בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 175 27/06/07

טיסה מהכורסא

טיסה מהכורסא

הפעם יוקדש המדור לשני גופים הפועלים בעולם מדמי הטיסה הישראלי: בית-ספר לטיסה וטייסת מבצעית. הטייסות מהוות מסגרת ארגונית ומשדרגות את חווית הטיסה ואילו בתי-הספר מקלים מאוד על כניסה של טייסים חדשים

רועי וואדל, מיכה טני, דןפאדנוס ויותם הורביץ

פעמים רבות עולה השאלה: מדוע בעצם כדאי ללמוד בבית-ספר לטיסה? את התשובה נתחיל עם מגמת הקרב של בית-הספר לטיסה SFI, המכשירה טייסים ווירטואליים ישראליים בסימולאטור -2LI (כזכור, סימולאטור קרבי של תקופת מלחמת העולם השניה). כידוע, מדמי הטיסה נוטים להיות סבוכים וקשים לתפעול ולא פעם קורסים טייסים חדשים תחת עומס החומר שעליהם ללמוד.


בית-ספר לטיסה מספק את כל המידע המפורט שדרוש כדי ללמוד, ביחד עם מדריכים מקצועיים וידידותיים שמסייעים בלימוד ובתרגול. בעזרתו של בית-ספר לטיסה, מצליחים טייסים חדשים ללמוד ולהשתלב במהירות רבה. "אני ממליץ מאוד להצטרף לקורסים של בית-הספר לטיסה, משום שכך ניתן ללמוד בצורה הטובה ביותר", מספר רמי וייברמן. רמי הוא אחד החניכים הצעירים, תלמיד חטיבת ביניים שטס בסימולאטורים מגיל צעיר. הוא סיים קורסי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע של הביס"ט ומאז פעיל מאוד בקהילה ואכן, מאז הקמת מגמת הקרב של IFC, רמת הטיסה וכמות הטייסים בקהילת 2-IL הישראלית עלו פלאים.

לכל שאלה יש תשובה


צוות המדריכים של בית-הספר מורכב מטייסים ווירטואליים בעלי נסיון רב הנעזרים בחומר לימוד מקיף ומעמיק. לפני כל שיעור מקבלים החניכים חומר תיאורטי ללימוד ועל השיעורים מספר גיא יוגב, תלמיד תיכון שנכנס לעולם הסימולאטורים לפני כשנה ועבר קורס הסבה ואוויר-אוויר של IFS: "כאשר הגעתי לשיעורים, לא היה לי מושג וחצי מושג על טיסה, אך לאחר השתתפותי בקורסים אלו, נחשפתי לחידושים במהלך הטיסות. בכל שיעור אנו מתאספים, המדריכים והחניכים. החניכים שואלים שאלות על החומר שנשלח אליהם קודם לכן באימייל והמדריכים עונים להם בפירוט על השאלות". בהמשך השיעור מבצעים החניכים והמדריכים הדגמות ותרגולים כנדרש עד להבנת הנושא.


"מדריכים ידעו לעבוד עם החניכים בדיוק על הנקודות החלשות שלהם ולא היה שיעור אחד שהחניכים יצאו מבולבלים. לאחר מכן מתבצע סיכום שיעור בו מדברים על הנקודות העיקריות של השיעור והחומר שנלמד באותו שיעור", מספר גיא ורמי מוסיף: "אני מעריך מאוד את האנשים שיושבים שעות על כתיבת חומר ברור ומתומצת, בשפה פשוטה ולא מסובכת ואחר כך יושבים ומסבירים, גם אם לא מבינים ומשקיעים שעות מזמנם בכדי לגרום לחניכים להצליח".

קורס הסבה/בסיסי


קורס זה מיועד לטייסים טריים לגמרי, חסרי רקע קודם בסימולאטור 2-IL. בקורס הבסיסי לומדים החניכים כישורי הטסה בסיסיים ביותר: המראה, טיסה ונחיתה. כמו כן נלמד הבסיס ליכולות להן ידרשו החניכים בקרב אוויר או במשימות אוויר-קרקע, בדמות תרגילים אירובטיים, טיסת מבנה ואף תרגולים בסיסיים של ירי על מטרות אוויריות וקרקעיות. זה הוא הקורס הפופולארי ביותר (עד כה נפתחו שלושה מחזורים), בעיקר משום שהוא מסייע לחניכים להתגבר על המשוכות הראשונות במסלולם כטייסים.

