בטאון חיל האוויר

כתבות

לרוטור שלי ארבע פינות

תגיות: בסיס עובדה

לטוס גבוה, לטוס נמוך, לטוס לבד, לטוס בלילה, לנחות נחיתת אונס, לנחות בואדי ועל פסגת הר - את כל המתארים האלה ועוד רבים אחרים עברו חניכי טייסות הראשוני, מתקדם מסע"ר (מסוקי סער) ומתקדם מסק"ר (מסוקי קרב), בפריסה בבסיס עובדה

מורן לוי | צילום: עומר סמדג'ה

"פריסה. שבוע בו נפגשים אזורי טיסה מצוינים ויכולת לבצע אימונים בצורה הכי טובה שיש", כך מפרש את המושג סא"ל ירון, מפקד מגמת מסוקים בבית–הספר לטיסה (ביס"ט) בבסיס חצרים. נשמע מבטיח, לא נצטרף?

מגמת מסוקים הכוללת בין השאר את טייסות הראשוני, מתקדם מסע"ר (מסוקי סער) ומתקדם מסק"ר (מסוקי קרב), פרסה לבסיס עובדה בדרום הארץ. מה מביא את שלושת הטייסות לפרוס ביחד לאותו מקום ובאותו הזמן? ראשוני טסים על סייפן, מסע"ר טסים על בלק–הוק ומסק"ר טסים על קוברה. לכל טייסת אימונים שונים, האחת רק בתחילת הדרך, לומדת את העקרונות הבסיסיים, השנייה מתמקדת בנחיתות והמראות והשלישית בכלל עוסקת בתקיפות. "גופי המעטפת של המגמה המכילה את שלושת הטייסות, משותפים: שלישות, מבצעים והדרכה. לכן ראינו לנכון שאם אנחנו מורידים את כולם ביחד אנחנו מרוויחים יעילות ומיצוי אמצעים", מספר רס"ן ארנון, מפקד טייסת מתקדם מסע"ר, "ראשוני טסים בעיקר ביום ומתקדם טסים בלילה אז אין פה בעיה של חיכוכים באמצעים ואזורי הטיסה. בעיני זה נכון שנפרוס כגוף אחד וכך גם תודגש זהות החניכים כטייסי מסוקים".

בשעות הבוקר המוקדמות אני מגיעה אל הטייסת הדרומית בבסיס עובדה לפריסה של שלוש הטייסות. להפתעתי הרבה, חניכי ראשוני יושבים על הספות וצופים בסרט "גברים בשחור". אני ניגשת אל אחד מהם בתקווה שיספר לי מה הולך פה, הרי ציפיתי למצוא אותם באוויר או לפחות טרודים מדי בכדי לעסוק בדברים שאינם קשורים לטיסה הבאה שלהם. "ה'פיריט' הבא בעוד חצי שעה", מסביר חניך מטייסת ראשוני, "יש לנו עוד קצת זמן". החלטתי שזהו זמן מצוין לתפוס אותם לשיחה.

"ירדנו לעובדה ביום ראשון", מספר מאיר, חניך בשלב ראשוני, "בבוקר התכוננו לטיסת ניווט ארוכה מחצרים לעובדה. אנחנו מנווטים והמדריכים מטיסים את המסוק. בעקבות שינויי מזג–האוויר השתנו התוכניות ולא היה ברור מה עומד לקרות. לאחר התלבטות אם להתחיל את הפריסה כמתוכנן או לא, ירדנו דרומה ותרגלנו בדרך טיסת מבנה וטיסת נתיבים". אומנם התוכניות השתבשו, אך רוחם של החניכים לא נשברה. "בדרך לבסיס עובדה מזג–האוויר היה סוער. נשבו רוחות, אובך וערפל כיסו את השמיים והראות לא הייתה מספיק טובה", מספר דן, צוער נוסף בשלב ראשוני. "כשהגענו לעובדה כבר היה מאוחר יחסית וכולנו הלכנו לשחק כדורגל, כמיטב המסורת בראשוני".

