בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 187 21/06/09
לגליון זה מצורף דגם להרכבה של מעבורת הדיסקברי:





כתבות

לימודים גבוהים

תגיות: מערך הכטב"ם , בסיס פלמחים

הם מגיעים ממקומות שונים. חלקם מקורס–טיס, חלקם מהשדות בהם הטיסו טיסנים ולמרות הרקע השונה, כאן כולם לומדים להטיס כלי–טיס בהם עדיין לא פגשו. ברוכים הבאים לבית–הספר לכטב"ם של חיל–האוויר, מקום בו מכשירים את אנשי אחד המערכים הגדולים והחשובים בחיל

יובל שוהם | צילום: יונתן מור

פעם הם היו קטנים, צנועים וצנומים וכך גם קראו להם: מזל"טים (מטוסים זעירים ללא טייס). אט אט, עם השנים, הם גדלו, התפתחו, השתכללו, הטווחים הלכו והתרחבו  ונוספו להם משימות שבעבר היו שמורות לכלי-הטיס המאוישים בלבד.

כיום, כשהם גדלים מדגם לדגם, כבר ברור כי שמם כבר אינו הולם ולכן הם מצוידים בשם מתאים יותר: כטב"מים (כלי-טיס בלתי מאוישים), מסוגלים לשהות באוויר במשך פרקי זמן רצופים וארוכים מאוד, לשאת מטענים גדולים ולטוס למרחקים ארוכים, שבעבר רק מטוסים מאוישים הצליחו לגמוא. יותר ויותר צבאות בעולם, כולל כאלו שאינם מתקדמים, מבינים שהכטב"מים הם חלק בלתי נפרד משדה הקרב המודרני ומצטיידים בהם.

למרות היותם בלתי מאוישים, עומדים מאחרי הפעלת הכטב"מים, צוותים גדולים של אנשים, על הקרקע, הפועלים ללא הפסקה לטובת הצלחת המשימה. את תא הטייס באוויר, מחליף קרון ההפעלה, בו יושבים מפעילי הכטב"ם, האחראים על עבודה קשה ומתמשכת, עבודה שפירותיה נקטפים, לעיתים, כעבור זמן רב. יש רק מקום אחד, בצה"ל כולו, בו לומדים איך לעשות את זה: בית- הספר לכטב"ם.

"נקודת מפנה"

ההתחלה, כרגיל, הייתה צנועה: מאז שנות ה-80, פעל במסגרת טייסת "המל"טים הראשונה" גף הכשרה, במסגרתו הוכשרו המפעילים החדשים. בית-הספר במתכונתו הנוכחית, כיחידה עצמאית, הוקם בשנת 2001 בעין שמר ובשנת 2004 הצטרף אל בסיס פלמחים.

"זו הייתה נקודת מפנה במערך הכטב"ם", משחזר מפקד בית-הספר, סא"ל עידו, המשרת במערך כ-15 שנה. "האסימון נפל אצל כל מקבלי ההחלטות והובן שמדובר במערך שצריך הכשרה ייעודית. מינו סגן-אלוף המפקד על יחידה ענקית שתפקידה לקחת ולהכשיר מפעילי כטב"ם. מדובר בתהליך ארוך ומסובך ובית-הספר הישראלי לכטב"ם הוא דוגמא ומופת לכל העולם".

מפעילי הכטב"ם מחולקים לשני תפקידים: מטיס חוץ ומפעיל פנים. מטיס החוץ אחראי על הכטב"ם בהמראה ובנחיתה. הוא עומד לצד המסלול, מחזיק שלט גדול ומשוכלל בידו ושולט על הכטב"ם ברגעי המראתו ונחיתתו. לאחר ההמראה, עוברת השליטה על הכטב"ם אל מפעיל הפנים היושב בקרון ההפעלה. מפעילי הפנים אחראים על הטסת הכטב"ם לאחר שהגיע לגובה מסוים ופענוח התמונות האוויריות שהוא משדר לקרון.

מפעילי הפנים

בוגרי קורס מפעילי הפנים, שהסתיים בחודש פברואר, עומדים על הבמה גאים, מחייכים ומחכים לחשיפת דרגות הקצונה וסיכת מפעיל הכטב"ם.