 

קורס אוויר-אוויר


הקורס השני בחשיבותו לטייס צעיר בעל יכולת טיסה בסיסית טובה. בקורס זה לומדים החניכים, במהלך כעשרה מפגשים, את העולם הקשה והלא סלחני של קרבות אוויר. החניכים רוכשים את היכולות הדרושות לניהול קרב אחד על אחד, כולל ניהול קרבות מסוגים שונים נגד מטוסים שונים: מתחילים את הקרב במצבי יתרון, שוויון או חסרון. במפגש המסכם בקורס, מתמודדים החניכים בקרב אוויר נגד מדריכיהם ונדרשים להוכיח שיפור והפנמה של החומר על-מנת לזכות בתואר בוגרי הקורס. מספר גיא יוגב: "בקורסים למדתי הרבה מאוד דברים חדשים. באחד המקרים ערכתי קרב מול אחד הטייסים בקהילה והצלחתי להתעלות עליו ממצב של חסרון ואף לנצח אותו לבסוף. כל זה קרה בעזרת תרגילים שלמדתי במהלך קורס האוויר-אוויר". רמי מוסיף: "האירוע שהשאיר בי חותם הוא טיסה עם בן זוג, במקרה הזה, מפקד הטייסת אליה אני שייך ובטיסה זו נלחמנו נגד אויבים שהיו ביתרון עלינו. לא רק ששרדנו, אלא הפלנו אותם! הרגשתי שסוף סוף אני מיישם את מה שלמדתי".


יחד עם תלמיד החטיבה רמי, עבר את קורס האוויר-אוויר גם שמוליק חן, בעל ואב גאה. "הקורס היה פשוט מדהים", הוא מספר, "למדתי דברים כמו ביצוע תמרונים של חמיקה ומרדף, גלגולים ופניות, השגת יתרון בקרב, שמירת אנרגיה לפני ואחרי מפגש וכל אלה, בשילוב הדרכה צמודה והדגמות, נתנו לי כמות ידע בזמן קצר שלא הייתי מצליח לאסוף בשום צורה אחרת".


קורס אוויר-קרקע


בדומה לקורס אוויר-אוויר, גם בקורס אוויר-קרקע נדרשת יכולת טיסה בסיסית טובה. במהלך עשרת המפגשים של קורס אוויר-קרקע, פוגשים החניכים, בין השאר, בתחום תקיפת מטרות קרקע, תחום שבדרך-כלל אינו פופולארי בקרב טייסים ווירטואליים, בשל הסיכונים הרבים הכרוכים בו. החניכים לומדים נושאים ברמת קושי עולה: החל ממטווח מטרות נייחות וניידות ועד לתקיפות והתמודדות עם איומי נ"מ (נגד מטוסים). בסופו של הקורס, מסוגלים החניכים לשתף פעולה במבנה מטוסים ולבצע משימות תקיפה מסובכות ומתוכננות היטב בעורף האויב.


שמוליק מספר: "אני זוכר את הפעם בה הודיעו לי שבמקום שאחד המדריכים יוביל ויורה לכולם מה לעשות בכל רגע נתון, אני אמור להוביל את מהלך התקיפה כולו, כולל תכנון מוקדם, בחירת סוג מטוס ותצורת חימוש, בחירת היעד והנתיב אליו ובחזרה, בחירת מבנה הטיסה וניהול התקשורת. השוק בו הייתי בתחילת המשימה והרגשת ההצלחה שמילאה אותי ברגע שהכל הסתיים, זכורים לי עד היום כאחד הרגעים המהנים ביותר שהיו לי מאז הצטרפתי לקהילה הזו".


כיום נמצא המחזור השישי של בית-ספר בהכשרה. בכל מחזור נלמד קורס שונה, בהתאם לדרישת החניכים. למגמת קרב של IFC אין אתר רשמי, אך היא מיוצגת בפורום משלה באתר פריפלייט ובו ניתן לפנות לצוות ולקרוא הודעות חשובות:

http://www.preflight.us/il2scholl

מגיעים לטייסת


טייסת "אבירי הצפון" הווירטואלית הוקמה בדצמבר 2006 והיא פועלת בסימולאטור "פאלקון אלייד פורס". עם הקמתה של הטייסת, היא הציבה לעצמה יעד ברור: יצירת כוח משימה איכותי שיוכל לבצע מגוון רחב של משימות אסטרטגיות תוך כדי ניצול מקסימאלי של הסימולאטור ושאיפה לדמות את פעילות טייסות הברקים בחיל-האוויר.


הטייסים בטייסת נבחרים בקפידה והינם בעלי יכולות טיסה ואיכויות אישיות גבוהות. אלחי ראופר, טייס סדיר בטייסת, מספר על הגיוס שלו לטייסת: "כשחיפשתי טייסת, חיפשתי טייסת רצינית, טייסת עם חזון. עברתי את המבחנים בהצלחה, ומהר מאוד גיליתי באיזו טייסת איכותית אני נמצא".


הפעילות השוטפת בטייסת מתאפיינת בגיחות רבות, חלקן גיחות קלילות ומהנות וחלקן גיחות אימון או מבצעים מורכבים. לקראת כל משימה, מקבלים הטייסים המשתתפים בה תדריך עם פרטי המשימה הכולל בתוכו מידע רב, החל ממזג-האוויר באזורי הטיסה השונים ועד להערכת המודיעין לגבי איומים אוויריים וקרקעיים במסלול הטיסה ומידע רב על המטרה כגון תצלומי אוויר ונ"צ מדויק. לאחר מעבר משותף על התדריך, מתארגנים חברי הטייסת למבנים השונים אליהם צוותו ומריצים את פרטי המשימה האחרונים עד לפרט הקטן ביותר.

