בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 177 31/10/07

כתבות

ברק בעיניים

תגיות: ברק (F-16)

מערך מטוסי ה"ברק" (F-16C/D), מציין השנה שני עשורים של פעילות מבצעית מסביב השעון בחיל-האוויר. במהלך השנים השתתפו מטוסי המערך כמעט בכל פעולה משמעותית של חיל-האוויר וגם היום הם ממשיכים להוות שריר מרכזי בזרוע הארוכה של החיל

שי טל ועמית דרנגר | צילום: ארכיון הבטאון

מטוס הברק (F-16C/D) הוא מטוס קרב רב-משימתי, המשרת בחיל-האוויר במשימות תקיפה ויירוט. המטוס נכנס לשירות בשנת 1987 ומהווה עד היום את עמוד השדרה של החיל. "הכי טוב בעולם", "פריצת דרך", "עולם אחר", כך הגדירו אנשי טייסות הברק הראשונים את המטוס ואכן, גם היום, מערך הברק הוא המערך הגדול בחיל-האוויר ומהווה עדיין כוח מרכזי בשמירה על בטחונה של מדינת ישראל.

בהשוואה למטוסי הנץ (F-16A/B), התאפיינו מטוסי הברק במספר שינויים ושיפורים בולטים. הם מצוידים במנוע רב עוצמה בעל דחף סטטי רב יותר, מכ"ם משופר, תא טייס מתקדם בעל שני צגים רב תכליתיים ותצוגה עילית הולוגרפית רחבת זווית. הם בעלי מבנה חזק יותר ומערכת ל"א (לוחמה אלקטרונית) מתוצרת ישראל, שהיוותה קפיצת מדרגה בתחום. הותקנה על המטוסים החדשים. "זה היה חידוש משמעותי בחיל-האוויר", אומר תא"ל (מיל') גדעון אילת, אז מפקד טייסת "הסילון הראשונה" ולימים מפקד בסיס רמת-דוד וראש להק מודיעין. "הברק היווה קרש קפיצה משמעותי בכל הנוגע למערכות ל"א ואוויוניקה. הוא סלל את הדרך למטוסים הבאים. מלבד זאת, הברק היה מבצעי מהשנייה הראשונה".

נוסעים לאמריקה

תהליך קליטת הברק החל עוד לפני הגעת המטוס לארץ. בין החודשים אוקטובר ודצמבר 1986, יצאה משלחת של חיל-האוויר לארצות-הברית לקורס הסבה על המטוס. המשלחת הורכבה משישה אנשי צוות-אוויר מטייסת "הסילון הראשונה", מבסיס רמת-דוד, שהייתה אמורה להיות הראשונה לקלוט את המטוסים בארץ. את הקורס בנה והרכיב תא"ל (מיל') גדעון, כאשר כל אחד מיוצאי המשלחת קיבל מערכת שונה שאותה למד לפני היציאה. הקורס עצמו נמשך כחודש ימים, בו למדו המשתתפים את המטוס מכל כיוון. לאחר ההכשרה הקרקעית על המטוס, ביצע כל אחד מחברי המשלחת שש טיסות על הברק בליווי מדריך אמריקאי ובהמשך, עברו הטייסים הישראליים למפעל היצרן, שם חברו למחלקת ההדרכה, כאשר במקביל נבנה גם קורס הסבה לטכנאים.

לפני החזרה לארץ, הצטיידו הטייסים בערכות הדרכה ששימשו אותם בהכשרת הצוותים בטייסת. לאחר שחזרו, טס תא"ל (מיל') גדעון לבסיס חיל-האוויר האמריקאי בגרמניה, שם ביצע טיסה אחת על המטוס בעל המנוע החדש הזהה לאלו שיותקנו במטוסים הישראליים וחזר לטייסת.

