בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 175 27/06/07

באוויר העולם

הגנה אזרחית

תגיות: הגנה מפני טילים

חברת "Saab Avitronics", שלוחה של חברת "סאאב" השוודית בדרום אפריקה, פיתחה מערכת חדשה שתגן על מטוסי נוסעים מפני האיום הגובר של טילי כתף. המערכת החדשה מספקת מענה לצרכי חברות התעופה שכן היא זולה, קלה ואינה דורשת הכשרה מיוחדת בכדי להפעילה

עמית דרנגר ואהרון לפידות

מערכת חדשה ומתקדמת להגנה מפני טילים, עוברת בימים אלו בדיקות בדרום אפריקה על-מנת לבחון את יכולתה לספק למטוסי נוסעים אמצעי הגנה מפני האיום הגובר של טילי כתף. המערכת החדשה מכונה "CAMPS" (Civil Aircraft Missile Protection System).

פרויקט CAMPS הוא יוזמה של חברת "Saab Avitronics" בשיתוף עם שתי חברות נוספות. "Naturelink Aviation", חברת תעופה דרום אפריקאית, סיפקה מטוס מדגם אמבראיר 190 ששימש פלטפורמה עבור הניסוי, "Saab Avitronics", שלוחה של חברת "סאאב" השוודית בדרום אפריקה, הייתה אחראית לפיתוח המערכת ולהתקנתה וחברת "Chemring Countermeasures" הבריטית ייצרה את אמצעי ההטעיה המהווים חלק חשוב בפעילות המערכת.

האיום של טילי כתף על התעופה האזרחית הולך וגובר עם השנים. למעשה, מאז שנות ה-70 יוצרו יותר מ-700,000 טילי כתף מסוגים שונים ברחבי העולם. מדובר בטילים מונחי אינפרא-אדום, כמו הסטינגר וה-SA-7 ("סטרלה"), המתבייתים על מטרות חמות, כמו המפלטים הלוהטים של מטוסי סילון ומהווים איום תמידי על בטיחות הנוסעים, המטען והצוות. על פי סטטיסטיקות של חברת "Saab Avitronics", יותר מ-150,000 טילים מסוג זה מוחזקים בידי ארגונים "לא ממשלתיים" ובידי קבוצות מורדות באפריקה ונראה שהאיום רק הולך וגובר.

אחד האירועים הבולטים שהעלה את נושא איום טילי הכתף למודעות העולמית היה הניסיון ליירט מטוס של חברת התעופה הישראלית "ארקיע" בשנת 2002 בזמן שהמריא משדה-התעופה של מומבסה, קניה. למרבה המזל, הטילים לא פגעו במטרתם, אך האירוע עורר הדים ברחבי העולם. ניסיון היירוט הדאיג בעיקר את האמריקאים שהחלו בפיתוח מערכות מתקדמות להגנה מפני טילים. המשרד להגנת המולדת (DHS) של ארצות-הברית מימן את פיתוח המערכות ועכשיו הן עוברות מבחני תקינות כדי שיוכלו להיכנס לשירות במטוסי חברות התעופה השונות. החיסרון העיקרי של המערכות הללו הוא מחירן שעשוי להגיע ליותר משבעה מיליון דולר. הן גם מורכבות להפעלה ומשקלן רב. המערכת החדשה צפויה לשנות את הסטנדרטים המקובלים, שכן, לטענת החברה, היא עולה שליש ממחירן של מערכות אמריקאיות מתחרות. כמו כן, משקלה נמוך יחסית ולא נדרשת הכשרה מיוחדת בכדי להפעילה.

המערכת החדשה כוללת בתוכה מספר תת-מערכות הפועלות במטרה לספק הגנה מרבית למטוס. תחילה, ישנה מערכת מיוחדת המתריעה בפני התקרבות הטילים. המערכת מבוססת על קרינה אולטרא-סגולה ומכילה, בדרך כלל, ארבעה חיישנים הסורקים את השטח מכל עברי המטוס. המערכת מסוגלת לזהות את טילי הכתף על פי החום שנפלט בזמן שיגורם. בנוסף, קיימת מערכת המאפשרת לשבש את התבייתות הטילים על המטוס. רוב מערכות ההטעיה שפותחו עד היום, משתמשות בנורים על-מנת לשנות את המסלול של טילי הכתף. הנור הוא אמצעי הטעיה פירוטכני, המייצר חום רב וגורם גם לפליטת אור הנראה לעין. מערכת ההטעיה של CAMPS היא מערכת אלקטרו-מכנית המשחררת סוג חדש של אמצעי הטעיה, השונים מרוב הנורים הקונוונציונאליים בכך שהם אינם נראים לעין. כמו כן, הם אינם פירוטכניים, כלומר אין סיכון שהם יגרמו לשריפה ולכן אינם מהווים סיכון ומתאימים לשימוש במערכות אזרחיות.
הניסוי המוצלח היה חלק ממבחני ההסמכה של המערכת החדשה והוא מהווה אבן דרך משמעותית בפרויקט CAMPS. בהסתמך על הצלחת הניסויים, יוחלט אם המערכת יכולה להיכנס לשירות במטוסים של חברת "Naturelink Aviation" כבר במחצית הראשונה של 2008.

עוד באותו מדור

עב"ם או כטב"ם?

צלחות מעופפות עשויות לעזוב בקרוב את עולם המדע הבדיוני ולהפוך למציאות. כל זאת בתנאי שחברה בריטית קטנה בשם "GFS Projects" תצליח לשכנע את צבא ארה"ב שכלי-הטיס הבלתי מאויש (כטב"ם) אשר פיתחה, מתאים לשמש כפלטפורמה למטרות מעקב ואיסוף מידע
יותר חזק מהרקולס? C-390

מתחרה חדש להרקולס

חברת "אמבראיר" הברזילאית צפויה להתחיל בפיתוח מטוס תובלה חדש בגודל בינוני. החברה מאמינה כי המטוס החדש יוכל להתחרות ב-C-130J, הדגם המתקדם של מטוס ההרקולס