בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 170 (271) 27/08/06

יומן לחימה

ברמון עושים הכל מסביב לשעון

בסיס רמון, אחד מהבסיסים הגדולים והמרכזיים ביותר בחיל–האוויר, הפך לזירת פעילות בלתי פוסקת מאז סוף חודש יוני וביתר שאת עם פתיחת החזית הנוספת בצפון

אלעזר בן לולו | צילום: שקד סבג

בסיס רמון, הממוקם בלב הנגב, הוא אחד מהבסיסים המבצעיים בחיל–האוויר. בבסיס פועלות טייסות מסוקי קרב וטייסות המפעילות את מטוסי הקרב המתקדמים בחיל–האוויר, הלא הם מטוסי הסופה (F-16I). "אקשן" היא המילה המתאימה ביותר לתאר את התנהלות הבסיס בימים אלו. ברמון לא נחו ולא נחים לרגע. מעל 2000 חיילים בסדיר, בקבע ובמילואים עסוקים בפעילות הממוקדת רובה ככולה בהוצאת גיחות מבצעיות רבות סביב השעון. מסוקי ומטוסי רמון נמצאים בקו הראשון של חיל–האוויר וככאלה משתתפים בכל סוגי המשימות, החל מסיוע לכוחות הקרקע, דרך תקיפות בכל מגון הנשקים בחיל, ציד רק"ק (רקטות קרקע–קרקע) בכל שעות היממה ותקיפות בכל מרחב לחימה, בכל שעה ביום ובלילה כאשר במקביל נמשכות התקיפות בחזית עזה.

"היכולות המשופרות בלחימה, במזג–אוויר בעייתי וגם בלילה, נותנות וורסטיליות וגמישות מבצעית ככל שאפשר ליזום, לפעול ולהיות רלוונטי בכל משימה", אומר אל"ם א', מפקד הבסיס. "אנשי הבסיס מגוייסים, ממוקדים ומחוברים למשימה. הבסיס עובד ברצף ובמשמרות בהתגייסות מלאה ובמלוא מובן המילה. אנשים מלאי רצון לעזור ולעבוד".

במהלך הלחימה בחזית הצפון נהרגו שלושה לוחמים מהבסיס. "הבסיס עצוב מאוד, אך בו בזמן חזק מאוד. אנשי הבסיס יודעים מה נדרש מהם ומה היא משימתם", אומר אל"ם א'. "הבסיס ממשיך קדימה בראש מורם וזקוף ובידיעה כי עוצמתו חשובה מאוד למדינת ישראל. אני גאה בלוחמים שלי ובחיילים שלי על מה שעושים ואיך שעושים זאת. ביחד, באמונה ומתוך הבנה של חשיבות המשימה לעתיד המדינה הזו".

"הסופה טסה קדימה"

מאז פתיחת המערכה בגזרה הצפונית, פיצל וחילק חיל–האוויר את כוחותיו לשתי החזיתות הפעילות וטייסות הקרב של הבסיס השתתפו בלחימה בשתי החזיתות הללו, בו זמנית וללא הפוגה. מסוקי האפאצ'י צדים משגרי קטיושות במרחבי דרום לבנון ומחפים ומסייעים לכוחות הקרקע בעזה ובלבנון ומטוסי הסופה החריבו את מעוזי החיזבאללה בשכונת דח'ייה בביירות.      

אנשי צוות–האוויר טסים ללא הפסקה בכמויות גדולות פי כמה וכמה ממצב רגיעה, וחיים על פי סדר יום של "טסים–אוכלים–ישנים". סדר היום בטייסת מתנהל בין תכנוני מבצעים לבין עדכונים ופקודות חדשות. שוב מתדרכים, שוב תוקפים ושוב מתחקרים. הכל כדי להצליח לעמוד במשימה של חיל–האוויר בצורה מושלמת, במינימום פגיעה ברכוש ובבלתי מעורבים.