"אתם מצטרפים למערך מודרני, המפעיל את המכונות משוכללות ביותר בעולם, אך שם את האדם במרכז", אמר להם ראש להק אוויר, תא"ל נמרוד שפר, בטקס הסיום. "אתם עמוד האש לפני המחנה", הוסיף תא"ל איתי רייס, מפקד בסיס פלמחים. ההגדרה נכונה: הכטב"מים טסים לשטח עוד לפני כניסת הכוחות, הקרקעיים והאוויריים, סורקים את השטח ומלווים את הכוחות. בעתיד הקרוב יצטרפו למשימה גם חניכי המחזור הבא.
קורס מפעילי פנים נמשך שישה חודשים. לקורס מגיעים מי שהשתתפותם הופסקה בקורס-טיס, אולם רק כאלה שהיו בקורס לפחות שנה, כלומר סיכת המ"מ כבר הוצמדה אל דש חולצתם. בעבר התחילו את הקורס גם חניכים אשר לא היו בקורס- הטיס, אך כיום רק מפסיקי קורס-טיס מגיעים לקורס מפעילים.

"אנחנו מתבססים מאוד על ההכשרה שניתנה בקורס-הטיס בשנה הראשונה שלו. הן על ההכשרה לקצונה והן על המיומנות האווירית שנלמדת שם", מסביר סא"ל עידו. "כאשר מטיסים כטב"ם, מטיסים מטוס לכל דבר. הבנת המדיום האווירי, הבנה מרחבית, הבנת כיווני הטיסה ועולם הבקרה, כל אלה נדרשים ביותר".

באופן טבעי, מגיעים מפסיקי ההשתתפות בקורס-טיס לבית-הספר כשהם נושאים עדיין את הפרידה הטרייה. "כולם רצו להיות טייסים", אומר מפקד גף הכשרה בבית-הספר, רס"ן סער.

"לדעתי, התחלת הקורס היא הקשה ביותר", אומר סא"ל עידו. "כיוונת את עצמך למקום אחד ועכשיו אתה צריך להעביר את ההשקעה שלך למקום אחר וללמוד עולם חדש. עד שאתה מתחבר ומבין את העוצמה והיכולת של המערך, עובר קצת זמן ויש תהליך עצמי ופנימי שצריך לעבור".

על-מנת להעלות את המורל של החניכים החדשים, מתבצעת בשלבים הראשונים של הקורס הצגת מערך הכטב"ם, החושפת את החניכים החדשים לסיווג גבוה ביותר.

"רוב מפסיקי ההשתתפות בקורס-טיס מגיעים לכאן, למערך הכטב"ם", מגלה סרן אורן, מפקד הקורס הנוכחי. "המערך התפרסם מאוד בשנים האחרונות. יש הרבה סרטונים בטלוויזיה, אנשים שומעים כל הזמן על הכטב"מים ומבינים כמה הם מעורבים בפעילות המבצעית. בהתחלה החניכים באמת מתוסכלים מהיציאה מקורס-הטיס, אבל אני חושב שמהר מאוד הם נכנסים לעבי הקורה, מבינים כמה המערך הזה מעניין ומשמעותי ורוצים להיות חלק ממנו".

"הדבר האמיתי"

קורס מפעילי הפנים מחולק למספר מגמות, לפי סוג הכטב"ם ואופי הפעילות שלו. הקורס עוסק בשלושה "צירים" עיקריים, מעין חוטי שני השזורים לכל אורכו, עליהם שמים המדריכים והסגל הבכיר את הדגשים.

הראשון שבהם הוא הציר המקצועי: לימוד החניכים כיצד, בעצם, להפעיל את הכטב"ם. ממש כמו בשיעורי נהיגה, לומדים בתחילה החניכים את תיאוריית ההטסה של כלי-הטיס אליו הם מיועדים, לאחר מכן הם מטיסים אותו, מתנסים בסימולאטור שלו ובהמשך לומדים לתפעל אותו גם במקרי קיצון ותקלות.

