בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 172 (273) 28/12/06
ביום ראשון הקרוב יצא לאור הגיליון החדש של בטאון חיל-האוויר.
גיליון בעיצוב מחודש.
בגליון כתבות מיוחדות לקראת מסדר כנפיים, נתוני בוגרי קורס הטיס האחרון, כתבה על תדלוקים, טרור אווירי ותכנון המערכה ועוד נושאים רבים ומגוונים.

כתבות

בסיס מוצק

תגיות: בסיס עובדה

בבסיס חיל–האוויר בעובדה, בסיס ההדרכה המרכזי של החיל, מכשירים ומכינים את הדור הבא של קציני ומפקדי חיל–האוויר במערכים השונים. בין החניכים שמתאמנים ולומדים נמצאים גם אלה שישארו כאן - מדריכי העתיד

הילה פולקה | צילום: ליאור דיין

טירוניות צעירות לצד צוערות בקורס קצינות מבצעים, פקחי טיסה ומפענחי תצלומי–אוויר, קורס קצינים טכניים לצד אנשי צוות–אוויר מכל המערכים. כולם כולל כולם מגיעים לאותו מקום כדי להיקלט, להתאמן או לעבור הכשרות מתקדמות מסוגים שונים. זה אולי לא הבסיס המבצעי ביותר של חיל–האוויר אבל השפעתו על היחידות המבצעיות בחיל רבה ומשמעותית. ברוכים הבאים אל בסיס ההדרכה המרכזי של חיל–האוויר, בסיס עובדה.

"אנחנו מדריכים את כל חיל–האוויר", מסביר סא"ל ע', מפקד טייסת תעופה בבסיס עובדה. "הבסיס מופקד על שלוש יחידות הדרכה שמדריכות צוערים, חוגרים וטייסים מכל חלקי החיל: בתחום הטיסה אנו משפיעים ישירות על כל טייסות הטיסה של חיל–האוויר באמצעות טייסת 'הדרקון המעופף', בנוסף, יש גם את הכשרת מרבית הקצינים בבית–הספר לקצינים (ביסל"ק) בחיל ולבסוף את בית–הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת). מכלול זה של גורמי הדרכה רבים הופך את הבסיס לבסיס ההדרכה המרכזי והמוביל של החיל".

מטרת העל

לכל בסיס בחיל–האוויר יש משימת ליבה. אם זהו בסיס שמטרתו היא להוות עוגן מבצעי ולהחזיק בכוננויות תקיפה קצרות, תוכלו לראות זאת בעיקר בטייסות הקרב אבל גם בחדרי האוכל תחושו באווירה. משימת הליבה מכתיבה גישה והתנהלות מסוימת והיא בולטת בכל גף וטייסת שנמצאים ופועלים בבסיס.

מטרת העל של היחידות בבסיס עובדה היא להכשיר ולאמן בצורה הטובה ביותר. כיצד עושים זאת? מקימים גוף המהווה מסגרת הדרכה ראשית, יטפל באופן רוחבי בכל יחידות ההדרכה ויכיל בתוכו גופים שבעבר היו שייכים ליחידות ההדרכה עצמן והיום נכון יותר שיהיו תחת פיקודו של גורם חיצוני. סא"ל ע' מוסיף: "בסופו של דבר, ההתמודדות של מפקד היא מצד אחד לבצע את הדברים כפי שהוא רואה אותם ומצד שני להיות פתוח לביקורת מגורם רוחבי שרואה את כל יחידות ההדרכה ויש ביכולתו להעביר דברים ממקום אחד לאחר. אם יש משהו טוב בביסל"ק אני ארצה אותו בביסמ"ת ולהיפך".

משמעות המושג הדרכה, לפי מפקד הבסיס, היא הכשרה ואימונים: הכשרה בתחום מקצועות התעופה לרוב החוגרים במקצועות הללו והכשרה של כ–70 אחוזים מהקצינים בחיל כולו ובנוסף אימונים של כל הטייסות בחיל–האוויר: קרב, תובלה ומסוקים. "חיל–האוויר עם הפנים דרומה" הוא לא רק שם של פרויקט, הוא גם שם של תפיסה חדשה שבבסיס עובדה מנסים ליישם בכל דרך שניתן.

