יומן ארועים

Bookmark and Share
והרי התחזית: איך משפיע החורף על מי שטס קרוב לעננים פורסם בתאריך 09.01.2013
תגיות: מזג אוויר , מטרולוגיה
החורף שהגיע אלינו בימים האחרונים מלמד כי לא לשווא מוכשרים הטייסים לטוס בכל תנאי מזג האוויר. בינתיים, המרכז המטאורולוגי של החיל מספק תחזית מעודכנת: הסערה עתידה להירגע רק בסוף השבוע
מערכת אתר חיל-האוויר

ראשית, עדכון מגף החיזוי של חיל-האוויר: כרגע המערכת הקרה עדיין איתנו, היום (רביעי) ומחר ימשיך לזרום אוויר קר ושלג יתפשט מהצפון להרי המרכז, עם סיכוי להגיע גם להרי הנגב. המערכת הקרה תימשך גם מחר וגשמים ירדו לפרקים. במהלך יום שישי, ימשיך לרדת גשם בעיקר בצפון הארץ, וייפסק לקראת הלילה. בשבת אנו צפויים להיות כבר אחרי הסערה.

ביממה האחרונה, הוזנקו מסוקי החיל יחד עם לוחמי יחידת 669 לחילוצים רבים באזורים שהוצפו. במהלך הלילה חולצו יותר מעשרה אנשים במבצע חילוץ מורכב, ויחידת החילוץ נמצאת בכוננות מירבית לכל הזנקה. יחידת הבקרה הצפונית התעוררה היום לבוקר לבן, ומפלסת השלג שלהם עובדת כבר משעות הבוקר המוקדמות. ביחידה הצפונית מדגישים שהעבודה מתבצעת כרגיל ורק הנוף השתנה.

מדמים חורף בסימולאטור
בחיל-האוויר עוסקים במזג-האוויר כל השנה. התחזית היא אחד מהגורמים המשפיעים על פעילות החיל והיא מוצגת כחלק מכל פקודה מבצעית. המרכז המטאורולוגי של החיל מכיר ועוקב אחרי מצב הטמפרטורות בכל הזירות והבסיסים, ומעדכן את הטייסות בכל שינוי. "למעשה, אתה רודף אחרי הטבע, ואם מה שהסקת אכן מתקיים אתה מרגיש שניצחת אותו. זו תחושה עילאית", מספר דני רופ, שהחל את דרכו כחזאי במרכז המטאורולוגיה של חיל-האוויר.

הסערה שהגיעה לארץ בימים האחרונים לא הצליחה להפתיע את צוותי החיל. כבר מקורס-הטיס, הטייסים עוברים הכשרה המכינה אותם אותם לקראת טיסה בכל מזג-האוויר. "בשלב המתקדם של קורס-טיס מלמדים שיעורי מטאורולוגיה, טסים בתנאי מזג-אוויר ועובדים הרבה סביב המכ"ם", מתאר רס"ן עומר, מפקד טייסת בבית ספר לטיסה. "להפעיל את המטוס, לנחות ולהמריא כשמסתכלים החוצה, את כל זה אפשר ללמוד תוך פחות מחצי שנה. החלק והמסובך נלמד בטייסת, כשאתה לא רואה את הבחוץ".


התרגול העיקרי לקראת החורף נעשה בסימולאטורים, אשר מאפשרים לטייסים להתאמן על סיטואציות מסוכנות במזג-אוויר קיצוני והפכפך. "טיסה בחורף שונה מאוד מטיסה בקיץ", מסבירה עינב זגגי, קצינת הדרכה בסימולטור של מטוסי קרב. "הטייסים צריכים להתמודד עם אלמנטים עונתיים, כמו הפרעות של עננים וגשם, ולהצליח במשימה גם כשהראייה מוגבלת".

כדי להתמודד עם תנאי הטיסה במזג-אוויר מורכב, מתרגלים צוותי האוויר "טיסת מכשירים", שבה הטייס אינו מסתמך על עיניו ומשתמש בעיקר במערכות המשוכללות של המטוס. "טייסת מכשירים היא טיסה קפדנית הרבה יותר", מתארת זגגי. "החוקים בה הרבה יותר נוקשים מטיסה רגילה, בגלל הסכנות במזג האוויר הקשה. מלבד השימוש במכשירים, באימוני הכנה לחורף מתרגלים גם מיומנויות שגרתיות כמו כניסה לוורטיגו - מצב של אובדן התמצאות. זו אומנם לא תופעה ייחודית לחורף, אך היא שכיחה יותר כשהראייה לקויה".

אימון בלבן
טייסות הבלק-הוק יוצאות לאימון חורפי בחרמון כחלק מכשירויות החילוץ של הטייסת, ומכירות מקרוב את השינויים שעוברים על הצוותים ועל המסוקים מתחת לאפס מעלות. "דלילות האוויר בגובה מפחיתה את היעילות של המנוע ושל הרוטורים והופכת את ההטסה לקשה בהרבה", מסביר סגן א', אחד הטייסים, האחראי על תכנון האימון בטייסת. "ככל שעולים בגובה, המסוק מושפע ממערבולות רוח, הוא עצל יותר ומגיב בצורה אחרת".

אבל הטיסה בגובה רב מעל פני הים אינה האתגר היחיד שמציב החרמון בפני טייסי הבלק-הוק. גם האדמה עצמה, שמכוסה בשלג, מהווה תחום לאימון נפרד. "תוואי הקרקע בשלג קשה מאוד לניתוח כי הכל נראה לבן", אומר סגן א'. "אתה לא יודע מה יש על הקרקע ואיפה אפשר לנחות, ואתה גם לא יודע אם אתה מרחף באוויר או טס הצידה. בדרך כלל אנחנו מניחים צמיגים בשטח, שבולטים גם בסביבה מושלגת, ובודקים את מצב המסוק ביחס אליהם".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
יחידת הבקרה הצפונית התעוררה לבוקר לבן
יחידת הבקרה הצפונית התעוררה לבוקר לבן