בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 181 26/06/08
לגליון זה מצורף פוסטר:




עסקי אוויר | מפקד חיל-האוויר האלוף עידו נחושתן:

"חיל-האוויר מצטיין באנשים חושבים, מקוריים ויוזמים"

תגיות: ראיונות בכירים , מפקד חיל-האוויר , עידו נחושתן

הילד שראה את מטוסי חיל-האוויר מפציצים בירושלים, הפך לנער שבנה דגמי מטוסים וסיים בהצטיינות קורס-טיס. על האתגרים המורכבים שעומדים בפני מפקד חיל-האוויר כיום ועל האחריות של חיל-האוויר לבטחון מדינת ישראל כזרוע האסטרטגית הגדולה בצה"ל. מפקד חיל-האוויר האלוף עידו נחושתן בראיון חגיגי ראשון לבטאון חיל-האוויר לרגל יום החיל

האם תוכל לספר על רגעים ותפקידים משמעותיים בחייך?

"נולדתי וגדלתי בירושלים, 100 מטרים מהגבול עם ירדן שהייתה אז מדינת אויב. אחד הזכרונות המוקדמים שלי הוא נפילת פצצת מרגמה באחד הלילות בגן שלי והריסת ארגז החול. זכרון מאוחר יותר הוא מלחמת ששת הימים. הייתי בן עשר וזה הוא זכרון חזק: ישבנו במקלט קטן, כמה משפחות ואני חמקתי החוצה לראות את הסמב"דים של טייסת ה"עקרב" מפציצים עם פצצות נפל"ם, מה שיצר מראה מרשים. זה הוא גם הזכרון הראשון שלי ממטוסים ורושם עוצמת הסילון. אולי שם התחיל הקשר המיוחד שלי לחיל-האוויר. כנער הייתי מנוי לבטאון חיל-האוויר ועסקתי בתחומי הדאייה והטיסנאות.

לבר המצווה שלי קיבלתי מעזר ויצמן ז"ל שהיה ידיד של הוריי, תנ"ך עם הקדשה אישית 'להתראות בקורס-טיס'. שבע שנים מאוחר יותר העניק לי עזר ויצמן כשר הביטחון את כנפי הטיסה שלי והזכיר לי את נבואתו.

התנדבתי לקורס-טיס וכלל לא היה לי ברור שאשרוד שם. זו הייתה התחלה של חיים חדשים והיכרות עם חברים, הטובים ביותר שיש עד היום. זה הוא שינוי מוחלט של החיים.

לגבי תפקידים משמעותיים, הרי שהבחירה הראשונה היא בתפקיד מפקד טייסת. זה תפקיד ראשון עם אחריות על יחידה מבצעית, משימות ואנשים ובעיקר השילוב ביניהם. מפקד הטייסת נושא באחריות המלאה על הפעילות המבצעית, האנשים, התכנון וההכשרה ובעיקר על השורה התחתונה. הייתי בן 32 כאשר קיבלתי את התפקיד וחשתי אחראי לאנשי בכל מקום: באימונים, במבצעים ואפילו בעת נסיעה על הכביש בחופשה. הקמת טייסת ה"עקרב" בכהונה השנייה כמפקד טייסת היא גולת כותרת, איסוף צוותי אוויר וקרקע מרחבי חיל-האוויר, ניהול צוות ההקמה ויציקת חיים בטייסת מפוארת, זו הרגשה שלא רבות ישוו לה.

בתפקידי מטה נחשפתי לנקודת מבט על המערכת השלמה. תפקיד רמ"ח תוא"ר חשף בפני גזרה רחבה מאוד וראיתי את חיל-האוויר כמארג של יחידות שונות. צריך להרכיב את הפאזל לכדי תמונה שלמה ולהתאים את כל מה שעושים לרוח הזמן. כמפקד בסיס יש הזדמנות להשפיע על אוכלוסיות רחבות ומגוונות. בבסיס יש מגוון יחידות, שונות בייעודן וצריך לדעת לרתום את כולם לצורך ביצוע המשימות, תוך טיפול בקשת רחבה של נושאים כמו תשתיות, תקציבים ובעיקר אנשים.

יצא לי לשמש כראש לשלושה להקים בחיל-האוויר. כך התאפשר לי להביא לתפקיד מפקד החיל ידע עמוק בשלוש מהשדרות המרכזיות של החיל: להק המודיעין, להק האוויר ולהק הרמ"ט. בתפקיד ראש להק המודיעין רואים ומבינים שאנו לא יכולים לשלוט בכל מה שקורה סביבנו ומשום כך יש לנו צורך להבין מה קורה בזירה. אנו לא חיים בריק ונדרשת חוכמה לחבר את היכולות העצומות של חיל-האוויר למציאות האסטרטגית במזרח-התיכון. תפקידי האחרון כראש אג"ת במטה הכללי נתן לי כלים ונקודת מבט יחודית על צה"ל והבטחון הלאומי ברמה הגבוהה ביותר".

על מה אתה מתכוון לשים דגש בשנת כהונתך הראשונה כמפקד חיל-האוויר?

"גם אחרי 60 שנה של חיים בסביבה הבעייתית של המזרח-התיכון, אנו עומדים עדיין בפני מציאות בטחונית מורכבת מאד. מה שבנינו כאן בשנים הללו, מאפשר לנו את העמידה נוכח אתגרים אלה. עלינו לראות את המציאות בצורה קרה ומפוכחת ולהבין כי האידיאולוגיה הקיצונית מולה אנו ניצבים, היא אתגר מסובך וקשה, בעיקר משום שמחוברים אליה יכולות צבאיות מתפתחות ורצון מתמיד לפגוע בכולנו, כולל באזרחינו.