בין הרים ובין סלעים

זו היא הפריסה הראשונה של חניכי שלב ראשוני לבסיס עובדה והשבוע שעבר עליהם הורכב בעיקר מטיסות ולימוד. בבוקר יום שני, למשל, התאמנו החניכים ב"טיסת ציר". זו היא טיסת ניווט על–פי תוואי שטח, המתמקדת בהטסה בגובה נמוך באיזור הררי. "למדנו לטוס בגובה נמוך שזה הוא, בעצם, היעוד של המסוקים", אומר דן, "למדנו להסתוות בשטח, לנחות, לדעת תמיד איפה הרוח ואיך לעבור במקומות צרים במהירות". דן, שנמנה עם אלו שניווטו בבוקר והטיסו את המסוק בצהריים, ממשיך לספר. "עשינו הקפה בהר–שלמה ונופפנו לאנשים לשלום, לפתע גילינו שיש לנו תקלה במסוק", הוא מספר, "נוריות האזהרה לא הבהבו ולמזלנו ראינו במו עינינו שיש נזילת שמן. נחתנו מיד וגילינו כי מיכל השמן התרוקן לגמרי". רס"ם (מיל') אבי, מכונאי מוטס בביס"ט, בדק את המסוק לאחר שנחתו, "כאשר המסוק הגיע לקרקע הוא היה מוצף בשמן, זיהינו את התקלה והחלטנו כיצד יש להמשיך לטפל במסוק".

שלב הראשוני מגיע לאחר שנה בקורס–טיס ונמשך כחצי שנה כאשר החניכים מחולקים כבר למגמות: קרב, נווטים ומסוקים. החניכים במגמת מסוקים טסים על מסוק הסייפן ובתום התקופה מתחלקים לטייסות מסע"ר ומסק"ר. "בשלב ראשוני החניכים לומדים את יסודות הטיסה במסוק", מספר סא"ל ירון, מפקד מגמת מסוקים בביס"ט, "הבנת השטח, ניווט בסיסי, איך להתאים את הרוח, מי רואה אותי ומתי, טיסות בגובה רב ובגובה נמוך, בשלב הזה לומדים את היסודות הבסיסיים של טיסה במתקדם".

שבוע הפריסה מתמקד בטיסות בגובה נמוך בהרים. הסדרה כוללת מספר טיסות ועל החניכים מוטלת המשימה להספיק מספר מסויים של גיחות תוך שבוע אחד. מדובר באתגר לא פשוט, שכן מטיסה לטיסה התרגילים נעשים קשים ומסובכים יותר. "המטרה העיקרית של הפריסה היא ללמד את החניכים לטוס בגובה נמוך בהרים", מסביר סרן אבירם מפקד קורס ראשוני, "בדרך כלל, בשלב ראשוני, הפריסה מתבצעת בשלב מוקדם יותר, אך בעקבות המלחמה נאלצנו לדחות אותה". בפריסה הנוכחית, התאמנו החניכים על טיסה במסוק בודד ולא הגיעו לשלב המבנה בעקבות המלחמה. זו קפיצת מדרגה שיאלצו לעשות רק בשלב "מתקדם".

אחד מהתרגילים אותם ביצעו החניכים, היה נחיתת אונס בעזרת רימון. "זרקנו רימון עשן כדי לדעת לאן נושבת הרוח לפי העשן", מספר דן, חניך בראשוני, "יש לי עדיין את הנצרה", הוא מחייך, "זו טיסה כיפית עם הרבה עבודה ואדרנלין. צריך כל הזמן להסתכל ולהעריך את הגובה והמהירות. כשאתה בתוך נחל, האתגר שלך זה לא להכנס בשלוחה או עץ, לתכנן שהכל יהיה מהיר, לבוא מול הרוח ולחפש את המקום הכי נוח לטיסה".

זו גם הפעם הראשונה שחניכי ראשוני מתנסים בניווט בלת"ם (בלתי מתוכנן).  "אתה יושב במסוק, המנוע פועל, מקבל מפה ויש לך שבע דקות ללמוד את הניווט ולתדרך אותו. ארבע דקות למידה, דקה לצייר את כל הקווים האדומים ומעברי הקשר ועוד שתי דקות לתדרך עם המדריך", אומר דן. "אתה צריך לדעת מה העיקר ומה הטפל, מה הכי חשוב לעשות בכדי למצות את הזמן עד תומו".

