יומן ארועים

Bookmark and Share
כשהכל משתבש: צוותי אוויר מתרגלים נטישה פורסם בתאריך 03.10.2013
תגיות: יחידת 669 , חילוצים , תרגילים ואימונים
מה צריך לעשות כשנפלטים ממטוס קרב? איך נחלצים בזהירות ממסוק שמתהפך? במהלך החודש האחרון למדו טייסי חיל-האוויר את כל אלו כחלק מסדנת נטישה, מילוט וחילוץ (נמו"ח). במסגרת הסדנה הם התאמנו במערכות ומאמנים חדשים
מיכל חיוט

אחת לחמש שנים משתתפים טייסי חיל-האוויר מכל מערכי הטיסה בסדנת נטישה, מילוט וחילוץ (נמו"ח) שמעבירה יחידת החילוץ והפינוי בהיטס (669) ומעמידה את הצוותים בפני אחד הרגעים המלחיצים ביותר: מילוט ממסוק. כאשר איש צוות-אוויר זקוק לחילוץ, מוזנק צוות לוחמים מהיחידה יחד עם מסוק ינשוף או יסעור.

במהלך אימון הנמו"ח של טייסי מסוקי-סער, שנמצאים בדרך כלל דווקא בצד המחלץ, הם למדו כיצד מרגישים בצד המחולץ ומה הפעולות שעליהם לעשות ברגע שהמצב יוצא משליטה. "לא יוצא לנו לחשוב הרבה על מצב כזה אז זה מעניין לראות את הדברים מהצד השני מידי פעם", מספר רס"ן נ', סגן מפקד טייסת ״מובילי הלילה״. "לא רק שזה חשוב לדעת את הפעולות, זה גם גורם לי לחשוב כיצד אני יכול לעזור לצד המחולץ בזמן המשימה״.

בעת תקלה מעל הים טייסי המסוק לא נוטשים אותו, אלא נוחתים ביחד איתו בזהירות האפשרית במים ועל הצוות לדעת כיצד להימלט מהמסוק השוקע. בדרך-כלל, נוטה המסוק להתהפך ועל הנמצאים בו להמתין שהטילטולים ייפסקו ורק לאחר מכן להיחלץ ממנו. "מאמן חדש מאפשר לתרגל היפוך של טייס בתוך המים ואת היציאה שלו מתוך התא המדומה דרך דלת המילוט, תוך שימוש במיכל אוויר", מסביר שבתאי קרקו ממדור הפלטה בלהק ציוד. "דווקא לפני טיסות מעל הים אנחנו מודעים מאוד", אומר רס"ן נ'. "עוברים תדריך על מצב של תקלה וגם מקבלים מיכל אוויר שגורם לנו לחשוב על מצב שניאלץ להשתמש בו".

איך מרגישים כשנפלטים?
באימון של אנשי מערך הקרב הם קיבלו טעימה מהתחושות בעת השימוש בכיסא מפלט, לראשונה מזה עשור: השימוש במגדל ההפלטה החל לראשונה בשנות ה-70, אך הופסק בשנת 2003 בשל כשלים טכניים. מאז תוקנו התקלות במאמן ההפלטה וכעת הוא חזר לשימוש: המתאמנים יושבים במה שמדמה את כיסא המפלט ולאחר ביצוע כל הפעולות הנדרשות בעת נטישה הם מושכים בידית הפליטה שגורמת לכיסא לטפס במעלה המגדל. "אמנם מאמן הפליטה מושך את הטייס רק בתאוצה של 4 ג'י, הקטן בהרבה מהכוח שחש טייס נוטש", אומר קרקו. "אבל זה הכי קרוב שיש למה שמרגישים במצב אמת״.

ומה עושים לאחר שנמלטים מכלי-הטיס? אם הצוותים נוטשים לאיזור עם אוכלוסייה עויינת עליהם לדעת להן על עצמם. לשם כך, אנשי כל מערך השתמשו לראשונה במאמן ירי. "מדובר במסך שמקרין מטרות ועל המתאמן לפגוע בהן", מסביר סגן א', קצין המילוט של יחידה 669. "יש חשיבות לאימון כזה, שכן לאחר הנטישה ישנה סבירות שיהיה על הניצולים להן על עצמם".

 
1 | 2 | 3
 
האימון מכין את הצוותים לאחד הרגעים המפחידים ביותר: נטישה ממטוס
האימון מכין את הצוותים לאחד הרגעים המפחידים ביותר: נטישה ממטוס

צילום: גיא אשש