יומן ארועים

Bookmark and Share
מטוס "סופה" התרסק, הצוות נטש בשלום פורסם בתאריך 07.07.2013
תגיות: תאונות , סופה (F-16I) , טייסת "אבירי הזנב הכתום"
מטוס דו-מושבי מסוג "סופה" התרסק היום אחר-הצהריים מול חופי ישראל במהלך טיסת אימונים. הצוותים נטשו בזמן וחולצו על-ידי כוחות סיוע. מפקד חיל-האוויר קרקע את מערך ה"סופה" וה"רעם" עד לבירור נסיבות התאונה
מערכת אתר חיל-האוויר

מטוס קרב דו-מושבי מסוג "סופה" התרסק היום (ראשון) סמוך לשעה 16:20 במרחק 40 מייל מחופי רצועת עזה במהלך טיסת אימון. שני אנשי-הצוות, מטייסת "אבירי הזנב הכתום", נטשו בשלום. מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל, מינה ועדה לחקירת נסיבות האירוע. כמו כן, הנחה מפקד חיל-האוויר על עצירת כל טיסות האימונים של מערך מטוסי ה"סופה" וה"רעם", עד לבירור הנסיבות שהובילו להתרסקות.

לפני נטישת המטוס, הודיעו צוותי-האוויר על תקלה במנוע המטוס. משלא הצליחו לפתור אותה החליטו לנטוש מעל הים בהתאם לנהלים. לאחר כשעה חולצו כשמצבם טוב על ידי כוחות יחידה 669 ומסוקי "יסעור" שפינו אותם לבדיקות בבית-החולים תל-השומר.

רק בשבוע שעבר ערכו לוחמי 669 אימון לחילוץ מהים, בו התאמנו על תרחיש דומה למקרה שאירע היום אחר-הצהריים, בו נטשו צוותי-אוויר את מטוסם מעל הים ונזקקו לחילוץ. "המטרה של האימון היא לשמור על הכשירות שלנו בחילוץ מהים", הסביר סגן ד', מפקד צוות לוחמים ביחידה לאתר חיל-האוויר. "לדוגמה, יכול להיות שטייס ינטוש במים, אולי אפילו יפצע כתוצאה מפעולת הנטישה, ונאלץ לחלץ אותו במהירות".

מטוס הסופה: מתמודד עם האיומים המתקדמים ביותר
מטוסי הסופה הראשונים נחתו בישראל בפברואר 2004 ונקלטו בטייסות החיל. מאז השתתפו בפעילות מבצעית רבה. מרכיביו השונים של מטוס הסופה מעניקים לו יתרון גדול על מטוסי ה-F-16 הוותיקים. "הסופה יודעת להתמודד עם המשימות הקשות ביותר ועם האיומים המתקדמים ביותר: בכל מקום, בכל זמן ובכל תנאי", אמר עם קליטת המטוסים סא"ל א', טייס F-16 ותיק. "קליטתו של המטוס בחיל-האוויר תביא אותנו למקומות בהם לא היינו מעולם".

אחד מהיתרונות המרכזיים של הסופה טמון במיכלי הדלק התצורתיים (CFT) המותקנים במטוס, שמגדילים בכ-40 אחוז את כמות הדלק שהוא נושא ומעניקים לו טווח טיסה גדול יותר, מבלי לפגוע בביצועיו. המנוע המותקן במטוסי הסופה הוא מנוע מסוג F100-PW-229 מתוצרת "פראט אנד וויטני", בעל דחף מקסימאלי של 29,100 ליברות, זהה למנוע של מטוס הרעם (F-15I). רבות מהמערכות המותקנות במטוס הינן מערכות מתוצרת ישראל, שפותחו על ידי התעשיות הביטחוניות, לדרישת חיל-האוויר, במיוחד עבור הסופה. המטוס מצויד במכ"ם חדש בעל יכולת מפתח סינתטי, המאפשרת איתור מטרות קרקע בכל מזג אוויר, ביום ובלילה. כמו כן, הוא מצויד בשני פודים שהשילוב ביניהם הוא ראשון מסוגו: פוד לייטנינג לאיתור מטרות והכוונת חימוש, ופוד לנטירן לניווט. בתא הטייס מותקנים שני מסכי תצוגה רב-תכליתיים צבעוניים.

 
1 | 2
 
מטוס קרב מסוג "סופה" התרסק אחר-הצהריים מול חופי ישראל
מטוס קרב מסוג "סופה" התרסק אחר-הצהריים מול חופי ישראל