בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 171 (272) 25/10/06

עסקי אוויר | מח"ט גולני, אל"ם תמיר ידעי

"חלק מהתכנון המבצעי צריך להתבצע ביחד"

תגיות: ראיונות בכירים , שיתוף פעולה

בראיון מיוחד לבטאון חיל–האוויר, מספר מח"ט גולני, אל"ם תמיר ידעי על ההצלחות והקשיים בשיתוף הפעולה בין חיל–האוויר וחטיבת גולני במלחמה

יעל בר וליאור אסטליין

כיצד אתה מסכם את שיתוף הפעולה בין חיל–האוויר לחטיבת גולני בזמן הלחימה?

"ניתן לומר כי שיתוף הפעולה התמקד בעיקר בשני רבדים: מסע"ר ומסק"ר. בנושא המסע"ר פעלנו בעיקר בתחום הפינויים. המסוקים ביצעו חילוצים תחת אש עם מקדם סיכון גבוה, תוך הפגנת רמה מקצועית גבוהה והישרו בטחון בדרך פעולתם.           

המסוקים גם ביצעו העברות של אספקה ולוחמים בכל שלבי הלחימה בלבנון. חשוב לציין כי למעט מקרה אחד בו לא הורשה מסוק לנחות בהוראה מגבוה, אני לא זוכר מצב בו הטייסים לא נכנסו לאן שביקשנו. גם למקומות בהם הייתה להם התראה קצרה ולוח זמנים צפוף.          

גם עם מערך המסק"ר ביצענו שיתופי פעולה רבים. אפשר לומר שבנתונים בהם פעלנו בלבנון, שת"פ זה הוכיח את עצמו. לדוגמא, בקרב בבינת–ג'בייל המסק"רים היו איתנו במשך שמונה שעות רצופות וסייעו לנו בצורה משמעותית. עבדנו איתם שם בצורה של "גירוד" רציני מאוד, כלומר סיוע של אש מהאוויר ללוחמים על הקרקע. הם עשו עבודה מעולה.

מערך נוסף בו הסתייענו לא מעט, הוא מערך החוזי. מכיוון שהגענו היישר מרצועת עזה ללחימה בלבנון והבאנו משם את הידע והמקצועיות של העבודה עם אמצעי החוזי וגם נושא זה הוכיח עצמו בכל שלבי הלחימה".

האם היו כשלונות או חוסר הצלחה בתחום השת"פ האווירי?

"אני לא יכול להצביע על משהו שניתן להגדירו ככשלון, אולם יש לנו בעייה אמיתית בכל הכרוך בסיוע קרוב של מערך מטוסי הקרב. בשנים עברו היה בכל חטיבה קס"א (קצין סיוע אווירי), פונקציה שכבר לא קיימת כיום. יתרה מכך - מזה כמה שנים אין מתאמנים בנושא חשוב זה. לכן אין יכולת אמיתי של סיוע קרוב מצד מטוסי קרב וגם אין דרכי תקשורת מבצעיות איתם.           

אחד הלקחים החשובים שלי, הוא שחייבים להחזיר את הפונקציה הזו לחטיבות החי"ר. היינו בכפרים ובמקומות שבהם מטוסי F-16 היו יכולים לסייע לנו בצורה דראסטית וזה משהו שכיום אין לו תחליף. נוצר מצב בו החי"ר נלחם בקו המגע, חיל–האוויר נלחם בטווח הרחוק ובתווך ישנו תחום בו יש כרגע בעייה. אני חושב שיש צורך דחוף לטפל בתחום זה".

תוכל לתאר אירוע ספציפי שידגים שיתוף פעולה בין חי"ר לחיל–האוויר?      

"הקרב בבינת–ג'בייל. היה שם שיתוף פעולה הדוק למן הרגע הראשון ועד סיום הקרב. כבר בשלב ההתקלות הראשונה בה היו לנו הרבה נפגעים, היו הרבה אמצעי חוזי באוויר שנתנו לנו אינדיקציות ברורות על המתרחש בגזרה ויצרו לנו תמונה ברורה למדי של הקרב לאורך כל היום.

במקביל, ניהלתי את כל האירועים ביחד עם קצין בכיר בחיל–האוויר. היינו כל העת ב'קו חם' וכך הפעלנו במקביל את הכוחות. הצלחנו להביא את כל יכולות חיל האוויר והחי"ר לשילוב מקסימלי: הפעלה של מסוקי קרב לסיוע קרוב, הכוונת מטוסי קרב למטרות תקיפה וכמובן הכנסת מסוקי סער לאיזור לצורך חילוץ הפצועים. היה שם שיתוף פעולה ברמה הגבוהה ביותר שהצביע על היתרונות הגלומים במהלכים אלה".      

מה הם השיפורים והשינויים שצריך להכניס בנושא שיתוף הפעולה?        

"אפשר לומר שבנושא העבודה עם מערך המסע"ר העניינים פחות או יותר עובדים כשורה. בנושא העבודה עם המסק"ר יש צורך בשיפור נושא ההכוונה והדיבור בין הכוח הקרקעי והכוח האווירי. כפי שהזכרתי כבר קודם, יש צורך שתהיה פונקציה אווירית בחטיבת חי"ר בזמן שגרה, קס"א שיהיה "בילד–אין" במבנה חטיבת החי"ר וכך, בעת לחימה, הוא יפעל בתוך החטיבה כחלק ממנה".

האם חיל–האוויר משקיע מספיק משאבים, זמן ותכנון בנושא שיתוף הפעולה עם חי"ר?

"לדעתי הבעייה העיקרית לא תלויה בחיל–האוויר. יש בעייה של מחסור באימונים וזו כנראה הבעייה האקוטית בכל נושא שיתוף הפעולה בין חיל–האוויר לכוחות החי"ר. צריך לשפר את כל הנושאים של תחום השת"פ: נוהל דיבור משותף, הכוונה, פעילות משותפת בטווחים קצרים וגם היכרות אישית של אמצעים שיש לכל אחד משני הצדדים. חלק מהתכנון המבצעי צריך להתבצע ביחד, מה שיגביר את שיתוף הפעולה וימנע תקלות או בעיות".

עוד באותו מדור

בודינגר פרש מטיסה

הוא שירת בלא פחות משש טייסות קרב, הפיל שני מטוסי אויב, טס על כל מטוסי החיל וגם ביצע נחיתת אונס אחת. אחרי 43 שנות טיסה, הרצל בודינגר תולה את הסרבל
הטייס יקבל התראה ויזואלית וקולית על מכשול מתקרב. צילום: ליאור דיין

נבחנת האפשרות: מכ"ם לגילוי מכשולים עבור מסוקי הינשוף

בחיל–האוויר שוקלים לרכוש מכ"ם לייזר חדיש שיסייע לאתר מכשולים המסכנים את כלי הטיס. המכ"ם, מתוצרת החברה הגרמנית "EADS", עתיד להיבחן במסוקי הינשוף (בלק–הוק). מכ"ם לאיתור מכשולים נועד לסייע, במיוחד בטיסות לילה ובתנאי ראות גרועה, לגילוי חוטי חשמל, עמודים, עצים גבוהים ועצמים אחרים שעלולים לסכן את המסוק