יומן ארועים

Bookmark and Share
יוצא מהורטיגו פורסם בתאריך 16.06.2011
תגיות: ספרות
עדיין לא חלפו שבועיים מאז שהוא נמצא על המדפים וכבר נמכרו כל עותקיו של "ורטיגו", הספר החדש שכתב אלוף (מיל') רן גורן. בזמן שמודפסת המהדורה השנייה לספר, פגשנו במחבר לראיון
גל גולדשטיין

כמעט 20 שנים שרן גורן לא נמנה בין אלופי פורום מטכ"ל. הקריירה הצבאית הארוכה שלו, שכללה את תפקיד ראש מחלקת מבצעים בחיל-האוויר, פיקוד על בסיס חצור ותפקידי ראש מחלקת מודיעין בחיל, ראש להק אוויר וראש מטה החיל, הסתיימה משכבר.
עכשיו, באזרחות, כשהוא בעל השליטה בחברת "שירגל", הגיע גם הזמן לתפקיד נוסף - סופר.
"אולי בשביל ספר ראשון, לא אתיימר להגדיר את עצמי כסופר", הוא מתקן. "אם הייתי בתפקיד רשמי, בו כל העיניים נשואות אלי ואני מייצג משהו, לא הייתי כותב ספר. יכול להיות שעדיין רואים אותי כך, אבל 20 שנים אחרי שפרשתי הרשיתי לעצמי להשתחרר מהמחויבות הזו. פשטתי את המדים, אני לא אלוף ואני לא מייצג את חיל-האוויר. זה לא ספר מטעם, שבא לרומם ולפאר. גם הקטעים החיל-האוויריים, נועדו מבחינתי להציג בני אדם שיש בהם גבורה וחירוף נפש, אבל גם חולשות, חרדות ותשוקות. זה לא ספר מלחמה, לא על טיסה, ולא על חקירת תאונות. כל הדברים האלה ישנם, אבל הספר בעצם מאיר סוגיות אנושיות כלליות אוניברסאליות שמתאימות לכל אחד".

טייס שכותב
תוך זהירות מפני ספוילרים, נספר לכם שהספר מלווה את רוני, חוקר תאונות, שנקרא לחקור תאונה של מטוס אזרחי שהתרסק בים. רוני מגלה כי הטייס שהיה מעורב בתאונה הוא לא אחר מדן, האיש שחילץ אותו עצמו במלחמת יום הכיפורים. אסון מותו של דן מחזיר את רוני לחוויות הקרב ולטראומות שהותירה בו המלחמה וככל שהוא מעמיק בחקירה, הוא נחשף לאישיות האמיתית של דן, מה שגורם לו לבחון את חייו שלו.
בהתחשב ברקע של גורן, בו שזורות כ-30 שנות טיסה, 400 גיחות מבצעיות ושלוש הפלות מטוסי אויב, קשה שלא לחפש קשר בין הדמויות בספר לבין האדם שברא אותן.
"כל נסיון לעשות אנלוגיה בין דמויות הספר לביני הוא נסיון לא נכון. נשאלתי כמה פעמים האם הדמות של רוני היא בעצם אני. אם כבר מישהו מנסה לעשות חיבור, דמותו של דן מתאימה יותר. במלחמת יום הכיפורים הנווט בספר בקושי גמר קורס-טיס, במציאות אני כבר הייתי סגן מפקד טייסת והוחלט על המינוי שלי למפקד טייסת. הייתי למוביל בכיר וכבר הייתי מנוסה במלחמות, אחרי שבמלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה ביצעתי מאות גיחות.
"חשבתי שאנשים ינסו לראות בחוקר את מי שהיום מכהן בתור חוקר ראשי במשרד התחבורה, שבמלחמה היה נווט צעיר בטייסת. אבל גם לגבי זה אני אומר במפורש, ההשוואה אינה נכונה. הוא היה נווט צעיר ואמיץ לב, שהיה עשוי ללא חת. תופעות של משברים וחרדות היו במלחמה, אבל לא אצלי ולא אצלו".
נראה שגורן היה מוכן לשאלות. "היו אנשים מסוימים שעשויים היו להרגיש שהם מזהים את עצמם בספר. דיברתי איתם קודם והכנתי אותם. אמרתי להם שזה לא הם. לקחתי חופש ספרותי, כולל הסיכון שישייכו לי דברים שלא בדיוק מתחברים".

מציאות ודמיון
ובכל זאת, היו אלמנטים מציאותיים שגורן מודה כי נשען עליהם בכתיבת הספר. "אם יש משהו שמתאים למציאות כמעט אחד לאחד אלה תיאורי הגיחות, כמו טיסת הורטיגו והטיסה בה נטשנו מטוס", הוא מגלה. "גיחה אחת בה עשיתי מניפולציה, זו הגיחה בה מפקד הטייסת מסתבך בקרב אוויר-אוויר. הוא אומר לטייס שלא יבוא לעזור ושהוא יסתדר. הטייס לא מגיע לעזור ומפקד הטייסת לא חוזר מהגיחה הזו. הטייס מתייסר לאורך שנים שלא בא לעזרתו". ובמציאות?
"הייתה גיחה שהתחילה ככה והסתיימה בטוב. עדיין, כשידעתי מה גודל ההסתבכות שהייתה שם, התייסרתי. הרגשתי שלא הייתי צריך לשמוע בקולו של מפקד הטייסת. לא אחת דמיינתי מה יכול היה לקרות".

על הביקורת
"ורטיגו" נכתב, נערך, תוקן וחוזר חלילה. העטיפה הודפסה, התקציר חובר והכותרת נבחרה. בהרבה מובנים, נחתם פרק ואולי עכשיו כשאי אפשר להתחרט ולשנות, זה הזמן עבור הכותב לבחון את עצמו בעין נוקבת ולהעביר קצת ביקורת.
"קראתי את הספר עשרות פעמים, גם אחרי שהודפס. כל פעם קראתי אותו בשלבים שונים, בהם היו קטעים ששונו וגם עכשיו כשאני קורא, יש קטעים שאני חושב 'הייתי יכול לומר את זה טיפה אחרת', אבל אין קטעים שלמים שאני מצטער שכתבתי. יכול להיות שארגיש אחרת אחרי שאקבל משובים".
מה יאמרו הביקורות ומה יחשבו הקוראים היא כנראה השאלה המאיימת ביותר על כל כותב וגם עבור גורן לא שונים פני הדברים.
"ודאי שחשוב לי לשמוע פידבק חיובי. במיוחד על הפן הספרותי, אבל גם על הנושא העלילתי ועל שמירת המתח לאורך הספר. עד כה קיבלתי תגובות חיוביות, אבל יכול להיות שזה טבע הדברים, שלכותב יגיעו רק התגובות החיוביות. אם יתברר שלא הצלחתי להוציא תחת ידיי או ממוחי משהו בעל ערך לא רק בעיניי, אלא בעיני ציבור קוראים או אנשים שדעתם חשובה לי- אני לא בטוח שאמשיך בזה. אני לא מתפרנס מזה וזה מאמץ גדול. הכתיבה הפכה לא רק לחלק מסדר היום, אלא לחלק מהוויית החיים, אבל אולי אסתפק בכתיבה למגירה".
בכל אופן, בינתיים המכירות עולות על כל הציפיות. בית הדפוס עמל על מהדורה נוספת ואנחנו נרשה לעצמנו מידה זהירה של אופטימיות.

כריכת הספר
כריכת הספר