בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 188 30/08/09

עסקי אוויר | תא"ל יוחנן לוקר, ראש מטה חיל–האוויר:

"המטרה הבסיסית שלנו היא להמשיך ולספק בטחון מיטבי לתושבי מדינת ישראל"

תגיות: יוחנן לוקר , ראיונות בכירים

בראיון לבטאון מספר ראש מטה חיל–האוויר, תא"ל יוחנן לוקר, על קשת הנושאים העומדים על סדר היום ועל האתגרים המבצעיים, בהווה ובעיקר בעתיד

 

מה הם הנושאים המרכזיים הנמצאים כיום על שולחן הרמ"ט?

"התפקיד המרכזי של הרמ"ט הוא למצוא את האיזון בין המוכנות המבצעית וההפעלה השוטפת לבין ההתעצמות העתידית. באופן טבעי, יש מתח בין שני הקטבים האלה בעיקר כי חיל-האוויר מתוח עד הקצה במשימותיו ויש לתת מענה מבצעי רצוף. מאידך יש לשים לב כי אנו לא ממשכנים את העתיד לטובת הפעילות בהווה.

מעבר לכך, הרמ"ט 'חובש' שלושה כובעים: הראשון הוא כובע ראש להק בניין הכח שאחראי על מוכנות עתידית, תוכנית עבודה שוטפת ותמיכה בפעילות מבצעית כאן ועכשיו. השני הוא כובע ראש המטה המתאם בין ראשי הלהקים את עבודת המטה השוטפת ומסנכרן בין הלהקים והכובע השלישי הוא ממלא מקומו של מפקד חיל-האוויר.

העיסוק המרכזי הוא בתוכניות העבודה ובדגשים הנגזרים מהדירקטיבות של מח"א והנחיותיו. הרמ"ט אחראי, בין היתר, על יישום חזון מח"א.

על סדר היום נמצא תהליך ההתעצמות האדיר שעובר כרגע חיל-האוויר, אל מול האתגרים ההולכים וגדלים והאיומים הניצבים מולנו, משום שגם בצד השני לא שוקטים על השמרים. יש מולנו חזיתות מורכבות וייחודיות ואנו מתכוננים אל מול כולן. בחלק מחזיתות אלה חיל-האוויר הוא המענה הבלעדי ובחלק בשיתוף פעולה עם כוחות הקרקע. הציפיות מחיל-האוויר גבוהות".

היכן עומד תהליך הרכש והשדרוג בחיל–האוויר?

"תהליך הרכש מקיף את כל מערכי החיל. במערך הקרב: אנו מצפים כי בשנת 2014 יקלט ה-F-35 בחיל-האוויר ועדיין נמצאים בדו-שיח לגבי שילוב מערכות ישראליות במטוס. זה פרויקט הדגל של חיל-האוויר: מדובר במטוס קרב מהדור החמישי שלרכישתו משמעות אסטרטגית מבחינת הרתעה, יחסים עם ארה"ב ומעל לכל ביכולות מבצעיות. ישראל תהיה הראשונה במזרח-התיכון שתפעיל את המטוס החמקן, על כל המשתמע מכך.

בשונה מתחומים אחרים, סד"כ הקרב הוא נושא שנידון ברמה הגבוהה ביותר במדינה, בדרג של ראשי ממשלה, בכל הקשור לגודל ואיכות. על רכש מטוסי ה"רעם" (IF-15) החליט אישית ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. זה הביטוי הטוב ביותר לחשיבות הזרוע הארוכה של מדינת ישראל ולכך שתמיד יהיה מטוס קו ראשון בשורות חיל-האוויר.

עוד במערך הקרב אנו מבצעים השבחה למערך ה-F-15 ומאריכים את חיי הפלטפורמות, על-מנת שנוכל להשתמש בהן עוד שנים רבות.

במערך התובלה: בשנת 2013 אמור להצטרף לחיל-האוויר גם ההרקולס-J ואנו נמצאים בעיצומה של העסקה.

במסוקים: בשנת 2012 יגיעו שלושה מסוקי אפאצ'י-לונגבאו נוספים ואנו מקווים כי במהלך העשור נוכל להגיע לכמות של טייסת נוספת. לגבי מסוק היסעור, אין כוונה להחליף את הפלטפורמה, אך אנו נמצאים במהלך השבחה ('יסעור 2025') שנועד להארכת חיים והשבחת יכולות המסוק. היסעור הוא פלטפורמה טובה מאוד לשנים רבות. החלופות, כמו ה-V-22, אינן רלוונטיות בעיתוי זה ואנו ממשיכים לשדרג אותו.

אנו בוחנים כעת גם מספר חלופות לצורך מציאת מחליף לסקייהוק בכל הקשור להדרכת טייסי קרב צעירים.

עולם המל"טים הולך ומתעצם ואני מעריך כי תוך כעשור יגדל נתח הכלים הבלתי מאויישים בסד"כ חיל-האוויר ובהמשך הדרך יגבר שיתוף הפעולה בין כלים מאוישים לכלים בלתי מאוישים, אולם אני מאמין כי ישנן משימות בהן אין תחליף לאדם בקוקפיט".

האם יתבצע ניסוי נוסף במערכת החץ בארה"ב?

"יש כוונה להשלים את ניסוי החץ. קיים שיתוף פעולה מלא עם האמריקאים ואנו לומדים הרבה מהנתונים של הניסוי, שבניגוד לפרסומים לא הייתי מזדרז להגדירו ככשלון. מערכות ההגנה האקטיבית נמצאות בתהליך של פיתוח מהיר: כיפת ברזל תיקלט בשנה הבאה ואנו מתכוונים להציב שתי סוללות מבצעיות לפני קיץ 2010. מערכת שרביט קסמים אמורה להיקלט גם היא תוך שנתיים עד שלוש והחץ-3 יפרס בצורה מדורגת בשנים הקרובות. כך תיווצר שכבת הגנה בת שלוש שכבות.

