מפת בסיסים

Bookmark and Share

בסיס נבטים

בסיס נבטים, אחד הבסיסים הגדולים בחיל-האוויר, התחיל בקטן. שחיקה של סד"כ המטוסים במלחמת יום הכיפורים, לצד הקליטה העתידית של מטוסי כפיר, 15-F ו-A16-F, כמו גם קליטה נוספת של מטוסי עיט (סקייהוק) וקורנס (פאנטום), הביאו להכרה של הצורך בפתיחת כנף נוספת בחיל-האוויר. הבסיס תוכנן להיבנות בקוציימה בסיני, אך בשל גיבוש הסכם השלום עם מצרים, הוחלט לבנותו בנגב. הרמטכ"ל דאז, רא"ל רפאל איתן ז"ל, בחר בתל- מלחתה הסמוכה לעיר ערד כאתר המתאים. בשנת 1979 החליט פורום המפקדים בחיל על השם "נבטים", הלקוח מהתנ"ך.

בשנת 1982 נפתח הבסיס עם טייסת "הנגב" וטייסות תחזוקה, תעופה ומנהלה. באפריל 1985 הסתיימו העבודות עם קליטת כל הטייסות וסיום בניית התשתית המלאה להפעלתן. ב-17 ביולי 1985 עברה הדרכת קא"ם (קורס אימון מבצעי) קרב לטייסת "הכנף המעופפת" בכנף, בעקבות הסבת טייסת "נשר הזהב" לטייסת נץ. בשנת 1991 התפצל הקא"ם לראשונה ובוצע לסירוגין בשתי טייסות העיט של הכנף, "הדרקון המעופף" ו"הכנף המעופפת", עד שנת 1994. במלחמת המפרץ הראשונה נערך חיל-האוויר, בין השאר באמצעות פריסה של גפים מטייסות הבז, הברק והנץ לבסיס והשתתפות בביצוע כוננויות היירוט.

במבצע "דין וחשבון", ביצעו טייסות העיט של הבסיס 72 גיחות לתקיפה והנרה. במהלך מבצע "ענבי זעם" ביצעו טייסות הבסיס 126 גיחות תקיפה. בכדי למנוע נפגעים בקרב חיילי צה"ל בעת היציאה מלבנון בשנת 2000, סייע חיל-האוויר בתקיפות והפגנת נוכחות בשמי לבנון. לכל אורך הנסיגה ביצעה טייסת "הכנף המעופפת" גיחות לחסימת צירים ותקיפת סוללת תותחים. בעקבות הקליטה הצפויה של מטוסי הסופה, הוחלט במאי 2001 כי לקראת סוף שנת 2002 תסגר טייסת "הכנף המעופפת" כמפעילת מטוסי עיט ותקלוט את מטוסי הנץ של טייסת "הנגב", על-מנת שזו תתחיל בהיערכות לקליטת מטוסי ה"סופה" שיגיעו לארץ בספטמבר 2003.

הבסיס מתחדש: מסלול הטיסה הארוך במזרח-התיכון ומגוון טייסות
עם פתיחת עידן הנץ נפתחה טייסת "הכנף המעופפת" מחדש בשם "מגיני הדרום". במקביל עברה טייסת "נשר הזהב" עם מטוסי הנץ שלה, מבסיס רמון לנבטים.

בסדנה שנערכה בשנת 2002 בנושא "חיל- האוויר בשנת 2020" הועלה לראשונה הרעיון של פינוי בסיס חיל-האוויר בלוד והעברתו לנבטים. באפריל 2005 החלו עבודות התשתית בבסיס, שנמשכו כארבע שנים. באפריל 2008 נחנך מסלול הטיסה בבסיס, שהוא מסלול הטיסה הארוך במזרח-התיכון. ב-25 באוגוסט 2008 הועברו טייסות "הבינלאומית", "הנחשון", "הפילים" ו"אבירי הציפור הצהובה" במטס מבסיס לוד למקום משכנם החדש בבסיס נבטים.

במסגרת הסכמים לשיתוף פעולה עם חילות-האוויר של ארה"ב וטורקיה, משמש בסיס נבטים כשדה "אסטרטגי" לאירוח הצוותים והמטוסים שפורסים מחו"ל ומתאמנים בישראל. הבסיס מאכלס את שתי טייסות הנץ הדו-מושבי המשמש למשימות אוויר-קרקע ואוויר-אוויר. החימוש שמטיל הנץ הוא פצצות שאינן מונחות, בהן נעשה שימוש רחב במלחמת לבנון השנייה.

"נשר הזהב" אחראית על הקא"ם (קורס האימון המבצעי) אליו מגיעים טייסי קרב הישר מקורס-הטיס ולומדים תכנים בסיסיים ביסודות קרבות האוויר במשך חצי שנה, אשר מיועדים למערך הF-16. בטייסת קיים מרכז ההדרכה נץ, המכיל סימולאטור של חברת "אלביט" המיועד הן לטייסים והן לחניכי הקורסים בבסיס. בקאמ"ם (קורס האימון מבצעי מתקדם), המתקיים בטייסת "נשר הזהב", מתרגלים לראשונה החניכים תכנים עם חיבור מבצעי לטיסות האימונים שלהם. מעבר לכך עוסקת הטייסת גם בתחום הטרור האווירי ומשמשת כ"מרכז מידע" חיילי בעניין.

בשנים הקרובות צפויה להיפתח בבסיס נבטים טייסת ראשונה של חמקן ה-F-35, מטוס הקרב מדור חמישי שזכה לשם העברי "אדיר". כמו כן, טייסות הקרנף של הבסיס יקלטו מטוסי הרקולס-J חדישים (מטוסי "שמשון") שצפויים להצעיד את מערך התובלה של חיל-האוויר קדימה. 

