בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 183 01/10/08

כתבות

מבקרים קבוע

תגיות: מערך הבקרה

מפעילי תמונה אווירית ומש"קי בקרה אווירית הם חלק חיוני וחשוב במכלול יחידות הבקרה האזוריות. העבודה שהם מבצעים, בכל דקה במשך הלילה והיום, עוזרת לשמור על שמיים נקיים, גם כאשר עבודה זו מתבצעת תחת מטחי קטיושות או במהלך מלחמה ארוכה

נעה כפרי | צילום: ענבל גולומב

כמפעיל תמונה אווירית (תמונ"א) צעיר ביחידת הבקרה האזורית (יב"א) הצפונית במלחמת לבנון השנייה, הופקד סמ"ר אדיר כהן על עמדת דרום לבנון (דר"ל) בקומת ההגנה האווירית. "מהבליפ הראשון על מסך המכ"ם, הבנתי שעומד מולי אבאביל, כטב"ם (כלי טייס בלתי מאויש) של החזבאללה", חוזר סמ"ר כהן לחודש אוגוסט 2006, כשבוע לפני תום המלחמה. "דיווחתי: 'זה נראה לי כמו אבאביל". תוך דקות הוזנקו מטוסי ברק מטייסת "אבירי הצפון" והפילו את כלי-הטיס. אחת מכנפי האבאביל, אשר הגיעה ליחידה לאחר הבטחה של מפקד חיל-האוויר דאז, האלוף (מיל') אליעזר שקדי לאור מעורבותה המשמעותית של היב"א בהפלת האבאביל, מונחת בפינת משרדו של מפקד היב"א.

מפעילי התמונה האווירית ומש"קי הבקרה האווירית מבקרים כצוות אחד, יחד עם קציני הבקרה, את כל כלי-טיס במרחב האווירי הצפוני של המדינה, 24 שעות ביממה. פ.מ. (פקודת מבצע), משימות צילום, משימות חוצות קו, פעולות מסווגות שמייחסים או לא מייחסים לחיל-האוויר, הכל נשלט ומבוקר.

נקודות ופסים

"השמיים הם כמו רשת כבישים סבוכה שנוסף לה מימד גובה, כאשר במקום רמזורים, יש בקרים", מתארת סמל ליאור אייזנשטדט, מ"ע (ממונה על) מש"קי משימה ביב"א הצפונית. המש"קים והמפעילים, כמו גם הבקרים, מתחלקים לשני גפים: גף בקרה, המכונה גם משימה, המבקר מבצעים מעבר לקווי הגבול ואחראי על הגנת שמי המדינה מפני חדירה עוינת וגף תעבורה המשמש לבקרה פנים ארצית.

"הראשונים שרואים את מטוסי הקרב בסוריה הם המפעילים ביב"א", קובע סגן אסף, בקר ביב"א המפקד על המפעילים המשימתיים. "המפעיל מגלה, מסתכל ומעדכן חדירות למרחב האווירי של ישראל. רב"ט תמיר משה משרת רק שנה בצבא", הוא מחווה לעבר מפקד קומת הגילוי שיושב לצידו, "וכבר מוטלת על כתפיו כל משימת הגילוי במרחב הצפוני של מדינת ישראל".

"אמנם לכל מטוס יש את המכ"ם שלו, אבל זה לא מספיק", מסביר רב"ט משה ובעזרת כמה לחיצות זריזות, מופיעה על המסך חלונית המט"כ (מודד טווח כיוון) המורה על המרחק המדויק בין שני כלי-הטיס שעל המסך. הבקר, משמש כקול של המש"קים והמפעילים ומוסר לטייסים במטוסים את המידע.

המפעילים, או כפי שנקראו עד לא מזמן 'בנות דיווח', אחראים בין היתר על גילוי, זיהוי, תפעול ועדכון של התמונה האווירית בארץ ומחוצה לה. עם השם שהשתנה, נוספו גם גברים לחברת "בנות הדיווח" כאשר סמ"ר כהן מהווה את כוח החלוץ וכיום הם משמשים חלק מצוות של קצין בקרה ומש"ק תמונה אווירית שאחראים על מספר עמדות. "עמדת הגילוי נמצאת בחשיבות מספר אחת. כשאומרים העיניים של המדינה, מתכוונים אליה", קובע סגן אסף.

