בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 182 24/08/08
לגליון זה מצורף דף מדבקות:





כתבות

מגשימים חזון

תגיות: בסיס נבטים , המעבר דרומה

לאחר ארבע שנות הקמה, השקעה של מיליארד וחצי שקלים ומעבר של מאות אנשים, מושלם בימים אלו אחד הפרויקטים הגדולים שידע חיל-האוויר: פתיחת בסיס חדש, הלא הוא בסיס נבטים. הבסיס החדשני והגדול בחיל, הולך ומתמלא בדייריו החדשים, אנשים וכלי-טיס ומבטיח להעמיד סטנדרטים חדשים

עדן בר-נוי | צילום: ענבל גולומב

הבסיס, שעל אף המרחק שלו מתל- אביב, דומה לה בגודלו, ממנו יפעלו יחדיו לראשונה בחיל-האוויר, מטוסי תובלה וקרב, מתחיל לתפוס את מקומו החשוב בהפעלת היכולות המבצעיות של החיל. לכל אורך הדרך, ליוו את תהליך המעבר מלוד לבטים עמוקים, החל מבחירת המיקום המתאים להעברת מערך התובלה הכבדה, דרך תכנון תשתיות מבצעיות עצומות ובנייתן ועד להפעלתן. לצד חוסר הוודאות והמורכבות שמלוות מהלך גדול כל- כך, טמונים גם רווחים ארוכי טווח: פיתוח האזור כחלק מהמהלך הלאומי של העברת בסיסי צה"ל דרומה, בשילוב השיפור בתמיכת מטוסי התובלה שיטביעו את חותמם לשנים ארוכות.

קרב ותובלה, אז והיום

הרבה לפני שמטוסי הנץ (F-16 A/B) הספיקו להמריא מנבטים ללבנון ולתרגילים בינלאומיים בארץ ובחו"ל, כבר התבצעה בו פעילות של קרב ותובלה. ב-17 בדצמבר 1947, הוטל על בכיר טייסי הפלמ"ח, פנחס בן פורת, לטוס עם רופא לבית-אשל כדי לפנות פצוע קשה. השניים המריאו מתל-אביב במטוס 13-RWD ונחתו בלוד לצורך תדלוק. שם נודע שמתנהלת התקפה גדולה של ערבים על נבטים. בן פורת הוריד את הרופא, הושיב במקומו מקלען והמריא לעבר נבטים. מעל נבטים זיהה את התוקפים, צלל לעברם, הטיל רימונים והמקלען ירה לעברם. התוקפים נמלטו והיתה זו הפעם הראשונה בארץ ישראל בה הכריע מטוס קרב שנערך על הקרקע. המסלול, שהורחב ביוני 1948 בהוראת מפקדה הראשון של טייסת "הנגב", אל"ם (מיל') צחיק יבנה, שימש באותה מלחמה גם מטוסי תובלה בדמות מטוסי דקוטה, שאפשרו גשר אווירי ליישובי האזור המותקפים: נבטים ובית אשל.

נדירים המקרים בהם הסכמים מדיניים מביאים להקמת בסיסים צבאיים, אך זה היה דינו של נבטים, אשר בסיפור הקמתו נכרכים יחד מלחמה ושלום. היה זה הסכם השלום בין ישראל למצרים בעקבותיו פונו בסיסי חיל- האוויר מסיני והוקמו מחדש בנגב, במימון אמריקאי. באוקטובר 1983 הפך המנחת הקטן באזור תל-מלחתה לבסיס מבצעי המפעיל טייסות עיט (סקייהוק). דווקא תוכנית לסגירת הבסיס שנידונה ב-1995, תוכנית לה התנגד מפקד הבסיס דאז, האלוף עמוס ידלין, היא שהתניעה את הרעיון להרחבת הבסיס. ההחלטה להעביר את טייסות התובלה הכבדה דרומה התקבלה בדיון "חיל-האוויר 2020" שנערך ב-2002 ושנתיים אחר כך כבר החלו העבודות בשטח, בהן השתתפו יחידות הבינוי של החיל.

היום, עם גמר ההכנות האחרונות, מסלול ההמראה הארוך במזרח-התיכון כבר פועל במקום, כהמשך למסלולים עליהם נחתו מטוסים 60 שנים לפני כן.