צריך להדגיש כי אין מערכת הגנה הרמטית בפני טילים. חיל-האוויר מכין מענה התקפי והגנתי רחב היקף לאיומי רק"ק וטק"ק".

איך מתכוננים בחיל–האוויר כיום לאיומים עתידיים?

"המטרה הבסיסית שלנו היא להמשיך ולספק בטחון מיטבי לתושבי מדינת ישראל. מתוך הבנה שחיל-האוויר ימשיך להיות מרכיב מרכזי בתפיסת הבטחון של מדינת ישראל, אנו משתדלים לייצר יכולות גנריות שיתנו מענה לאיומים שאפשר לחזות וגם לאלה שלא. עלינו לשמר לאורך זמן מדרגת איכות מול אויבינו. הצד השני מנסה כל הזמן לסגור את הפער האיכותי ומתפקידנו לדאוג להמשיך ולשמור על פער זה.

מרכיב משמעותי ביתרון האיכותי שלנו היא העליונות האווירית. השמירה על עליונות אווירית היא משימה בעלת משמעויות נרחבות מבחינה מדינית, אסטרטגית, טקטית וביכולת ההרתעה ולא לחינם זה פער שהאויב מנסה לצמצם, משום שזה אתגר גדול שהאויב עומד מולו. השימוש ברק"ק ובטק"ק בידי אויבי ישראל, הוא פועל יוצא מהבנת הקושי להתמודד באוויר עם חיל-האוויר.

בצד השני למדו אל לקחי מלחמת לבנון השנייה ועושים שיפורים מתמידים ולכן עלינו מוטלת המשימה לדאוג ולהמשיך לשפר את יכולותינו, הן באיכות והן בכמות. תוכנית הרכש והשדרוגים למערכות ובנוסף גם חידושים בסוגי החימוש וקליטת הדור החדש של פצצות איכותיות, אמורים לתת את המענה לאיומים".

האם המשבר הכלכלי והמיתון העולמי משפיעים על חיל–האוויר?

"ברור שחיל-האוויר לא מנותק ומושפע בתחומים מסויימים. אחד התחומים הנוגעים במישרין למצב העולמי הוא מחיר הדלק בו אנו עושים שימוש אינטנסיבי. צריך להדגיש שאנחנו לא טסים פחות, לא באימונים וכמובן שלא בטיסה מבצעית, אך בהחלט מרגישים את המצב.

חיל-האוויר מחוייב להתייעלות וחסכון באופן מתמיד בכל תחומי הפעילות. הקמנו צוות ייעודי ליישום מיידי של תהליכי התייעלות ורעיונות שעלו מהשדה שתכליתם מיצוי משאבים, התייעלות וחסכון. חיל-האוויר מקדם שימוש ב"אנרגיה ירוקה" מטעמי איכות הסביבה וחסכון לטווח ארוך. אנו מקדמים בימים אלה מכרז להקמת תחנת כוח סולארית בבסיס חיל-האוויר בנגב, הראשונה מסוגה בארץ.

בנושא אנשי הקבע לא הייתה פגיעה ולא היו שינויים דרמטיים למרות כמה כותרות שבישרו על כך. אנו מסתכלים בראייה ארוכת טווח וממשיכים להשקיע באנשי הקבע בעקביות, ללא התחשבות במצב השוק. הכוונה שלנו היא שהאנשים הטובים ביותר ישארו בחיל, משום שבסופו של דבר זה מה שעושה את ההבדל. הטיפול באנשים הוא עשייה יומיומית, בעיקר על-ידי המפקדים. אני מאמין כי היחס הנבנה בין מפקד לפקוד בזמן שגרה הוא זה שיעמוד במבחן גם בשעת לחימה. יש נכונות רבה להמשיך את השירות בחיל-האוויר, בעיקר כפועל יוצא מהגישה ומפעילויות המפקדים.

האנשים הם מרכיב העוצמה האמיתי של החיל. הם אלה שמחברים את מרכיבי בניין הכוח ועושים את כל ההבדל ב"מגע הקסם" שלהם. "מגע קסם" של איכות, של אנשים שמתוחים עד הקצה אבל עושים את העבודה בצורה הטובה ביותר. יחד עם אנשי החיל, יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם התעשיות הבטחוניות הישראליות, שהן נכס אמיתי וכל אלה יחד מרכיבים את עוצמת חיל-האוויר".

עוד באותו מדור

"האנשים בחיל–האוויר הישראלי גאים מאוד במה שהם עושים"

מפקד חיל–האוויר האמריקאי, גנרל ארבעה כוכבים נורטון שוורץ, ביקר בחודש שעבר בישראל, כאורחו של מפקד חיל–האוויר, פגש קצינים בכירים וסייר בבסיסי החיל. בראיון בלעדי לבטאון מתייחס הגנרל שוורץ לנושאים שעל סדר היום של חיל–האוויר האמריקאי
זה שהולך וזה שבא - הצוקית והעפרוני

גם לצוקית יש מחליף: העפרוני נחת בחצרים

ארבעה מטוסי ה"עפרוני" (6Texan II T-) הראשונים של חיל-האוויר נחתו בישראל ב-7 ביולי, לאחר מסע ארוך שהחל לפני שנתיים, והסתיים – אחרי עוד עיכוב קטן של הרגע האחרון – בשמונה ימי טיסה מטקסס, ארה"ב ועד לחצרים שבנגב.