בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 181 26/06/08
לגליון זה מצורף פוסטר:




כתבות

יד על הדופק

תגיות: יחידת הרפואה האווירית , קורס טייס

לא משנה עד כמה אתם מוכשרים, חכמים ומוצלחים, את המקום הזה תצטרכו לעבור בדרך לקורס-הטיס. החדשות הרעות הן שרוב מכריע של המגיעים לכאן, חוזר בידיים ריקות. האנשים של ירפ"א מספרים על הבדיקות המקיפות שנועדו לקבוע מי יתחיל בדרך הארוכה אל הכנפיים

שני פייס | צילום: דבי שרייבר

עשרות מועמדים יושבים במסדרון צר ביחידת הרפואה האווירית (ירפ"א) ומחכים לתורם. בכל שמונת החדרים יושבים אנשי צוות אשר בידיהם מונח עתידם של המועמדים. הם אלו שיקבעו מי כשיר לעבור לשלב הבא ומי ייאלץ לחזור הביתה בידיים ריקות. לא מדובר במיונים לסדרת ריאליטי, אלא במיון הרפואי המקיף ביותר בחיל-האוויר ובצה"ל: מיוני "ירפ"א ב'" שעוברים המועמדים לקורס-טיס לפני הגיבוש.

המיון הרפואי, לטענת מועמדים רבים, הוא השלב הטעון ביותר במיונים לקורס-טיס. בניגוד לשאר המבחנים, כאן המעבר אינו תלוי ביכולות או בכישורי המועמד, אלא בנתונים הרפואיים שלו. לאחר שכל מועמד עובר מבדקים בלשכת הגיוס, מבחני נייר ועפרון, מבחן סימולאטור וראיון אצל פסיכולוג, נשלח המועמד לגף רפואה קלינית בירפ"א שם נבדק התיק הרפואי שלו בדקדקנות. מועמדים נפסלים מדי סבב בבדיקות הרפואיות, רובם עקב ליקויי ראייה. הצטרפתי ליום מיונים כדי לבדוק את הדרישות הרפואיות במיונים אלו, למה הן כל כך קפדניות והאם יש לי סיכוי.

הסטנדרטים הגבוהים

"הקריטריונים החשובים ביותר במיונים לקורס-טיס הם לא רפואיים", מבהיר מפקד ירפ"א, סא"ל ד"ר עמית אסא, כאשר אני מנסה לברר מה הוא הקריטריון החשוב לדעתו במיונים. "המועמד צריך להיות, קודם כל, אינטליגנט, אחראי, לוחם ובן-אדם. לגבי הקריטריונים הרפואיים, אין קריטריון מסוים שהוא החשוב ביותר, כולם חשובים. צריך להבין שלמשוואה הזו נכנסים אלפי אנשים ובסופו של דבר, מעט מאוד מתאימים לה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לספוג חוסר כשירות רפואית בתוך האוכלוסייה המצומצמת הזו, לפחות בתחום שניתן לאתר מראש ולכן אנחנו מקפידים על כל הסטנדרטים".

שמירה על רף קבלה גבוה הינה משימה לא פשוטה, העומדת בפני הצוות הרפואי. בעודי משוחחת עם סא"ל ד"ר אסא, מתקשרים אליו כמה וכמה פעמים מועמדים שונים המבקשים הסבר, פירוט, סיבה, המלצה, הכל כדי לנסות ולשנות את רוע הגזירה, ללא הצלחה. "מגיעים אלינו הרבה פניות וערעורים ממועמדים. אנחנו בהחלט מתייחסים אליהם ובמקביל בודקים האם הקריטריונים שהצבנו נכונים. במידה ויש מקום לשינוי, אנחנו משנים אותם".

על הקיר בחדרו של סא"ל ד"ר אסא מתנוסס מכתב תודה חדש. לגיבוש הטיס האחרון הגיע מועמד אשר השתמש ב"רואקוטן" (תרופה פופולרית נגד פצעי בגרות). התרופה מייבשת ומונעת חשיפה לשמש ולכן המועמד נפסל. לאחר פנייתו נערכו דיונים והוחלט להקטין את זמן ההשעיה מהגיבוש עקב הטיפול בתרופה, משלושה חודשים לאחר השימוש לחודש אחד. עקב החלטה זו, לא רק המועמד שערער קיבל הזדמנות להגיע לגיבוש, אלא גם מועמדים אחרים שנופו מסיבה זו זכו לבשורה המשמחת. "אנו מביעים כאן את תודתנו בגלל הדרך בה פעלת, ללא קשר למבחן התוצאה", כתבו הורי המועמד, אחד מני רבים.