מפקדים

הפיקוד על הבסיס הראשון בחיל המכיל מטוסי קרב ותובלה גם יחד, הצריך מחשבה רבה לגבי בחירת העומדים בראשו. עוד בשלב מוקדם, נקבע כי הסמכות העליונה בבסיס תהיה בידי מפקד אחד, כאשר הוא וסגנו יגיעו ממערכים שונים. אל"ם עדן אטיאס, בעבר מפקד בסיס שדה-דוב, נבחר להיות מפקד הבסיס ויועלה עם סיום המעבר לדרגת תא"ל. סגנו, סא"ל דן, כיום מפקד אוויר בקורס פיקוד ומטה, יועלה לדרגת אל"ם. בעוד אל"ם אטיאס מגיע מעולם התובלה והספיק לטוס על מטוסי קרב בקורס האימון המבצעי, עושה כיום סא"ל דן, כחלק מההכנות לתפקיד החדש, את המסלול ההפוך. "אני עובר כיום הסבה למטוסי תובלה וכבר הספקתי לטוס בלוד", מספר סא"ל דן. "אופי הטיסה שונה לגמרי והוא כולל עבודת צוות מורכבת". בשל יחודו של נבטים, ישמש סגן המפקד גם כיועץ לענייני קרב ובימים אלו מרענן סא"ל דן גם את הטיסה במטוסי הנץ שבבסיס, עליהם טס בעבר. "מצד אחד אני חוזר לשורשים שלי ומהצד השני אני מודה שבתקופת הפיקוד שלי על טייסת בז (15-F) התאהבתי גם במטוס הזה", מעיד סא"ל דן. "זה בהחלט תפקיד מיוחד ומאתגר. אין בסיס נוסף שפועל על פי מודל כזה וגם לא היה", הוא מסכם.

"דן ואני מקיימים כיום לימוד במקביל", מסביר אל"ם עדן אטיאס שלומד בימים אלו מחדש את מטוסי הקרב, מערך בו הספיק לטוס במשך שנה כטייס צעיר. "אני לומד מהצד, מהכסא האחורי, את מטוס הקרב ומשימותיו, כמי שיהיה אחראי בסופו של דבר גם עליו. בעבודה כמפקד בסיס חדש, יש הבטים מיוחדים של יצירה וארגון. אנחנו לומדים ממודלים של בסיסים אחרים בהם קיים מפקד וסגן כמו חצרים, פלמחים ותל-נוף ובמקביל מכניסים את ההתאמות הנדרשות. בגלל שמדובר בתהליך, קיימים גם דברים שמשתנים תוך כדי תנועה".

רגע לפני

מי שביקר במתחם התובלה החדש בנבטים בתחילת יולי, היה מתקשה להאמין כי הנוף שנראה באזור העבודות השתנה ללא הכר. בין ערוצי הנחלים ותלוליות העפר החלו לצוץ משטחים רחבים של מסלולי התובלה הכבדה. סככות מטוסים כחולות, עמודי תאורה אדומים-לבנים ומגדל פיקוח מתנשאים לגבהים מרשימים ובין כל אלו החלו לעבוד אנשים בשלל צבעים. טכנאים בסרבלים כחולים, עובדי התעשייה האווירית בסרבלי תכלת, טייסים, צוותי עזר אוויר וצנחנים בסרבלים ירוקים ואפילו לובשי החולצות הלבנות, אנשי גף הסיור הימי, אותו מפעילים אנשי חיל-הים, הגיעו לבקר.

הסיבה ל"מגדל בבל" הזרועי הזה, הוא תרגיל "זמן הנגב". "מטרת התרגיל היא בדיקת התנהלות שבוע שגרתי בנבטים במתכונתו החדשה. כל היחידות שצפויות לעבור הגיעו עם מטוסיהן וציודן", מסביר סגן מפקד טייסת תעופה בנבטים, רס"ן יואב. לאחר התרגיל יכלו אנשי היחידות העוברות להבין טוב יותר את משמעויות החיים בדרום. עם החזרה ללוד, ניתנה הזדמנות חשובה לסגירת פערים וחשיבה נוספת תוך כדי מילוי ההכנות האחרונות.

מקומם של מטוסי הראם (בואינג- 707) והקרנף (הרקולס) לא נפקד תחת שמש יולי של צפון הנגב. אחד אחרי השני נצפו האורחים הכבדים באוויר, מבצעים הקפות, ניווטים ותדלוקים אוויריים. על המסלולים עמלו פקחי ההעמסה, ביחד עם מדריכי הצניחה הצפויים גם הם לעבור לבסיס, על המטען הנכנס לבטן המטוסים בדרכו לתרגול משימות הספקה בהיטס לכוחות בצפון. מטוס השחף (סי-סקאן) נשלח למשימות הסיור הימי, אותן ביצע ללא קושי גם מעומק המדבר.

על המסלולים, בין טיסה לטיסה, התקיימו תרגילי כיבוי, חילוץ והצלה למטוסי התובלה. "יכולת כיבוי האש בבסיס עלתה והיא כעת הגבוהה בחיל", מספר רס"ן יואב.

"לצורך כך הוכשרו כבאים משני בסיסים וכן כבאים נוספים וצי הכבאיות בנבטים גדל לשמונה כבאיות. מדובר בתרגולות כיבוי שונות מאלו שהכרנו במטוסי הקרב ובציוד הרבה יותר גדול".

