי החיל, אנו רואים באיכות הסביבה ערך שנדרש לשמור עליו בדיוק כמו הגנת שמי המדינה", אומרים רס"ן יעקב דאבוש, ראש מדור תשתיות על, שתפקידו, בין היתר, לתכנן ולנהל הטיפול בנושא איכות סביבה בחיל ורס"ן ד"ר אודי עקיבא, ראש מדור איכות הסביבה  שאמון על הטמעת הנושא בקרב כלל חיילי חיל–האוויר. זה לא כל–כך טריוויאלי כמו שזה נשמע - במטות של חילות אחרים לא נהוג לראות ראשי מדורים שכל זמנם מוקדש לשמירה על איכות הסביבה.

המהלך המרכזי בתחום הוא הסמכת כל הבסיסים של חיל–האוויר לתו תקן ישראלי לניהול נושא איכות הסביבה של מכון התקנים, הלא הוא  '14001 ISO'. "עד סוף שנת 2008 כל בסיסי חיל–האוויר יהיו מוסמכים לתקן זה. כבר היום בסיסים רבים מוסמכים לתקן, כגון רמת–דוד, תל–נוף, רמון, שדה–דב ובסיסים נוספים בדרך", אומר רס"ן דאבוש.

"אפשר גם לראות שההשקעה התקציבית בתחום איכות הסביבה הולכת ומתעצמת משנה לשנה", מספר רס"ן דאבוש. "לדוגמא, בשנת 2005 השקיע חיל–האוויר כ–2.5 מיליון שקל בפרויקטים שונים בנושא ולעומת זאת, בשנת 2006 לעומת זאת מושקעים מעל 20 מיליון שקלים לטיפול בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה. זו עליית מדרגה משמעותית, המצביעה על הפנמת הנושא בארגון בהובלת ראשי החיל. אנחנו גם פועלים לתמרץ את הבסיסים להשקיע באיכות הסביבה. השנה הוחלט במחלקת תוא"ר (תכנון וארגון) על הסטת חלק מהמשאבים התקציביים מהתעצמות להשקעה בתשתיות על קיימות, מתוך מטרה לשמור על הסביבה מפני תשתיות מתישנות שעלולות לפגוע בה. עוד מהלך אותו יזמנו במחלקה הוא תחרות ועידוד השקעות של תקציבים של הבסיס לטובת הנושא. ראש מחלקת תוא"ר, אל"ם ח', פנה למפקדי הבסיסים ואמר - על כל שקל שתשקיעו באיכות הסביבה, מטה החיל ישים שקל לעידוד וסיוע".

רס"ן עקיבא מוסיף: "חלק משמעותי משטחי מדינת ישראל נמצאים באחריות הצבא כפועל יוצא ממיקומם של בסיסי הקבע שלנו, לכן חשיבות הנושא מובנת מאליה. אנחנו בחיל–האוויר רואים בעיסוק באיכות הסביבה רווח ערכי טהור. המטרה היא לשלב את השמירה על איכות הסביבה כחלק מהתרבות הארגונית שלנו כחיל וזה לא פשוט בכלל. צריך לזכור שמדובר בחיל שההשפעה שלו על הסביבה שונה ולעיתים משמעותית יותר מהשפעה של חילות אחרים בצה"ל. רעש המטוסים, דלק סילוני, חומרים מסוכנים, שמנים ורעלים - כל אלו יכולים ליצור מפגעים סביבתיים שהם נחלתו הבלעדית של חיל–האוויר.

דווקא מכאן נובעת המחויבות המיוחדת שלנו להירתם לנושא זה. אנחנו עושים זאת בדרכים רבות, החל מפעילות להגברת המודעות לנושא בקרב החיילים, דרך טיפול במפגעים נקודתיים וגיבוש תקנות וחוקים פנים ארגוניים שכל בנייה חדשה מחוייבת לתקני איכות סביבה וכלה בהסמכת כל בסיסי החיל לתו התקן הישראלי 14001 של מכון התקנים".

"נזרק בעבר - היום ממוחזר!"

אחד הבסיסים הנמצאים בתהליך לקבלת תו התקן מהמשרד לאיכות הסביבה הוא בסיס נבטים. התהליך, אשר נמשך כשנה, אמור היה להסתיים כבר בשנה שעברה, אך בשל אירועים שונים (וההתנתקות בראשם) נדחתה קבלת ההסמכה לתקן. "יש לוח זמנים מסויים שלפיו אנחנו עובדים", אומר רס"ם משה הרוש, נאמן איכות הסביבה של בסיס נבטים. "ראשית יש לבצע מבדקים פנימיים בבסיס ולבדוק היכן נמצאים המקומות הקריטיים לזיהום. שנית, יש להקנות מודעות וכלים לחיילים ולמפקדים. כך יוצא שבעבר ניתן היה לראות חיילים שזורקים שמן לביוב או לקרקע אחרי שהשתמשו בו והיום כבר אין אצלנו דברים כאלה, גם בשל המודעות של החיילים וגם בשל האמצעים החדשים שהכנסנו: מיכלי ניקוז אוגרים את השמן, משם הוא מועבר למאגר ראשי בבסיס ולאחר מכן הוא מנותב למיחזור או להטמנה באתר רמת חובב.

