יומן ארועים

Bookmark and Share
תאונת היסעורים: 73 לוחמים נספים בהתנגשות שני מסוקי יסעור מעל שאר-ישוב. פורסם בתאריך 04.02.1997
תאונת היסעורים

סמוך לשעה שבע בערב התנגשו שני מסוקי יסעור מעל שאר-ישוב שבאצבע הגליל. 73 לוחמים ניספו. שמונה אנשי צוות-אוויר ו-65 חיילים וקצינים שהיו בדרכם ללבנון. אחד המסוקים נפל על בית המשמש כצימר לאורחים, שלמרבה המזל היה ריק באותה שעה. המסוק השני התרסק בשדה פתוח  בפאתי הישוב, ליד בית הקברות של קיבוץ דפנה.

למקום האסון הוזנקו מיד כוחות חילוץ ופינוי מכל אזור הגליל. צה"ל הכריז על כוננות מלאה בגיזרה, בשטח הוצב חדר פיקוד מיוחד וממנו ניהלו את פעולות החילוץ אלוף פיקוד הצפון, עמירם לוין, ומפקד העוצבה, תא"ל יום-טוב סמיה. מעל מקום האסון נורו פצצות תאורה, שבחסותן פעלו הרופאים, אנשי הרבנות הצבאית, וחיילי היחידה לסילוק פצצות.

היה זה האסון הכבד ביותר בתולדות חיל-האוויר והמדינה כולה הוכתה בתדהמה. יום אבל לאומי הוכרז ביום שבו התקיימו ההלוויות. "ההלם והתדהמה, הכאב והיגון הם נחלתם של כל אזרחי מדינת ישראל, המבכה הערב את טובי בניה", אמר שר הביטחון, יצחק מרדכי, לאחר האסון. "אנו נחושים לחקור ביסודיות את הסיבות שגרמו לאסון הכבד, על מנת להגיע לחקר האמת ולהפקת הלקחים במלואם. בעין דומעת, בגרון ניחר ובכאב עמוק תלווה האומה כולה את היקרים שבבניה בדרכם האחרונה  ותתייחד עם זכרם".

 שר הביטחון מינה את האלוף (מיל') דוד עברי לעמוד בראש ועדת החקירה לבדיקת נסיבות התאונה. ב- 16 באפריל פירסמה הוועדה דו"ח מסכם. הוועדה לא הצליחה לקבוע בוודאות את הסיבה הישירה לאסון, אם כי קרוב לוודאי שהאסון נגרם כתוצאה מטעות אנוש עקב אובדן קשר הראייה בין שני היסעורים, שנעו בחשיכה במסלולים ובגבהים מצטלבים.

כעזר לוועדת החקירה התבצע מבדק, שנערך במיתקן הסימולציה של נאס"א בקליפורניה. מהמבדק עלתה התמונה הבאה: כדקה לפני ההתנגשות הקטין מסוקו של הקברניט אבישי לוי ז"ל את מהירותו, ואילו מסוקו של הקברניט רס"ן ישיש עדן ז"ל עבר להיות קידמי יחסית למסוק של לוי. כ-20 שניות לפני ההתנגשות החל מסוקו של לוי להאיץ ולסגור את הפער בינו לבין מסוקו של עדן, עד לנקודת ההתנגשות.

הוועדה המליצה לשנות את המבנה הארגוני של מיפקדת חיל-האוויר, כך שיהיה קיים בה גורם בכיר, בדרגת תא"ל, מתוך מערך המסוקים. הוועדה הגיעה לכלל מסקנה כי אין בידיה להצביע על קשר בין התרשלותו של איש מבין הקצינים לבין התרחשות התאונה, ולכן ניתקה עצמה מהתאונה הנוראה בעת שקילת ההמלצות האישיות.

הוועדה המליצה להדיח את מפקד הטייסת מתפקידו, להדיח את סגן מפקד הטייסת מתפקידו ולהשהותו ממילוי תפקיד פיקודי לשלוש שנים, ולנזוף במפקד הבסיס ובקצין האג"מ של החטיבה בפיקוד צפון. לאחר הגשת הדו"ח הודיע שר הביטחון כי יקבל את ההמלצות במלואן.

בעקבות מסקנות הוועדה ערך חיל-האוויר שינוי אירגוני ומספר שינויים בפקודות הנוגעות להפעלת מערך המסוקים. השינוי המרכזי הוא החמרת מגבלות הטיסה, בעיקר באימונים משותפים עם כוחות חי"ר, בהם מוטסים חיילים. שינויים נוספים הם איחוד והתאמת נהלים בין טייסות "אחיות", המטיסות מסוקים מדגמים זהים.

שמות הניספים: סא"ל משה מועלם, רס"ן ישראל חושני, רס"ן רונן חלפון, רס"ן ירמי כהן, רס"ן ישיש עדן, סרן אבישי לוי, סרן ד"ר ודים מלניק, סרן ד"ר ויטאלי רדינסקי, סגן שי אבקסיס, סגן גיל איזן, סגן אלון בבאין, סגן קובי בן שם, סגן שגיא ברקוביץ, סגן ערן חי פרץ, סגן דותן כהן, סגן דביר לניר, סגן ארז שטרק, סגן ניר שריבמן, רס"ר פול ביבס, רס"ר בשיר חוסיין, רס"ל גולן אביב, רס"ל שגיא ארזי, רס"ל תמיר גלזר, רס"ל גל מייזלס, רס"ל איתן ממן, רס"ל כמאל רחאל, רס"ל צפריר שרוני, סמ"ר אמיל אזולאי, סמ"ר שי איתמר,סמ"ר הרן אליעז פרנס, סמ"ר עידן אלפר, סמ"ר אבנר אלתר, סמ"ר אברהם אפנר, סמ"ר רן ארמן, סמ"ר רפי בללטי, סמ"ר ניר בן-חיים, סמ"ר מיכה גוטליב, סמ"ר אביב גונן, סמ"ר אסף דהאן, סמ"ר תום כיתאין, סמ"ר מיכאל כץ, סמ"ר שילה לוי, סמ"ר נדב לישצנסקי, סמ"ר אילן לנציצקי, סמ"ר גלעד מושל, סמ"ר יעקב מלמד, סמ"ר גלעד מישייקר, סמ"ר אסף סיבוני, סמ"ר יהונתן עמדי, סמ"ר גדעון פוזנר, סמ"ר שחר קסוס, סמ"ר אסף רוטנברג, סמ"ר צפריר שובל, סמ"ר עומר שליט, סמ"ר גיל שרעבי, סמל איתי אדלר, סמל תומר גולדברג, סמל אבישי גידרון, סמל אלחנדרו הופמן, סמל דני זהבי, סמל גדעון מולטו, סמל ולדיסלב מיכאלוב, סמל עידן מינקר, סמל משה סבן, סמל נועם עציוני, סמל מנחם פלדמן,  סמל ויטלי פסחוב, סמל ירון צופיוף, סמל פאדי קזאמל, סמל תומר קידר,  סמל שחר רוזנברג, סמל יפתח שלפוברסקי, רב"ט שלמה פיזואתי.

ועדת עברי, בליווי קציני צה"ל, בוחנת את שרידי אחד המסוקים
ועדת עברי, בליווי קציני צה"ל, בוחנת את שרידי אחד המסוקים