יומן ארועים

Bookmark and Share
"מוציאים לוחם כשיר ורלוונטי אל שדה הקרב" פורסם בתאריך 01.10.2013
אחרי שלוש שנים בתפקיד מסכם אל"ם יוני סיידה-מרום תקופה של מבצעיות אינטנסיבית אפילו בזמן רגיעה, מסביר איך מחברים את דור המסכים לשטח ומעניק הצצה לעולם ההדרכה המגוון: מכיפת ברזל והלאה
צחי בירן, אתר צה"ל

מערך ההגנה האווירית ביצע בשנים האחרונות קפיצת מדרגה מאוד משמעותית ולראשונה - עשייתו המבצעית השוטפת, הפכה מרכזית בתודעה המקומית והבינלאומית. השיא היה, ללא ספק, פעילותה המוצלחת של מערכת "כיפת ברזל" במבצע "עמוד ענן". אחד מבכירי המערך, אל"ם יוני סיידה-מרום, סיים בשבועות האחרונים שלוש שנות פיקוד על בית הספר להגנה אווירית והתפנה לשיחת סיכום עם אתר צה"ל. חשוב לציין, לטובת הגילוי הנאות, שלפני שנים לא מעטות שירתי במערך, בסדיר ובמילואים, והמפגש המחודש עם הביסל"א (הביסנ"מ בזמני), אי צבאי הטובל בנופי המדבר, היה סוג של שיבה הביתה או חזרה למקורות אם תרצו.

את הראיון פתחנו בשיחה על אתגרי בית הספר להגנה אווירית, הנגזרים ישירות כמובן מאתגרי מערך ההגנה האווירית כולו. אל"ם סיידה-מרום מסביר כי המערך מצוי בתחילת שינוי אסטרטגי עמוק שישפיע ומשפיע עליו מקצה לקצה. "השינוי המהותי שכבר חל הוא שאם בעבר, אני או אתה, בתור לוחמים בסוללה, לא זכינו לראות טיל במעופו במהלך שירותנו - היום, בטח במערכות 'כיפת ברזל', לוחם כנראה ישגר בעצמו, ואם לא ישגר אז יזכה 'לפגוש' כלי טיס כזה או אחר שמנסה לחדור למרחב האווירי", הוא סיפר. "ההוויה המבצעית בשדה הקרב ברגיעה, עלתה משמעותית. לכן, האתגר המרכזי שלנו כגוף הדרכה הוא להתאים את ההכשרה לצרכים שמתפתחים בשדה, שהם משתנים בקצבים מאוד גבוהים", הוסיף.

אתגר נוסף, לדברי אל"ם סיידה-מרום, הוא מערכות הגנה מתפתחות ומתקדמות העוברות עדכוני תכונה, המקפיצים את יכולותיהן לאין ערוך. "ואתה צריך, בזמן הזה שהשינוי בשטח קרה, בקצבים מהירים, להכשיר לשדה את מי שיוצא עכשיו להילחם", הסביר.

לצד אתגר זה העמיק אחד אחר - בשנים האחרונות אתגר נוסף נובע מהמבצוע המהיר של מערכת "כיפת ברזל" - המעקב על הנעשה בשדה המבצעי והבנת לקח מבצעי. בעולם הגילוי להתרעה, או בעולם ההתמודדות עם הרקטות - צריך להבין איך לוקחים את הלקח, נותנים לו תוקף אותו ברמת תורת הלחימה ומשם מטמיעים אותו בתיקי ההדרכה ומקבעים אותו בהכשרה. "בסוף האתגר שלי הוא להוציא לוחם כשיר ורלוונטי לשדה", הדגיש אל"ם סיידה-מרום. "כמאפיין של בסיס ההדרכה אנחנו ארגון מאוד קבוע ומאוד סדור שמייצר בכמות גדולה, באיכות גבוהה ובזמן קצר. אנחנו יעילים ואפקטיביים - וזאת עם פחות משאבים מפעם", ציין.

אם בעבר זכו קצינים במערך ההגנה האווירית לבצע אימוני סימולטור בארה"ב, כיום קיים בבית הספר להגנה אווירית מרכז מאמנים מתקדם למערכות יהלום (פטריוט), חץ וכיפת ברזל. "מרכז המאמנים הזה מאפשר לנו לעדכן את גרסאות התוכנה של כל מערכת באופן מיידי, ומקביל לשדרוג האמל"ח", הסביר מפקד ביסל"א.