מה הוא המקום שלך?

בית–הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת) הוא יחידת ההדרכה הותיקה ביותר בבסיס. היחידה קיימת כבר מאז שנת 1987 ומכשירה כ–2200 חניכים בשנה, מתוכם כ–1500 חניכות שעוברות טירונות בבית–הספר. בבית–הספר ישנן שלוש מגמות: 'אילות', 'חצבה' ו'גרופית' ותחתיהן מפקדי מחלקות (קצינים) ומדריכים (חוגרים). כל מגמה מופקדת על מספר קורסים: ממקצועות המודיעין, הצילום, והקשר ועד למקצועות המחשוב וההגנה הקרקעית. לאחר שעברו טירונות, מגיעים החניכים אל הקורס המקצועי, כאשר הקצר ביותר נמשך כשלושה שבועות והארוך נמתח על פני ארבעה חודשים.

"היחידה התרחבה והתפתחה בהתאם לשינויים בבסיס", מסבירה רס"ן סיון שחק–וינר, המדריכה הראשית בבית–הספר. "בשלוש השנים האחרונות בית–הספר הגדיל את כמות המסגרות בצורה משמעותית, מה שביסס את מעמדו כיחידה דומיננטית ומשפיעה בחיל–האוויר. היום אנשי מקצוע בחיל–האוויר ובמיוחד ביחידות המבצעיות, מבינים שלעבור קורס ביחידה מבצעית, עם הזנקות תוך כדי הקורס, זה פשוט לא עובד. בהדרגה עוברים מרבית הקורסים בשיטת 'הכשרה במהלך העבודה' (OJT) לביסמ"ת כדי לקבל מסגרת רצינית של קורס".

בעבר, לפני הקמת ביסל"ק, היו מתקיימות רוב הכשרות הקצינים בביסמ"ת. כיום הקשר בין היחידות הדוק מאוד למרות שלשני בתי–הספר מפקדים שונים. בכל הזדמנות קיימת מנסים ל"הרעיל" את החניכים הצעירים, גם על התפקיד עצמו אבל בעיקר על ההמשכיות שבתפקיד - היציאה לקורס–קצינים כמובן. רס"ן סיון מסבירה: "מבחינה אחרת, בית–הספר לקצינים הוא השלב הבא אחרינו ובשל כך יש לנו ממשק משותף בין שני בתי–הספר. לדוגמא: התרגיל המשותף שעורכים יחד קורס מפעילי קשר ומחשוב טקטי (קש"ב) וקורס קציני הקש"ב -  בסוף הקורסים אנחנו מאחדים את הצוערים והחניכים לפריסה משותפת בשטח הבסיס, כחלק מהפריסה הם מקימים יחידת קשר בלב המדבר, כשהצוערים מפקדים על החניכים. עוד שבוע כולם יסיימו את הקורסים ויקלטו ביחידת הקשר, זה כקצין וזה כחייל. השילוב בין צוער שנמצא בקורס פיקודי לבין חניך שנמצא בראשית דרכו בצבא תורם הרבה מאוד הן לחיילים והן לצוערים בהיבט המוטיבציה.

"אני מאמינה שביסמ"ת מרוויחה המון מהשינוי ההולך ונרקם בבסיס",  מסכמת רס"ן סיון, "כאשר ביסל"ק וטייסת 'הדרקון המעופף' הגיעו לכאן, הן הביאו יחד איתן את כל חיל–האוויר. זה פתח לנו עוד אפשרויות חשיפה: כשאני לוקחת חניך מקורס תצלומי–אוויר שתפקידו לפענח מכשולי טיסה למסוקים אל ליין הפריסה, שם הוא רואה את המסוקים בעיניו, זה מה שעושה את כל ההבדל. בתחילת קורס פענוח תצלומי–אוויר האחרון, היתה טייסת מסוקים שפרסה לכאן וביקשנו מאחד הטייסים שיבוא להעניק לחניכים את התגיות של המגמה. אין ספק שזה משפיע: החניך שרק לפני שבועיים התגייס לחיל–האוויר מבין, בצורה הכי ברורה שיש, מה היא המשימה שלו ומה המקום שלו בתוך החיל העצום הזה".