אני רואה למולי ארבעה ציוויים עיקריים: הראשון, חיל-האוויר הוא עמוד תווך מרכזי בבטחון הלאומי ובצה"ל. הוא הזרוע הסדירה הגדולה ביותר. בכל רגע נתון עלול להתפתח מצב שיוביל להדרדרות וחיל-האוויר חד מאוד, משום שהוא עסוק כל השנים בפעילות מבצעית. אם תגיע שעת מבחן, חיל-האוויר צריך לתרום את חלקו המכריע על-מנת להגיע לנצחון ברור ומהיר.

השני, להביט אל העתיד ולבנות יכולות לשנים הבאות. אנו 'עולים במעלה המדרגות היורדות' ועלינו להקדים ולהתאים מענה להתפתחויות השונות במזרח-התיכון. לדוגמא, חיל-האוויר משתתף ומוביל את פיתוח אמצעי ההגנה האקטיבית נגד רק"ק וטק"ק.

שלישי, להסתכל אל תוך חיל-האוויר פנימה. עלינו לשמור על הנקודות החזקות שלנו וזה לא מובן מאליו. לחיל-האוויר יש מוניטין, שקשה לבנות וקשה עוד יותר לשמר. לחיל-האוויר מורשת מפוארת וביצועים ברמה הגבוהה ביותר. אלו הם כלים מהמעלה הראשונה למשיכת אנשים איכותיים לחיל-האוויר, מטרה שהיא חשובה ביותר.

הרביעי, לשמור על תרבות החיל. המצוינות, החדשנות ותרבות התחקור כתהליך למידה קבוע. חיל-האוויר מצטיין בזה ומצטיין באנשים חושבים, מקוריים ויוזמים. חשוב מאוד להטעין באנשים שמצטרפים לחיל-האוויר את 'הקוד הגנטי' ולהעביר את המקל, כמו במירוץ שליחים, מדור לדור. כל אלה יבטיחו כי חיל-האוויר יישאר כוח הכרעה ועמוד התווך של הבטחון במדינת ישראל".

עזה, לבנון ואיראן מייצגות שלוש חזיתות ושלושה איומים שונים זה מזה במהותם. כיצד מטפלים בו בזמן בשלוש החזיתות?

"אין תשובה חד משמעית. בעזה יש לחימה יומיומית, אבל היא עלולה להתלקח למימדים אחרים כל יום. בחזית הצפונית הכוללת את סוריה וחזבאללה נבנה כוח משמעותי ומפיקים לקחים מהמלחמה. חיל-האוויר צריך לתת דעתו על השינויים וההתפתחויות ולפתח כיווני מענה.

המשטר באיראן סימן את ישראל כאויב שאין לקבלו. הרטוריקה הנשמעת משם קשה, ואנחנו צריכים לקחת אותה ברצינות רבה.

אלו שלושה סוגים שונים של אתגרים להפעלת חיל-האוויר: אחד רחוק, שני קרוב בצפון והשלישי כאן, מתחת לבית. צריך להתכונן לבצע את כל סוגי המשימות וזהו אתגר לא פשוט. עלינו לתת דעתנו ולא להתכונן למלחמות שהיו, משום שאין ודאות מה יהיו פני הדברים בעתיד".

מה תוכל להגיד לאנשי חיל-האוויר ובמיוחד לפרחי-הטיס המסיימים את הקורס החודש?

"60 שנה הן פרק זמן מספיק להביט לאחור, הן בראייה לאומית והן בראייה של חיל-האוויר ולקבל פרספקטיבה. צריך לחוש גאווה על מה שנעשה כשנזכרים איך הכל התחיל, כאשר כמעט ולא היה ציוד, אבל הייתה הרבה רוח שהיא הבסיס לדבר המדהים שנבנה פה.

למצטרפים למשפחת חיל-האוויר אומר שיש לנו נכס מופלא שמעטות הדוגמאות שישוו לו בעולם כולו. אנחנו צריכים להביט לעתיד ולהבין כי הסביבה בה אנו חיים עדיין קשה ומייצרת אתגרים חדשים ולכן, על בסיס עוצמות חיל-האוויר, נצטרך להמשיך ולהתמודד על-מנת לתת תשובות טובות ובטחון ראוי לאזרחי ישראל בעתיד.

ההון האנושי והרוח של חיל-האוויר יעמדו לנו להשיג מטרות אלו. אני סבור כי אנשי חיל האוויר הם המפתח לכל האתגרים, המשימות והיכולות של החיל, ואין לי ספק שאיתם "השמיים אינם הגבול".

עוד באותו מדור

הדמיית מחשב של "כיפת ברזל" מתוך אתר האינטרנט של "רפאל"

הנ"מ נערך לקליטת "כיפת ברזל"

מערכת "כיפת ברזל", המיועדת בין היתר ליירוט רקטות קסאם, עדיין לא קיבלה את כשירותה המבצעית, אבל ההכנות לקראת קליטתה בחיל-האוויר כבר מתקדמות
זה שנוחת וזה שממריא: הצוקית (למעלה) וה-T6 Texan-2. צילום: דבי שרייבר

המחליף לצוקית: T6 Texan-2

חיל-האוויר ירכוש, ככל הנראה, מטוסי T6 מתוצרת "הוק ביצ'קרפט" האמריקנית, שיחליפו את מטוסי הצוקית בבית-הספר לטיסה. המטוסים החדשים ישמשו לאימון פרחי הטיס בשלבים המתקדמים של הקורס, וכן ירכיבו את הצוות האווירובאטי של חיל-האוויר. אם תאושר העסקה, צפוי מטוס ראשון להגיע לישראל כבר בחודשים הקרובים