איך זה עובד? כיצד מגלים מטוס? "פשוט רואים בליפים במכ"ם ומגלים", מבהיר רב"ט משה. ממקום מושבי מימינו, הדבר לא נראה כה מובן מאליו. הפסים והנקודות הלבנות, 'בליפים' בעגה הבקרית, אותם מאתר המכ"ם, לא נראים דומים למטוס משום כיוון. לאחר מספר דקות של התרכזות במסך, שספק אם תגרום לקווים ולנקודות ליצור מטוס לנגד עיני, הכרזתי על פרישה מקריירה כמפעילת תמונ"א והשארתי את העבודה לרב"ט משה.

"אם המפעיל מוריד את העיניים מהצג, חיל-האוויר פועל מאוחר", פוסק סגן אסף.

הנוף משקר

"כל מש"ק או מפעיל מוסמך לעמדה מסוימת", מבארת רב"ט גפן גביש, מש"קית ורסטילית לתעבורה ומשימה. המגמה, במערך הבקרה כיום, היא להכשיר יותר ויותר מש"קים ומפעילים ורסטיליים. שילוב בין עמדות המשימה והתעבורה מאפשר ראייה כוללת של סדר האירועים בעת הקפצה. בהשמע סירנה כולם רצים לעמדות במהירות האפשרית: מש"קים, בקרים ומפעילים.

המש"קים, שכונו עד לא מכבר "עוזרי בקר", אחראים על הפעלת כוח בעת אירוע, התיאום והניהול התעבורתי של המטוסים במרחב האווירי: קישור לאו"ם, לחיל-הים, למגדלי הפיקוח ולמרכזי השליטה. "בעת הזנקה, המכלול מתמלא באנשים תוך דקות. ישנם ימים אפילו עם מספר הזנקות", מוסיפה רב"ט לטם קזס, מ"ע מש"קי תעבורה, בעוד סמל אייזנשטדט מתפנה להשקיף על הנוף המרהיב הניבט מכל פינה ברחבי הבסיס.

האוויר הצלול שמקדם את פני הנכנסים משרה אווירה רגועה ופסטורלית. "אף פעם לא נמאס מהנוף", אומרת סמל אייזנשטדט.

אייזנשטדט לא מספיקה לשכנע את קזס בדימוי הציורי וכמו כדי להמחיש את אמיתות המשפט האחרון, נשמעת סירנה צורמת שמהדהדת בכל רחבי הבסיס: "צוות לאיוש, צוות לאיוש". אייזנשטדט, שנמצאת כעת בכוננות, ממהרת להתנצל ולפתוח בריצה.

"זה מלחיץ מאוד"

אין מרחב אווירי בעולם המשתווה לצפיפות התעבורה בישראל. מימדיה הקטנים של המדינה וכמות כלי-הטיס הגדולה הנמצאת באוויר בכל רגע נתון, מקנים לה את המקום הראשון בעולם בעומס תעבורתי.

"במהלך משמרת, לפני כמה שבועות, עקבתי אחר מטוס סורי", מספרת טוראי דנה אלימור, מש"קית בקרה. "זה מלחיץ מאוד. את צריכה להזניק מטוסים ולתפקד כראוי תחת הלחץ הרב. מה יקרה אם הוא יחדור?".

"הבקר עסוק בשיחה עם הטייס, המפעיל עסוק בזיהוי התמונה האווירית והמש"קים הם אלו שמתאמים מול הבסיסים והיחידות השונות", מבארת רב"ט נטע רוזנטל, מש"קית תעבורה. "אם אחד המש"קים מתבלבל בכפתור, בשפופרת או מוסר פרטים מוטעים, המטוסים לא עולים לאוויר", ממשיכה סמל אייזנשטדט, מ"ע מש"קים משימה.

בעוד אנו צועדים ומשילים מעלינו את מעילי הפליז, נגלית לעינינו חומת בטון עצומה. קיר הבטון הגיע ליב"א במהלך המלחמה במטרה להגן עליה מפני פגיעת טילים.