טייסת "הנגב" וטייסת "העטלף", המפעילות מטוסי סופה, עובדות קשה מאז תחילת הלחימה. עד כה נרשמו לזכותן תקיפות במאות פצצות מכל סוגי החימוש כולל שימוש בפצצות חכמות. למעשה, טייסות הסופה היו הראשונות לפעול במבצע "גשמי קיץ" כמו גם במבצע "שינוי כיוון". מאז, לא מפסיקות הסופות לתקוף בלבנון. "המטוס המתקדם בחיל–האוויר התפתח תוך כדי לחימה כמו שלא האמנו והכל, יש לציין, תוך פחות מחודש", אומר רס"ן א', סמ"ט (סגן מפקד הטייסת) א' בטייסת "הנגב". "החל מפיתוחים טכנולוגיים למערכות שחשבנו שיבשילו בעוד מספר שנים וכלה בכשירויות חדשות. הסופה טסה קדימה ביכולות ובביצועים ומביאה את הטייסת להישגים מדהימים ברמה גבוהה מאד ובהם תקיפת משגרים ומטרות מסובכות בכל שטחי לבנון".

"לא פגענו בחפים מפשע"

גם טייסות המסק"ר של הבסיס נוטלות חלק משמעותי במבצעים. טייסת "מגע הקסם" המפעילה מסוקי פתן (אפאצ'י) וטייסת "הצרעה" המפעילה מסוקי שרף (אפאצ'י–לונגבאו) פועלות באופן רציף בשתי החזיתות. מזה כמה שבועות, עוסקים המסוקים בפעילות מבצעית מאסיבית בגבול הצפון בזמן שמסוקים נוספים ממתינים דרוכים להזנקה בדת"קים (דירים תת–קרקעיים) ועל הליינים. "יותר מאלף שעות טיסה ומאות טילים, זה לא דבר שיגרתי ולא 'בא ברגל'", אומר אחד מהטייסים בטייסת "מגע הקסם". המסוקים "קופצים" מרצועת עזה לדרום לבנון ללא הפסקה, משמידים מחסני נשק של ארגוני הטרור, מבנים וכלי–רכב.

אחת מהתקיפות הכירורגיות המוצלחות של מסוקי הפתן היתה הפגיעה במשרדו של שר הפנים הפלשתינאי. טיל מסוג הלפייר שנורה מטווח של כמה אלפי מטרים, פגע פגיעה מדויקת במשרד הממוקם בבניין רב קומות. "יצאנו מספר מסוקים וביצענו את התקיפה על משרד הפנים הפלשתיני", סיפר סרן ר', טייס סדיר בטייסת. "אחרי התקיפה, התפצלנו, כאשר המסוק שלי יצא לסייע לכוחות הקרקע. בשלב הזה גילינו תקלה במערכת הניווט, מה שהקשה עלינו את זיהוי המיקום שלנו. הזדהינו לפי המסוק האחר והמשכנו הלאה. כמה שניות לאחר מכן, זיהינו חוליה של מניחי מטענים, ותקפנו בעזרת התותח. אחד המחבלים ברח לשטח בנוי ובגלל שחששנו לפגוע בחפים מפשע לא פתחנו לעברו באש".

מטרות נוספות אותן תקפה הטייסת, היו מחסני ייצור ואחסון אמצעי לחימה של "גדודי חללי אל–אקצה" ושל ארגון החיזבאללה בלבנון. סרן ר' מסכם: "עד כה היו רוב התקיפות מוצלחות. הטלנו עשרות פצצות וירינו הרבה פגזים, אלפי נורים והפגיעות היו מדויקות, כך שגם השלמנו את המשימה ולא פחות חשוב, לא פגענו בחפים מפשע".  

סגן נ', טייס צעיר שעדיין לא סיים הסבה על מסוק השרף, מספר: "אין כמעט זמן להשקיע בגיחות אימונים לטייסים צעירים, לכן אני עוזר בעיקר בבדיקת המסוקים לפני התקיפות והנעת מסוקים למקרה של קרקוע המסוקים שתוקפים על–מנת לקצר את זמן המעבר ממסוק למסוק. בין היתר אני עוזר גם בהכנה של תדריכים שיועברו לצוותים התוקפים". הוא נמצא זמן רב בליין בעבודה על מסוקים ובודק את תקינותם לאחזקת כוננות וגם ומוודא שאין תקלות. "הזמן בליין גם גרם לי להכיר סוגים שונים של תקלות ואיך מתמודדים עמן. אפילו יצא לי להכין מסוק רזרבי לתקיפה ומספר דקות לאחר המראה חזר אחד ממסוקי התקיפה עם תקלה שלא איפשרה לו להמשיך בתקיפה. הצוות כיבה במהירות את המסוק ועבר למסוק שהכנתי, הכל כדי לעמוד בזמני התקיפה שתוכננה".  

