בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 186 27/04/09
מוצגים בפניכם תקצירים משלוש הכתבות הפותחות של כל מדור. את הגיליון הקודם ניתן יהיה לקרוא בעוד כחצי שנה עם פרסום גיליונות הארכיון.

לגליון זה מצורף גליון ילדים:





עסקי אוויר | עבר באוויר

להציל את השיירה

לפני קצת יותר מ–61 שנים, במארס 1948, סערה המלחמה בכבישי ודרכי הארץ. שיירת “נבי דניאל” שהותקפה בדרכה מגוש עציון לירושלים, קיבלה סיוע אווירי שכלל תקיפות, הפצצה, העברת אספקה ופינוי פצועים. את הסיוע הזה לא קיבלה השיירה ממטוסי קרב, אלא דווקא מהפרימוסים הצנועים

יהונתן מרוז

ב-26 במארס, נקבעו הסידורים ליציאתה של השיירה  מירושלים לגוש עציון. השיירה נועדה להעביר 120 טון אספקה, כמות לשלושה חודשים. תכנון המשימה התמקד בביצוע מהיר, ככל האפשר, של פריקה והעמסה של 33 המשאיות שבשיירה, בטרם יספיקו הכוחות הערבים באזור להתארגן, לחסום את הכביש ולתקוף את השיירה בדרכה חזרה לירושלים. מטה "שירות האוויר" הוכנס בסוד המבצע והתארגן להפעלת ליווי אווירי בהתרעה קצרה. על הקרקע ליוו את השיירה 18 משוריינים ותוכנן כי מטוס אוסטר ("פרימוס") ילווה אותה מן האוויר לכל אורך הדרך, יבצע תצפיות ויעמוד בקשר אלחוטי עם מפקד השיירה. בבוקר ה-27 במארס יצאה השיירה לדרך. מטוסי ליווי ערכו סיורים מוקדמים לאורך הכביש בואכה גוש  עציון ודיווחו למפקד השיירה כי בכביש המוביל אל היעד, לא נראים מחסומים או ריכוזי אויב. השיירה הגיעה לגוש עציון ופרקה את מטענה, אך כתוצאה מעיכובים, יצאה מהגוש באיחור של למעלה משעה מהזמן הנקוב.

נצורים ומוקפים

לערבים נודע על תנועת השיירה כבר בשעה 8:00 בבוקר. רשת ההאזנה של הש"י (שירות הידיעות של "ההגנה") קלטה שיחות טלפון בין מפקדים ערבים, שקיבלו התרעות על מעבר השיירה והחלו להנחות את כפריי הסביבה להציב במהירות חסימות על הכביש. הכוחות הערביים נערכו לקראת שובה של השיירה מגוש עציון. מטוס הליווי הבחין בשלב זה בחמישה מחסומי אבן באזור, שאליהם החלו לנהור ערבים רבים. הטייס דיווח על כך למפקד השיירה ולמרות זאת, יצאה השיירה מגוש עציון לכיוון ירושלים.  "פורץ המחסומים" עלה על מוקש וכל המאמצים לחלצו נכשלו. השיירה נעצרה ליד בריכת שלמה והערבים החלו לתקוף את כלי-הרכב מטווח קצר. מפקד השיירה הורה לשוב לגוש עציון, אך רק 11 כלי-רכב הצליחו לסגת. באותו חלק של השיירה שנותר על הכביש היו פצועים רבים וכעת הקיפו אותו כוחות ערביים גדולים. מפקד משורייני הליווי לקח פיקוד והורה להתאסף ליד בית בודד לצד הכביש, לא רחוק מנבי דניאל, אתר קדוש למוסלמים. חלק מהלוחמים תפסו עמדות בסביבת הבית, בעת שאחרים נותרו במשוריינים.