התרגיל נתן לדיירים החדשים, טייסי התובלה, הזדמנות לבחון את "המגרש הביתי" החדש. "באופן עקרוני התמקדנו במשימות שדורשות עבודה מול הרבה גופים, למשל משימות הנרה", מתאר סא"ל יהל, מפקד טייסת "הפילים". "לא כל משימה שהיא מורכבת עבורנו כטייסת, מורכבת גם להוצאה מנבטים", הדגיש.

גם צוותי עזר-אוויר, שכפופים גם הם ליחידות המבצעיות יצטרכו להתאים את עצמם לאורח החיים החדש. "מעבר מבסיס קטן בו אפשר ללכת ברגל לישון ביחידות וללכת ברגל בין המגורים, היחידה, המטוסים וחדר האוכל לבסיס כה גדול מצריך שינוי מנטאלי. סוגיית המרחקים בבסיס החדש היא סוגייה אחת בעלת השלכות על כל תחומי החיים ביחידה", מבהיר מפקד בית-הספר לפקחי העמסה, סגן תום.

יש מאין

מעבר לסגירת הפערים שהתרגיל איפשר, הוא נתן אפשרות לבחון את תפקודם של גפים המבצעים משימות שלא היו קיימות בחיל. מדובר בעבודות אותן ביצעו בלוד אזרחים: מפיקוח טיסה ועד הפקת הגיחה, מכיבוי ועד חילוץ.

במגע הבלתי אמצעי עם המטוסים, מדובר בטכנאי דרג א' של מטוסי הקרנף, הראם והשחף, חיילי חובה שיחליפו את עובדי התעשייה האווירית. "מרגע שהוחלט על חיול הפקת הגיחה, התחלנו באיתור מועמדים לפני גיוס שיעבדו בגפים החדשים, חלקם שוחרים וחלקם בוגרי קורס קדם צבאי", מספר רס"ן שלומי פלניצקי, מפקד צוות ההקמה של הגפים הטכניים בלוד. "עובדים ותיקים של התעשייה האווירית, בה נמצא הידע, העבירו את הקורס אצלנו בלוד והחיילים החלו לעבוד בליינים אחרי כל הסמכה. ב'זמן הנגב' נעשינו מבצעיים וביצענו את הפקת הגיחה לטיסות ארוכות באופן מלא. הקורס, שיועבר בעתיד מנבטים יהיה הקורס הטכני היחידי שיתקיים בבסיס טיסה ויועבר על ידי אזרחים", מוסיף רס"ן פלניצקי.

גם הקמתו של מגדל הפיקוח החדש, שיהיה המתוחכם בחיל, הצריכה שינויים רבים, זאת מפני שבלוד נסמכו המטוסים על מגדל הפיקוח של נמל-התעופה בן-גוריון. "לפעמים נדמה שהמרחב האווירי בנגב הוא גדול ופתוח, אבל למעשה מדובר במרחב שכבר היום עמוס למדי בכלי-טיס ממערכים שונים", מסביר סגן אביב בן עטיה, קצין הפרוייקט של המגדל החדש. על-מנת לגשר על הפער, נבנה מגדל פיקוח החולש על מתחם התובלה וזכה לשם הסמלי 'נגב' בעוד המגדל הישן שימשיך לפקח על מתחם הקרב נושא את השם 'נבטים'. המרחב האווירי שמעל הבסיס הוגדל מעט.

"הייחודיות בפעולת שני המגדלים תהיה בתיאום ההדוק ביניהם. מגובה מסוים יוכל כל אחד מהמגדלים לשלוט בפעולת שני המתחמים", מסביר סגן בן עטיה. נהלי טיסה חדשים נבנו ולאורם עברו הסבה אינטנסיבית פקחים שנלקחו מכל המגדלים בחיל, אליהם יצטרפו בקרוב פקחים חדשים. "מדובר במגדל החדיש והמתוחכם ביותר שקיים כיום בחיל-האוויר", הוא מסביר. "מעבר לכך, בבניית מגדל 'נגב' יישמנו את הלקחים מהקמת המגדל בשדה-דוב, שבנייתו הסתימה באחרונה".

במקביל, החלו טייסות הקרב בבסיס בתהליך עמוק והדרגתי של הטמעת נהלי הטיסה החדשים. השינוי מורכב במיוחד בעבור טייסים ותיקים, שהיו רגילים לטוס בסביבה שיש בה מספר מצומצם של מטוסי קרב. עובדה זו נתנה את אותותיה בתדריכים, בסימולאטורים ובאופן הדרגתי גם בטיסה בסביבה משותפת. "נהלי הטיסה בבסיס שונו ויש לכך השלכות מחוץ לתחום הבסיס", קובע רס"ן יואב, נווט בהכשרתו. "בתרגיל קיבלנו הזדמנות לבחון סוגיות כמו: איך חניך בקורס אימון מבצעי טס לצד מטוס תובלה בהקפה או איך מטוס נץ (F-16 A/B) עושה הקפה יחד עם בואינג שעובר מתחתיו".

