בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 181 26/06/08
לגליון זה מצורף פוסטר:




עסקי אוויר | עבר באוויר

פעם אחת

תגיות: מערך הנ"מ , הפלות

רק פעם אחת בתולדות חיל-האוויר הופל מטוס אויב בטיל כתף. ביוני 1982, לפני 26 שנים, בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה, הפיל צוות נ"מ מיג סורי באמצעות טיל "רד-איי" וקבע בכך תקדים עולמי של הפלת מטוס קרב בטיל מדגם זה

מוריה דיאמנט

"היה רגע שבו ראיתי את פניו. היינו קרובים. אני זוכר דמות מהירה, תווי פניה כחלום. קסדה, שפם. גם הצלבת מבט הייתה. הוא הסתכל עלינו, ואנחנו עליו...", כך נזכר סרן (מיל') רמי טרגר, שבתאריך 11 ביוני 1982, פיקד על צוות לוחמי הנ"מ שהפיל מטוס מיג-23 סורי. הקסדה והשפם שייכים לטייס המטוס, שלא חזה כלל את האפשרות שייפגע, אבל אלמנט ההפתעה שיחק תפקיד מרכזי גם בעבור לוחמי הנ"מ הישראליים, שציפו בכלל למסוקי תקיפה מסוג גאזל. אך לא זו הסיבה שההפלה זכורה כהיסטורית. הייתה זו ההפלה הראשונה בעולם של טיל הרד-איי (בזק), והראשונה לטיל כתף בצה"ל.

באחד הימים פרסו כוחות הנ"מ והחי"ר של האוגדה באזור הכפר עין זחלתא. "היה מארב על ציר ההתקדמות, לכן, בינתיים, המתנו במשך יממה. למעשה כולנו יישרנו קו בעין זחלתא, במקביל לנסיונות לאבחן את מקורות הירי", מתאר סרן (מיל') טרגר. "יחד איתנו שהו בשטח גם חפ"ק האוגדה הקדמי, כלומר, המפקדים הבכירים ביותר וביניהם מפקד האוגדה. מסביב היה שקט. עד היום אני זוכר את הסביבה הפסטורלית, הרים, מפלים, ירוק בכל מקום. מצד שני אסור לשכוח, היינו במלחמה".

ההפלה

את 24 השעות העבירו הלוחמים בהמתנה דרוכה למסוקי הקרב הסוריים מדגם גאזל. בשעת צהריים, בהפתעה מוחלטת, חתכו את השמיים שני מטוסי מיג-23. "הם הגיעו נמוך, בערך 100 מטרים מאיתנו", נזכר סרן (מיל') טרגר.

"תוך כדי טיסה, המטוסים הפציצו אותנו, בנסיון לפגוע בחמ"ל שהוצב בשטח. כולם נשכבו על האדמה. היה לחץ. הכל קרה מהר מאוד", הוא אומר. "לאחר מכן, המיגים פנו בחזרה צפון-מזרחה, כאשר מבערי הפליטה היו בדיוק מולנו". שני הצוותים שהיו בפיקודו של סרן (מיל') טרגר, התעשתו במהירות וירו שני טילים, אחד לכל מטוס.

"המטוס הראשון צייר בשמיים תנועת S יפיפיה. הוא היה קרוב מאוד אלינו ולכן היינו בטוחים שנצליח לפגוע בו. אולם, בדיעבד, זה היה בעוכרינו. בגלל הטווח הקצר, טיל הרד-איי לא הצליח להינעל על המטוס". הסקת מסקנות זריזה הביאה את סרן (מיל') טרגר לתובנה, כי עדיף שהמטוס השני יתרחק מעט, לפני ירי הטיל השני.

"המטוס השני עשה רושם שיצליח להתחמק, התעקשתי לחכות עוד שנייה ונתתי לו להתרחק מאיתנו. בינתיים, טייס המיג הסיט את כנפי המטוס על-מנת לצבור תאוצה במטרה לחזור לסוריה".

קצב ההתרחשויות היה מואץ. "אין זמן להעמיק בחשיבה, אין זמן להתייעץ. כקצין האחראי על הצוות, נתתי את פקודת האש. הייתי ממוקם במרחק של כחמישה מטר מהיורה, תוך שאני נזהר מהרשף. בזמן קצוב, היה עלינו לזהות את הנקודה, לתכנן את הנקודה האופטימלית לירי ולוודא שאכן מדובר במטוס אויב".

