יומן ארועים

Bookmark and Share
יחידת הכיבוי מבצעית פורסם בתאריך 12.05.2011
תגיות: השריפה בכרמל , בסיס שדה-דב
מטוסי הכיבוי כבר בארץ, שני תרגילים, בצפון ובדרום, כבר נערכו ועכשיו היא גם מוכרזת כיחידה מבצעית. יחידת הכיבוי האווירית נפתחה היום בבסיס שדה דב ואנשיה מקווים שהמטוסים ישארו על הקרקע
איתי איתמר וטל מיכאל

חודש וחצי לאחר שנחתו מטוסיה הראשונים, נפתחה היום (יום ה') באופן רשמי יחידת הכיבוי של חיל-האוויר בבסיס שדה דב, במעמד ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ והאלוף עידו נחושתן, מפקד חיל-האוויר.
"אני, מפקד טייסת 'מלכי האוויר', המוביל את מטס מטוסי הכיבוי, מבקש לברך בשם כל טייסות ויחידות הכנף, את יחידת הכיבוי האווירי על הצטרפותה למשפחת בסיס שדה דב", אמר סא"ל טל, בעודו מוביל במטוס צופית מבנה של שלושה מטוסי כיבוי (Air-Tractor 802F) לקול מחיאות הכפיים של באי הטקס.
אות הקריאה של מטוסי הכיבוי היום בקשר היה "אלעד", לזכרו של אלעד ריבן ז"ל אשר נספה במהלך נסיונות כיבוי השריפה בהר הכרמל. אמו צביה, הגיעה אף היא לטקס.

לאחר אירועי השריפה בכרמל בשלהי חודש דצמבר, הכריז ראש הממשלה על הקמת יחידת כיבוי מהאוויר והטיל על חיל-האוויר את המשימה. ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, אמר היום בטקס: "בדיוק לפני חמישה חודשים התמודדנו עם שריפה בסדר גודל שמדינת ישראל לא ידעה. פניתי לראשי המדינות בסביבה וביקשתי מהם לעזור, ולהם הבטחתי שבתוך זמן קצר נעזור להם, והנה היום הזה הגיע. היום אנו עולים מדרגה ביכולת להתמודד עם שריפות בארץ. היחידה ושבעת המטוסים הם חלק עיקרי ממערך הכיבוי ובעלי תפקיד כפול: להציל חיים מצד אחד ומצד שני להציל את נוף ארצנו הקטנה".
בעוד מטוסי הכיבוי מוצבים בשני מנחתים בצפון ובדרום, תמוקם היחידה עצמה, יחידה 249, בבסיס שדה דב ולמה דווקא 249 אתם שואלים? זה הוא הסכום בגימטרייה של אותיות המילה "מטר".
במהלך הטקס חשף מפקד חיל-האוויר את דגל היחידה והעביר אותו למפקד הבסיס ולמפקד היחידה. על הסמל שיעטר מהיום את זנבות מטוסי היחידה, מופיעים זוג ציפורים וסממנים של מים ואש המסמלים את מהות היחידה.
על פי מסורת ארוכת שנים של החיל, נחשף סמל היחידה על גבי המטוסים. את סמל הטייסת מעל מטוסי הכיבוי הימי חשפו ראש הממשלה מלווה בשר לבטחון פנים, מפקד חיל-האוויר, נשיא אלביט מערכות, מפקד בסיס חיל האוויר שדה דב ומפקד היחידה.
מפקד חיל-האוויר התייחס אף הוא לשריפה בכרמל ואמר: "במהלך השריפה השתתפו 252 צוותי אוויר וקרקע שהגיעו מ-11 מדינות עם לא פחות משלושים כלי טיס. במהלך ימי השריפה הם ביצעו כ-680 גיחות. היום חמישה חודשים לאחר מכן פרושים המטוסים בבסיסים שנקבעו מוכנים ומזומנים לפעול ולהיות חלק עיקרי מיכולת כיבוי האש שלנו."
מפקד החיל, התייחס בנאומו גם לנער אלעד ריבן שהתנדב במערך הכיבוי וחלם להיות טייס. "אלעד ריבן, נער בן 16 שבחייו ובמותו סימל את היפה. אני חושב שהחמצנו חבר ושותף במשפחת חיל האוויר הישראלי".