עם היד על הדופק

אלו שהטייסות לא יכולות בלעדיהן, אלו שיודעות מתי יוצאת תקיפה, מי באוויר ומי על הקרקע, הן הפקמ"ציות (פקידות–המבצעים) שעובדות בימים אלו במשמרות ארוכות מתמיד. הן דואגות לאיוש, יודעות את לוחות הזמנים בעל–פה, מעדכנות ומזניקות את הגיחות. גם במפי"כ, מוצב הפיקוד הכנפי של הבסיס, עובדים ללא לאות. מפי"כ רמון הוא אחד המפי"כים העמוסים ביותר בחיל ומפקד הבסיס אל"ם א', מפקד טייסת תעופה, סא"ל ח', או סגנו, סרן א', הם אלו שנותנים הוראות ומנהלים את הלחימה הבלתי פוסקת בבסיס מתוך המפי"כ עצמו. "בימים אלו אנו ללא ספק אחד המקומות עם הכי הרבה אקשן בבסיס בפרט ובחיל בכלל", מספרת קצינת המבצעים, סגן הדס פלג. "במשך היום אנו מזניקות את המטוסים והמסוקים, מפעילות את הסירנות ותוך שניות ספורות כלי–הטיס עולים לאוויר לעבר תקיפת מטרות שונות". במפי"כ מתפעלים גם אירועים קרקעיים ונותנים מענה לכל המבקש, תוך כדי קבלת דיווחים שוטפים של תקיפות המטוסים. באירועים האחרונים תפעלו הפקמ"ציות במפי"כ את שלוש התאונות: תאונת הסופה, התנגשות הפתנים והתרסקות השרף. החיילות ריכזו וניהלו את האירועים מהבסיס, תוך עדכון מפקד הבסיס והמפקדים הרלוונטיים בכל המתרחש."הפקמ"ציות והצפ"טיות (צופן פענוח טלגרפי) במפי"כ עובדות במסירות, על–מנת שהכל יתקתק והלחימה תתנהל במקצועיות", מסכמת סגן פלג.

אין להם רגע דל

בזמן שמטוסי ומסוקי הקרב תוקפים למעלה בשמיים, הרי שלמטה, על הקרקע, אנשי הגף הטכני עסוקים גם הם עד מעל לראש.

סא"ל משה ויצמן, מפקד טייסת תחזוקה, מסכם את פעילותה האינטנסיבית של הטייסת עד כה: "הטייסת נמצאת בתוך דרגי א' (הגף הטכני שנמצא בטייסות הטיסה) ואנשיה עסוקים בגרירת חימוש, בחימוש ובתיקון המטוסים והמסוקים. בזכות היכולת המקצועית והמסירות להצלחת המשימות של אנשי הטייסת לגפיה השונים, רמת הזמינות היא גבוהה מאד. כמו כן, ישנם גפים מיוחדים שהוכשרו לביצוע משימות שונות, כמו הרכבת פצצות. גם במוסכים עובדים סביב השעון על–מנת לעמוד בעומס של הטייסות ומצליחים לקצר זמן כמעט בחצי מהרגיל".

הכוננות היא תמידית ובכל שנייה יכולה לרדת פקודה מבצעית והעבודה תתחיל שוב. בימים האלה, אנשי טייסת תחזוקה ישנים לא יותר מאנשי צוות–האוויר. "מערך האחזקה ברמון מחמש את המטוסים, מכין אותם לטיסה, תומך בהכנת ואספקת חימוש לנקודות העבודה, מטפל בתקלות שונות ושומר על זמינות פלטפורמות ואמצעי–לחימה מצוינות", אומר רס"ן גרי נחום, ראש תחום מערכות וחימוש של הטייסת. "תקופת הלחימה היא בעצם התקופה בה נמדד כל מערך, שכן אליה אנחנו מתכוננים ומתאמנים במהלך השגרה. אין ספק שבזכות צוות מיומן ומגובש שמבצע עבודה מסורה, מערך האחזקה ברמון עומד במשימה. כשהמטוסים והמסוקים חוזרים ריקים מתחמושת, אנו מבינים היטב את המשמעות של העבודה".

