יומן ארועים

Bookmark and Share
סורה חושך: איך טסים בלילה? פורסם בתאריך 10.12.2012
תגיות: טיסות לילה , חגים ומועדים
חיל-האוויר לא נם, וכבר בקורס-טיס מכינים את הטייסים ללילות לבנים וגיחות לאור ירח. אילו סכנות טומנת בחובה טיסת לילה? ואיך מתמודדים עם האפילה? לכבוד חג החנוכה, יצאנו לבדוק כיצד טייסי חיל-האוויר מגרשים את החושך
מאי רש ומיכל חיוט

כיוון שהאדם מסתמך על חוש הראייה שלו אפילו בשביל הפעולות הבסיסיות ביותר, בחושך רובנו הופכים לחסרי אונים. בדרך כלל אפשר פשוט ללחוץ על מתג האור, אבל כשטסים בגובה של אלפי מטרים המצב נהיה מורכב יותר. "אתה כמעט ולא רואה כלום. לא את הדרך, לא את המטרות", מתאר סרן אורי, טייס קרב בטייסת "הסילון הראשונה". "הנחיתה וההמראה שונות, ואפילו הנסיעה על הקרקע מרגישה שונה".

"פליר" לי דקיק
למרות הקושי, כשהלילה יורד חיל-האוויר אינו יכול להרשות לעצמו לעצום את העיניים. כיוון שאי אפשר לשאת לפידים לתוך הקוקפיט, לאורך הזמן פיתחו בחיל אמצעים טכנולוגיים שיעזרו לטייסים לתפקד תחת המגבלה הזו. ה"ז'ורנל", למשל, הוא אמצעי תצפית שמורכב על קסדת הטייס ומגביר את אור הכוכבים. כך הוא מאפשר לאיש צוות-האוויר ראייה טובה יותר. ישנה גם מערכת ה"פליר": מצלמה מיוחדת שמותקנת על אפם של רוב מסוקי הקרב, מסתובבת לכיוון שאליו הטייס מביט וסורקת את השטח.

האמצעים הללו אומנם משיבים לטייסים את היכולת לראות, אך טיסה לילית, מאובזרת ככל שתהיה, היא תמיד חוויה מאתגרת. "בטיסות הראשונות זה הרבה יותר קשה", משתף סגן בן, טייס קוברה מטייסת "המסק"רים הראשונה". "הכל נראה לגמרי אחרת, וגם ההרגשה שונה: צריך להסתמך בעיקר על מכשירי הטיסה, וזה נותן תחושה לא מציאותית. טסתי הרבה פעמים בלילה, ואני עדיין מתרגל לזה".

זהירות, וורטיגו
מצב וורטיגו, המתבטא באובדן אוריינטציה בעודך טס באוויר, יכול להביא למצבים הרסניים בהם הטייס צולל אל הקרקע בזמן שנדמה לו שהוא ממריא לגבהים. תופעות של וורטיגו נעשות נפוצות הרבה יותר בטיסות לילה, בגלל החושך המקיף את המטוס מכל צדדיו. זהו ללא ספק אחד החששות הבולטים של טייס שעולה לטיסה לאחר שקיעת השמש. מלבד האמצעים הטכנולוגיים, מכשירי הטיסה ואימוני הלילה הרבים, סגן בן מספר שמה שעוזר לו במיוחד הוא טייס נוסף בקוקפיט. "זה עוזר כשיש שם מישהו אתך. עוד זוג עיניים שיכולות להאיר ולהעיר הערות".

למרות הקשיים שהלילה מביא עמו, מסתבר שיש גם כמה יתרונות לחשיכה על פני האור. "הרבה יותר שקט בלילה. האוויר יותר רגוע ומרגישים דממה מוזרה", מספר סגן בן. "יש הרבה פחות מטוסים באוויר", מוסיף סרן אורי, "האווירה של הלילה היא רגועה, מיוחדת". 

 
1 | 2 | 3
 
טייסי חיל-האוויר צריכים להמריא גם בלילה
טייסי חיל-האוויר צריכים להמריא גם בלילה