יומן ארועים

Bookmark and Share
"נחזור לקטגוריה 1 עד אמצע השנה הבאה" פורסם בתאריך 12.11.2009
תגיות: אירועים , תעופה אזרחית
ביום רביעי, 11 בנובמבר, נערך בבית חיל-האוויר בהרצליה הכנס השנתי השני של מכון פישר לתעופה אזרחית
יהונתן מרוז

בין השאר נכחו בכנס יו"ר מכון פישר תא"ל (מיל') אסף אגמון, מנהל רשות התעופה האזרחית האלוף (מיל') גיורא רום, מפקדי חיל-האוויר בעבר, נציגי חברת "אלביט", מנכ"ל "אל-על" הנכנס, אלוף (מיל') אליעזר שקדי ואנשי מפקדת יחידות הבקרה (מיח"ה) בחיל-האוויר.

את הכנס פתח שר התחבורה ישראל כ"ץ בנושא סוגיות אקטואליות בתעופה אזרחית כמו פתיחת שדות-תעופה אלטרנטיביים, והקמת רשות לאומית לאבטחת תעופה. הכנס התחלק לארבעה מושבים, כאשר כל מושב עסק בבסוגיות אחרות מן התעופה האזרחית.

במושב הראשון שעסק בנושא "הרגולאטור והרגולציה", הסביר האלוף (מיל') רום את מקומה, סמכויותיה ותפקידיה של רשות התעופה האזרחית בישראל. "לאף גורם בישראל אין אפשרות לעשות מהלך הקשור למטוסים ולטיסה אזרחית מבלי שרשות התעופה האזרחית תוביל את התהליך", אמר. כמו כן, התייחס בדבריו לירידה בדירוג בטיחות הטיסה של ישראל ולצעדים הננקטים כדי לחזור לרמה הנדרשת. "החזרה לקטגוריה 1 בבטיחות תעופה לא עומדת בפני עצמה", הסביר אלוף (מיל') רום. "ישנם דרגים שלא מוכנים לחדור לעומק הדברים ואני רוצה לחזור לקטגוריה 1 ולכשירויות נוספות עד אמצע 2010".

מושב זה כלל גם הרצאה של היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, שעסקה בחוק הטיס, עיקריו ומורכבותו.

המושב השני דן בנושא "תשתיות תעופתיות". מושב זה כלל הרצאה של קברניט אילן הייט על וועדת בודינגר, שהתבקשה לגבש תוכניות והמלצות לפיתוח שדות-תעופה ועל המיקומים האפשריים לשדות-תעופה משלימים לנתב"ג, כגון נבטים, מגידו ואתר ציקלג. המושב כלל גם הרצאה מלווה בצילומי אוויר של קובי מור, מנהל רשות שדות-התעופה, על חידושים ופיתוחים בנתב"ג, ביניהם מגדל פיקוח חדש ומשוכלל, שהקמתו צפויה להתחיל ברבעון השני של 2011. "המגדל יכיל את כל הטכנולוגיות החדשות שקיימות בעולם כיום", אמר מור. "אין ספק שצפויים קשיים במהלך ביצוע הפרויקטים, אך רשות שדות-התעופה נחושה להוציא אותם מן הכוח אל הפועל".

במושב זה השתתפו גם תא"ל (מיל') רליק שפיר, דובר חיל-האוויר בחירום וטייס ומפקד בחיל, שסיפר על וועדת "סדר בשמיים" בראשה עמד, שפעלה להסדרת התעבורה ולשיפור הבטיחות האווירית וכן מפקד מערך הבקרה, אל"ם משה מנור, שדיבר על הקיום בצוותא של חיל-האוויר וגורמים אזרחיים במרחב האווירי. "זו סוגיה שמטרידה הרבה מאוד מדינות בעולם", אמר אל"ם מנור. "המרחב האווירי של ישראל הוא דינאמי מאוד ומכיל משתמשים רבים. מילת המפתח, בעיניי, היא בניית אמון, בלי לבנות אמון אין את הבסיס הקריטי הדרוש ליצירת דבר משותף. בשנים האחרונות קיים שיח פתוח בין הארגונים ".

המושב שלישי עסק בנושא "טכנולוגיות לבטיחות ובטחון בתעופה אזרחית". מושב זה כלל הרצאה של תא"ל (מיל') יצחק אמיתי, ראש להק כוח אדם לשעבר ונציג חברת "אלביט מערכות", שסיפר על התעופה האזרחית כיעד מועדף לטרור, הקרין סרטון של השמדת מסוק רוסי בצ'צ'ניה על-ידי טיל כתף והסביר על מערכת "מגן רקיע" להגנה על מטוסים אזרחיים מפגיעת טילי כתף. "לאורך כל שלבי פעולתה, הטייס לא ישים לב שהמערכת פועלת", הסביר תא"ל (מיל') אמיתי. הרצאות נוספות במושב זה עסקו במאפיינים של תאונות קטלניות במטוסים מתקדמים, ובמודל של ניתוח ומניעה מראש של תאונות טיסה באמצעות מודל שפותח בנאס"א.

המושב הרביעי היה בנושא "שמיים פתוחים וליברליזציה בענף התעופה". מושב זה כלל, בין השאר, הרצאות של הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, יו"ר הוועדה לבחינה סוגיית השמיים הפתוחים רואה חשבון גדעון סטירמן, מנכ"ל "ישראייר" עופר גרין וסמנכ"ל למסחר ולקשרים תעופתיים של חברת "אל על", אלי כהן. חברי הפאנל דנו במשמעות המושג "שמיים פתוחים", הכדאיות שלו והבעיות שהוא מעורר. בסיום המושב ענו חברי הפאנל לשאלות הקהל.

"התעופה האזרחית היא דבר באמת מרתק", סיכם האלוף (מיל') רום בתום הכנס. "אני מקווה להיפגש כאן בשנה הבאה ליום לא פחות מעניין". יו"ר מכון פישר ומפקד חיל-האוויר לשעבר, אלוף (מיל') דוד עברי, הצטרף אליו באמירה: "כנס זה יצר תיאבון להרבה דברים. יש הרבה מה לעשות. לדעתי יסייע לכל אחד מאיתנו להסתכל על הדברים בראייה כוללת יותר".

 
1 | 2 | 3
 

צילום: כרמל הורוביץ