הדיונים לגבי קריטריונים ושינויים נערכים באופן שוטף. כך, למשל, נערכים לאחרונה דיונים בסוגיה האם להוריד את גיל הקבלה של מועמדים שעברו ניתוח לייזר לתיקון הראיה מ-21 ל-19. "הנימוק המוביל הוא כי אם אין שינוי מהותי בראיה לאחר שנה אחת מהניתוח כאשר הוא מתבצע מעל גיל 18, כנראה שלא יהיה שינוי כזה גם בשנים הבאות", מסביר סא"ל ד"ר אסא. הנושא נמצא עדיין בדיונים מאחר ואין כאן ודאות מוחלטת לגבי הפגיעה בראייה. סעיפים נוספים מכל תחומי הרפואה עולים לדיון בקרב אנשי הצוות מדי שבוע. כפי הנראה, ביחידה הזו יש המון רגעים מעניינים.

עם זאת, קשה למצוא סיפורי סינדרלה בכל הנוגע למיון הרפואי. בניגוד לצבאות אחרים, בהם אחוז הנשירה בתהליך הרפואי קטן יחסית, דרך המיון בירפ"א ידועה כאחת המחמירות בעולם. הצוות הרפואי בירפ"א, בשיתוף מומחים מהארץ והעולם והסתמכות על ספרות מקצועית, העמידו את הרף הגבוה.

מחט לכל אחד

"הדרישות ההתחלתיות המאפשרות זימון לירפ"א ב' הן פרופיל 97-82, ללא סעיפים פוסלים", מבהירה לי כבר בהתחלה מפקדת הגף לרפואה קלינית רס"ן ד"ר חגית פדובה. "למרות זאת, יש סעיפים שפוסלים אוטומטית גם בעלי פרופיל 97. אנחנו עובדים לפי טבלה מסודרת", היא פונה ומראה לי על צג המחשב טבלת מספרים ומונחים רפואיים שלא הצלחתי לפענח, אבל כבר בשלב זה הבנתי שיצאתי מהמרוץ.

חולי אסטמה, אנמיה, עיוורון צבעים, בעלי אלרגיות, מיגרנות, בעיות עיניים ואפילו גמגום קל, נפסלים אוטומטית מהרשימה. כך גם בעלי בעיות אורטופדיות, אלא אם מדובר בבעיה קלה כגון שבר שהתאחה או פלטפוס והאורטופד הצבאי ימליץ לקבלם. הסיבות לפסילות אלו הן הנזק הרפואי שעלול להיגרם למועמד במהלך הטיסות והסיכויים להחמרתו, השפעת המצב הרפואי על היכולת שלו לביצוע המשימות (בעלי גמגום קל, לדוגמה, נפסלים עקב הצורך להשתמש במכשירי קשר) ושמירה על בטיחות הטיסה.

"יש מצבים שגם אם אינם מהווים אובדן כושר בולט בחיי היום-יום, הם יכולים להחמיר בעתיד ולגרום לקרקועים תכופים", מסבירה ד"ר פדובה. "דוגמה קלאסית לכך הם התקפי אלרגיה, שבשלב מסוים עלולים לדרוש נטילת תרופות שאינן מאפשרות טיסה ולכן לא ניתן למועמד עם נטייה לאלרגיה להיות כשיר לטיס גם אם הכושר והיכולות שלו גבוהות. טייס שאינו כשיר עלול לפגוע לא רק בעצמו, אלא גם במשימה אותה הוא מיועד למלא".

האם זה נכון לפסול מועמד בגלל קריטריונים שאינם פוסלים כשירות של אנשי צוות-אוויר במהלך השירות? "אם יבוא טייס עם אלרגיה, אנחנו נקרקע אותו ונחזיר אותו לטיסה אחרי הטיפול, אבל אם אני יודעת על הבעיה מלכתחילה אצל מועמד, אני לא אעביר אותו, כדי למנוע הפסד זמן הכשרה יקר".