מפציצים מהאוויר

מגוש עציון הופנו דרישות למטכ"ל להזניק מטוסים לעזרה ויגאל ידין ז"ל, אז ראש אגף המבצעים במטה "ההגנה", נתן אישור להפעלת המטוסים לסיוע בירי ובהפצצה. מטוס שהוטס על-ידי מודי אלון ז"ל, שהיה חמוש בשתי פצצות הגיע לאזור, הטיל את הפצצות על תוקפי השיירה וחזר. בגיחה נוספת, הפציצו הטייסים ריכוז גדול של לוחמים ערבים על-פי הנחיית אנשי השיירה.

מנקודה זו, ביצעו מטוסי "שירות האוויר" מספר גיחות תקיפה, כאשר בין גיחה לגיחה העבירו המטוסים תחמושת ודלק לכפר עציון ופינו פצועים.  בשעות החשיכה, החלט מפקד המשוריין זרובבל הורביץ ז"ל לפוצץ את המשוריין על הנותרים בו. כשהתקרבו הערבים אל המשוריין, הפעיל מטען נפץ ובכך הרג ופצע גם רבים מהתוקפים. על מעשה זה, זכה הורביץ ז"ל בעיטור "גיבור ישראל".

סיוע אווירי משמעותי

הלוחמים במשוריינים הלכודים סבלו מחום, מאש חזקה ורצופה וממחסור במים ואספקה. מגוש עציון המשיכו להגיע בקשות לסיוע אווירי מיידית לאנשי השיירה.

ב-28 במארס, עם אור ראשון, חידשו הערבים את ההסתערות על הבית הנצור. באותה העת, הגיע למקום מטוס אוסטר והפציץ את הערבים בשתי פצצות אוויריות ובארבע פצצות של 8 ק"ג.

אנשי השיירה הלכודים עיכבו את המסתערים כך שהמטוס יוכל לבצע את יעפי ההפצצה ביעילות ואכן, ההפצצה סייעה לבלום את הסתערות הערבים. בשעה 6:40 הופצצו העמדות הערביות בקרבת הבית ולאחר 40 דקות הוטלו שמונה פצצות על התוקפים. כמה שעות לאחר מכן, הועברו מטעני תחמושת ומים נוספים לאנשי השיירה. גיחות התקיפה והטלת האספקה נמשכו ובמקביל סיפקו מטוסי "שירות האוויר" דלק, חומרי רפואה וחלפים לנשק לגוש עציון והטיסו פצועים בדרכם חזרה ממנו. לקראת השעה 14:00, החלה אש הערבים לדעוך. כשהתברר לכוחות הערביים שההתקפה נכשלה, הוסכם כי כוח חילוץ בריטי שהיה בדרך למקום יפנה את אנשי השיירה. בשעות הערב הגיעה שיירת הפינוי לירושלים. בסך הכל ביצעו מטוסי "שירות האוויר" 10 גיחות הפצצה וצליפה ועוד תשע גיחות אספקה.

עוד באותו מדור

ברק ממריא. צילום: כרמל הורוביץ

"ברק 2020" יוצא לדרך

פרויקט "ברק 2020", שנועד לשפר את יכולותיהם של מטוסי ה-F–16 הוותיקים של חיל-האוויר ולקרבן אל יכולות מטוסי הסופה (F–16I) החדישים, יחל בשבועות הקרובים את ההתקנות הסדרתיות. בזה אחר זה יוכנסו מטוסי הברק למוסך ויותקנו עליהם בלוק אוויוני ומערכת קשר חדשים

עוד שיפור למערך האיסוף של חיל–האוויר

חיל-האוויר מתכוון לרכוש מצלמות ומערכי איסוף חדישים מתוצרת התעשיות הישראליות, אשר יותקנו על הכטב"מים (כלי-טיס בלתי מאוישים) ועל מטוסי הקרב שבחיל. במהלך השנה הקרובה צפויה להיחתם העסקה, שכוללת בין השאר את החלפת מערך הצילום האנכי של מטוסי הקרב והכטב"מים.