מטוס חדש מגיע

ב-9 בפברואר 1987 נחתו שלושת מטוסי הברק החד-מושביים (F-16C) הראשונים בבסיס רמת-דוד, בטייסת "הסילון הראשונה". המטוסים, אשר הוטסו על ידי טייסים אמריקאיים, קיבלו מספרים ולאחר שנקלטו בטייסת, נעשו בהם שינויים כדי להתאימם לשימוש חיל-האוויר הישראלי. ב-19 במארס הגיעו שישה מטוסים נוספים מלווים על-ידי מטוסי נץ (F-16A) חד-מושביים מטייסת "אבירי הצפון". שאר המטוסים המשיכו להגיע על בסיס חודשי ובספטמבר 1987 הגיע לטייסת הברק החד-מושבי האחרון.

טיסת בכורה

ב-17 בפברואר 1987, מספר ימים לאחר הגעתם של מטוסי הברק הראשונים, נערכה טיסת הבכורה של המטוס על-ידי תא"ל (מיל') גדעון אילת ותא"ל (מיל') אבי יעקבי.

טייסת שנייה

ב-30 ביולי 1987 הגיעו לטייסת "אבירי הצפון" שבעה מטוסי ברק חד-מושביים. הם הגיעו לטייסת בתום חודשיים של הדממה, במהלכה המתינו אנשי הטייסת לברקים החדשים. ב-2 באוגוסט 1987, המריא הברק הראשון בטייסת, 34 שנים בדיוק לאחר הקמתה.

"הלנה היפה"

ב-27 בדצמבר 1987, במבצע "הלנה היפה", נחת בבסיס רמת-דוד מטוס הברק הדו-מושבי הראשון. שלושה ימים לאחר מכן, ביום האחרון של שנת 1987, הוא נחת בבסיס חצור בטייסת "הקרב הראשונה", מלווה בארבעה מטוסי ברק חד-מושביים שהועברו לטייסת באופן זמני, עד שתקבל מטוסי ברק דו-מושביים נוספים. הטייסת נבחרה להיות הטייסת הדו-מושבית הראשונה, לא לפני מאבק עם טייסת "העקרב" על הזכות לקבל את המטוסים.

התקיפה הראשונה

ב-22 באפריל 1988 בוצעה התקיפה המבצעית הראשונה של מטוסי הברק מרמת-דוד. שני מטוסי ברק חד-מושביים של טייסת "אבירי הצפון", יחד עם ארבעה מטוסי ברק חד-מושביים של טייסת "הסילון הראשונה", תקפו מרכז של ארגונו של אחמד ג'יבריל באזור דאמור, בדרום לבנון.
 
"כחול וחום"

בלילה שבין ה-8 ל-9 בדצמבר 1988, יצאה טייסת "הקרב הראשונה" למשימתה הראשונה כטייסת ברק במסגרת מבצע "כחול וחום". במבצע השתתפו כוחות יבשה, אוויר וים ומטרתו הייתה פגיעה במפקדה השייכת לארגון "החזית העממית לשחרור פלשתין", בדרום לבנון. ארבעה חיילים שנותרו בשטח נלכדו באזור הנשלט על-ידי המחבלים ומבנים של מסוקי קוברה (צפע) יצאו לאתר ולחלץ אותם באזור רווי כוחות אויב. מטוסי הברק נשלחו לסייר ולתקוף מטרות מהם נורתה אש נ"מ (נגד מטוסים). לאחר מבצע מורכב וקשה, בו שולבו בנוסף לחילוץ, משימות פיזור עשן ומשימות עזר ושליטה, חולצו הלוחמים בשלום.
 
פתיחת סימולאטור ברק

ב-20 ביוני 1989 נפתח לראשונה הסימולאטור בבסיס רמת-דוד כסימולאטור ברק, לאחר שנסגר כסימולאטור נץ.