טייסות התובלה ובסיס לוד לשעבר

בשנת 1936 חנכו הבריטים את מסלול התעופה בלוד. במלחמת העצמאות נכבש שטחו במסגרת "מבצע דני". טייסת "הפילים", אחת מארבע הטייסות הראשונות של החיל, פעלה באותם ימים מבסיס רמת- דוד והתבססה על מתנדבים אנגלוסקסיים. במטוסי הדקוטה שהפעילה הטייסת היא ביצעה משימות אספקה ליישובים נצורים אך גם הפצצות. בתחילת שנות החמישים עברה הטייסת לבסיס תל- נוף והפעילה גם את מטוס ה"קטלינה" האמפיבי, כמו גם מפציץ "מבצר מעופף". באותן שנים ביצעה הטייסת כוננות של משימות פיזור נורים, חילוץ ימי, סיור, ממסר ופינוי נפגעים.

בשנת 1956 ביצעו מטוסי הנורד, שנקלטו שנה קודם לכן בטייסת "הפילים", את הצנחת לוחמי גדוד 890 של הצנחנים במעבר המתלה בסיני במסגרת מבצע "קדש". בשנת 1963 נקלט מטוס הסטרטוקרוזר ("ענק") בגף בשדה-התעופה בלוד, שלימים יהפוך לטייסת "הבינלאומית". עם הגעת המטוסים נוצר צורך באיש מקצוע בעל מיומנות מיוחדת בהעמסה וחישובי משקל מאוזן. בטייסת הוקם "גף פקחי העמסה" שהפך כעבור 12 שנים ליחידה עצמאית. באותם שנים נוצר גם תפקיד המכונן (מהנדס הטיסה).

במלחמת ששת הימים ביצעה טייסת "הפילים" תובלות אפסניה ולוחמים, הצנחת דלק, סיורי ים, משימות קשר וממסר. כחלק מלקחי המלחמה מוקם "גדוד הקשר" המסייע בהרחבת הקשר בין השטחים הרחבים שתפסה ישראל במלחמה. כמו כן הוקמה יחידת הלוחמה האלקטרונית (ל"א). במלחמת ההתשה פינתה הטייסת נפגעים רבים מקרבות התעלה. בשנת 1971 התפצלה טייסת "הדקוטה" מתוך הטייסת "הבינלאומית" בעקבות רכש נוסף של מטוסי דקוטה וסטרטוקרוזר.

במלחמת יום הכיפורים הובילה "הרכבת האווירית" האמריקאית 12 מטוסי הרקולס (קרנף) שהצטרפו לשני ההרקולסים של "הבינלאומית" ויצרו את "אבירי הציפור הצהובה". הם התחילו מיד להעביר נגמ"שים, כוח אדם וציוד לסיני ופינו פצועים במסגרת 26 גיחות. בעקבות לקחי המלחמה התגבשה ההכרה כי לחיל-האוויר יש צורך ביחידת איסוף עצמאית המפעילה מערכות מודיעיניות וכך הוקמה אס"ם (איסוף מודיעין מוטס) המפעילה גף תקשורת, גף איתות וגף עיבוד המתבססים על נתונים הנאספים ממטוס הראם (בואינג-707).

בשנת  1974 עברה טייסת "הפילים" ללוד ובבסיס רוכזו כל מטוסי התובלה. בשנת 1975 הוקמה יה"ק (יחידת ההנחתה הקדמית) האחראית על הכנת השטח לפריסות הקרנפים. ב-1976 נפרד חיל- האוויר ממטוס הנורד ובאותה שנה השתתפו הקרנפים במבצע "כדור הרעם" הידוע כמבצע אנטבה לשחרור החטופים מטיסת "אייר- פראנס" באוגנדה.

בשנת 1983 קלט החיל את מטוס הערבה בטייסת "הדקוטות". שלוש שנים לאחר מכן השתתף חיל-האוויר לראשונה בתחרות הרודיאו, בה מתחרים מטוסי תובלה מכל העולם. בשנת 1991 הביאו מטוסי הקרנף והראם כ-1500 עולים מאתיופיה במסגרת "מבצע שלמה" בשיתוף עם חברת אל- על.

בשנת 2001 סיימה הדקוטה את תפקידה וטייסת "הדקוטות" התחילה בהכנות לקליטת מטוס "הנחשון" וקיבלה את שמו. שנתיים לאחר מכן נפרד החיל ממטוס הערבה. בשנת 2002 נתפסת אניית הנשק "קארין A" אותה ליוו מטוסי השחף (סי-סקאן) זמן רב. בשנת 2006 נקלט בחיל-האוויר מטוס הנחשון (גאלפסטרים) המשמש לבקרה (בתצורת העיטם) ולמודיעין (בתצורת השביט).

מאז שנות השמונים השתתף מערך התובלה במשימות סיוע רבות לאזורים שנפגעו מאסונות טבע או מסכסוכים מדיניים וסייע לישראלים ויהודים ברחבי העולם שנפגעו מאלה. בין הדוגמאות הבולטות: סיוע לפליטים הכורדים שנמלטו לטורקיה במלחמת המפרץ הראשונה, סיוע לנפגעי רעש האדמה בטורקיה ב-1999 ופינוי התיירים הפצועים וההרוגים מפיגוע אל- קאעידה במומבאסה, קניה בשנת 2002.

סמל בסיס חיל-האוויר בנבטים
סמל בסיס חיל-האוויר בנבטים