יומן ארועים

Bookmark and Share
תקיפה נוספת בעיראק פורסם בתאריך 07.06.1967
מטוסי חיל-האוויר שבים לתקוף את שדה התעופה העיראקי H-3 .

מטוסי חיל-האוויר שבו לתקוף את שדה התעופה העיראקי H-3 גם ביום השני והשלישי למלחמה. בתקיפות אלה פגעו המטוסים בשבעה מטוסי האנטר ושישה מטוסי מיג-21.

לישראל נודע, שמצרים ביקשה מעיראק לתקוף את רמת-דוד ואת חצור באור ראשון של ה-7 ביוני. העיראקים תכננו לתקוף את המטרות הללו ומטרה נוספת (עקרון, לוד או חיפה) בשני גלים בשעה 15:30.

כדי לסכל את התוכנית העיראקית נשלחו מטוסי החיל לתקוף את השדה. מבנה של ארבעה מטוסי ווטור מטייסת "אבירי הצפון" לווה על-ידי מבנה של ארבעה מטוסי מיראז' מטייסת "הסילון הראשונה". תחנת מכ"ם ירדנית גילתה את המטוסים הישראלים בדרך למטרתם, וכשהתקרבו למטרה כבר המתינו להם העיראקים במקום.

התקיפה השתבשה באופן חמור ושני מטוסי ווטור ומטוס מיראז' אחד הופלו על-ידי ההאנטרים העיראקים שהגנו על השדה. מטוסי חיל-האוויר הצליחו להפיל שני מטוסי האנטר עיראקיים.

ההפצצה היתה לקויה, שכן רק מטוס עיראקי אחד נפגע על הקרקע וחלק מהמסלולים לא הושמדו כלל. בקרב האוויר הופל מטוסם של סרן שלמה קרן ואלכסנדר מלצר (ענבר), שהוביל את מבנה הווטורים של טייסת "אבירי הצפון". מטוס הווטור של סרן יצחק גלנץ-גולן, שהיה מוביל המשנה במבנה של טייסת "אבירי הצפון", הופל על-ידי מטוס האנטר והוא נפל בשבי. קרן ובן זוגו, הנווט אלכסנדר מלצר, נהרגו, אך על כך לא ידעו אז בחיל-האוויר.

סרן גדעון דרור, טייס מיראז' מטייסת "הסילון הראשונה", נפל בשבי העיראקי. דרור היה במבנה המיראז'ים שליווה את הווטורים ב-7 ביוני בדרכם לתקוף את שדה התעופה H-3 . בעת ש"ישב" על האנטר שעמד להפיל ווטור, הזהירו אותו חבריו כי "יושב" עליו האנטר וצעקו לו לשבור. דרור המשיך בקרב ושניות ספורות לאחר שפגע בהאנטר והפיל אותו, נפגע מאחור על-ידי ההאנטר העיראקי שישב עליו והופל.

באותו יום אחר-הצהריים חזר זוג מטוסי מיראז' מטייסת "הסילון הראשונה" לתקוף את השדה פעם נוספת. מוביל המבנה היה בבן שהוביל את תקיפת השדה כשלוש שעות קודם לכן. הוא פיטרל באזור השדה כדי לגלות מה עלה בגורלם של צוותי שלושת המטוסים שהופלו או נפגעו בתקיפה הקודמת. תוך כדי החיפוש התבצעו צליפות על מטוסים בשדה והושמדו ארבעה מטוסי מיג-21.

מטוס המיראז' של רס"ן עזרא דותן (בבן) נפגע בזנבו מטיל שנורה ממטוס מיג, אך הוא הצליח לשוב לבסיסו.

החיפושים הממושכים נועדו לגלות מה עלה בגורלם של סרן שלמה קרן והנווט אלכסנדר מלצר, שמטוסם נראה טס לכיוון דרום. בחיפושים השתתתפו מטוסי מיראז' ונורד. הנורדים ערכו את החיפושים בשלושת הלילות שלאחר היעדרם, אך לא העלו דבר. אחרי המלחמה נודע, שהמטוס פגע בקרקע כשקרן נמצא בתוכו. מלצר ניסה לנטוש אך נכשל, והמטוס נמצא בסמוך לגבול סעודיה-עיראק. פרטים אלה נמסרו לסרן יצחק גלנץ בשבי העיראקי, יום לפני שחרורו. מלצר עצמו נמצא פצוע, אך מת מפצעיו בטרם הובא למקום יישוב.