בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 179 29/02/08
מוצגים בפניכם תקצירים משלוש הכתבות הפותחות של כל מדור. את הגיליון הקודם ניתן יהיה לקרוא בעוד כחצי שנה עם פרסום גיליונות הארכיון.

עסקי אוויר | עבר באוויר

מספר אחד

תגיות: קורס טייס , היסטוריה

רוב החניכים לא דיברו עברית ולא הבינו אנגלית, ירד שלג, המטוסים היו ישנים ולא היו מספיק עזרי לימוד, אבל שום דבר לא עמד בפני חניכי קורס-טיס מספר אחד של חיל-האוויר שהתקיים לפני 58 שנים, בפברואר 1950

שי טל

14 בפברואר 1950. יום היסטורי בתולדות חיל-האוויר הישראלי. ביום זה נפתח קורס-הטיס מספר אחד, הראשון בשלב המתקדם בכפר סירקין.

למרות שמו של קורס מספר אחד, הרי שהוא לא היה הראשון. עוד באביב 1949, לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל, קיבלו 16 חניכים כנפי-טיס. ארבעת הבוגרים הראשונים סיימו ב-14 במארס 1949 במסגרת טייסת "הקרב הראשונה" בבסיס חצור את הקורס שבדיעבד קיבל את הכינוי "מינוס 2". הבוגרים של קורס זה החלו באימונים עוד בצ'כוסלובקיה. כעבור חודשיים, ב-10 במאי, בבסיס עקרון הוענקו כנפי-טיס ל-12 חניכי קורס-הטיס "מינוס 1". חלקם הגדול בוגרי קורס-הטיס של הפלמ"ח, שאף הם עברו כברת דרך בלימודי טיס בצ'כוסלובקיה.

בזמן שנותר להם לחכות עד לפתיחת הקורס, עברו החניכים קורס סמלים קרביים. "כל מה שרצינו, כחניכים של קורס-טיס, היה לטוס וכמה שיותר מהר. בשביל זה עלינו ארצה", אמר סגן אלוף (מיל') יהודה מנור, בוגר קורס-הטיס מספר אחד. רס"ן (מיל') הוגו מרום, בוגר נוסף של הקורס הוסיף: "זו הייתה אחת המכות הקשות ביותר שקיבלנו, בעיקר בגלל שכולנו היינו מתנדבים וכולנו עזבנו את הארץ שלנו עבור מטרה אחת: לטוס". לא היה ידוע היכן ייפתח בית-הספר לטיסה ורק לאחר חודשים של חיפושים, הכנות וציפייה, הוחלט לפתוח את קורס-הטיס מספר אחד בכפר סירקין ב-14 בפברואר 1950, כעשרה חודשים אחרי קורס-הטיס "מינוס 1", אך לא לפני מינוי סגל ההדרכה. מפקד הבסיס הראשון היה בנימין בונה (בוניסלבסקי), קצין ההדרכה הראשי היה גדעון שוחט, מפקד בית-הספר לטיס ראשוני היה פנחס בן פורת ומפקד בית-הספר לטיס מתקדם היה ג'ורג' ליכטר. היה צורך בתפקיד בוחן טיס ראשי אשר יפעל עצמאית, בנפרד מבתי-הספר השונים, מכיוון שכבר בקיץ 1949, בקורס הדו-מנועי שהתקיים בעקרון, הוטלו ספקות בדבר כשירותם של אחדים מהבוגרים ולכן היה צריך שבוחן הטיס הראשי, לסלי איסטרמן, יבחן את החניכים בצורה יסודית.

באותו היום שבו נפתח קורס-הטיס הראשון בכפר סירקין, היה מזג האוויר סוער מאוד, ירד הרבה שלג אשר הוסיף נופך מיוחד לאירוע רב חשיבות ובעל משמעות זה.

מתחילים ללמוד

מלכתחילה, היו לחיל נתוני יסוד שאפשרו פתיחה מסודרת של לימודי טיסה: מספר מצומצם של מדריכים מנוסים מקרב אנשי המח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) שטרם עזבו, שדה-התעופה שהשאיר חיל-האוויר המלכותי הבריטי בכפר סירקין נמצא כשיר, לאחר שיפוצים, למטרה זו והיו מטוסי סטירמן שהתאימו ללימודי טיס ראשוני ומטוסי הרווארד שהתאימו ללימודי טיס מתקדם.