בלילה, בלילה

ביום השני הצטרפו חניכי מתקדם מסע"ר ומסק"ר אל הפריסה, חיכה להם יום עמוס טיסות. "ירדנו לעובדה בגיחת מבנה וביצענו תרגולי נחיתות בדרך", מספר יואב, חניך במתקדם מסע"ר. "הגענו בסביבות הצהריים, התארגנו ולמדנו לטיסות ערב. הטיסות בלילה מסובכות למדי. אנחנו טסים עם אמצעי ראיית לילה מגביל מאוד, הז'ורנל והראות לא חדה כמו ביום. בעבר יצא לנו לטוס מספר גיחות עם הז'ורנל אבל עוד לא התרגלנו לטיסות כאלו". בדרך–כלל החניכים טסים בלילה פעם בשבוע, בפריסה הזו הם עשו חמש גיחות לאורך כל השבוע. "בעובדה אנחנו נתונים לעומס גבוה יותר", מספר אבנר, חניך נוסף במתקדם מסע"ר. "יש לנו שתי גיחות ארוכות באותו הלילה ועוד באיזור לא מוכר. הכל נראה בהתחלה שונה ועמום כי האיזורים בעובדה מיוחדים: התוואי גדול מאוד, התבליט מאתגר ויש לנו הזדמנות להתרכז נטו בטיסות. בחצרים טסים בלילה פעם בשבוע ועד שאתה מספיק ללמוד אתה שוכח קצת, כאן באמת יש לנו הזדמנות להשתפר מגיחה לגיחה". לעומתם, זו בסך–הכל הפעם השנייה שחניכי מתקדם מסק"ר טסו בלילה. "זו הייתה טיסה רצינית, טיסת הכרות", מספר עומרי, חניך במתקדם מסק"ר. "הטיסה הייתה ארוכה והיו הרבה דברים לזכור לפני כן. טסנו בלילה עם הז'ורנל והירח היה בעוצמה מלאה, ראיתי טוב".

"מתקדם" הוא השלב האחרון לפני סיום קורס–טיס. לאחר שנה שלמה בה לא טסו והיו עסוקים בעיקר בלימודים, החניכים מגיעים לטייסת לתקופה בת חצי שנה המיועדת לטיסות אינטנסיביות. "המטרה בפריסה הייתה ללמד את החניכים להטיס בלילה ולצבור ניסיון. אנחנו מלמדים אותם את יסודות הטיסה במסוק הינשוף ושואפים שהם ינהלו את הפריסה הזאת בתכנון ובביצוע, ממש כמו בטייסת", מספר רס"ן ארנון, מפקד טייסת מתקדם מסע"ר. "בין היתר, זו הטייסת היחידה בבית–הספר לטיסה שטסה על מסוק מתקדם הנמצא בחזית המבצעית של חיל–האוויר".

בשלב מתקדם מסע"ר, החניכים עוברים מספר סדרות עיקריות: מבנה, ז'ורנל ומסכם. "בנוסף אנחנו מחנכים לאחריות ובטיחות, ניהול הגיחה, קבלת החלטות והפיקוד על המסוק כמפקדי מסוק לעתיד. זו תקופה אווירית ויש התרכזות בטיסות אבל אנחנו גם שמים דגש רב על המוטיבציה ו'הרוח' של החניכים".

ההכשרה במתקדם מסק"ר מתמקדת ביסודות הטיסה במסוק הקרב. "מערכות נשק ולחימה. בנוסף לזאת, לומדים על הכשרת הקצין בטייסת, ניהול הטיסות מול מבצעים והגף טכני. אנחנו עובדים כמו בטייסת מבצעית בחיל–האוויר רק בלי הפעילות המבצעית". אומר רס"ן אסף, מפקד טייסת מתקדם מסק"ר. כך טסו חניכי מתקדם מסק"ר בין היתר בסדרת "אימון פרט", בה למדו את יסודות ההכשרה של טייס מסק"ר, החל מטיסה ועד תכנון משימות באוויר. בלילות היו עסוקים בניווטים, המראות ונחיתות.