כדוגמה לשינוי שעבר עולם ההכשרות במערך ההגנה האווירית נתן מפקד בית הספר היוצא את האירוע המכונן שאירע לפני כשנתיים וחצי - היירוט הראשון של מערכת כיפת ברזל (מול ירי רקטה מרצועת עזה - צ.ב). "מהרגע שקיבלנו את המערכת, כמערך הגנה אווירית ועד היירוט הראשון - עברו פחות מחודשיים. זה בעיני השילוב של העולם הטכנולוגי, השדה המבצעי ובסיס ההדרכה", סיפר מפקד ביסל"א.

פיתוח המערכות לשימוש מבצעי והכשרת הלוחמים נשזרו זה בזו במהרה. "זה דרש תהליכים מקדימים כמו שליחת סגל הדרכה לתעשייה. זה פיתח את מערכי השיעור, ובמקביל קלטנו אמצעי לחימה. תוך חודש וחצי-חודשיים היה לנו גדוד וסוללה מבצעית מוכשרת וכשירה. אנחנו לא מכירים תהליך מבצוע כה מהיר של מערכת נשק בעולם, וכל זה במצב מוגדר של רגיעה", קבע אל"ם סיידה-מרום.

לגבי ההטמעה העתידית של מערכת "שרביט קסמים" במערך ההגנה האווירית מספר אל"ם סיידה-מרום כי "בקליטת מערכת נשק חדשה, תהליך בניית תוכנית ההדרכה מקדימה את הקליטה. אנחנו כבר מצויים בתוך התהליך לגבי "שרביט", ואנו נערכים לקליטתה בעולם המאמנים ולהשלמת תפיסת ההדרכה. בקורס המדריכות הבא נסמן כבר את היציאה לתעשיות (הביטחוניות - צ.ב), כמו במודל כיפת ברזל וזה מתחיל בימים אלה", חשף.

דור המסכים נפרד מהפייסבוק ומה-WAZE
אחרי עיסוק באתגרים המבצעיים התפנינו לשיחה על אתגר מהותי לא פחות, שסקרן אותי באופן אישי - קליטה והכשרה של דור המתגייסים הנוכחי, שזכה לכינוי "דור ה-Y" או "דור המסכים". אל"ם סיידה-מרום ציין בבטחה כי בעיניו מדובר בדור מצוין עם יכולות אישיות גבוהות. "זהו דור מאתגר בכמה רמות - החל מהרמה הפיזית. אנחנו גדלנו בשכונה, היינו בחוץ כל היום, ספגנו את הקור ואת החום - בני הדור הזה מגיעים, והפעם הראשונה שהם שוהים יותר מיומיים בחוץ, בשמש-חום-קור ואוהל - זה יהיה פה בבית הספר", הסביר.

באותו הקשר ציין כי "זהו אכן דור מאוד תקשורתי, מאוד מחובר למסכים. הוא מגיע לפה וכאן המצב בדיוק הפוך - לכאורה זה אמור להיות כישלון מוחלט, אבל ההיפך הוא הנכון". כדי להצליח במעבר המורכב של מתגייס צעיר, מאזרח לחייל, מבצעים בבית הספר להגנה אווירית סט של פעולות: "הפעולה הראשונה היא חיבור של התומך המרכזי של הטירון - ההורים", אמר אל"ם סיידה-מרום. "אנחנו פוגשים אותם ביום הגיוס, ביום הורים כאן בבסיס ומציגים להם את מה שמתוכנן. אנחנו מגשרים על הפער בין מה שהם הכירו ולמדו (מעברם הצבאי) למה שהבן או הבת יעברו - וזה פער מאוד גדול לדעתי", הדגיש אל"ם סיידה-מרום. "בשבוע הראשון אנחנו לא נעשה לטירונים פעילות פיזית גבוהה בשטח, וניתן להם זמן להתאקלמות. שבועות השטח, השדאות והקליעה נעשה בשלב מתקדם יותר בהכשרה", אמר. ההתאקלמות היא ברובה פיזית - מעבר למגורם באוהל, ללא מיזוג והתנהלות למשך ימים ללא קשר עם ההורים או חיבור לפייסבוק. "אני יכול להגיד שאחרי שלושה-ארבעה שבועות מהרגע שהתהליך הזה החל, אנחנו רואים אותם במצב אחר לגמרי, העיד מפקד ביסל"א.

