בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 181 26/06/08
לגליון זה מצורף פוסטר:




כתבות

הוא גדול

תגיות: מערך הכטב"ם , איתן

הוא אמנם לא מאויש, אך אין לו במה להתבייש מבחינת הגודל. האיתן, כלי-הטיס הבלתי מאויש החדש ביותר בחיל-האוויר, ניחן בתכונות ובמימדים שעדיין לא ראו בטייסות המל"טים. האנשים שפיתחו אותו, מספרים על הדרך הארוכה שעברו מאז שהבינו שהגודל קובע

נעה כפרי | צילום: תעשייה אווירית וענבל גולומב

נץ (16-F) מנמיך לכיוון מסלול הנחיתה בבסיס נבטים בדרכו חזרה מגיחה. זה הוא יומה השלישי של מלחמת לבנון השנייה ובעוד חודש ירשם כי הנץ הוא מטוס הקרב שביצע את מספר הגיחות הרב ביותר במערך במהלך המלחמה, אבל את חבורת האנשים שהתאספה על מסלול ההמראה בנבטים, מעניין רק דבר אחד. לאחר עשור של תכנונים, חישובים, דיונים, ועדות ובדיקות, עומד מטוס אחר להמריא בפעם הראשונה בהחלט. כלי-הטיס פורש מוטת כנפיים זהה לזו של בואינג 737 ובהמראה אוטומטית לחלוטין, מנתק גלגליו מהאספלט. האיתן באוויר

כבר לא מזל"ט

"כשהתחלנו לפתח את האיתן עבור חיל-האוויר, היינו שני אנשים", מספר סא"ל אלון, ראש צוות פיתוח האיתן במחלקת אמצעי לחימה. "בקומה הזאת המטוס הזה נולד מאפס", הוא אומר ומחווה בידיו על קירות משרדו במפקדת מטה חיל-האוויר. "מכאן זה התחיל, הנייר הזה הפך למטוס".

"כאשר הגעתי למחלקת אמל"ח, עסקנו בחיפוש אחר דרכים להתמודד עם איום מסוים", ממשיך ומתאר סא"ל אלון, איש הצבת החירום )הצ"ח( הראשון בחיל-האוויר שהגיע כמפעיל מטוסים ללא טייס )מל"טים( וכיום מפעיל הכטב"מים הוותיק ביותר בחיל-האוויר לאחר יותר מ-20 שנות הטסה. "ערכנו מספר ניסויים, ואז הבנתי: צריך להיות פה משהו שונה".
 
"בכל לילה הייתי יוצא לסיבוב עם בוטש, הכלבה שלי. באחד הטיולים הליליים חשבתי וחשבתי. דיברו מסביב על כל מיני פתרונות אקזוטיים, מל"טים קטנים וכיוצא בזה. ואז נפל לי האסימון. הגעתי למסקנה שאנחנו צריכים מטוס אחד גדול ומתקדם שיוכל לבצע את כל המשימות כדי שנוכל לתת פתרון מלא לבעיה שניצבה בפנינו".

יחד עם חברו ממשרד הבטחון, אל"ם (מיל') יהונתן (ג'וני) קרני, החל לגבש את המחשבה הזו ולעלות בכל המדרגות. ראש מחלקת אמל"ח היה אל"ם אילן רמון ז"ל, שקיבל את הרעיון והוא הוצג למפקד חיל-האוויר דאז, האלוף (מיל') איתן בן-אליהו ולראש מטה חיל-האוויר, רא"ל (מיל') דן חלוץ שתמכו בו.
 
"החלו בדיקות לבחינת האפשרות לחבר את צרכי כל הזרועות ולענות עליהם באמצעות מל"ט אחד", אומר אל"ם (מיל') יהונתן (ג'וני) קרני, טייס פתן (אפאצ'י) ששימש כראש המנהלת הראשון בנושא איתן במנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) לפני כשלוש שנים. "חילות המודיעין, הים, והתקשוב רצו להעזר במל"ט של חיל-האוויר למשימותיהם".