יוצאים למשימה


לאחר סיום המשימה, מתרכזים כל המשתתפים ומבצעים תחקור ראשוני בו עוברים על שלבי הגיחה ומנתחים אותה לעומק. בשלב מאוחר יותר, נאספים טפסי תחקור בהם מנתחים הטייסים את הגיחה מזווית הראייה שלהם ומוסיפים הערות לשיפור ולשימור בתחומי הטיסה השונים. טפסי התחקור שמתקבלים בצוות הפיקוד של הטייסת מעובדים לתחקיר מתומצת הכולל בתוכו הערות חשובות שנלמדו מהגיחה ונהלים חדשים שיש ליישם להבא בהתאם.


מכיוון שהטייסת, מעצם היותה ווירטואלית, אינה תלויה בשיקולים פוליטיים, ניתן לתקוף ביד חופשית כל מטרה שעולה על הדעת, מבלי להתחשב בהשלכות הפוליטיות הנובעות מכך. בנוסף, מכיוון שמדובר בסימולאטור, המגבלות מועטות וניתן לבצע מגוון רחב של פעולות שחיל-האוויר האמיתי אינו יכול להרשות לעצמו, החל מטיסות בגובה אפסי בין עצים ומבנים ועד להפלה אחד של השני בנשק חם באימונים.
הקשרים הטובים בין הטייסים יוצרים סביבת עבודה נוחה לפעילות הטייסת, שכן האווירה בטיסות תמיד מהנה. חברים רבים, אולי כולם, שואפים להיות טייסים בחיל-האוויר האמיתי, אחדים מהם אף נמצאים בשלבי מיון לקורס-הטיס האמיתי.

תוקפים סוללות


דוגמא למשימה, בה נשלחה הטייסת להפציץ בסיס אויב, מציג יותם הורוביץ, מפקד הטייסת: "טסנו כשלישיה במבנה שמטרתו לנטרל את סוללת ה-SA2 שבאזור המטרה ולשמור על שמים נקיים ממיגים לקראת הגעת המבנה התוקף. כאשר הגענו לטווח מתאים, ביצענו תקיפה של רדאר הסוללה מרחוק בעזרת טילי HARM, שמסיבה לא ברורה החטיאו את המטרה. כאשר הגענו לאזור המטרה, התקבלה החלטה במבנה להכנס ולהשמיד את רדאר הסוללה בעזרת החימוש היחידי שנותר לנו: תותחים. הודענו למבנה התוקף להכנס להמתנה מחוץ לטווח הטק"א והתחלנו לרדת לקראת כניסה נמוכה לאזור. נכנסתי לטווח הטילים בגובה 50 רגל ובמהירות 700 קשר. זיהיתי את הרדאר וביעף התותחים הראשון השמדתי אותו כליל. כשיצאתי מהיעף זיהיתי לפחות שישה מיגים על מסלול ההסעה לקראת המראה, דיווחתי מהר בקשר ונכנסנו ליעפים במטרה לפגוע במיגים שעל הקרקע”.

**

עדכונים מהאוויר

חומרה ביתית:


Schredder ו-Voodoo  הצליחו לבנות גירסה ביתית של TRACKIR. מדובר במערכת שמזהה ועוקבת אחר תנועות הראש (מבטים) בעזרת טכנולוגיית אינפרה אדום. הגירסה הביתית צנועה יותר ונעזרת במנורת לד ומצלמת אינטרנט אך חוסכת את ההוצאה הגדולה שבקניית  TRACKIR מקורי.

פלייט סימולאטור


שוחררה חבילת התיקונים הראשונה לפלייט סימולאטור איקס (PS1). הפאצ' משפר משמעותית את זמן טעינת הסימולאטור והבאג בטקסטורת המים תוקן. שיפור בקוקפיט הווירטואלי, בטיסת IFR, בעולם החי ועוד שיפורים נוספים.

לומאק


נפתחה טייסת "חוד החנית"! הטייסת טסה כרגע בגרסה הראשונה של הסימולאטור (Modern Air Combat) אך צפויה לעבור לגרסה החדשה יותר
(Flaming Cliffs) וכמובן שעם יציאתה, גם לגרסת Black Shark. הטייסת מפעילה קורס טייסת ובשלבי גיוס מתקדמים. שיהיה בהצלחה!

פאלקון אלייד פורס


לכל מי שהתגעגע לטוס בשטח ישראל הישן - הפתרון כבר כאן! התאימו את שטח ישראל הישן לפאלקון אלייד פורס והשטח זמין כעת להורדה.
כמובן שעדכון זה לא משתווה כלל וכלל לשטח ישראל החדש שעובר המרה ל-Free Falcon: Red Viper ויהיה זמין בעתיד הקרוב.

לקבלת פרטים מלאים ולהורדת הקבצים בקרו באתר פרייפלייט הישראלי בכתובת:
http://www.preflight.us/