בשבועות האחרונים מונו בעלי התפקידים והקצינים אשר יעמדו בראש היחידה ויפעילו את אירועי הכיבוי בשטח. כמו כן, נערכו שני אימונים גדולים בהם נבחנו שיתוף הפעולה של אנשי היחידה עם רשות הכיבוי הארצית והקרן הקיימת לישראל.
"את האימון הראשון קיימנו באזור הכרמל על-מנת לבחון את יכולות המטוסים וזמני התגובה", סיפר סא"ל רמי שהכתיר את האימון כהצלחה. "לפני כשבוע ערכנו אימון נוסף בשני מוקדים בו זמנית. האחד ברמת הגולן והשני ביערות ירושלים".
באימון השני שערכה היחידה נבדקו יכולותיה לתפקד ולהתפצל לשני מוקדי חרום במקומות שונים בארץ.
"הודות לשימוש במטוסים ראינו את השינוי ביכולות הכיבוי", סיכם טפסר יששכר תהומי בתום אחד האימונים. "אני מאחל לנו שיהיה קיץ קל ונעים, ללא שריפות, אך אם תהיינה שריפות, אני מאמין שנוכל לתת מענה טוב ורציני יותר מבעבר".
שיתוף פעולה מיוחד מתקיים בין טייסי חברת כימניר המטיסים את המטוסים ומביאים את נסיונם העשיר לסוג טיסה מיוחד זה, בין חברת אלביט מערכות המשמשת כקבלן ראשי בפרויקט ובעלת נסיון רב בחיבור עם חיל-האוויר שאפשרה את היכולת המיידית הזו, לגופי משרד הבטחון ולמטה חיל-האוויר שחברו כולם יחדיו ומביאים בימים אלו את היכולת החשובה הזו.
גיבוש תפיסת ההפעלה המבצעית והאופן בו ישולבו המטוסים במאמץ כיבוי האש נעשה בשיתוף פעולה צמוד עם אנשי שירות הכבאות, אנשי הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים וגורמים העוסקים בהפעלת הכוח בחיל-האוויר ואנשי חטיבת המבצעים באגף המבצעים.
המטוסים יהיו פרוסים בשני שדות מרכזיים, בצפון ובדרום ויעמדו בכוננות גבוהה של 15 דקות מוכנים לקריאה.
המטוס בו תעשה היחידה החדשה שימוש מיוצר ע"י חברת AIR TRACTOR ומיועד לכיבוי אווירי. מדובר במטוס חד-מנועי בעל מנוע רב עוצמה ובעל יכולת להמריא ולנחות על הים או על מאגרי מים ולשאוב תוך נחיתה. למטוס יכולת מילוי של שלוש טונות מים וחומרים מעכבי בעירה.
הסבב הקרקעי של המטוס מהיר מאוד וזמן ממוצע מנחיתה להמראה לאחר מילוי הנו פחות מעשר דקות. המטוס מצויד במחשב לפיזור מיטבי של המים והחומר לפי מצב האש והדרישה המבצעית ובעל יכולת להטיל את המים במספר יעפים.
לאור מהירותו הגבוהה של המטוס ואופן המילוי המהיר מאוד על הקרקע, יוכלו המטוסים להגיע לאזור השריפה במהירות ולבצע עבודה יעילה וטובה.
יכולת זאת מאפשרת שמירת רצף של מטוסי כיבוי באזור השריפה וביצוע הטלות מים באופן ממושך.
מפקד חיל-האוויר אמר לסיום:"אני מאחל ליחידה לכיבוי אווירי הצלחה במשימות ושנזדקק לה כמה שפחות".