שלא כמו בבית-הספר לטיסה, אין בבית-הספר לכטב"ם מטוסי הדרכה ייעודיים: הכטב"ם בו מתנסים החניכים לראשונה, הוא הכטב"ם אותו יפעילו בהמשך דרכם. יתרה מזאת: הכטב"מים עליהם מתאמנים החניכים, הם כט"במים מבצעיים, כלומר כטב"מים השייכים לטייסת מבצעית. אלו דווקא מעלים את המוטיבציה של החניכים. "הם מתנסים בדבר האמיתי", אומר סרן אורן. "הם מגיעים לטייסת, נכנסים לקרונות ההפעלה שלה ומטיסים את המטוס בגזרה מבצעית. זה יתרון בהרבה מקומות".

"כל מה שאתה לומד מאפס, אתה תשתמש בו" אומר אלבר, חניך בקורס. "אתה לא מבזבז זמן על התנסות בכלי-טיס אחרים. לפעמים זה חשוב, אבל כאן מצליחים להגיע לרמה גבוהה גם מבלי לעבור על כמה כלים בדרך ולדעתי זה חיובי".

הציר השני הוא ציר הפענוח. "אנחנו, בתור גוף חוזי בצבא, צריכים לדעת לפענח כל כלי שנראה בקרקע בשטח האויב", אומר סרן אורן. "באמצע הקורס, החניכים נוסעים לבסיס גלילות ובמשך שבועיים שם לומדים לפענח את הכלים הקרקעיים".

קצין ומפעיל

הציר השלישי ולעיתים החשוב מכולם, הוא זה העוסק בדמות המפעיל וערכיו. קורס המפעיל הוא למעשה השלמה חילית לקצונה, כאשר את ההכשרה לקצונה עברו החניכים במהלך קורס-הטיס. "אנחנו מתעסקים הרבה בבניית המסד הערכי של המפעילים, כושר הפיקוד שלהם, היחסים הבינאישיים שלהם ומפתחים את החניך ברמה האישית שלו", אומר סא"ל עידו.

"אנחנו רוצים קצינים שיוזמים ורוצים לתת מעבר, כאלה ששמים דגש על השקעה", מוסיף סרן אורן. "בעולם שלנו, כמות ההשקעה שלך באה לידי ביטוי כל הזמן, כי הוא מתחדש ללא הפסקה. כל שבוע נכנס שיפור חדש למערך ואם אתה לא לומד ומשקיע, אתה לא מגיע לתוצאות. אני גם מחפש קצינים שרוצים לשפר. אני מצפה שכל אחד ידע להגיד על עצמו מתי הוא טעה, איפה הוא היה לא בסדר וידע לתחקר ולשפר את עצמו. זה הוא ערך מרכזי במערך. אנחנו מחנכים מאוד לכיוון הזה".

"מלמדים אותנו שצריך להשתפר כל הזמן, אבל לטעות זה בסדר", אומר אלבר. "הנוהג הוא שאם מישהו טועה, בסוף היום הוא מספר לכולם וכך כולם לומדים מהטעות. לא מתביישים. האווירה בקורס פחות מלחיצה ותחרותית מקורס-הטיס".

"כאן, מי שטוב עובר ולאו דווקא מי שיותר טוב", מסכימה אלה, חניכה נוספת בקורס. "לא צריך להוכיח שאתה יותר טוב מאחרים, אלא להוכיח שאתה בעצמך טוב. אנחנו עוזרים אחד לשני ולא מחפשים מי למד יותר כדי 'לנצח' אותו. אני גם לא מרגישה צורך להוכיח את עצמי יותר מהבנים".

במהלך הקורס, עוברים החניכים מספר סדנאות חינוך, כגון סדנת מוסר בלחימה, סדנת מנהיגות וסדנת עבודת צוות. בנוסף, ממלאים החניכים תפקידים קרקעיים כגון קצין סיורים או קצין חינוך. "בטייסת אתה לא רק מטיס, אלא עושה גם המון דברים, לכן אנחנו מלמדים אותם לנהל ולהיות אחראים על פרויקטים קרקעיים, שאותם ימלאו אחר-כך בטייסת", אומר סא"ל עידו.

לאחר שהחניכים מסיימים את הקורס בהצלחה, הם חותמים על המשך שירות באורך של חמש שנים לפחות. אבל, כפי שאומר רס"ן סער, "הם מגיעים לפה, למערך, לכל החיים. אנחנו תמיד אומרים להם: 'זה לא שאתם באים לפה רק לחמש שנים וזהו. אתם נכנסים למשפחה'. כולם נשארים חלק מהמשפחה הזאת".