באחד הבקרים בו לא תוכננו טיסות, הפתיעו המדריכים את החניכים וכולם יצאו לגיחת אוויר–אוויר. "במתאר הזה, המטרה של כל אחד מהם הייתה להפיל את השני. אנחנו מטיסים והם רק מפילים", מספר רס"ן אסף. "זו סדרה שעוד לא התחלנו בקורס וכדי להרים את המורל החלטנו להפתיע אותם בגיחה החדשה".

גם חניכי מתקדם מסע"ר לא נחו ואחד הלילות בפריסה היה מעניין במיוחד. על–פי התכנון, היו החניכים אמורים לטוס שתי טיסות כאשר הם מנווטים, נוחתים בבסיס עובדה, מתחלפים בעמדות עם המדריכים ויוצאים לגיחת הטסה.

"הייתה פעילות מבצעית באזור שתכננו לטוס בו והבקר התריע שאי אפשר לטוס, משום שגיחות מבצעיות נמצאות בעדיפות על פני טיסות אימונים", מספר יואב, חניך במתקדם מסע"ר. "אחרי שהפעילות נגמרה הבקר נתן אישור לטוס. השעה הייתה כבר מאוחרת אז הספקנו לעשות רק את הגיחה השנייה".

לבד באוויר

זהו. השבוע עבר, יום חמישי הגיע והחניכים מצפים לטיסה חזרה לבסיס חצרים. חניכי מתקדם מסע"ר ומסק"ר יטיסו את המסוק לבד, בטיסת 'הדדי': שני חניכים במסוק ללא השגחת מדריך. "חניך נוסף מהטייסת ואני לוקחים מסוק, מתניעים וטסים", מספר עומרי, חניך במתקדם מסק"ר בהתלהבות, "זו אחת הטיסות שחניכים מאוד אוהבים". גם חניכי מתקדם מסע"ר טסו חזרה הביתה בטיסת הדדי אותה הם מגדירים כגיחה הכי טובה של השבוע. "זו טיסה בלי מדריך, אנחנו אחראים על הכל", אומר יואב, חניך במתקדם מסע"ר. "טסנו באזורים לא מוכרים וביצענו נחיתות בכמה מקומות. הכיף הגדול הוא שאתה בעצם אחראי על המסוק ובסופו של דבר נותנים לשני חבר'ה צעירים שיש להם מעט ניסיון להטיס מסוק לבד, זה משפר מאוד את תחושת הביטחון העצמי".

אבל לא לכולם עברה הטיסה חזרה בקלות וחלקם אף נתקלו בדילמות במהלכה. "לאחד המסוקים הייתה תקלה, בעיה במערכת הטייס האוטומטי במסוק. זוג החניכים שעל המסוק דיברו עם המפקד שלנו, קיבלו הנחיות והחליטו לטוס ישירות לחצרים ולא לבצע נחיתות בדרך", מספר אבנר, חניך במתקדם מסע"ר. "גם לי קרה משהו בלתי צפוי. כאשר טסנו לחצרים, הפקח בבסיס נבטים רצה שנשנה את נתיב הטיסה שלנו. הייתה בעיית עומס ולא רצו שעוד מסוקים יכנסו לחצרים. הסתובבנו באוויר ומאחורינו הגיע עוד מסוק עם מדריך. ביחד הסברנו למגדל שאנחנו חייבים להיכנס. בסוף המתנו רבע שעה והכל הסתדר".

עוד באותו מדור

להחליט ומהר

הטרור האווירי כנגד מטרות ישראליות הוא איום בעל הסטוריה ארוכה. לפני יותר משלושים שנה צץ איום שכזה כשמטוס נוסעים עשה את דרכו במהירות לכיוון מדינת ישראל. על האירוע והשלכותיו שנותרו רלוונטיים מתמיד גם היום

התחמקות אחרונה?

כהמשך שאינו טבעי עבור מי שניהל את "חייו" בניסיונות להתחמק מאור הזרקורים ומתחנות המכ"ם, מתנהל תהליך "מותו" של ה–F-117A, המטוס החמקן הראשון בהיסטוריה, תוך ויכוח חריף. מדוע באמת מוציא חיל–האוויר האמריקאי את הכלי היחודי מן הארסנל שלו? ומי באמת יכול או צריך להחליף אותו? חלק מהתשובות לפניכם