המדרימים

מעבר לאתגר התכנוני, החישובים ההנדסיים והתקציביים הכרוכים במעבר ואולי אפילו לפניהם, מדובר בשינוי גדול בחייהם של מאות אנשים. מתחילת הפרויקט נדרשה תשומת לב גדולה לצרכים למגוון האוכלוסיות הרחב שהמעבר גורר בעקבותיו.

"במהלך מודל 'זמן הנגב' למדנו והכרנו המון דברים והבנו את גודל הארוע", מעיד סא"ל אדי מירזאייב, מפקד טייסת מנהלה בבסיס נבטים. "יחד עם זאת, אנחנו לומדים את מאפייני התובלה ומצפים לטייסות שיגיעו לכאן".

לרגל המעבר נבחן פיילוט של הסעת חיילים ממספר ערים גדולות לבסיס, נפתחו חדר אוכל וארבעה מבני מגורים חדשים. מתחילת שנת הלימודים יפעל גן ילדים נוסף, חמישי במספר, שיפתח לטובת 40 משפחות הקצינים שנקלטו בשיכון.
 
בעבור אנשי צוות-האוויר, מדובר באתגר שונה. "השינוי העיקרי במעבר לנבטים נוגע לאורחות החיים", מסביר סא"ל אילן מפקד הטייסת "הבינלאומית". "הוא משפיע גם על הטייס הסדיר, שנוסע כל יום הביתה, אבל יותר מכל על אנשי המילואים, חלקם כבר בעלי חברות וקריירה אזרחית. כמפקד טייסת אצטרך לתת את מלוא הרגישות לכך שכל יום מילואים יהיה יעיל וממצה, נדאג שעבור כל יום בדרום יהיו שתיים-שלוש גיחות לכל איש צוות-אוויר". משרתי החובה והקבע, מרגע שידעו כי עתידם בנבטים, כבר הספיקו להכיר את משכנם החדש על מפקדיו, מתחמיו ומתקניו, בימי העיון שהתקיימו בשני הבסיסים.

הנגדים הינה האוכלוסייה העיקרית שמתיישבת ביישובי האזור: באר-שבע, ערד, עומר ומיתר בעקבות המעבר. פרויקט מגורי משפחות הקבע ביישובים עומר ומיתר, אליו נרשמו עשרות משפחות, יסתיים בעוד כשלוש שנים ובינתיים בוחנים רבים מהמדרימים חלופות למגורים זמניים באזור. הגדילו לעשות שבעה נגדים נשואים, חלקם בעלי ילדים, שעברו להתגורר באותו המתחם בערד. "כמי שישרתו השנה בדרום, לא רצינו לקנות דירות ולעבור פעמיים", מספר רס"ל דוד פרנקו מטייסת תחזוקה בבסיס לוד, בעבר תושב ראשון-לציון. "החלטנו לבדוק את האופציה של דיור צבאי בערד וקיבלנו דירות משופצות ממשרד הבטחון. כך זכיתי לגור בבניין עם שני חברים שאני עובד איתם בכל יום, עובדה משמעותית מאוד כשגרים בעיר מבוגרת יחסית ומרוחקת מהמשפחה", מסביר רס"ל פרנקו, "אבל על אף הקשיים, המרחק, והחשדנות מצד בנות הזוג, אנחנו מסתכלים על המעבר כהרפתקה".

• גלריית תמונות - המעבר לנבטים

עוד באותו מדור

ככה קונים עוצמה

כל כלי–הטיס ומערכות הנשק, מקטן ועד גדול, עוברים דרך מחלקת אמל"ח, מההחלטה על ההצטיידות, דרך אפיון הצרכים וכלה בתפעול. מעט אנשים והרבה משימות במחלקה אחת שלמרות העומס, מובילה בחיל–האוויר בהחזרת אנשים לשירות אחרי שכבר הפכו לאזרחים, מה שמלמד על האופי המיוחד של המשימות ושל האנשים

שוטרי השחקים

כנפי טיסה אינן מתנוססות על מדי משטרת ישראל בדרך כלל, אך אם תביטו למעלה, תוכלו לראות את שוטרי היחידה האווירית של משטרת ישראל מסייעים בפעולות משטרתיות בהן יש צורך בסיוע אווירי. הרקע החיל–אווירי של כל אנשי היחידה מסייע, לא פעם, בהצלחת המשימות, בעיקר המורכבות שבהן