בשלב המכין של הקורס, נלמדו מקצועות כלליים ומקצועות תעופה, לצד משמעת ואימונים מפרכים בשדאות. "הלימודים היו קשים מאוד מכמה סיבות", מספר רס"ן (מיל') מרום. "ראשית כל, רוב החניכים לא דיברו ולא ידעו עברית, כך שהיה קשה מאוד להבין חלק נכבד מהחומר שנלמד. שנית, מבחינה אובייקטיבית, החליטו שעלינו לעבור את כל המבחנים לפי התקן של חיל-האוויר המלכותי הבריטי וציפו שבתוך זמן כה קצר של הקורס המתקדם, נגיע לרמה גבוהה בכל התחומים, שמשתווה לטייס עם רקע נרחב בטיסה לאחר קורס של לפחות שנה וחצי".

במהלך קורס-הטיס הראשוני, קיבלו החניכים כ-60 שעות טיסה בלבד, כאשר לשלב המתקדם של הקורס, עברו החניכים שעמדו בהצלחה רבה בטיסות האווירובטיקה והניווט, בטיסות לילה ומכשירים. במהלך הקורס המתקדם קיבלו החניכים כ-160 שעות טיסה ולאותם חניכים שהיו לפני כן בטייסת "הגמל המעופף", היו עוד כ-100 טיסות לפחות ולכן הצליחו להסתגל מהר יותר משאר החניכים.

"הקורס היה קשה מאוד בגלל שציפו מאיתנו להשגים גבוהים מאוד. המדריכים דרשו מהחניכים, טיסות ניווט, אירובטיקה והכל לפי התקן של חיל-האוויר המלכותי הבריטי. לא היו מספיק מדריכים ועזרים כמו עזרי לימוד. הצוות היה מצוין, אך לא התכוננו לכל", סיפר סגן אלוף (מיל') מנור.

כנפיים מבן גוריון

ב-10 באוגוסט 1950 נערך בכפר סירקין טקס חגיגי ל-13 טייסים וארבעה נווטים של קורס-טיס מספר אחד. ראש הממשלה ושר הבטחון, דוד בן גוריון, נכח באירוע יחד עם הרמטכ"ל, רב-אלוף יגאל ידין ועוד אורחים רבים נוספים.

ענידת כנפי-הטיס לבוגרי בית-הספר לטיסה אמנם הפכה אותם לטייסים, אך נותרה עדיין כברת דרך עד שיהפכו להיות טייסים לוחמים. לשם כך פוצל גף ההדרכה שהיה בטייסת "הקרב הראשונה" ברמת-דוד בדצמבר 1950 והוקמה טייסת קורס אימונים מבצעיים (קא"ם) נפרדת, שהפעילה מטוסי ספיטפייר. קורס האימונים הכשיר חלק מבוגרי קורס-הטיס בבית-הספר לטיסה, לקראת שיבוצם, הפעם, כלוחמים בטייסות הקרב. קורס-הטיס הראשון בכפר סירקין הניח את התשתית לכל שאר קורסי-הטיס שהיו ועוד יהיו בעתיד. מבחינת מתכונתו, הקורס הנחיל את קו היסוד והשאיר את חותמו בבוגריו.

נכתב בסיוע תחום היסטוריה.

עוד באותו מדור

צילום: ענבל גולומב

"לסוללות שלנו יש אלפי הזנקות בשנה ורמת כוננות מן הגבוהות בעולם"

מפקד כוחות הנ"מ, מדבר על האתגרים המורכבים העומדים בפני המערך עליו הוא מופקד, אתגרים הנוגעים הן לפלטפורמות הנמצאות בשימוש והן לעירנות ולמוכנות של חיילי וקציני המערך. כמו כן הוא מדבר על לקחי המלחמה בלבנון ויישומם, שיתופי פעולה עם חילות זרים ועל ההתמודדות עם איומים קרובים ורחוקים
ההרקולס J - בקרוב בישראל?

המטכ"ל יכריע בקרוב אם לרכוש את ההרקולס J

חיל-האוויר שוקל להצטייד בשנים הקרובות במטוסי תובלה כבדים מסוג הרקולס C-130J, מתוצרת "לוקהיד מרטין" האמריקנית. תקציב ראשוני לביצוע העסקה כבר סומן במסגרת תכנית החומש הצה"לית, והנושא אמור להיות מוצג לאישור המטה הכללי של צה"ל בחודשים הקרובים