חיילי טייסת תחזוקה בפיקוח נציגים מגף נשמ"ת (נשק מונחה ותחמושת) מרכיבים פצצות חכמות המשמשות את מטוסי הסופה. כמו כן, קולטים בגף ציוד נש"ם (נשק מונחה) ותחמושת רבה בכל תחומי החימוש, מבצעים ביקורת קבלה ומעבירים לטייסות. ניתנת תמיכה שוטפת לטייסות המסוקים ודואגים להשלים להן את מלאי הטילים. "טכנאי דרג א' נש"ם בכל הדת"קים פועלים להרכבת ראשי הנחייה בפצצות לסוגיהן השונים", אומר רס"ן שלומי גאון, מפקד גף נשמ"ת. "המוטיבציה של החיילים בלחימה יוצאת דופן, גם של חיילי הגף וגם של חיילים מתגברים בטייסת תחזוקה", מספר רס"ן גאון ומדגיש את המענה המצוין של חיילי המילואים הרבים שבאו לתמוך ולהתנדב.

בגפי האוויוניקה במערך הסופה ומסוקי–הקרב עובדים שעות נוספות. הגפים דואגים לשמישות מיטבית ומהירה של מטוסי הסופה ומסוקי השרף והפתן טייסות הטיסה ועבודה בדרגי ב' בגף ובמוסכים. בכל ההמראות והנחיתות נמצאים טכנאי אוויוניקה על–מנת לתת מענה מהיר לטייס בתקלות אוויוניקה. רס"ן אלעד ברוק, מפקד גף אוויניקה מסק"ר מציין כי "מדובר במשימה בעלת חשיבות רבה ובתרומה משמעותית מאד למערך המסק"ר. המערכות האוויוניות במסוקים תופסות חלק מרכזי בזמינות ובשמישות המסוקים. כמו כן, המוטיבציה והמסירות של הטכנאים מסייעת להביא את כל המסוקים למוכנת לחימה בזמן קצר".

גם גף מערכות ירי (חימוש), המאגד בתוכו מחלקות אלקטרוניות המתמחות באיתור תקלות ושינוי גרסאות תוכנה למחשבי חימוש, בולט בתקופה זו לצד מחלקות המכאניקה הכבדה של נושאי מטען כגון נושאי טילים ופצצות. "מחלקת כלי ירי מטפלת בתותחים של הפתנים והשרפים שלא מפסיקים לירות ושומרים על יחס גבוה מאוד של ירי פגזים מול מעצורי תותח", אומר סגן יוני שחר, קצין אחזקה גף מערכות ירי בבסיס. "ובל נשכח את מחלקת צב"ה (ציוד בטיחות והצלה) שמספק לטייסות את כל הציוד המוטס". 

חיילי גף תמ"ם (תקשורת ומערכות ממוחשבות) עסוקים בתפעול ואחזקה של מערכות מידע והקשר מבצעיות, מערכות אלה נכנסו לכל תחומי האחזקה, כך שכיום אין גיחה מבצעית אחת שלא מתחילה ומסתיימת במערכות הללו. קציני וחיילי הגף מסתובבים בטייסות הטיסה מדי שעה על–מנת לתת מענה לתקלות בזמן אמת. בנוסף לוקחים חיילי גף תמ"ם חלק פעיל בתגבור משימות החימוש, גרירה, אבטחה והרכבת הפצצות. גם חיילי המאמן עובדים בסבבים של 24 שעות במפעל פצצות ובכך תורמים למאמץ המלחמתי. "המוטיבציה של החיילים בלחימה שוברת שיאים, חיילים מפגינים מורל גבוה ומתנדבים לכל משימה", מספר רס"ן שרון כהן, מפקד גף תמ"ם.

"ללא כל ספק, יש בטייסת התחזוקה רמון תחושה טובה של שיתוף פעולה מצד האנשים מכל קשת המקצועות ובעיקר מצד החיילים והנגדים אשר בשגרה לא עוסקים בתפעול ואחזקה של המטוסים", מסכם סגן רומן מינס, קצין טכני במאמן הנשק שבבסיס.

עוד באותו מדור

המלחמה היא על לצאת למלחמה

אנשי "י.ק", גדוד הקשר של חיל–האוויר, פרוסים בחזיתות השונות ודואגים לחבר בין כל מי שזקוק לקשר, על הקרקע ובאוויר

כחולים וירוקים

"רק עכשיו, הבנתי איך חיל–האוויר עובד בזמן לחימה. כל עוד הכל עובד בסדר, הם ישגעו אותך עם כל המגבלות שלהם. אבל אחת ויש בלאגן וכוחות במצוקה הם אלופי העולם. הם יודעים מתי לעשות את ה'סוויץ'".
אלוף–משנה תמיר ידעי, מפקד חטיבת גולני