האם היו התלבטויות, כאשר צעק את פקודת האש? "לשמחתי, ההחלטה הייתה פשוטה", הוא מספר. "בחצי השנייה שלפני הפקודה, זיהיתי בבירור שזה מטוס אויב שמתקיף אותנו. לא היה ספק: מדובר במטוס אויב ולא מטוס שלנו. אם לא היה כך, אינני יודע, כיצד הייתי מאבחן את המצב. היו לא מעט מטוסים ישראלים בזירה".

השניות, שנראו כה דחוקות ברגעי המתקפה, התארכו להן מרגע השיגור. "שלוש השניות, מרגע שיגור הטיל ועד לפגיעה, נדמו לי כשלוש שעות", נזכר סרן (מיל') טרגר בחיוך. "כולם הסתכלו. זה היה כמו מתח לפני גול".

"הטיל רדף אחרי המיג עד שפגע בו. המטוס התפוצץ ונפל מעבר להר, מעבר לקו הרכס של ג'בל ברוך, כשהוא מעלה תמרות עשן. עד היום אינני יודע, האם הטייס נהרג. אולם, בגלל הטווח הקצר והאש שראיתי, אני משער שאכן כך".

אחרי הסערה

"במטה חיל-האוויר לא הבינו מה בדיוק קרה. עד כדי כך הייתה ההפתעה גדולה", מחייך סרן (מיל') טרגר. "הם שאלו איזה מטוס מכוחותינו הפיל את המיג וזה היה, מבחינתי, האישור הרשמי לכך שהמיג אכן הופל".

לאחר ההפלה, התקיימה לה חגיגה קטנה בשטח. "היינו ב'היי'. חיברנו את הזבילים (מיכלי האחסון של הטילים, הנותרים לאחר השיגור) לזחל"ם שלנו והיה בצוות בחור אחד, שבזמן הפסקת האש פצח בהסבר על ההפלה, בכל פעם שהתקרב אלינו אדם, שעדיין לא שמע עליה...".

תוצאות ההפלה באו לידי ביטוי גם ברמה המבצעית; "כל כוחות החי"ר התעקשו על צוותי נ"מ בצמוד אליהם. אמנם, הדרישה הייתה קיימת גם קודם, אך היא בלטה במיוחד לאחר ההפלה. באופן כללי האווירה הייתה מפרגנת".

להפלה היו השלכות נרחבות אף יותר, אשר יושמו בתום המלחמה. תחום טילי הכתף, שעשה את צעדיו הראשונים בשנות ה-70, התפתח מאוד בימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה, בעקבות הבנת יתרונם של טילים אלה. "בשונה מהתותחים הגדולים, באמתחתנו הייתה יכולת ההפתעה", מסביר סרן (מיל') טרגר. "כמעט כל שטח התאים לטיל הכתף, הניתן לנשיאה כמו מא"ג. כמו כן, מדובר בטיל מתכלה, חד פעמי, קל לשימוש ללוחמים מיומנים ואפקטיבי ביותר".

עוד באותו מדור

צילום: ענבל גולומב

"חיל-האוויר מצטיין באנשים חושבים, מקוריים ויוזמים"

הילד שראה את מטוסי חיל-האוויר מפציצים בירושלים, הפך לנער שבנה דגמי מטוסים וסיים בהצטיינות קורס-טיס. על האתגרים המורכבים שעומדים בפני מפקד חיל-האוויר כיום ועל האחריות של חיל-האוויר לבטחון מדינת ישראל כזרוע האסטרטגית הגדולה בצה"ל. מפקד חיל-האוויר האלוף עידו נחושתן בראיון חגיגי ראשון לבטאון חיל-האוויר לרגל יום החיל
הדמיית מחשב של "כיפת ברזל" מתוך אתר האינטרנט של "רפאל"

הנ"מ נערך לקליטת "כיפת ברזל"

מערכת "כיפת ברזל", המיועדת בין היתר ליירוט רקטות קסאם, עדיין לא קיבלה את כשירותה המבצעית, אבל ההכנות לקראת קליטתה בחיל-האוויר כבר מתקדמות