מפקד בית הספר היוצא ציין כי החיילים בני הדור הנוכחי משתוקקים ללמוד וגם לשייכות וזהות של קבוצה וארגון, שאולי הפכה לקצת מטושטשת כיום. מרכיב נוסף בקליטה והכשרה מוצלחת בבית הספר מתבצע אחרי שלושה עד ארבעה שבועות מתחילתה - יצירת "מפה חברתית". "אנחנו שואלים את החיילים שתי שאלות - מי החבר הכי טוב שלך כאן ועם מי היית רוצה להמשיך? על בסיס התשובות אנחנו יוצרים מפה חברתית שהם לא חשופים אליה, ועל פיה אנחנו מזהים מי הם מובילי הקבוצות, ויוצרים גיבוש מאוד חזק שהוא מאוד נדרש לקבוצה", תיאר אל"ם סיידה-מרום את שיטת העבודה הייחודית. "מהרגע הזה הם מגיעים להישגים מקצועיים שבזמני ותקופתי היו נדרשים חודשיים להשיג. יש להם יכולות מדהימות. בעיניי, הדור הזה הוא דור יותר איכותי כלוחם בקצה הדרך מהדור שלנו", הוא אמר והוסיף כי "הדור הזה רוצה להבין ודורש הסברים. חלק מהיכולת שלו להתחבר לציונות ולאהבת המולדת - זה להבין מאיפה זה בא והאמונה בצדקת הדרך".

כחלק מהשינויים הנדרשים להכשרת הדור הנוכחי השתנה גם אופי ודרך העברת החומר - בשלב הלמידה העצמית, המתבצעת בשעות הערב. "בעוד אני זוכר את עצמי ואת חבריי לקורס יושבים בזמנו בשעות הערב בכיתה, ומשננים בעזרת מחברות - כיום חוזרים החיילים על החומר ומטמיעים אותו בצורה מקוונת, ואפילו באמצעות משחקי מחשב לימודיים", הסביר.

לגבי תמיכת ההורים מדגיש אל"ם סיידה-מרום את חשיבות הנושא, שלעיתים אין מייחסים לו חשיבות. "חשוב לנו מאוד שהחייל יקבל תמיכה בבית. יש לנו בבית הספר חייל בתפקיד 'מש"ק הורים' - הוא מתקשר איתם לא רק במייל, אלא גם בפייסבוק. ההורה פונה אלינו במייל, המגיע למפקד המגמה ולמש"ק בלבד", סיפר מפקד ביסל"א. "הוא כבר עושה את הסינון לגבי מה נדרש ואיך לתת את המענה בזמן הקצר ביות", הוסיף. נפח הפניות הוא גדול, ולדברי מפקד ביסל"א בשבוע הראשון כל הורה פונה לפחות פעם או פעמיים. שאלה מאוד נפוצה היא לדוגמה 'מדוע החייל נדרש לחזור במוצ"ש?'. "אנחנו מסבירים להורים שכדי שהבן או הבת שלהם ישתתפו באימונים ביום ראשון, ולא יהיו תחת השפעת המסיבות, אני מחזיר אותם במוצ"ש כדי שישנו שמונה שעות, כדי לדאוג לביטחון שלו", אמר אל"ם סיידה מרום. כשההורה מקבל את התשובה הזאת חצי מהפניות נעלמות.

לשאלתי איך מתמודד צעיר שמחובר ל-WAZE עם ניווטים בשטח השיב אל"ם סיידה-מרום כי אכן מדובר באתגר משמעותי. "הניווט הוא מיומנות שהולכת ויורדת - החיילים מגיעים עם פחות התמצאות במרחב. אם פעם היינו משקיעים שבועיים בניווטים - היום בקורס המפקדים אנחנו עושים שבוע הכנה לניווט, שבועיים ניווטים, ובהכנה לבה"ד 1 שבוע נוסף - כלומר הכפלנו את פרק הניווט", הסביר מפקד ביסל"א והוסיף כי זה נעשה במטרה "להחזיר אותם לאוריינטציה טובה במרחב". מפקד בית הספר היוצא מתגאה כי תוצאות ההשקעה לא איחרו לבוא - ובבה"ד הגיעו צוערי ההגנה האווירית למקום השני בממוצע החניכים.

חרדים, נשים, מילואים ומעורבות חברתית
במקביל לגופים אחרים בצה"ל, גם מערך ההגנה האווירית עוסק בימים אלה בשילוב חרדים, המוכשרים לתפקידי אבטחת מתקני חיל האוויר בכל רחבי הארץ. "זהו המחזור השני שאנחנו מגייסים, סיפר אל"ם סיידה-מרום. "בוגרי המחזור הראשון, הצליחו מ'פה לאוזן' להגדיל לנו ב-50% את המועמדים לקורס", הוסיף. הכשרת החרדים זכתה לשם 'מגיני הנגב' ומדובר בפרויקט חשוב מאוד ברמה הלאומית. הם עוברים מסלול דומה מבחינה צבאית ורכישת מקצוע כמו לוחמי "נצח יהודה". "ברור כי מדובר בהכשרה מאתגרת בגלל מאפייני האוכלוסייה, התרבות והקודים ההתנהגותיים והמצב המשפחתי", ציין מפקד ביסל"א. הוא הוסיף כי התבצע תהליך למידה עמוק מול חטיבת כפיר, שהיא בעיניו מוקד ידע בנושא זה. "גייסנו כמה מפקדים משוחררים מהחטיבה לשירות קבע, ואנו מתחילים לייצר את הנתיב להכשרה סדורה, יסודית וערכית. המתגייסים החרדים הם אנשים מאוד ערכיים, מאוד מוכוונים, והם מבינים מהצד שלהם את חשיבות השירות ברמה האישית וברמת העולם החרדי", העיד מפקד ביסל"א.