התחנה הראשונה שכל מועמד מגיע אליה היא המעבדה. בין מדפים עמוסים במבחנות דם ומחטים, מקבלים אותי בברכה החובשים טוראי אהרון זינגר וסמל שי יצחק, חיילים בסדיר המבצעים בדיקות דם עשרות פעמים ביום, בכל סבב מיונים. אחד הגיע דרך קורס חובשים והשני דרך קורס עובדי מעבדה.

"מטרת בדיקות הדם שאנחנו עושים היא לבדוק את המצב הרפואי הכללי של כל מועמד", מסביר יצחק. "ערך המוגלובין לא תקין, למשל, יכול להצביע על סכרת או אנמיה, תפקודי כליות וקרישה לא תקינים. כל אלו פוסלים מועמד מטיס".

האם נרשמו מקרים חריגים במהלך הבדיקה? "לפני הבדיקה אנחנו שואלים כל מועמד האם התעלף בעבר בעת בדיקת דם. המטרה שלנו היא למנוע מצב בו בן-אדם מתעלף עם מחט בתוך הווריד. בינתיים לא היה לנו מקרה כזה", מסביר יצחק בסבלנות. "אנחנו כבר מיומנים", הוא מחייך בעודי מבחינה במחט מתקרבת לזרוע של מועמד אחר, המקבל את הבדיקה בשלוות נפש מוחלטת. אני בורחת מהחדר בבהלה.

רואה משהו?

התחנה הבאה היא התחנה בה נפסלים כמעט מחצית מהמועמדים: בדיקת ראייה אצל האופטומטריסטית. המועמדים עוברים בדיקת ראייה מדוקדקת: חדות ראייה למרחק ומקרוב.

"רוב המועמדים שמגיעים לא יודעים מה טיב הראייה שלהם, גם אם עברו בדיקות חיצוניות הן לא תמיד מדויקות. לכן אנחנו מסתמכים אך ורק על הבדיקות שלנו", מסבירה האופטומטריסטית ליאורה לויאן. "חלקם מגיעים ומסבירים שהם לא משתמשים במשקפי הראייה שלהם בזמן נהיגה, עקב הנחיה של רופא, אבל זה לא אומר שום דבר לגבי הצורך בהם בטיסה". סף הכניסה תלוי במספר המשקפיים שנע בין 1.5-2. כמו כן לגבי צילינדר: אין אפשרות להתקבל עם מספר הגבוה מ-1.75.

במהלך הבדיקה מתבצעת הרחבת אישונים. לויאן שמה דגש על נושאי ראיית צבעים, מיקוד ראייה, חדות ראייה בתנאי חושך, פזילה סמויה וראיית עומק תלת מימדית. כל אחת מתכונות אלו, לטענת אנשי המקצוע, עלולה להשפיע משמעותית על תפקוד הטייס. "ברגע שעין אחת רואה מטרה, ישנה תופעה שכיחה הנקראת פזילה סמויה. מי שאין לו את המיקוד המתאים, לא יזהה את העצמים מולו במלואם", מסבירה לויאן, "המדיניות שלנו היא לא לאפשר קבלה לקורס-טיס למועמד עם ליקוי ראייה ולו הקל שבקלים. העיניים הן כלי העזר החשוב ביותר לאנשי צוות-אוויר והראייה היא זו שתגרום להצלחה או אי-הצלחה מבצעית".

בקרוב יתווסף קריטריון חדש: ראייה בתנאי סינוור. מכשיר חדש שהגיע לירפ"א, במסגרת השיפוץ, יאפשר לרופאים לבדוק את חדות הראייה של המועמדים בתנאי תאורה משתנים.

זה החבר שלי

אחת הבעיות הנפוצות הגורמות לנפילה מהמיונים היא ליקוי באבחנת צבעים. לפי הערכות מקצועיות, אחד מכל 12 גברים לוקה בעיוורון צבעים. מדוע ליקוי גנטי נפוץ זה גורם לפסילה על הסף? "הדרישה לראיית צבעים ללא רבב היא עקב שינויים בתצוגות במהלך הטיסה, כגון נוריות אזהרה בצבעים שונים ואורות על המסלולים", מסבירה לויאן. "הקו המנחה שלנו הוא שאותו מועמד יתפקד ללא רבב. לכן, כמובן, שגם תופעות כמו פזילה סמויה וראייה כפולה פוסלות את המועמד".

