יומן ארועים

Bookmark and Share
שלום לצוקית פורסם בתאריך 23.06.2010
תגיות: צוקית , היסטוריה
תחת שמש לוהטת, כשמתחתיו קהל גדול ונרגש ועשרות מטוסים שהשתתפו בכל מלחמות ישראל, טס אתמול מטוס הצוקית בפעם האחרונה. במטס היסטורי של 18 צוקיות, נפרד המטוס מחיל-האוויר אחרי 50 שנות שירות, והוחלף באופן רשמי על-ידי מטוסי העפרוני (Texan T6) שהגיעו לבית-הספר לטיסה בשנה שעברה.
יהונתן מרוז

הצוקית החלה את דרכה בחיל-האוויר כפוגה מגיסטר, שהיה מטוס האימון הבסיסי הסילוני הראשון בעולם. הפוגה הראשונה נחתה בישראל ב-1958, וכשנתיים לאחר מכן נמסרו לחיל-האוויר הפוגות הראשונות שיוצרו בתעשייה האווירית. בראשית שנות ה-60 הצטרף המטוס לבית-הספר לטיסה, כמטוס הדרכה לשלב הבסיסי והמתקדם בקורס הטיס. לפוגות היה גם תפקיד מבצעי לכל דבר במלחמת ששת הימים, כשביצעו למעלה מ-470 גיחות מבצעיות, במשימות תקיפה וסיוע לכוחות היבשה. כמו כן הם השתתפו במטס הפתיחה של מבצע "מוקד", בתקיפת תחנות מכ"ם בסיני, בתקיפת כוחות משלוח ירדניים בציר יריחו-ירושלים. ביום האחרון של מלחמת ששת הימים, השתתפו מטוסי הפוגה בתקיפת סוללות נ"מ ותותחים סוריים ברמת הגולן. בתחילת שנות ה-80 עבר מטוס הפוגה תהליך השבחה מקיף בתעשייה האווירית, והוסב למטוס הצוקית. עד 1986 נמסרו כל מטוסי הצוקית לחיל-האוויר. בסך-הכל, ב-50 שנות פעילותו, הפך למטוס ההדרכה בעל תקופת השירות הארוכה ביותר בחיל-האוויר, כשטסו עליו 129 קורסי טיס. הן כפוגה והן כצוקית, שימש המטוס גם את אנשי הצוות האווירובאטי של חיל-האוויר. מערך מטוסי הצוקית קורקע זמנית באוקטובר 2008, לאחר טיסת אימונים שבה נהרגו מדריך הטיסה סרן מתן אסא ז"ל ופרח הטיס סג"ם כרמי אילן ז"ל.

לא מעט אנשים שטסו עליה, הכשירו עליה טייסים לעתיד או השביחו אותה, הגיעו אתמול לטקס שנערך במוזיאון חיל-האוויר בחצרים, כדי להיפרד מן הצוקית: מפקד חיל-האוויר, האלוף עידו נחושתן, מפקד בית-הספר לטיסה אל"ם ת', ראש החטיבה הצבאית בתעשייה האווירית תא"ל (מיל') אבי מאור, מפקדי החיל בעבר, מדריכי טיסה סדירים ובמילואים וגם פרחי הטיס עצמם. 

"אני מתבונן בך, מטוס הצוקית, ורואה היסטוריה של מדינה בהיווסדה", אמר אל"ם ת' בטקס. "מעל 295,000 שעות, ומעל 2000 לוחמי צוות אוויר, הוכשרו להיות טייסים ונווטים בחיל-האוויר הישראלי, על כ-34 צוקיות. אין טייס קרב שלא ירד מהקוקפיט הזה ונשטף על-ידי חבריו לאחר הסולו הראשון. כמו שאמרו על הכותל: 'יש אבנים עם לב אדם', כך גם אתה, מטוס עם נשמה. יובל שנים נתת את כל כולך, בצניעות, במקצוענות ועם הרבה חן והדר. בית-הספר לטיסה מתחייב לגדל את דורות לוחמי העתיד שלו על מורשת הפוגה והצוקית, פרק מפואר בתולדות חיל-האוויר והמדינה". אל"ם ת' לא שכח להתייחס גם אל היורש, העפרוני: "אתה נכנס לנעליים גדולות, אך כבר מהמעט שהספקנו לטעום, אנו בטוחים שהבחירה בך נכונה".
הצוקית לא היתה אתמול לבד בשמיים: את מטס הפרידה רחב ההיקף חתמו שלושה מטוסי עפרוני, ומלבדם, טסו מעל ראשי היושבים בקהל גם ההארוורד הצהוב, ששירת במלחמת העצמאות כמטוס תקיפה והיה מטוס ההדרכה של שלב המתקדם, וגם מטוס הסטירמן, ששימש בתום מלחמת העצמאות כמטוס האימון הראשוני של בית-הספר לטיסה.

"כמו כולם, הפוגה היתה עבורי טיסת הסילון הראשונה", אמר האלוף עידו נחושתן במהלך הפרידה.  הפעם הראשונה של לראות את העולם הפוך. אנחנו נפרדים היום ממטוס שפילח את שמי הארץ במשך 50 שנה, בחן צרפתי מיוחד. נפרדים מהשריקה האופיינית שלו, אורזים את הזכרונות והחוויות האישיות של אלפי פרחי טיס וטייסים ישראליים, עם סיפורי הקרבות, ומעבירים את כל אלה למשמורת במוזיאון חיל-האוויר. הנוף החיל-אווירי שראתה הפוגה בראשית דרכה שונה מאוד מזה שרואה העפרוני היום. חניכי העפרוני יטוסו על מיטב המטוסים המתקדמים בעולם: נצים, בזים, ברקים, רעמים, סופות וגם ה-F-35, אבל ערכי היסוד, רוח הלחימה והאחריות הם אלה שיעמדו לחיל בביצוע משימותיו, היום ובעתיד".

האירוע נחתם בצורה סמלית, כאשר מפקד חיל-האוויר ומפקד בית הספר לטיסה הפקידו בידי המוזיאון את ספר הטיסה של אחד ממטוסי הצוקית . בכך תם עידן הצוקיות בחיל-האוויר, והמטוס הצטרף אתמול לשאר המטוסים המוצגים במוזיאון החיל. "אני עצוב, כי המטוס הזה היה מטוס נפלא", אמר תא"ל (מיל') יעקב טרנר, מפקד המוזיאון, לבטאון חיל-האוויר בתום האירוע. "כל טייסי חיל-האוויר ונווטיו עברו דרך המטוס הזה, בכל מלחמות ישראל טייסים הוכשרו עליו, ונדמה שהמטוס יצא משירות מוקדם מדי. זו דרך החיים, צריכים לפנות לחדשנות ולטכנולוגיות מתקדמות, וכמו כל דבר - מגיע זמנו". בשנים האחרונות עלה הרעיון לשמור במוזיאון צוקית בתצורת טיסה, בדומה לחלק ממטוסי העבר של החיל המשתתפים עד היום במסדרי הכנפיים, אך לפי תא"ל (מיל') טרנר, לא סביר שרעיון זה יגיע לכדי מימוש בקרוב: "זה תלוי במפקד חיל-האוויר, וזו החלטה שמביאה בחשבון את הבטיחות, את חלקי החילוף ואת העלות. בשלב זה, המטוס לא יטוס".

 
1 | 2 | 3
 
צילום: כרמל הורוביץ
צילום: כרמל הורוביץ

 מפקד חיל-האוויר, האלוף עידו נחושתן, נושא דברים