זנב פגוע מעל לבנון

ב-23 בנובמבר 1989 המריא מבנה ברקים לתקיפה בלבנון. המטרה הייתה תקיפת בונקרים השייכים לארגונו של אחמד ג'יבריל, באזור סולטן יעקב ובר-אליאס. באזור היעד נורתה לעבר המטוסים אש נ"מ ומיד לאחר היעף הראשון, נפגע אחד ממטוסי המבנה בזנבו מטיל נ"מ. למרות הפגיעה הקשה, הצליח המטוס לחזור בשלום.

מלחמת המפרץ

בזמן מלחמת המפרץ הראשונה עסק חיל-האוויר בשני תחומים עיקריים: הגנה אווירית והתכוננות לתגובה. בימי המלחמה הראשונים עמדו מטוסי הברק שלוש פעמים בפני המראה, אך בשלושת המקרים, בוטלו ההמראות.

טייסת "הקרב הראשונה" אשר קלטה עשרות מטוסים דו-מושביים והסבה אותם למשימות תקיפה איכותיות, נטלה במלחמת המפרץ חלק בהפעלת גף יירוט בנבטים. במהלך המלחמה ביצעו מטוסי הברק של הטייסת עשרות פטרולי יירוט להגנת שמי המדינה.
 
טייסת "אבירי הצפון" וכמוה שאר טייסות חיל-האוויר, היו בכוננות מוגברת. הטיסות היחידות הסתכמו בפטרולים לאורך גבולות המדינה ומבסיס רמת-דוד בוצעו גיחות רבות להגנת שמי המדינה. באותה תקופה החל תהליך הקמתה של טייסת "העמק", המפעילה מטוסי ברק דו-מושביים.

הברקים בטייסת "העמק"

ב-2 ביולי 1991 הגיעו מטוסי הברק הדו-מושביים הראשונים לטייסת "העמק". טייסת "הסילון הראשונה" סיפקה עוד מספר מטוסים חד-מושביים שיאפשרו לטייסת להתחיל בפעילות עד הגעת מטוסים נוספים.

פתיחת טייסת "העקרב"

ב-24 בדצמבר 1991 נפתחה טייסת "העקרב" מחדש כטייסת ברק דו-מושבי וחד-מושבי, לאחר ארבע שנות הדממה. פחות משנה לאחר שהוקמה, ביצעה הטייסת את תקיפתה הראשונה בלבנון. מטוסי הברק תקפו מבנה של החזבאללה.

מבצע "דין וחשבון"

ב-25 ביולי 1993, ביומו הראשון של מבצע "דין וחשבון", חצו מטוסי ברק מטייסת "הקרב הראשונה" את גבול ישראל-לבנון בדרכם לביצוע משימתם החשובה ביותר עד כה ואחת המשימות שפתחו את המבצע. המטוסים תקפו מפקדות של ארגון החזבאללה בעיר בעל-בק, סמוך לגבול הסורי.

תאונה ראשונה

ב-18 ביולי 1995, יצאה רביעיית מטוסי ברק דו-מושביים מטייסת "הקרב הראשונה" לטיסת אימוני לילה. בדרך לאזור האימונים, התנגש זוג ברקים מעל הים מול ראש הנקרה. צוות אחד המטוסים נטש בשלום, ואילו צוות המטוס השני, בו טסו מפקד הטייסת, סא"ל רוני שלומי ז"ל וסגן יובל בנימין ז"ל נספה בתאונה.

מבצע "ענבי זעם"

בין ה-11 ל-27 באפריל 1996, במסגרת מבצע "ענבי זעם", פעלו מטוסי חיל-האוויר נגד מחבלים בדרום לבנון, במטרה להפסיק את ירי הקטיושות לעבר יישובי הצפון. את המבצע פתחו מטוסי הברק בתקיפת תחנת הכוח בביירות. המשימה היתה פגיעה במתגים מסוימים בתחנה, שיגרמו להאפלה בחלקים מהעיר ביירות, בתגובה על ירי הקטיושות שגרמו להפסקת חשמל בקריית שמונה יום קודם לכן. היתה זו הפעם הראשונה שמטוסי חיל-האוויר פעלו בביירות מאז מלחמת לבנון הראשונה.