"בהתחלה קראנו למטוס במילים לועזיות שאני לא כל כך אוהב. מל"ט ורסטילי, מל"ט רובוסטי, מל"ט ג'נרי", מציין סא"ל אלון. "חיפשנו שם עברי למל"ט החדש. התקשרנו לאקדמיה ללשון העברית", הוא מפתיע. "ושאלנו לגבי שם עברי לוורסטילי-ג'נרי-רובוסטי. התשובה הייתה: איתן. כך קיבל המל"ט את שמו".

שני חברים יצאו לדרך

בכל כינוי שלא תבחרו: הרון TP, מחץ 2 או פשוט איתן, המל"ט החדש יוצא לדרך. עם השם החדש, חזון ומוטיבציה, שני החברים יצאו לדרך הארוכה לבניית הכטב"ם הכבד ביותר של חיל-האוויר ששוקל פי ארבעה ממשקלו של השובל (מחץ 1), הכטב"ם הכבד ביותר שמשרת בחיל כיום.

כבר בראשית שנות ה-90 בוצעו עבודות לבחינת פיתוח מל"ט כבד במשקל של כמה טונות. רוב התעשיות הבטחוניות הישראליות היו מעורבות בתהליך בניית המל"ט, בשיתוף מנהלת מל"טים במפא"ת, כאשר מפעל מל"ט בתעשייה האווירית מוביל את פיתוח המטוס על מערכותיו בעוד מפעל ההנדסה מפתח את הפלטפורמה. כך החל האיתן לקרום עור, גידים וחומרים מרוכבים. האיתן יקר, מורכב ומתקדם בהרבה מהכטב"מים בהם משתמש חיל-האוויר כיום ולכן הושקעו מאמצים רבים בדאגה לאמינות ולבטיחות. בסופו של דבר, המל"ט צריך לעמוד בסטנדרט המקובל במטוסים מאוישים אזרחיים.
 
"נקודת הפתיחה שלנו הייתה שלא תיתכן שום תקלה שתגרום להפלת המטוס", קובע רס"ן אלי, קצין פרוייקט איתן בשמונה השנים האחרונות. "נערכו כ-60 פגישות של ועדות בטיחות, כאשר כל דיון אורך כשלוש שעות".

האיתן שייך למשפחה של כטב"מים המשמשים 'שכבה גבוהה' למשימות שהייה ארוכה. אלו פלטפורמות חדשות שיחליפו בשנים הבאות את המטוסים המאוישים במגוון משימות ביניהן תצפית וסיור. ככלי-טיס רב משימתי, הוא אמון על איסוף מודיעין כללי, סימון מטרות נקודתיות לצורך תקיפה של כלי אחר, צילום מטרות מטווחים רחוקים ומשימות רבות אחרות המבוצעות כיום על-ידי מטוסים מאויישים. הכטב"מים הכבדים שוהים באוויר מעל ליממה. שהייה ארוכה עונה על צורך מבצעי של נוכחות באזור מסוים והיא מאפשרת לשמור על רצף אווירי, חוסכת את הצורך בהחלפת המטוסים בכל כמה שעות וכך, המשמרות היחידות שמתחלפות, הן בקרון השליטה, הרחק מאחור.

המל"ט מסוגל לטוס בכל מזג-אוויר, מעל לתעבורה האווירית האזרחית, להמריא ולנחות אוטומטית. כמו השובל לפניו, יש לו גלגלים מתקפלים ומערכת גיבוי היודעת להורידם בעת הצורך. בנוסף, יש למל"ט מערכות ישראליות להגנה עצמית שמקנות לו ייחודיות בקנה מידה עולמי ויכולת לגילוי שיגור טילים לטווחים שונים. "בשל טווחי הפעולה הרחוקים של האיתן, היה עלינו לשלב אמצעי שיאפשר תקשורת להפעלת המל"ט בטווח ארוך, מבאר רס"ן אלי, "היכולת עדיין בפיתוח, אבל עם סיומו, האיתן יהיה כטב"ם בעל תקשורת לוויינית עבור חיל-האוויר". בשעת חירום מעל שטח עוין, יש לאיתן יכולות שרידה. במקרה שניתק הקשר או מתרחשת תקלה חמורה, הוא מסוגל לחזור באופן עצמאי לבסיס.