לאחר הביקור אצל האופטומטריסטית, מגיע המועמד אל רופא עיניים שבודק את מבנה העין. מה בודקים בתחנה זו? תופעות הפוסלות אוטומטית מקורס-טיס, כמו עיוורון לילה, עיוורון צבעים וקוצר ראייה, או פגמים שיכולים להחמיר במהלך השנים כמו קטרקט וחורים ברשתית. הרחבת האישונים מסייעת לרופא לזיהוי ממצאים בקרקעית ובעדשת העין העלולים להצביע על סכרת, יתר לחץ-דם, טראומה מגוף זר, דלקות, כתמי לידה ושימוש בעזרים שהמועמד עלול "להסתיר" כמו עדשות מגע וניתוח להסרת משקפיים. בסופו של דבר, רופא העיניים מאשר את הכשירות לגבי מערכת הראייה. במקרה של פסילה, הרופא מסביר למועמד את הממצאים.

בתחנה הזו מועמדים רבים מגלים לראשונה בעיות ראייה שמעולם לא שמו לב אליהן. "יש מצבים רבים בהם מגיעים אלי מועמדים עם פרופיל 97 וחושבים שהכל תקין אצלם. אני מאתר בעיות, כמו ליקוי רוחק ראייה או פזילה סמויה ואז הם מאוכזבים ולא מבינים את הדרישות שלנו. זה עניין קשה מנטאלית", מסביר רופא העיניים, ד"ר סימיון לוקובצקי.

לאור הדרישות הקפדניות האלו, ניתן להבין את הלחץ הגדול של המועמדים בשלב בדיקת הראייה. עם זאת, "טריקים" למיניהם אינם יעילים בשלב הזה. "היו מועמדים שעברו לפני הבדיקה טיפול עם עדשות מגע קשות, ששמים לפני השינה, אשר משפרות זמנית את הראייה וחשבו שלא נשים לב", מספר ד"ר לוקובצקי. "בנוסף, היו מועמדים שלא דיווחו על ניתוח לייזר לשיפור הראייה שעברו. הם חשבו שאנחנו לא נגלה זאת וכמובן שטעו".

מועמד שרוצה להצליח יעשה כמעט הכל. במקרה קיצוני שאירע לאחרונה, התגלתה אצל מועמד בעיית ראייה ולזימון החוזר הוא שלח לבדיקה את חברו שייבחן במקומו. "ראיתי שהבעיות הקודמות שאותרו אצל המועמד נעלמו וזה לא הגיוני", מספרת לויאן. "שאלתי אותו על פרטים המופיעים בתיק האישי, הוא גמגם וברח מהחדר. כך גיליתי שהנבדק אינו הנבדק האמיתי. הודות למכשור ולמקצועיות שלנו, אנחנו בודקים כל מקרה ביסודיות".

שמעת?

לאחר שבודקים את תקינות הראייה, מגיעים לבדיקת החוש הבא: שמיעה. בתחנה זו מחלק האודיולוג שאלון קצר הבודק את עבר המועמד, האם עבר ניתוחים העלולים להשפיע על השמיעה והאם יש ליקויי שמיעה במשפחה. הבדיקה מתנהלת כאשר המועמד נכנס לחדר אטום ועוטה על אוזניו אוזניות. האוזניות מחוברות למכונה אשר משמיעה צפצופים בתדרים שונים אותם קובע המפעיל והמועמד לוחץ על מתג כשהוא שומע צפצוף. גם בעיית השמיעה הקלה ביותר, פוסלת את המועמד.

"רוב אלו שנפסלו בתחנה זו צפו את זה מראש", מספר החובש טוראי אסי נורליאן, "לרוב בעיות שמיעה זה עניין תורשתי, או כתוצאה מניתוח". כדי לבדוק האם הליקוי אינו קבוע ונובע מדלקת, צינון או חשיפה לרעש, המועמד נשלח לבדיקה אצל רופא אף-אוזן-גרון. במידה ומתגלה כי הליקוי זמני, המועמד מזומן לבדיקה חוזרת כעבור שבועיים-שלושה.

