בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 182 24/08/08
לגליון זה מצורף דף מדבקות:





עסקי אוויר

"ישראל היא המדינה היחידה באזור שתפעיל את ה-JSF"

תגיות: F-35 , ביקורים , חילות אוויר זרים , מערכות ואמל"ח

ראש תכנית ה-JSF, מייג'ור-ג'נרל צ'ארלס ר. דייוויס, ביקר בישראל בחודש יוני ודן עם בכירי מערכת הביטחון וחיל-האוויר בנושא מטוס הקרב העתידי

ליאור אסטליין

האם תוכל לספר על ההתקדמות בפרוייקט ה-JSF?

"אנו נמצאים כעת בעיצומו של תהליך הכנסת המטוסים לשירות מבצעי. בדצמבר 2006 הטסנו לראשונה את הגרסה הקונבנציונלית של המטוס, ביוני השנה טסה כבר גרסת ההמראה האנכית שלו (STOVL) וכרגע יש לנו שני חוזים חתומים, במסגרתם אנו מספקים מטוסים לצבא ארצות-הברית וגם לכוחות המארינס. בשנה הבאה נתחיל לספק מטוסים גם לצי.

אני מאמין שבשנת 2009 נחתום על החוזה הסופי עם ישראל וכבר בשנת 2013 יוכלו טייסי חיל-האוויר הישראלי לטוס על ה-F-35. מאוחר יותר, יהיה כוח מבצעי של מטוסים אלה בשורות חיל-האוויר הישראלי".

מה הם היתרונות המרכזיים של ה-JSF כמטוס קרב מהדור החמישי?

"הרבה אנשים מדברים על חתימת המכ"ם הנמוכה של המטוס, אבל אני שם את הדגש על נקודה אחרת: זה הוא מטוס חדש לגמרי, שנבנה מהיסוד על בסיס תפיסה מסוימת ואיננו שדרוג של תפיסה קיימת. כתוצאה מכך, יש במטוס מערכות שונות לחלוטין ממטוסים אחרים: יש לו חיישנים מיוחדים שאחראים על איסוף והעברת המידע לטייס, יש תצוגה מרוכזת המסייעת לטייס להתרכז במקום אחד ולא לחלק את תשומת הלב למספר מוקדים, וגם בנושא התחזוקה יש חידושים: החומרים ממנו הוא מורכב ודרך בניית המטוס הביאו לכך שעלות התחזוקה והתפעול נמוכות בהרבה מהמוכר כיום.

לכל אלה מתוספת, כמובן, חתימת המכ"ם הנמוכה, אשר משדרגת את יכולות המטוס ואת מגוון הפעולות שהוא יכול לבצע".

האם הגרסה הישראלית של ה-JSF שונה מאוד מהגרסה האמריקאית?

"הפלטפורמה היא אותה פלטפורמה, כך שניתן לומר שחיל-האוויר הישראלי לא יקבל מטוס שונה. אולם כיוון שלחיל-האוויר הישראלי יש משימות ספציפיות, הרי שגם הדרישות שלו הן ספציפיות. בגרסה הישראלית יש, למשל, שינויים בנושא הלוחמה האלקטרונית ובנושאים אחרים שהועלו בעת הדיונים בינינו.

מעבר לכך, אני יכול לומר שכרגע אין עוד מדינה במזרח-התיכון שביקשה לרכוש את המטוס, כך שישראל היא המדינה היחידה באזור שתפעיל את ה-JSF".

עוד באותו מדור

מסלול הטיסה הופצץ? חומר ייחודי יונח על המסלול ויאפשר המראות ונחיתות

אחת הבעיות שאיתן נאלץ חיל-האוויר להתמודד במלחמה, היא הפצצה של מסלולי הטיסה, המונעת מהמטוסים להמריא ולנחות. עד עכשיו, בכל מקרה שבו נפגע מסלול, פנה החיל למפעל אספלט ודאג לסלילה מחדש. מעתה, עוד לפני השיפוץ הסופי, יונח על המסלול חומר ייחודי, שמאפשר את המשך הפעילות בבסיס בתוך זמן קצר.
עוד שיפור למטוס התקיפה המוביל. צילום: ענבל גולומב

עוד חידוד לחוד החנית של חיל-האוויר

מטוסי הרעם (F-15I), הנחשבים לשחקנים המרכזיים ב"זרוע הארוכה" של חיל-האוויר וצה"ל כולו, קלטו באחרונה בלוק אוויוני חדש, המשפר משמעותית את יכולות התקיפה שלהם