לגבי שילוב נשים בתפקידים מבצעיים, מחזיק מערך ההגנה האווירית בניסיון של כעשרים שנה. לדברי מפקד בית הספר היוצא, "המדד האמיתי שלנו להצלחת השילוב - אם פעם זה היה תפקיד מפקדת סוללה - האתגר הבא הוא מפקדת גדוד ראשונה. אצלנו אין הבדל בהכשרה - סגלי ההדרכה מעורבים", סיפר אל"ם סיידה-מרום והוסיף כי "במהלך השנה האחרונה, בשל גדילת המערך כולו, פנינו עם חיל האוויר לאכ"א ויצרנו כמעט הכפלה של המתגייסות למערך".

לגבי עולם המילואים, הוקמה ומובצעה רק לאחרונה סוללת מילואים של מערכת כיפת ברזל. אל"ם סיידה-מרום מדגיש כי האתגר המרכזי הוא ביצוע הסבות (לאנשי מילואים) למערכות נשק מתקדמות ומשימות נוספות. "כל מפת הידע עליה נשען איש המילואים צריכה להתחיל כעת מאפס, וכל זה תחת חוק המילואים החדש ומגבלותיו", הוא הסביר. "אנחנו מבצעים הסבות ממוקדות לתפקידים, ובהמשך מורחבת מפת הידע להגיע למקסימום הנדרש. באתגר הזה יש לנו יתרון משמעותי - אנשי המילואים מגיעים בהתייצבות מלאה ומרשימה עם מוטיבציה גבוהה, ואנחנו מבצעים את ההכשרה במהירות גבוהה". תהליך ההכשרה המואץ מאפשר לביה"ס להגנה אווירית להכשיר מסגרת לוחמת בתוך כשלושה שבועות בלבד. "יש לנו גם נשים נשואות (הפטורות על פי חוק) שממשיכות להתנדב למילואים - בעיני זה מאוד חשוב", הוסיף מפקד ביסל"א.

אל"ם סיידה-מרום ביקש להדגיש סוגיה שחשובה לו אישית והיא ההשתלבות בית הספר להגנה אווירית במרקם החיים האזורי בנגב. "לפני שלוש שנים יזמתי, יחד עם מפקדי בסיסים נוספים בדרום ויחד עם ראשי הרשויות באזור, מהלך שבו כל שקל שאנו מוציאים מושקע בנגב. אנחנו מוציאים כספים רבים על פעילויות חינוך, לוגיסטיקה ועוד, שהחלטנו שאנחנו מוציאים אותם רק מקו באר שבע ודרומה, זאת כדי לחזק את המרחב ולהתחבר אליו". מפקד ביסל"א החליט גם שאת התרומה לקהילה יבצע סגל בית הספר בפרויקט ייחודי של סיוע לנוער במצוקה, הנפלט מכל המסגרות האפשריות. "אנחנו פועלים עם יחידות משרד החינוך המסייעות לנוער כזה - לכל יחידה מקומית כזאת הצמדנו מפקד ברמת רב סרן ומעלה. הם נפגשים עם הנוער הזה מספר פעמים עד הגיוס", סיפר והוסיף כי "מדובר בחבר'ה שלרוב לא מתגייסים לצה"ל, ואנחנו חיברנו אותם לפרויקט "איתן כחול", שבו חיל האוויר מציג בפניהם יעדי שיבוץ אטרקטיביים".

"בכל מחזור גיוס הצלחנו לגייס לכל יחידה מספר אנשים, ולא פחות חשוב - לשמור אותם בשירות", סיפר אל"ם סיידה-מרום על העבודה האינטנסיבית סביב שעון ההדרכה. "הצלחנו לחבר את הקצינים שלנו למרחב, וגם חבר'ה שכבר סיימו תפקיד ממשיכים לשמור על קשר עם בני הנוער כפרויקט אישי. לשמחתי יש אפילו צעיר אחד מהקבוצה הזאת שנמצא לפני יציאה לקצונה", מסכם אל"מ סיידה-מרום בגאווה ניכרת.

 
1 | 2 | 3 | 4