לאחר בדיקת השמיעה, נערכת בדיקת רופא אף-אוזן-גרון. הרופא בודק את דרכי הנשימה והאוזניים באמצעות מקל בדיקה סטנדרטי. מה הוא מחפש? קשיי נשימה, בעיות בשקדים ובבלוטת התריס, בדיקת הגרון ובלוטות הלימפה, בעיות אוזניים וסחרחורות.

המדידות הבאות הן גובה, משקל, דופק ולחץ דם. לאחר מכן מגיעים לתחנת בדיקות לב וריאה. התחנה כוללת מכשיר א.ק.ג ומכשיר תפקודי ריאות, שם שואפים שאיפה עמוקה ונושפים לצינור המחובר למכונה. הגרף המופיע על הצג מצביע על תפקוד הריאה של המועמד. בעלי לחץ דם גבולי, רשרוש בלב ובעיות משקל לא ימשיכו. "לחץ דם גבולי ובעיות לב מסויימות פוסלים, כיוון שהם עלולים להחמיר לאורך השנים", מסבירה ד"ר פדובה.

שלב אחרון

בסוף היום עובר רופא תעופתי על שאלון שהמועמד ממלא וסוקר את כל תוצאות הבדיקות שעשה. בנוסף, בודק הרופא את המועמד ועובר על התוצאות. הרופא, למעשה, בוחן סופית אם המועמד כשיר מבחינת כל התחומים. לאחר הבדיקה הסופית, סיכום התיק על-ידי רופא מתבצע כמה ימים לאחר מכן.

מה לגבי מועמדים שלא משלימים עם גורלם, ומחליטים לערער על החלטת הרופאים? "רוב הערעורים והפסילות הם עקב ליקויי ראייה. אנחנו משתדלים לאפשר לאנשים לערער וכמובן להבהיר להם את הסיבה בגללה לא התקבלו. לא משנה אם זה ערעור ראשון, שני או שלישי", מסבירה ד"ר פדובה. "לפעמים המועמד עייף ומתרגש והמצב שלו משפיע על התוצאות. זו בכל זאת בדיקה של מכשיר מול אדם, לכן אנחנו בהחלט נותנים לאנשים הזדמנות להיבדק שוב. גם אם יש ספק לגבי התוצאות, שולחים את המועמד לבדיקה חוזרת. עם זאת, אם למועמד ליקוי ראייה מעבר לקריטריונים, חד משמעית לא נאשר אותו גם אחרי חמישה ערעורים. אנחנו חייבים לעמוד מאחרי הכללים שלנו ויש סיבה לכך שהם קיימים. לא הכל אפשרי ולפעמים חייבים להגיד 'לא'. אין ברירה".

בנוגע לבעיות "גבוליות" כגון אלרגיה, מסבירה פדובה: "אנחנו בודקים את הספרות הרפואית ומחליטים בהתאם".

ההגיון לא מרכך את האכזבה העמוקה בקרב אנשים רבים, ביניהם אני, שלא יכולים להגשים את מה שחשבו שיהיה יעודם בחיים. בכל הנוגע לקבלה הרפואית לקורס-טיס, המשפט "העיקר הבריאות" מקבל משמעות ברורה.

עוד באותו מדור

הוא גדול

הוא אמנם לא מאויש, אך אין לו במה להתבייש מבחינת הגודל. האיתן, כלי-הטיס הבלתי מאויש החדש ביותר בחיל-האוויר, ניחן בתכונות ובמימדים שעדיין לא ראו בטייסות המל"טים. האנשים שפיתחו אותו, מספרים על הדרך הארוכה שעברו מאז שהבינו שהגודל קובע

על הגבול

גבול השלום בין ישראל למצרים הפך בשנים האחרונות לחזית פעילה ביותר. מבריחי נשק פעילי טרור, פליטים מאפריקה, סוחרי סמים וסוחרי אדם מנסים לחצות לתוך שטח ישראל כמעט מדי לילה. על-מנת לספק מענה לבעיה הולכת וגדלה זו, הותאם מטוס החופית לתפקידי סיור ומעקב בגבול. התוצאות לפניכם