"פעם היו שני מועדונים נפרדים, האחד למש"קים והאחר למפעילים", מספרת סמל שירלי וינשטוק, מ"ע מפעילי משימה. "במהלך המלחמה נפתח מועדון משותף. מסוכן היה לשהות מחוץ לבונקר ובטונדה גדולה כיסתה את הכניסה למועדון".

מלחמה על הבית

מאות תקיפות יצאו משטח ישראל בכל יום במהלך מלחמת לבנון השנייה. תקיפת מרחבי שיגור טילים, פעילי חזבאללה, מכ"מים ימיים, משאיות נשק, גשרים, כבישים, משגרים ועוד. לתקיפות נוספו כלי-הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים), מטוסי הסיור והמסוקים. היב"א נדרשה לסנכרן בין משימות שונות באותם גבהים, בתא שטח מצומצם: תקיפות, צילום בגובה נמוך ומסוקי-קרב בזמן אמיתי, בתיאום בין הבקרים וברמה בטיחותית גבוהה.

"במלחמת לבנון השנייה זכתה היחידה לשבחים רבים על בקרת משימות התקיפה, החילוץ והיירוט ועל ניהול המרחב האווירי הצפוף בבטיחות רבה, מעל לחודש ימים", אמר מפקד היב"א לשעבר, סא"ל אביב, באירוע 40 שנה להיווסדה של היחידה. "תחת מטח הקטיושות ובאווירת ספיגה, מילאה היחידה את תפקידה".

מספרם הרב של החיילים בבונקר, בקרים מיחידות אחרות שבאו לתגבר את היחידה וכמות מילואימניקים שגדשו את המסדרונות, גרמו לכך שרצפת הבונקר הייתה מרוצפת מזרנים לאורך כל תקופת הלחימה. על כך מעידות התמונות הצבעוניות שנתלו במסדרונות היחידה לרגל חגיגות ה-40.

מלבד התגלית כי עשרות רבות של אנשים מסוגלים לישון במכלול אחד, עובדות נוספות נחשפו במהלך אותה המלחמה. "גילינו שאנחנו יכולים לראות בעזרת המכ"מים את הקטיושות משוגרות לעבר ישראל", מפתיע סמ"ר כהן. "צוותי פיקוד העורף הוזמנו וחלקו עם החיילים את קומות הבקרה. מאותה הקומה הפעילו את האזעקות בחיפה, בנהריה ובכל אזור הצפון בעת שיגור רקטות".

תחלופת כוח האדם המהירה באוכלוסיית החוגרים, גרמה לכך שכיום כמעט לא נשאר זכר מהמלחמה בקרב המש"קים והמפעילים. "אתה מביט במסך ואומר לנציג פיקוד העורף שיושב לידך: 'תפעיל את אזעקות אחת ושתיים", מתאר סמ"ר כהן, מהשרידים האחרונים שעוד נושאים את אות המלחמה בקרב לובשי החאקי. מן המסך ומחוצה לו כבר נעלמות הנקודות הקטנות וכוננות הספיגה בשיאה. "אחרי כמה דקות אתה שומע בחדשות כמה הרוגים היו הפעם", הוא מתאר. "אף אחד לא ידע שהמערכת הזו מופעלת מפה, מהיב"א. במלחמה אתה מבין מה אתה עושה פה".

רוב החיילים המשרתים ביב"א הצפונית של חיל-האוויר מתגוררים באזור הצפון. מצב זה גרם לא אחת לסיטואציות מורכבות במהלך המלחמה. "החיילים יושבים בעמדות מרותקים למסכים וצופים בסימנים הצהובים שמראים את מטחי הקטיושות הנורות לעבר הבית שלהם", מתארת סמל אייזנשטדט.

מחוגר לבקר

מרבית הבקרים מגיעים ליב"א הישר מקורס-הטיס, אולם ישנם גם יוצאי דופן. סגן ליהי, בקרית ביב"א ובתו של מפקד מערך הבקרה לשעבר, אל"ם מאיר, בחרה בדרך הלא שגרתית כשיצאה לקורס הבקרים כמשק"ית בקרה אווירית. "בתור מש"קית, תפקיד הבקר עניין אותי", היא מסבירה. "אני זוכרת את עצמי מביטה בעבודת הבקר, מתפעלת מחשיבות תפקידו ורוצה להיות כמוהו".