מטיסי החוץ

אם אתם חובבי טיסנים ויודעים גם להטיס אותם, יש לכם סיכוי להיות מפעילי חוץ. מפעילי החוץ מאותרים על-ידי חיל-האוויר ובית-הספר לכטב"מים עוד בהיותם מלש"בים (מיועדים לשירות בטחון) ומגיעים לבית-הספר ליומיים של מיונים ומבחנים הבודקים את רמת ההטסה שלהם. הטובים ביותר נבחרים להתחיל את קורס מטיסי החוץ של בית-הספר הנמשך 11 חודשים ובסופו חותמים החניכים המשך שירות לתקופה של שנתיים לפחות. מטיסי החוץ אינם קצינים.

קורס מטיסי החוץ כולל שלושה שלבים, המחולקים לפי גודל ומורכבות המטוסים אותם הם מטיסים. השלב הראשון הוא שלב היסודות, בו מטיסים החניכים טיסנים והוא נועד להקנות להם יסודות הטסה בסיסיים. לאחר מכן, מגיעים החניכים לשלב "חצי גודל", בו הם מטיסים מטוס גדול יותר ומורכב יותר ולאחר מכן, מתחלקים החניכים למגמות, לפי כלי-הטיס אותו יטיסו. בשלב השלישי והאחרון, מטיסים החניכים את המטוסים המבצעיים אליהם הם מיועדים.

החניכים אמנם מגיעים לקורס עם ידע נרחב בהטסת טיסנים, אך יש הבדל גדול בין הטסת טיסן להטסת כטב"ם צבאי. "לפני גיוסם לקורס, החניכים שמו דגש על מיומנויות הטסה, שליטה במטוס ואווירובטיקה", מסביר רס"ן סער את ההבדל. "בהטסה של כטב"מים, אנחנו שמים דגש על מבנה הטסה מסודר, מלמדים אותם כיצד להטיס מטוס גדול בתוך שדה-תעופה, איך משתלבים בהקפה, בהמראה ובנחיתה בתוך בסיס ולמעשה עושים להם סדר בבלגאן. אנחנו גם שמים דגש רב על עבודת צוות".

"בטיסן כמעט שאין מצבי חירום", מוסיף סא"ל עידו. "המטיס צריך לדעת להנחית את הכטב"ם במצבי קיצון ולשים את הדבר הענק הזה בצורה בטיחותית ומדויקת על המסלול".

רחוקים אבל קרובים

מורה שעומדת נבוכה ואובדת-עצות מול כיתה שלמה איננה בגדר מחזה נדיר למי שסיים את התיכון. אבל, בעוד שברוב בתי-הספר התיכוניים, מורה בודדה ויחידה מנסה להשתלט על כיתה של 40 תלמידים, המצב בבית-הספר לכטב"ם שונה לגמרי. על כל שני חניכים ישנו מדריך אחד והיחס אישי ביותר.

המדריכים הם מפעילים מקצועיים מהטייסות המבצעיות, בעלי נסיון מבצעי עשיר בתור מפקדי משימה. את קורס מדריכי הטיסה מעביר בית- הספר ופעם בשבוע חוזרים המדריכים אל הטייסת המבצעית שלהם ומשתתפים בפעילות השוטפת.

"כדי להיות מדריך, לא מספיק להיות מטיס מצטיין, אלא גם לדעת לגרום לאנשים לעבור תהליך ולזהות את הפוטנציאל שטמון בהם", אומר רס"ן סער. "המדריכים ואני לא מסתפקים בזה שחניך לא מצליח לבצע משהו. אני שואל את עצמי למה הוא לא מצליח, מה עוצר אותו וזה התפקיד שלנו כסגל, להסתכל פנימה אל החניך ולראות איך הוא יכול לקחת את עצמו קדימה. אם חניך מצליח לבצע את התרגילים שאנחנו נותנים לו פה, אבל אנחנו רואים שאין לו סיכוי להיות מפקד משימה בטייסת, הוא לא יוכל לסיים את הקורס. אנחנו רק מלמדים אותם ללכת, אבל אני רוצה את האנשים שידעו לרוץ".

