יומן ארועים

Bookmark and Share
שישה ביום אחד פורסם בתאריך 07.04.1966
מטוסי חיל-האוויר מפילים שישה מיגים סוריים ביום אחד.

אירועי 7 באפריל היו גולת הכותרת של פעילות טייסי היירוט בתקופה שבין מלחמת סיני לבין מלחמת ששת הימים. ביום זה, בסדרה של קרבות אוויר, הופלו שישה מיגים סוריים.

גם הפעם הכל התחיל בעקבות תקרית אש עם הסורים. משעות הבוקר המוקדמות החלו הסורים לירות לעבר טרקטורים, שעיבדו שדות ליד קיבוץ האון שממזרח לכינרת. מטוסי קרב-הפצצה של חיל-האוויר הופעלו לתקיפת העמדות הסוריות. בתגובה, הזניקו לעברם הסורים מטוסי יירוט. תקיפת המפציצים הופסקה ומטוסי מיראז' של חיל-האוויר נכנסו לקרב.

הראשונים שנכנסו לקרב היו סרן יפתח ספקטור וסרן בנימין רומח מטייסת "הקרב הראשונה". הם התמודדו עם זוג מטוסי מיג-21 בשמי קוניטרה. ספקטור נכנס מאחורי אחד המיגים, ולאחר מספר תמרונים ירה בתותחים מטווח קרוב והפיל אותו.

מאוחר יותר, לאחר שהתארגנו כבר להגנה, גילה בנימין רומח את המיג השני בנתיב מקביל ו"התיישב" מאחוריו בטווח 600 מטר. בשלב זה התחיל ספקטור ללחוץ עליו לסיים, וכשהגיע לטווח 400 מטר הורה לו להסתלק. רומח הספיק ללחוץ על ההדק במשך כשנייה וחצי ונראתה התפוצצות. ספקטור נכנס גם הוא לירי, ושוב היתה התפוצצות.

התקיפות חודשו, ושוב הופיעו מטוסי מיג-21 סוריים. תחילה התפתח קרב בין זוג מטייסת "העטלף" - רס"ן רן רונן (פקר) וסרן אברהם שלמון - לבין זוג מטוסי מיג-21. פקר ושלמון רדפו, בנפרד, אחרי שני המטוסים. פקר שיגר טיל שפריר שפגע במטרה, אולם הטיל עבר בין צינור הפליטה והכנף של המיג מבלי שהמרעום יתפוצץ. טייס המיג הבחין בטיל ופתח מבער - מה שאיפשר "קליטה בלתי רגילה", כדברי פקר, לשיגור שפריר נוסף. פקר שיגר את הטיל "קצת בלחץ ומחוץ לנתונים", וכיוון שטייס המיג גם תימרן - הטיל לא פגע. פקר, שעדיין לא השליך את המיכלים הנתיקים, המשיך ברדיפה וניסה להפיל את המיג בתותחים. הוא ירה צרור "של שתי שניות", שפוצץ את מיכל הדלק הנתיק של המיג. הטייס נטש.

באותו זמן, רדף שלמון במבער מלא אחרי המיג שלו, תוך השלכת נתיקים. בטווח 1,000 מטר שיגר טיל שפריר ראשון, שהחטיא, ובטווח 700 מטר שיגר את השפריר השני, שהחטיא אף הוא. שלמון המשיך לרדוף אחרי המיג, שהחל לבצע פניות קלות. בטווח 400 מטר הוא ירה כמה צרורות, שפגעו כנראה במטוס. בשלב זה הורה לו פקר לחזור והוא הפסיק את הרדיפה. יותר מאוחר התברר שהמיג הצליח לנחות בשדה התעופה דמייר. בתום התקיפה, בשעה 16:16, נשארו באוויר שלושה זוגות מיראז' - זוג מכל טייסת. באותה שעה המריאה רביעיית מיג-21 משדה דמייר וטסה בגובה נמוך, לאחר שקיבלה התרעה מהבקרה הסורית על הימצאותם של מטוסי מיראז' באזור.

הזוג מטייסת "העטלף", רס"ן מרדכי ישורון ורס"ן עודד שגיא, הצטרף בהוראת הבקר לזוג מטייסת "הסילון הראשונה", רס"ן עזרא דותן (בבן) וסרן אבי לניר. הרביעייה טסה לכיוון אחד, ואילו הזוג מטייסת "הקרב הראשונה", סרן אבנר סלפק וסרן אמנון שמיר, טס בכיוון הנגדי.

בשעה 16:30 הודיע להם הבקר שמיגים נמצאים בסביבתם. "היה זה הזמן הכי אידאלי בשביל לעשות קרבות, מבחינת הראות שלנו באותו איזור", סיפר לניר. דותן הבחין במטוסים הסוריים ממערב לכפר פיק, ופנה עם בן-זוגו "לטפל" בזוג המזרחי, שפיגר אחרי הזוג הראשון.

דותן "הלך" על מספר שלוש ולניר - על מספר ארבע. דותן ניסה לשגר טיל שפריר, אולם ללא הצלחה, וטייס המיג שב וירד לגובה נמוך מעל הירמוך. בטווח 400 מטר פתח דותן באש תותחים, אבל מיד הפסיק. בטווח 250 מטר פתח דותן שוב באש, והפעם המיג התפוצץ, וטייסו נראה צונח. לאחר מכן שבר דותן ימינה, כדי לראות מה מעשיו של לניר. לניר התקרב למיג שלו עד לטווח של 200 מטר, כיוון היטב והתכוון "לסחוט" את ההדק, אלא שעם הפגיעות הראשונות אירעה התפוצצות, ולניר נכנס לתוכה. מטוסו התכסה בפיח והוא לא יכול היה לראות את הנעשה מחוץ לתא הטייס. מוביל הזוג מטייסת "העטלף", רס"ן מרדכי ישורון, הצטרף אליו וליווה אותו עד קו הגבול. מעל בקעת בית-נטופה כבר התפוגג הפיח, ולניר חזר לנחיתה בשלום.

הזוג מטייסת "הקרב הראשונה" פיטרל, כאמור, בנפרד. סלפק הבחין ברביעיית מיגים, השליך את נתיקים והחל לרדוף אחריה לתוך הירמוך. הוא ניסה להודיע על מעשיו במכשיר הקשר - אך שאר הטייסים האזינו לערוץ אחר ולא שמעו אותו. סלפק החל לרדוף אחרי המיג האחורי, ואז ראה מטוס "נופל" עליו. בדיעבד התברר לו שהיה זה דותן, שנכנס תוך ירי בינו לבין המיג והצליח להפילו.

בהמשך, שוב ראה סלפק מיראז' רודף אחרי מיג, ושוב היה זה דותן, שהתערב כשסלפק כבר היה במצב של סגירת טווח. הפעם סלפק לא ויתר. הוא נכנס בין המיג לבין דותן, פתח באש על המיג מטווח 250 מטר והבחין בכמה פגיעות. הוא המשיך לסחוט את ההדק עד שראה התפוצצות ענקית. סלפק שבר, הבחין שתא הטייס ריק, אסף את שמיר ושב עמו לנחיתה.

שלושת המיגים שהפילו דותן, לניר וסלפק נפלו בשטח ירדן. הסורי שחזר לנחיתה היה מוביל הרביעייה.

במבט לאחור, קרבות האוויר של 7 באפריל, שהסתיימו באבידות קשות לסורים, היו החוליה הראשונה בשרשרת האירועים שהוליכו למלחמת ששת הימים.

אחד מסרטי ההפלה
אחד מסרטי ההפלה