"תכננו את תא המשימה, שהוא בעצם תא הטייס והוא לא פחות חשוב מהמטוס", מספר סא"ל אלון. "כשהתחלתי להטיס את הזהבן היינו חמישה אנשי צוות, חמישה אנשים!", הוא מכריז. "לא הייתי מוכן שמספר כה רב של אנשים יטיסו את המטוס. הגדרתי: בן אדם אחד ישלוט על המל"ט באמצעות המחשב". על אף הספרים עבי הכרס שהציגו אנשי הנדסת אנוש, אלון התעקש. כיום, מסוגל האיתן לטוס בעזרת מפעיל אחד בלבד, כאשר מטיס נוסף משמש לו כגיבוי.

כטב"ם סילוני ראשון

האיתן הוצג לראשונה בסלון האווירי בלה-בורז'ה בפריז לפני שנה. שכנו של האיתן, היה הכלי הקטן ביותר. תצוגת העתיד משתי פניו: מגמת מזעור מול האיתן הענק והמתקדם. "הציוד שמותקן על הכטב"ם עולה פי שלושה מהכלי עצמו. לפני 30 שנה היו מתרסקים שניים-שלושה מזל"טים בכל שנה כדבר מה שבשגרה. כיום כמעט ולא קורות תאונות כאלו", מספר ג'וני. "בהתחשב בעובדה שכמות הטיסות שמתבצעת היום בחודש ואף בפחות מכך, מקבילה לזו שהיו עושים במהלך שנה שלמה, הדבר מעיד ללא ספק על שיפור משמעותי באמינות המל"טים".

איך בונים מטוס מאפס? צריך להכין תכנונים, שרטוטים ותרשימים. צריך לדבר על התכונות שיהיו ועל אילו שלא, באיזה גובה יטוס, באיזו מהירות, איזה מטען הוא ישא, אילו משימות הוא ימלא וכיצד יפעילו אותו. "למזל"ט הזהבן (סקאוט) יש מנוע בטכנולוגיה של אופנוע וגם הסרצ'ר (כוכב לבן) בעל מנוע דומה", מפרט רס"ן אלי. "המל"טים שנבנו עד כה הם בעלי מנועים שנבנו לנסיעה על הקרקע. אורך החיים של מנועים אלו הוא לא גדול, והם לא אמינים".

קפיצת המדרגה שנעשתה עם בניית האיתן חייבה שימוש במנוע סילון, ועל האיתן הותקן מנוע טורבו-פרופ המשמש מטוסי נוסעים ברחבי העולם. "האיתן הוא הכטב"ם הסילוני הראשון שנבנה בארץ", קובע ג'וני. "הדבר שיפר במידה מאוד גדולה את האמינות שלו. בחירת המנוע הייתה נקודת העוגן של המטוס". כל המערכות של האיתן הן מערכות משולשות. "יש לו גיבויים על גיבויים על גיבויים", אומר סא"ל אלון. "בקרת הטיסה שלו היא כמו של מטוס קרב מתקדם".

מל"ט הוא בעצם פלטפורמה שניתן להרכיב עליה הכל. המטען הייעודי (מטע"ד) שמורכב על המל"ט כולל בדרך כלל מכ"ם או מצלמה המשמשים למשימות מודיעין, תצפית וסיור. "הייחודיות העיקרית של המל"ט היא, למעשה, גודלו", מתאר רס"ן אלי. "הוא יכול לשאת מספר גדול של מטע"דים שפועלים במקביל. אם מל"ט אחר מסוגל לשאת מטע"ד במשקל כמה עשרות ק"ג, המל"ט הזה יכול לקחת מטע"ד בסדר גודל של 1,000 ק"ג".

משימות לא מאוישות

מפעילי לוחמה אלקטרונית (ל"א) מוטסים, מטוסי סיור ימי, מטיסי חוץ ומשימות ממסר קשר בלחימה, כל אלו צפויים להעלם מהאופק עם כניסתו של האיתן. צרכים אנושיים כמו מנוחה או רענון מתקשים לעמוד בתחרות מול הענק המסוגל לשהות עשרות שעות באוויר.