אחד שהוא שניים

בית–הספר לקצינים (ביסל"ק) הוקם בשנת 2004 ומאז כבר סיימו בו מספר מחזורי קצונה אחודים. בית–הספר מכשיר את הרוב הגדול של קציני החיל במקצועות שונים ומגוונים: ממקצועות המבצעים, החיזוי ואבטחת המידע ועד לבקרה אווירית. הקצינים מתחילים את מסלול הקצונה בבה"ד 1 וממשיכים את ההשלמה המקצועית והערכית בביסל"ק.

"בביסל"ק רץ היום מחזור נוסף של הקצונה האחודה ואפשר לומר שנכון להיום זו אכן השלמה אחודה", מסביר סא"ל א', מפקד בית–הספר. "מגיעים לביסל"ק צוערים מכל המקצועות והדרך בה אנו מטפלים בכולם יחד, גורמת לכך שהמכנה המשותף שאנחנו יוצרים לכלל הקצינים, רחב מאוד ו'חיל–אווירי' מאוד".

מבחינת תכני ההשלמות, יש לכל השלמה מסלול שונה וייחודי לה. לאחר שסיימו 10 שבועות לא קלים בבה"ד 1, מגיעים הצוערים לביסל"ק ומבינים מיד שמדובר בשלב הבא. לא עוד מסעות ארוכים ומאמצים פיזיים קשים. כאן מדובר במסלול שונה בתכלית, במהלכו יתייצבו הצוערים מול דילמות פיקודיות ומקצועיות ויעברו מגוון הרצאות העוסקות בחיל–האוויר, שיעורי מורשת–קרב ומשימות הגנת יישובים. "המינון שבו אנחנו מחלקים את הדברים, הוא 60 אחוז קצונה מקצועית ו–40 אחוז שעוסקים בדמות הקצין", מסביר סא"ל א'. "כל פעילות, לכאורה הכי פשוטה, שבהרבה מקומות בצבא מבוצעת כחובה או מטלה, אצלנו נעטפת בתכנים. למשל, אם הצוערים צריכים לצאת להגנת ישובים ביהודה ושומרון, אנו עוטפים את זה בתכני חינוך ובהרצאות שקשורות לנושא.

"אנחנו מביאים להדרכה את הסגל החזק", מסכם סא"ל א', מפקד ביסל"ק. "ומשתדלים למשוך לכאן את הקצינים החזקים בכל תחום כדי שהם יכשירו את הצוערים בצורה הטובה ביותר. זה לא סוד שאם אתה רוצה להכשיר קצינים טובים אתה צריך להביא הנה את הסגל החזק. למעשה, בית–הספר הוא שני בתי–ספר: מצד אחד הוא בית–ספר לצוערים ומצד שני הוא בית–ספר למפקדים עבור הסגל שלנו. אנשים לומדים כאן לפקד והמטרה היא שלאחר שהם יסיימו את תפקידם כאן, הם יגיעו ליחידות שלהם וימשיכו לשרת בחיל–אוויר ולהתפתח".

