בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 181 26/06/08
לגליון זה מצורף פוסטר:




עסקי אוויר

ה"קטלינה" שוב בישראל

תגיות: מוזיאון חיל-האוויר , קטלינה

אל האוסף המפואר של מטוסי עבר במוזיאון חיל-האוויר הצטרף בימים האחרונים חבר חדש: מטוס "קטלינה", דומה לאלה ששירתו בחיל-האוויר הישראלי בשנות ה-50. את החיפושים אחר המטוס, שנמשכו כעשר שנים, הובילו אנשי עמותת חיל-האוויר ומנהל המוזיאון, תא"ל (מיל') יעקב טרנר. לפני כארבע שנים הוא נרכש מאדם פרטי בבריטניה, ומשם היה אמור לצאת בטיסה ישירה לישראל

קליה בן-עמרם

אלא שזמן קצר לאחר שהמריא, התגלתה תקלה במנועה של ה"קטלינה", והיא נאלצה לנחות בצרפת. צוות מ"התעשייה האווירית" בישראל יצא לצרפת, כשברשותו מנוע של מטוס "דקוטה" ממוזיאון חיל-האוויר - זהה למנוע של ה"קטלינה". המנוע הוחלף, המטוס הוכן לטיסה מחדש, וחברה אמריקנית קיבלה את הרישיון להטיס את ה"קטלינה" לישראל.

בשלב הזה, שוב, השתבשו התכניות: הטייס שהקצתה החברה האמריקנית לביצוע המשימה בדק את המטוס וקבע שטיסה לישראל תהיה בלתי-בטיחותית. ה"קטלינה" נותרה "תקועה" בצרפת, ואז נכנס לסיפור סא"ל (מיל') מנחם ארבל, לשעבר מפקד טייסת תחזוקה אווירית בבסיס חצרים, שקיבל על עצמו את המשימה להעלות את המטוס לארץ.

"המטרה שלי הייתה אחת, והיא להביא את ה'קטלינה' לישראל", מספר סא"ל (מיל') ארבל. "ההעדפה הראשונה הייתה כמובן לעשות את הדרך בטיסה, אבל אחרי התקלה בדרך מבריטניה לצרפת, לא יכולנו לדעת איפה ומתי יתקלקל איזה חלק, ולכן התחלנו בהכנות להעברת המטוס בדרך הים".

ביולי 2007, לפני כמעט שנה, החלה ה"קטלינה" - שוב - את דרכה לישראל. שוב הגיע לצרפת צוות מ"התעשייה האווירית", הפעם כדי לפרק את המטוס ולהכין אותו להובלה. חלקי המטוס נארזו, ושלד הגוף - באורך של כעשרים מטרים - הושם בתוך מתקן עץ מיוחד.

בינואר השנה, יצאה ה"קטלינה" מצרפת לנמל אנטוורפן בבלגיה. לאחר כחודשיים וחצי, הועלה המטוס לאוניה ובתחילת חודש מאי הגיע - בשעה טובה - לנמל אשדוד. "בסופו של דבר, המטוס הגיע לארץ שבוע מוקדם מהמתוכנן", מספר סא"ל (מיל') ארבל. "זה אומנם לקח לנו שנים ארוכות, אבל ה'קטלינה' בישראל".

גם כאן לא תמו תלאותיו של המטוס: המשימה הבאה של סא"ל (מיל') ארבל וצוותו הייתה לדאוג להוצאת חלקי המטוס מהנמל, שינועם למוזיאון בחצרים והרכבתם מחדש. בקרוב, סוף סוף, תעמוד ה"קטלינה" בשורת המטוסים במוזיאון חיל-האוויר.

ה"קטלינה" בחיל-האוויר: שירתה שנתיים, ונמכרה לאינדונזיה

ה"קטלינה" הוא מטוס בוכנה אמפיבי, בעל יכולת נשיאה של דלק רב וטווח טיסה ארוך. שלושה מטוסים מסוג זה שירתו בחיל-האוויר בשנות ה-50, ושימשו למשימות סיור ימי וחילוץ אנשי צוות אוויר מלב ים. הם הופעלו, לחלופין, בטייסות "הפטישים" ו"הפיל המעופף" והשם העברי שניתן להם היה "ספינת טיס".

לאחר שנתיים בלבד, יצאה ה"קטלינה" משירות בחיל-האוויר, בעקבות מחסור בתמיכה לוגיסטית וטכנית. שלושת המטוסים נמכרו לאינדונזיה, ואת המשימות שמילאו בחיל-האוויר קיבלו מטוסי הדקוטה והנורד.

עוד באותו מדור

צילום: נעה כפרי

שנתיים לאחר מותה - רחוב ע"ש יעל רום

רחוב על שם טייסת חיל-האוויר הראשונה, סגן יעל רום ז"ל, נחנך בחודש שעבר בפתח תקווה, סמוך ליום השנה השני למותה. בטקס נכחו ראש עיריית פתח תקווה, יצחק אוחיון, מפקד טייסת "הפילים", שבה שירתה יעל, וכן טייסים ששירתו איתה בחיל-האוויר
מה"סינמה סיטי" לטייסת "הקרב הראשונה". צילום: דבי שרייבר

60 שנה לטייסת הקרב הראשונה

טייסת "הקרב הראשונה" ציינה בסוף החודש שעבר 60 שנה להקמתה. האירוע נערך ב-29 במאי, היום שבו התבצעה התקיפה הראשונה של הטייסת ושל חיל-האוויר כולו. נכחו בו מפקד חיל-האוויר, אלוף עידו נחושתן, מפקד בסיס חצור, אל"ם אריאל, ולוחמי הטייסת בעבר ובהווה