יומן ארועים

Bookmark and Share
ארץ קטנה עם כטב"ם פורסם בתאריך 04.08.2011
תגיות: טייסת "המל"טים הראשונה" , מערך הכטב"ם , טייסת "האיתן"
הם נכנסו לשירות חיל-האוויר לפני ארבעים שנה, והפכו ממטרות לאש האויב לכלים מתוחכמים שנמצאים בלב העשייה של החיל. הכטב"מים, סיפור הצלחה
ליה שנל | צלם : כרמל הורוביץ

לא רק מטרה לאש נ"מ: מב"ט
במהלך מלחמת ההתשה ספג חיל-האוויר אבדות מאש נ"מ מצרית, והנפגעים העיקריים היו מטוסים הצילום. בחיל התחילו לשקול אפשרויות לאיסוף מודיעין מבלי לסכן חיי אדם, והחליטו להצטייד בכלי-טיס בלתי מאויישים. הכטב"מים הראשונים, מסוג מב"ט (מטוס בלי טייס) הגיעו לארץ ביולי 1971, ונכנסו מיד לשימוש בטיסות צילום מעל מצריים. לאורך השנים נעשה שימוש במב"ט לצרכי צילום במלחמות ובמבצעים שונים, המטוסים יורטו והובאו חדשים, עד שלבסוף הם יצאו מפעילות בשנת 1995. בסגירת מעגל עם תפקידם המקורי, השימוש האחרון שנעשה בכלי-הטיס לאחר הוצאתם משירות היה כמטרות בניסוי טילי אוויר-אוויר. המב"ט האחרון מוצב היום במוזיאון חיל-האוויר בחצרים. לזכותו של המב"ט אפילו נרשה הפלה אחת, כשבמלחמת לבנון התרסק מיג-21 סורי כשניסה ליירט את אחד הכלים.

פיתיון לטילים: "תלם"
לאחר רכישת המב"ט, חזרו בחיל-האוויר למטרה המקורית בגללה רכשו את הכטב"מים, והחליטו לרכוש כטב"ם נוסף שמטרתו הבלעדית תהיה להטעות את סוללות טילי ה- SA-2/3 המצריות. בדצמבר 1971 הגיעו לארץ כטב"מים קטנים ופשוטים שזכו לשם "תלם", ונועדו בדיוק למטרה זו. ה"תלם", שצויד באמצעי הטעיה שונים, זכה לטבילת אש במלחמת יום הכיפורים, שם הוכיח את יעילותו כעל על "תלם" שעלה לאוויר שוגרו בממוצע 25 טילים מהסוללות המצריות, וכך מטוסי הקרב האמיתיים הצליחו לחמוק מהאש. ה"תלם" נשאר בשימוש גם בתקופת מלחמת לבנון, הפך לגף מילואים ולבסוף יצא מפעילות בשנת 1990.

תחילתה של תעשייה ישראלית: "זהבן"
תפקידם ההולך וגדל של הכטב"מים בתחום איסוף המודיעין בסוף שנות השבעים גרם לתעשייה האווירית להתחיל לפתח כטב"ם משלה, תוצרת כחול-לבן. חיל-האוויר אימץ את כלי הטיס החדש, ה"זהבן", שנשא מצלמה מבוססת על טכנולוגיה טלוויזיונית עם יכולת לשדר במהלך טיסה. ה"זהבנים" נקלטו לראשונה בשנת 1979, כשהגרסה הראשונה של הכטב"ם שוגרה בעזרת רקטות, ובהמשך הוא קיבל יכולת המראה ממסלול בעזרת מפעיל. ב-1981 ה"זהבן" הפך לכטב"ם הראשי שהופעל בטייסת "המל"טים הראשונה", והוא נשאר במעמד זה גם במהלך שנות התשעים.

המשך כחול-לבן: "חוגלה" (סרצ'ר)
בשנת 1992 הצטייד החיל בכטב"ם נוסף של התעשייה האווירית, הסרצ'ר, שקיבל את השם העברי "חוגלה". פעילות טייסת המל"טים התחלקה בין שני דגמי הכטב"מים, ששימשו למטרות דומות. בשנות התשעים נעשה שימוש נרחב ב"זהבן" וב"חוגלה" במבצעים בלבנון, וההצלחות שלהם האיצו את תהליך ההצטיידות בטכנולוגיה מתקדמת יותר, שכללה יכולות צילום לילה וצילום בצבע. באינתיפאדה השניה לקחו הכטב"מים חלק מרכזי באיסוף המודיעין, בפעילות המבצעית ובפעילות השוטפת של כוחות הביטחון. כך הפך השימוש בכטב"מים בשנות האלפיים לחלק מרכזי מהפעילות הבטחונית השוטפת.

העידן המודרני: "שובל"
במהלך אינתיפאדת אל-אקצה הלך וגדל השימוש בכטב"מים, עד שהמערך הקיים לא עמד בעומס. בחיל-האוויר החליטו להחליף את כל כלי הטיס, שלא עמדו בעומס המשימות, בכטב"מים מתקדמים ומודרניים יותר. הדגם שנבחר היה "שובל" שלא עמדו בעומס המשימות, בכטב"מים מתקדמים ומודרניים יותר. הדגם שנבחר היה "שובל" של התעשייה האווירית. הגיחה המבצעית הראשונה של הכטב"ם החדש הייתה באוגוסט 2005, היא נמשכה שעות ארוכות והוכרזה כהצלחה מרשימה. ה"שובל", שנמצא בשימוש עד היום, הביא למצב בו מערך הכטב"מים הוא המערך הפעיל ביותר בחיל-האוויר הישראלי. כיום המערך צובר יותר שעות טיסה משאר המערכים ושותף כמעט לכל פעולה מבצעית של החיל ושל צה"ל בכלל.

העתיד: "איתן"
בשנה שעברה הוקמה בחיל-האוויר טייסת כטב"מים נוספת, טייסת ה"איתן", על שם הכטב"ם שהיא מפעילה. ה"איתן" הוא למעשה גרסה גדולה בהרבה ומתקדמת יותר של ה"שובל". בעתיד, יכולותיו המתקדמות של האיתן יאפשרו לו להגדיל את מגוון המשימות שמבצע מערך הכטב"מים ולסייע להפוך אותו למערך מרכזי ומשפיע, בחיל-האוויר ובהגנה על שמי המדינה.

 
1 | 2 | 3
 
טלדיין ראיין פיירבי (מבט)
טלדיין ראיין פיירבי (מבט)