הפלות

מיראז'

מתנה ליום הבסטיליה
תגיות: הפלות , מיראז'

מטוסי המיראז', שנחתו בארץ באפריל 1962, פתחו את עידן המאך-2 בחיל-האוויר. לימים, מופקדים בידיהם האמונות של הטייסים הישראלים, ביססו המיראז'ים את אמינותה של תעשיית המטוסים הצרפתית. ספק אם היה המיראז' הופך לשם דבר, לולא פרק הזמן שעשה בשורות חיל-האוויר. בשמי מלחמת ששת הימים, עשה המיראז' כבתוך שלו. המיירט המוצלח השתתף גם בשתי המלחמות הבאות וזקף לזכותו מאות הפלות מטוסי אויב. ביום בו ציינה צרפת את נפילת הבסטיליה, ב-14 ביולי, העניק לצרפתים סרן יורם אגמון סיבה נוספת לחגיגות. השנה הייתה 1966 כאשר מטוס המיראז' שהטיס אגמון עשה היסטוריה כשהפיל מיג-21 סורי. המיג-21 הראשון שהופל.

באותה תקופה הוחרף המאבק הישראלי-סורי, שפרץ על רקע הנסיון להטות את מקורות הירדן ולמנוע את זרימת מימיו לשטח ישראל. באותו יום תיכנן צה"ל לשים קץ לתוכנית ההטייה הסורית. תא"ל (מיל') יורם אגמון, שהיה אז מדריך צעיר בבית הספר לטיסה נזכר: "הוזעקתי לטייסת המיראז'ים, בה הייתי מוצב בחירום. שובצתי כמספר ארבע ברביעייה שעמדה לזנק. בשעה שתיים אחר-הצהריים הוזנקנו לכיוון רמת-הגולן, במטרה להחליף רביעייה אחרת שחזרה מפיטרול. במשך כל אותו הבוקר דאגו מטוסי המיראז' שמלאכת הווטורים והמיסטרים התוקפים, לא תופרע. ביצענו פיטרול כאשר מהשטח היתמרו עמודי עשן, עדות אילמת לתקיפת מטוסינו. לפתע קיבלנו הודעה מהבקר לפנות מערבה בכוח מנוע מלא. היה ברור שמשהו עומד להתרחש.

פנינו מערבה, המוביל פתח מבער. מתוך שיקולי חסכון בדלק, החלטתי שלא לפתוח מבער והמשכתי בטיסה מערבה. בנקודה מסויימת הורה לנו הבקר לפנות מזרחה. ביצענו תפנית לאחור וטסנו לעבר רמת-הגולן, במגמה לחזור לנתיב הפיטרול המקורי.

לפתע הבחנתי משמאל בנקודה נוצצת, בגובה נמוך מאוד. הנקודה התקדמה בכיוון דרום-מזרח לאיזור מפגש הירמוך והכנרת. הודעתי למוביל שאני נמצא בקשר-עין עם מטוס אויב, הורדתי את האף והשלכתי את הבידונים. צללתי בחדות למטה, מתאמץ להמשיך ולשמור על קשר עין עם המטוס. את כל הפעולות ביצעתי מבלי להסיר את העין מהנקודה המנצנצת. טסתי בגובה נמוך של כ-500 רגל, במהירות גבוהה, ובמרחק 2,000 מטר לערך זיהיתי זוג מטוסי מיג-21. הפער בינינו הלך והצטמצם, כאשר הם קיבלו התראה על נוכחותי וביצעו שבירה שמאלה. למרות שידעתי שהמיג-21 שובר טוב, הפתיעה אותי הזוית החדה בה התבצעה השבירה. המיג הימני נעלם לי ואני משכתי בחדות למעלה, כדי להאט ולסגור על המיג השמאלי.

בטווח של 350 מטר נכנסתי אליו ליעף ושיגרתי לעברו צרור קצר, אך ללא כל תוצאות. ביצעתי מייד תימרון נוסף וצימצמתי את הטווח בינינו עד ל-250 מטר. את הצרור השני כיוונתי בדייקנות ומיד הבחנתי בפיצוץ עז בכנף ימין של המיג. הכנף נקרעה מעל גוף המטוס, שהסתחרר ימינה. חלפתי משמאלו וראיתי את הטייס נוטש. לקחתי כיוון מערבה והצטרפתי למבנה באזור הכינרת.

המטוסים האחרים, שהיו קצרים בדלק, נאלצו לנחות בבסיס רמת-דוד. לי, בזכות המבער הסגור, היה די דלק כדי לחזור לבסיס האם. היה לי חשוב לחזור הביתה אחרי ההפלה. הביתה - ולא לשום מקום אחר. באז, גלגול ונחיתה. בדיר המטוסים מצאתי המולה גדולה. לא היה גבול לשמחה. מאוחר יותר התברר שאותו יום היה גם אקורד הסיום של תוכנית ההטייה הסורית. המטרה הושגה מעל ומעבר".

המיראז', מספר 159, בו בוצעה הפלת הבכורה, היה עם הזמן לאייס האייסים של חיל-האוויר, ורשם לזכותו לא פחות מ-13 הפלות.