המרכז האדום בדרום

טייסת "הדרקון המעופף" בעובדה נפתחה כטייסת הדרכה וביום אויב שמטרתה לשדרג באופן מהותי את יכולות מערכי חיל–האוויר בהתמודדות עם מגוון איומים. פתיחתה של הטייסת סימנה שינוי מרענן בבסיס עובדה בפרט ובחיל–האוויר בכלל. עד אז, היו טייסות מבצעיות בחיל–האוויר מגיעות לבסיס רק כחלק מתרגילים מבצעיים או במצבי חירום כאלה ואחרים. ברגע שנפתח גף היירוט לפני ארבע שנים, החלו טייסות הקרב של החיל לפרוס בעובדה כחלק מתגבור ההגנה האווירית באזור הדרום והגף אויש בסבב חיילי על–ידי טייסות היירוט של החיל. בשנה שעברה הוחלט במטה חיל–האוויר שביום אויב הוא מקצוע בפני עצמו ולכן הובילה מחלקת הדרכה במטה מהלך להקמת "טייסת אדומה" שתהווה את המרכז לאימון מתקדם של החיל.

הטייסת האדומה מורכבת משני גפים: גף קרב וגף מסוקים. אנשי צוות–האוויר בטייסת, פקידות המבצעים ואפילו הגף הטכני 'מדברים הדרכה' בכל תחום בו הם פועלים. כטייסת המשפיעה ישירות ובצורה משמעותית על האימון בחיל, זרמו לטייסת סמכויות ותרגילים שונים שעד כה היו תחת אחריות של גופי מטה: תרגילים חיליים, תחרויות ואפילו הכשרות למובילי מבנה צעירים, כאשר כל משימה שמועברת לסמכות הטייסת "נצבעת" מיד באדום בוהק.

זו היא הטייסת היחידה בחיל המפעילה גם מטוסי–קרב וגם מסוקי–קרב תחת אותה קורת גג ואותו מפקד טייסת. לכל "טייס אדום" יש את ההתמחות שלו ואין ספק שלטוס כמו האויב זו משימה כלל לא פשוטה. בחיל–האוויר תמיד היו תחרויות בין "כחולים" ל"אדומים" אך נדמה שעכשיו התחרויות הללו רציניות מתמיד. העבודה המשותפת עם מחלקת הדרכה שבמטה חיל–האוויר, מביאה לכך שתחום האחריות של הטייסת רחב מאוד.

בשנה הקרובה עתיד להיפתח כחלק מהמרכז גם אודיטוריום תחקור מתקדם. רס"ן י', בעבר סגן מפקד הטייסת, מספר: "האודיטוריום לתחקור מתקדם יהיה מבנה שיכיל כ–200 אנשים. אמצעי התחקור באודיטוריום יכללו מערכות טכנולוגיות מתקדמות ביותר ויאפשרו תחקור של מספר פלטפורמות אוויריות יחדיו".

אחריות כבדה

בבסיס עובדה הבינו לא מכבר שעל–מנת להדריך טוב יותר, צריך לדעת להיות פתוחים לשינויים, גם אם זה אומר לא להיות בחוד החנית המבצעי ולבצע עבודה שונה בתכלית בהשוואה לשאר בסיסי החיל.

"אנחנו חושבים שבבסיס שבאופיו הוא בסיס הדרכה, חשוב שיהיה גורם מקצועי הדרכתי רוחבי", מסביר סא"ל ע'. "יחידות ההדרכה נעזרות בגורמים שתפקידם לתת שירותי הדרכה: שה"ד (שירותי הדרכה) למשל, הוא גוף שעד היום היה תחת ביסמ"ת ובעתיד יועבר לטייסת הדרכה כדי שיוכל לתת שירות לכל היחידות בבסיס. חופ"ה (חקר ופיתוח הדרכה) הוא גוף נוסף שנמצא כיום תחת ביסמ"ת ונכון יותר שיהיה חיצוני ליחידות ההדרכה. תפקידו של גף חופ"ה הוא לספק חקר בתחומי ההדרכה ולהורות לאן לפתח אותה. הדרכה היא נושא שצריך לשפר ולהשתפר כל הזמן, בצמוד למציאות".