לוחמנות של "לוחמים מרחוק", זה מה שרס"ן סער מחפש אצל החניכים. לוחמים, הוא קורא למפעילי הכטב"ם, אבל מרחוק. את ריח ורעש המלחמה הם אינם חווים. "במלחמה, שמים את איש הכטב"ם במקום בעייתי מאוד", אומר סא"ל עידו. "מצד אחד הוא נמצא במקום בטוח יחסית, תחת הפלורוסנט, מצד שני הוא זה שעכשיו ממליץ אם לפגוע או לא לפגוע באיש שהוא רואה דרך מצלמות הכטב"ם".

על-מנת לתת להם את ההרגשה שהם שם, החניכים מסיירים במהלך הקורס במקומות אותם הם רואים בדרך כלל מלמעלה. "סולם הערכים של איש הכטב"ם צריך להיות מגובש ומעוצב מאוד כשהוא מגיע לטייסת", אומר סא"ל עידו. "אנחנו גם מתאמנים איתם הרבה מאוד באזורים מבצעיים ובונים להם אימונים ומתארים מולם הם עתידים לעבוד".

"אני מצפה שמפעיל כטב"ם יבין שהוא חייב לעשות את הכי טוב שהוא יכול", מוסיף רס"ן סער. "צריך להיות לו מנוע פנימי מיוחד, למרות שהוא לא תחת אש וחשוב שיהיה בעל לוחמנות וערכים שעליהם מתבסס כל לוחם. התכונות האלה מאפשרות למערך הכטב"ם לעשות את מה שהוא עושה היום. זה מתחיל כאן בבית-הספר ובסוף יוצר הצלחות בשטח".

הביס"ט החדש?

בעתיד הקרוב עשויים להתחולל מספר שינויים גדולים בבית-הספר. מכלול המאמנים (סימולאטורים) הצמוד לבית-הספר ונחשב עד עתה חלק ממנו, יופרד ממנו בקרוב. בנוסף, לפני כשנה נקלט בבית-הספר  תפקיד מד"ר (מדריך ראשי), הקיים בבית-הספר לטיסה וקורס ראשון של מזל"ט "רוכב שמיים" (מזל"ט טקטי המשמש את גדודי היבשה) ייפתח בקרוב. כל אלה מעידים על כך שבית-הספר לכטב"ם לא מפסיק לגדול ולהתפתח.

"עולם הכטב"ם מתפתח בקצב גבוה מאוד, לכן בית-הספר והקורסים משתנים כל הזמן", אומר סא"ל עידו. "אף קורס אינו דומה לזה שלפניו. קורס הפנים הנוכחי הוא הגדול ביותר אי פעם.אבל זו לא חוכמה, כל קורס חדש הוא 'הכי גדול אי פעם'".

מומחים בעולם התעופה גורסים כי מטוס ה-F-35 יהיה מטוס הקרב המאוייש האחרון. האם בעתיד יהיה בית- הספר לכטב"ם הביס"ט (בית- הספר לטיסה) החדש? האם הביס"ט בחצרים יסגור את שעריו, פשוט כי לא יהיה בו צורך עוד? האם תמונתו של הטייס בתוך הקוקפיט, עם קסדה גדולה על ראשו ועיניות שחורות המכסות את פניו, תוחלף בתמונת מפעיל הכטב"ם היושב בקרון, מחזיק בסטיק ומתבונן במסך שמולו? נותר רק לנחש.

עוד באותו מדור

סופה ובזים ממריאים מאותו מסלול טיסה

חניתות ואבירים

האחד גדול וחזק, השני קטן וזריז. לכל אחד מהם יתרונות אותם הוא מנסה להביא לדקות הבודדות בהם הם נפגשים גבוה בשמיים. באימון שנערך לא מכבר, טסו בזים וסופות אלה מול אלה ודימו מתארים שונים של קרבות אוויר. רוצים לדעת מי ניצח?

להוביל

אנשי טייסת "הדרקון המעופף" מעבירים מדי פעם סדנאות מובילים. לאחרונה בוצעה סדנה שכזו בגרסת Take Away: הטייסת פרסה לבסיס אחר על–מנת להעביר סדנה מקוצרת למובילים ותיקים ובעלי נסיון מטייסות הקרב בבסיס. במסגרת הסדנה נתקלים המובילים באתגרים ובבעיות הדורשות החלטות מיידיות