"מדובר בחיילים צעירים ומוכשרים, חדורי תחושת שליחות אשר אחריות כבדה מוטלת על כתפיהם", מסכם סא"ל אביב. "השירות בתחום מבצעי אשר עוסק בהגנת שמי המדינה הוא שירות מלא אתגרים ועניין. אני גאה בחיילות ובחיילים המתמודדים עם מצבים מורכבים תחת לחץ ועושים זאת בהצלחה רבה".

סג"ם רן שימש כמפעיל תעבורה, בילה שעות על גבי שעות של משמרות לימינו של הבקר וזו לא רק צורת ביטוי. "לבקרים יש הרבה יותר השפעה. 'למה שאני לא אנסה?', חשבתי לעצמי". רן הוא המפעיל השני בסך הכל שבחר בדרך זו ויסיים את הקא"ם הקרוב יחד עם מפעיל נוסף לשעבר. "בתור מפעיל תעבורתי הייתי מוסמך בעמדה השנייה, הבכירה יותר וכאשר אסיים את הקא"ם ואוסמך כבקר אהיה מוסמך לעמדה הראשונה בלבד".

רב"ט אמיר לימור, מפעיל משימה ביב"א, רוצה ללכת בדרך זו וכבר סופר את החודשים עד שיוכל לרכוס את סרבל הבקרים. הוא מודיע: "עוד שנה מהיום, כשאסיים את קורס הבקרים, אני מקווה לחזור ליב"א ולהיות בקר משימתי".

מש"ק בקרה אווירית

מיועד: לחיילים וחיילות
דרישות מיוחדות: בנים בעלי פרופיל 64 ומטה
מקום שירות: יחידות הבקרה של חיל-האוויר ברחבי הארץ
איתור: בנות: איתור קדם-צבאי. בנים: לאחר גיוס.
תהליך המיון: מיון באשכול מבצעים ופיקוח.
משך ההכשרה לתפקיד: שלושה חודשים קורס ולאחריו קא"ם (קורס ראשון במתכונת זו נפתח לפני כחודש)
מקום ההכשרה: בסיס חיל-האוויר עובדה
קבע: חיילות נדרשות לחתום שלושה חודשי קבע (הפעלה על פי צורך היחידה בלבד)
ת"ש: סוגרים שבת אחת בכל שלוש שבתות, העבודה במשמרות.

עוד באותו מדור

ציור המתאר את מסוקי היסעור במבצע "קינוח"

מנה אחרונה

לציון 35 שנים למלחמת יום הכיפורים, מביא הבטאון את סיפור המבצע האחרון של מלחמה: מבצע "קינוח", שנועד להשיב את החרמון לידי ישראל. אל"ם (מיל') עודד רפופורט, שהיה בין מתכנני המבצע והוביל אותו, מספר על הלחץ הגדול, על מחסור בזמן וציוד ובעיקר על אנשים שהביאו לכך שהעיניים של המדינה נשארו כאלה
"סיימתי את קורס-הטיס מספר 50 ביולי 1966", מספר אל"ם (מיל') עודד פופורט. "הקורס שלנו היה האחרון שסיים בבסיס חיל-האוויר בתל-נוף, לפני המעבר לחצרים, כאשר את הטיסות הראשונות בקדם-מכין, ביצענו בשדה-התעופה סירקין"

בלי סוכר

אנשי צוות-אוויר רגילים לפעול במסגרת אירועי בלת"ם (בלתי מתוכננים). אימונים מול איומים קרקעיים, תקלה במטוס או שינוי משימה פתאומי, הם חלק מהשגרה השבועית. למרות זאת, אין הכנה מוקדמת לבעיה רפואית שנופלת עליך בן-לילה. סכרת הנעורים נחתה ללא התראה על מספר אנשי צוות-אוויר בחיל וגרמה ללבטים ממושכים ביחידת הרפואה האווירית (ירפ"א): האם נכון לאפשר להם להמשיך בתפקיד?