תאונת ברק

ב-27 במארס 2000, במהלך טיסת אימונים שגרתית, התרסק מטוס ברק דו-מושבי לים, מול חופי עתלית. הטייס רס"ן יונתן בגין ז"ל, והנווט, סרן ליאור הררי ז"ל, נהרגו.
המטוס נעלם ממסכי המכ"ם של חיל-האוויר והחיפושים נמשכו משעות הלילה. מפקד חיל האוויר, האלוף (מיל') איתן בן-אליהו, אמר כי המטוס יצא לטיסת אימון שמטרתה הייתה זיהוי ויירוט מסוק אויב. הקשר האחרון עם המטוס התבצע שניות לפני שנעלם ממסכי המכ"ם. לאחר יומיים של חיפושים, נמצאו גופותיהם של ההרוגים.

הברק בסוריה

ב-5 באוקטובר 2003 הפציצו מטוסי ברק מטייסת "הסילון הראשונה" וטייסת "אבירי הצפון" מחנה אימונים של ארגון הג'יהאד האסלאמי. המחנה היה ממוקם באזור עין-צאחב, צפונית מערבית לדמשק. התקיפה בוצעה כתגובה על הפיגוע שהתרחש יום קודם לכן במסעדת "מקסים" בחיפה, בו נהרגו 19 אזרחים על-ידי מחבלת מתאבדת מהארגון.

הברק בלבנון

ב-20 בינואר 2004 הופצצו שני מוצבים של ארגון החזבאללה בדרום לבנון על-ידי מטוסי הברק מטייסת "הסילון הראשונה". התקיפה בוצעה כתגובה לפגיעה בדחפור די-9 של צה"ל בזרעית, בגבול לבנון.

נחיתת אונס

ב-3 במאי 2005 התרסק ברק דו-מושבי מטייסת "העמק" בעת הנחיתה. בזמן נסיון לנחיתה מגיחת אימון שגרתית, התגלתה תקלה באחד מגלגלי המטוס. למרות הגובה הנמוך, הצליחו הטייס והנווט להפעיל את מערכת הנטישה ולפתוח את שני המצנחים. אנשי צוות-האוויר צנחו בשלום ליד המסלול, אך המטוס סטה ממסלול הנחיתה והתהפך.

יירוט ה"אבאביל"

ב-7 באוגוסט 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, הופל מזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס) איראני מדגם "אבאביל" על-ידי מטוס ברק מטייסת "אבירי הצפון", לאחר שאותר על-ידי יחידת נ"מ (נגד מטוסים) ויב"א (יחידת בקרה אווירית) צפון. המזל"ט הופל מעל הים, בשטח לבנון. מעבר להפלת מזל"ט החזבאללה, תקפו מטוסי המערך והשמידו משגרים, ביצעו ציד רק"ק (רקטות קרקע-קרקע), הטילו סגר על גבול סוריה-לבנון ותקפו תשתיות של ארגון חזבאללה.

נכתב בסיוע ספרי סדרת מורשת של חיל-האוויר.

עוד באותו מדור

שומרות על הכושר

הן אמנם צעירות, אך מעבירות ביקורת על תא"לים ואל"מים על בסיס יומי ותתפלאו, כולם מקשיבים להן בעיון רב. על הכתפיים של מדריכות מאמן (סימולאטור) הבז-רעם מונחת האחריות הכבדה של שמירת כשירות טייסי המערך והן עומדות בה בכבוד

שמירה בסיסית

בסיס לוד של חיל-האוויר נמצא במרחב ייחודי המשלב תעופה צבאית עם תעופה אזרחית וכולל בתוכו מפעלים ומתקנים שונים. על-מנת להגן על מרחב זה הוקמה יחידה האמונה על הגנת המרחב בעת חירום