יומן ארועים

Bookmark and Share
כך תגיעו רחוק: הטייסים הצעירים לומדים לתדלק פורסם בתאריך 03.03.2013
תגיות: תדלוק אווירי , טייסת "ענקי המדבר" , הכשרות
רגע לפני שיתנסו בטיסת תדלוק לראשונה בחייהם, הגיעו הטייסים הצעירים מטייסות ה"רעם" וה"סופה" אל הטייסת המתדלקת של חיל-האוויר, "ענקי המדבר", כדי לראות מקרוב איך זה עובד. "כל טעות יכולה להיות קריטית"
לילך גונן

תדלוק אווירי הוא משימה מסובכת ומורכבת. על הצוותים במטוס הקרב ובמטוס התדלוק להניח להבדלי הגודל והיכולות המהותיים ביניהם, ולהצליח לעבוד ביחד. השבוע, כחלק מההכשרה המבצעית של צעירי טייסות "הפטישים", "האחת" וה"העטלף" הם הגיעו ליום הכשרה בטייסת המתדלקת של חיל-האוויר: טייסת "ענקי המדבר". רגע לפני שיעלו בפעם הראשונה לטיסת תדלוק, למדו טייסי הקרב להכיר את מקרוב את צידו השני של צינור הדלק.

במהלך היום הם נכנסו אל תוך מטוס הראם ולמדו כיצד פועלת מערכת התדלוק, במטרה להבין כיצד להימנע מטעויות כאשר ינסו לעשות זאת בעצמם. "לפני הכל, מדובר בשני מטוסים שטסים אחד ליד השני במרחק זעיר", חורץ סרן ע' מטייסת "הפטישים". "כל טעות קריטית יכולה לגרום לנזק רב, ולכן זו טיסה שמצריכה ריכוז ורמת תפעול גבוהה".

על מנת לתדלק, מטוס הקרב ומטוס התדלוק צריכים להגיע לנקודה מדויקת באוויר ולהישאר שם יציבים וקרובים אחד לשני. משימה זו מאתגרת את כולם: את טייס ונווט הקרב, את טייס התובלה ואת המכונן, אשר ברגע האמת אחראי על החיבור בין שני כלי הטיס - ה"בום" (על כן הוא מכונה ה"בומר"). "האנשים ששולטים בבום הם אנשים שעושים הכשרה מאוד מסוימת והאתגר המרכזי שלהם הוא לתמרן ולהזיז את צינור התדלוק", מסביר סרן ע'. "זו עבודה מאוד קשה, כיוון שהמטוס השני תמיד זז קצת ומוכרחים לקלוע בדיוק למקום הנכון. אם אתה מחטיא, אתה יכול לגרום להרבה נזק - צריך לזכור שמדובר בדלק שזורם ויכול בקלות לעלות באש".

 
1 | 2 | 3
 
תדלוק אווירי הוא משימה מסובכת ומורכבת
תדלוק אווירי הוא משימה מסובכת ומורכבת