"הבנו שהאיתן מסוגל לבצע גם משימות תומכות לחימה נוספות שמתבצעות כיום על-ידי אנשים", מסביר סא"ל אלון. "בשביל מה להכשיר אנשי צוות אוויר ומטוסים ולסכן חיי אדם? במקום מטוס מאויש שטס שש או שמונה שעות וצריך לנחות, אפשר לקחת מל"ט כזה ולהתקין עליו את כל המטענים שיודעים לעשות את המשימות הדרושות".

כאשר כטב"ם יוצא או חוזר ממשימה, אחראי מטיס החוץ שעומד לצד המסלול עם קופסת ההטסה לגרום לו להמריא ולנחות. במגמה שהחלה בכטב"ם השובל ואף קודם לכן, החלה התעשייה האווירית לפתח מערכות המבצעות פעולות אלו בעצמן. "האיתן הוא מטוס שמיועד להמריא ולנחות אוטומטית ובמערך המבצעי הסופי כלל לא יהיה מטיס חוץ", מגלה רס"ן אלי. "כרגע ישנו מטיס חוץ לשם גיבוי".

לעומת תפקידי תומכי הלחימה המוטסים שילכו ויעברו אל הקרקע עם כניסת האיתן, תפקידים אחרים יתווספו. למעשה, הכוונה העקרונית של חיל-האוויר היא להקים טייסת חדשה לחלוטין. "המפעילים ישמשו בסיס לטייסת שתקום בבסיס תל נוף ועם סיום הניסויים תעבור דרומה לנבטים", אומר סא"ל אלון. ההחלטה היחידה שהתקבלה בינתיים היא ההחלטה על הקמת הטייסת, טרם נבחרו שם או סמל.

במסדר הכנפיים הבא?

הרעיון שצץ לפני עשור במוחו של סא"ל אלון במהלך טיול לילי עם כלבתו הפך למציאות. בימים אלו האיתן נמצא בתהליכי ניסויים אותם עורכת ומתחזקת התעשייה האווירית. "את כמות המדינות שמפתחות מל"טים גדולים אפשר לספור על יד אחת ולכן גאווה להיות חלק מפרויקט עולמי מוביל שכזה", אומר אל"ם (מיל') ג'וני וסא"ל אלון מרחיב: "בכל הגלובוס הזה יש שתי מדינות שמייצרות מערכות כל כך מורכבות ומתקדמות בעולם: ארצות הברית, שהיא מעצמה בכל התחומים וישראל, שהיא מעצמת מל"טים". דווקא היום, כשנדמה שכל מפקד רוצה מזל"ט וכלי-הטיס הולכים ונעשים זעירים, האיתן מסמל צד אחר. "הייתה כוונה שהאיתן יטוס במסדר כנפיים החודש", מגלה סא"ל אלון. "בסופו של דבר, זה לא יצא לפועל, אבל האיתן עוד יוביל את השיירה של המטוסים המאוישים במסדר כנפיים, הוא יטוס במסדר כנפיים".

  • משקל המראה מירבי: 4,650 ק"ג.
  • גובה: 40,000 רגל.
  • מוטת כנפיים: 26 מטרים.
  • אורך: 14 מטרים.
  • מהירות: 130 קשר.
  • משקל מטען: טון אחד.
  • מנוע: טורבו-פרופ 1,200 כוחות סוס.

עוד באותו מדור

על הגבול

גבול השלום בין ישראל למצרים הפך בשנים האחרונות לחזית פעילה ביותר. מבריחי נשק פעילי טרור, פליטים מאפריקה, סוחרי סמים וסוחרי אדם מנסים לחצות לתוך שטח ישראל כמעט מדי לילה. על-מנת לספק מענה לבעיה הולכת וגדלה זו, הותאם מטוס החופית לתפקידי סיור ומעקב בגבול. התוצאות לפניכם

חם מה(ת)נור

ענן עשן לבן מימין, מערכת אתרעה מצפצפת משמאל וכל האינדיקציות מורות שטיל עושה את דרכו אל עבר המטוס. זה זמן הנור. מערכות הנורים עשו בשנים האחרונות התקדמות טכנולוגית אדירה, במירוץ האינסופי נגד פיתוחי הטילים המאיימים על כלי-טיס צבאיים ואזרחיים כאחד. גם הדור הבא, העושה שימוש בטכנולוגיות לייזר, כבר נמצא בפיתוח כדי להגן על מטוסי חיל-האוויר