בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 183 01/10/08

עסקי אוויר

איך לא להירדם בזמן מבצע? חיל-האוויר מדריך את חילות היבשה

תגיות: יחידת הרפואה האווירית , ראיונות בכירים

לוחמי צה"ל שפועלים בגזרות השונות נאלצים להתמודד לא רק עם האויב שמנגד, אלא גם עם אויב שבא מבפנים: העייפות. למרות שהפתרון האידיאלי לשמירה על עירנות הוא שינה עמוקה, הרי שזה לא תמיד אפשרי בשטח. בחיל-האוויר מכירים את נושא העייפות כבר שנים רבות; עכשיו החלו אנשי יחידת הרפואה האווירית (ירפ"א) להעביר הדרכות גם לאנשי חטיבות החי"ר, כדי למנוע מהעייפות להשפיע על הפעילות המבצעית שלהם

שני פייס

במסגרת הקורס הראשון, שיועבר לחיילי גבעתי, יתקיימו הרצאות בנושאי מחזור השינה של גוף האדם, השפעות העייפות על הפעילות השוטפת, והדרכים להתמודד איתה מבלי לאבד ריכוז.

"נושא ניהול העירנות מעולם לא נלמד בצה"ל, למרות שהוא נדרש מכל אחד מאיתנו, ועל אחת כמה וכמה בפעילות מבצעית", אומר מפקד ירפ"א, סא"ל ד"ר עמית. "המטרה שלנו היא לעורר את המודעות לנושא, בעיקר אצל המפקדים. זהו תהליך ארוך, אבל אנחנו מצפים שבעקבות הקורס, החיילים - גם בחילות היבשה - יוכלו להשתמש בכלים שאנחנו מציעים כדי לשמור על העירנות. שש שעות שינה מטכ"ליות זה לא כל התורה".

בין הפתרונות שיציעו אנשי ירפ"א ללוחמי החי"ר, מציין סא"ל עמית את "התנומה הקרבית". "זו תנומה קצרה, של 10 עד 40 דקות, שבמהלכה הגוף נכנס לשלבים הראשונים של השינה", הוא מסביר. "אנחנו אומנם לא שוקעים בשינה עמוקה, ולכן הפעילות המבצעית לא מושפעת לרעה - אבל שינה כזאת נותנת לגוף דחיפת עירנות, ומאפשרת לנו להיות פעילים ועירניים במשך כמה שעות נוספות".

עוד באותו מדור

צילומים: דבי שרייבר

ינשוף, חמוש, באוויר

רס"ן (מיל') שי דנור ז"ל (למעלה) ורס"ן (מיל') יובל הולצמן ז"ל. צילום רפרודוקציה: דובר צה"ל

התרסקות קטלנית בעמק

"חייהם של יובל ושי הסתיימו, בנסיבות טראגיות, יחד - אבל אלה היו כמובן שני חיים נפרדים, שלמים. שני אנשים שהיו, כל אחד, עולם ומלואו"