"יש עוד הרבה מטרדים שטיפלנו בהם בתהליך ההכנה להסמכה: רעש, למשל. רעש של מטוסים ממריאים או טסים פוגע בעיקר בשכונות מגורים או ערים, מפריע לחיים התקינים ופוגע באיכות החיים של התושבים. יש כמה דרכי התמודדות עם הבעיה הזו: משנים את שעות הטיסה או את נתיבי הטיסה. אני יודע ששונו נתיבי טיסה מעל הישוב מיתר כי התושבים התלוננו ובבסיס התייחסו לתלונה הזאת בכל הרצינות".

בבסיס נבטים "נכנסו חזק" לתחום המיחזור וכיום הוא משמעותי בחיים ובעבודה של כל החיילים. כחלק מהמטמורפוזה שעברה על–פני הבסיס כתוצאה מעידוד המיחזור, הוקם אתר מיחזור גדול שאליו מכניסים את כל החומרים שאפשר למחזר במקום לזרוק. בנוסף, הבסיס הצטייד באמצעים רבים לאחסון חומרים, כמו מיכלים, חביות ודליים  ובזכות זאת פחות חומרים מסוכנים מגיעים לקרקע או לביוב. כל החומרים פגי התוקף נאספים ונטמנים או ממוחזרים בדרך ששומרת על הסביבה. "החיילים יודעים היכן לזרוק כל חומר, יש נהלים מוגדרים והם מכירים אותם", אומר רס"ם הרוש. פריצת הדרך של המיחזור מועילה לא רק לסביבה, אלא גם לקופת הבסיס: משטחי עץ, ברזל ואפילו צמיגים משומשים נמסרים לגורמים שמשלמים עליהם כסף.

"המיחזור אצלנו מפוקח ומבוקר מאוד. אני עורך מבדקים סדירים ושואל: כמה שמן נכנס לבסיס? אם בשנה מסוימת נכנסים אלינו אלף ליטר, אני יודע שבסוף השנה אני צריך למחזר אלף ליטר, אחרת השמן נעלם בדרך. זה מדד למיחזור שבאמצעותו אני מפקח על חומרים מסוכנים שנכנסים ויוצאים מהבסיס - שמן מטוסים, מכוניות ומכונות, שאם טיפה מהם זולגת לקרקע, היא מזהמת.

"יש גם מספר רעיונות שהיו ייחודיים לנבטים והועתקו למטה. למשל, הצבת קומפרסורים (מדחסי אוויר), עמדות למיחזור ואיסוף שמנים ומיכלי אגירה. בנוסף, החלפנו את ה"גוזניקים" (מיכלים שמולאו בדלק, הוצתו וכך שימשו להארת דרכים) בפנסים. רכשנו מכשירים לאיסוף הדלק העודף מהמטוסים ואנחנו משתמשים באבקות אשר סופחות אליהן את הנוזלים הרעילים. על–מנת לשמור על אוויר נקי, אנחנו מבצעים ניטורי אוויר וכך בודקים את רמת הזיהום שיוצא מהארובות שלנו".

למרות שנדמה כי השמירה על איכות הסביבה היא מעמסה על החיילים, המציאות בשטח מוכיחה אחרת: "יש בבסיס תחושה שכולם נרתמים לעזור ועושים את זה באהבה רבה", אומר רס"ם הרוש. "לדוגמא, חיילים פונים אלי ומספרים לי שבבית הם זורקים סוללות, ועכשיו בגלל הגברת המודעות הם רוצים להפסיק עם זה. הבעיה היא שבבית אין להם מיכלים ייעודיים לסוללות משומשות, אז הם מבקשים להביא את הסוללות לבסיס ולזרוק אותן כאן. בסופו של דבר, רואים שגם המפקדים וגם החיילים רוצים ללמוד על הנושא ולדעת איך אפשר לקדם ולשפר".

סא"ל א', מפקד היב"א (יחידת הבקרה האווירית) הצפונית: "יחידה בלב שמורת טבע"

"היב"א הצפונית מבצעת פעילויות רבות הקשורות לאיכות הסביבה ובשל פעילויות אלו זכתה היחידה במקום הראשון בנושא איכות הסביבה במסגרת תחרות 'ארץ ישראל יפה'. כיחידה הממוקמת בלב שמורת הטבע הירוקה הגדולה ביותר בארץ אנו מודעים לאיכות הסביבה. בשמורת הטבע הזו מטיילים כמיליון מטיילים מדי שנה ואנו נעשה כל שנידרש כדי שהמטיילים יוסיפו להנות משמורת הטבע".

עוד באותו מדור

השיר שלנו

מאז הקמת המדינה ולאורך ההיסטוריה הישראלית, נכתבו שירים רבים העוסקים בחיל–האוויר ובהווי המיוחד שלו. מהשירים הראשונים של תקופת הקמת המדינה, עבור בשירי האופוריה של מלחמת ששת הימים ועד היום, משתקפים בשירים אלה השינויים והתמורות במדינה כולה ובחיל–האוויר גם יחד
במשך יומיים טסו מובילים כמעט בלי הפסקה, תרגלו קרבות אוויר-אוויר ותקיפות של מטרות על הקרקע

מובילים ומפילים

מובילי מבנה בטייסות הקרב של חיל–האוויר אמורים להתמודד עם מגוון רחב ביותר של תרחישים בשדה הקרב. מסיבה זו מקפידים בחיל–האוויר על אימונים אינטנסיביים הכוללים מלבד קרבות אוויר, גם תקיפת אתרי וסוללות טילי קרקע–אוויר