המושג "חיל–האוויר" יכול להטעות לפעמים ולהביא לתפיסה כי חיל–האוויר הוא רק כלי–הטיס המשוכללים אבל מי שיש לו היכולת לקחת צעד אחורה ולראות את המכלול שחיל–האוויר מציע, יראה תמונה רחבה יותר: חוגרים וקצינים צעירים, שממש בימים אלו סיימו קורס פיקודי הם אלה המדריכים ומכשירים את כל החיילים המשרתים במקצועות התעופה ומספר מקצועות סמוכים נוספים. הם לא עונדים כנפיים, אבל האחריות הנתונה בידיהם: הכשרה ואימונים של טירונים שנקלטו רק לפני רגע אל שורות חיל–האוויר או הדרכה של צוערים טריים שעומדים לפקד על חיילים, היא כבדה לא פחות.

איך להדריך מדריך

סגל בית–הספר למקצועות התעופה מורכב מחיילים וחיילות שאותרו במהלך הקורס המקצועי כמתאימים להדרכה. החניכים אשר סיימו את הקורס יוצאים לסיפוח מקצועי של מספר חודשים וחוזרים עם סיומו על–מנת לעבור קורס פיקוד והדרכה בסיסי במסלול הכשרת המפקד.

סגל הכשרת–המפקד מעביר בחמישה שבועות את כל יסודות ההדרכה והפיקוד לחניכים ומשם קצרה דרכם אל הפיקוד. לאחר מספר חודשים כמדריך, יצאו המתאימים לסיפוח מקצועי נוסף במטרה להפוך למפקדי קורסים. מפקד קורס הוא מי שעבר קורס פיקוד והדרכה מתקדם והוא זה שינהל את סגל המדריכים הזוטרים. החניכים בקורסי הפיקוד וההדרכה עוברים מגוון שיעורים וסדרות–חינוך שמטרתם היא לבנות את "דמות המפקד".

על–מנת להבין קצת יותר את נושא הפיקוד וההדרכה, הצטרפתי אל החניכים בקורס המתקדם לסדרת–חינוך במעון "מצפה ים" שבהרצליה. המעון מאכלס בתוכו נערים בגילאים 15–18 בעלי רקע פלילי שנשלחו אליו בצו משפטי. השאלה הנשאלת היא "איך הופכים למפקדים טובים יותר?" חלק מהחוויה במעון הייתה לנסות להקשיב, לדבר ואולי גם לנסות להבין את העולם הזה, עולם שונה בתכלית מזה מוכר לרובנו. אחת המטרות של סדרת–חינוך היא לצאת מה"מסגרת" ולהתנתק מהתכנים הקבועים ו"הבריחה" ממציאות אחת לשנייה, משמעותית לא רק לזה העומד להיות מפקד אלא לכל אדם באשר הוא.

"התפקיד שאני זוכה לבצע הוא תפקיד מדהים", מספרת סגן אסנת לחמן, ראש מסלול הכשרת–המפקד. "לפתח את החניכים בתור מפקדים לעתיד בבית הספר, תורם גם לנו בתור צוות כמפקדים. התפקיד שלנו הוא להנחות ולעזור לחניכים להבין איך להוציא את עצמם בתור מפקדים".

עוד באותו מדור

תלוי בין שמיים וארץ - ג'יימס סטיוארט ב"ורטיגו" של היצ'קוק משנת 1958

שקט מתרסקים

גם בגובה 30,000 רגל לא ניתן לברוח מן המציאות ההוליוודית וז'אנר סרטי התעופה פורט לא פעם על אחד הפחדים הנפוצים בעולם המודרני:פחד הטיסה. סקירה קצרה של כמה תחנות שעזרו לעצב את המחשבות שעוברות בראשו של (כמעט) כל מי שטס בטיסה מסחרית במאה האחרונה

כמה למלא?

מטוסי התדלוק האווירי בחיל–האוויר מהווים "שריר" חשוב בזרוע הארוכה של חיל–האוויר, אולם להבדיל ממתדלק רגיל, על המתדלק האווירי לעבור הכשרה מפרכת משום שטעות קטנה שלו יכולה לגרום לאסון שיעלה בחיי אדם ומיליוני דולרים