יומן ארועים

Bookmark and Share
מי אתם, נווטי הקרב? פורסם בתאריך 05.01.2014
תגיות: נווט , סופה (F-16I) , רעם (F-15I)
בצבא ארצות הברית קוראים להם קציני מערכות נשק, אולם בחיל-האוויר הישראלי דובקים במסורת השם "נווט". נווטי-הקרב הישראליים כבר מזמן לא צמודים למפות הנייר וכעת מתפקדים כצלע בלתי נפרדת מביצוע המשימה האווירית, מנתחים את המצב ומקבלים החלטות. הכירו את נווטי הקרב
נועה פניגשטיין

כבר אין להם מפות, והם לא משתמשים במצפנים. חשיבותם למשימה במטוס הקרב היא קריטית, אך הם אינם מטיסים את המטוס. ישנם מיתוסים רבים על תפקידם של נווטי הקרב. אילו מהמיתוסים הללו נכונים, ומה באמת קורה במושב האחורי של הקוקפיט?

בראשית דרכם, תפקידם העיקרי של הנווטים היה, כשמם - לנווט, ולכוון את המטוס למטרתו. סיכת הטיס המקורית של נווטי הקרב הישראליים הייתה מצפן עם כנפיים. המטוס הדו-מושבי הראשון שהגיע לחיל היה הפנטום, ומשם תפקיד נווט הקרב החל להתגלגל לתפקידו המודרני: מפעיל מערכות נשק. "פעם נווטים באמת היו מנווטים", מספר רס"ן עומרי, מפקד טייסת מתקדם במגמת נווטי קרב, בבית-הספר לטיסה. "השם הוא היסטורי, מעין מותג, למרות שהיום תפקידם רחוק מניווט".

"אף אחד לא מגיע לקורס-טיס כדי להיות נווט"
משקלם של הנווטים במשימה המבצעית הלך ועלה עם ההתפתחות הטכנולוגית, ובהתאם גם מספרם. מתפעול מערכות קשר ומכ"ם, ועד הפעלת נשקים מורכבים האחריות על כנפיהם הולכת וגדלה. "עם כניסתם של נשקים מונחים שיודעים לכוון את עצמם, לכאורה עולם הנווטים היה אמור ללכת ולהיעלם", אומר רס"ן עומרי. "אבל היום עם כניסתם של מטוסי ה'סופה' (F-16I) וה'רעם' (F-15I), כמות המידע שמגיעה לקוקפיט מצריכה איש צוות שידע לנתח אותם ולתת מענה בזמן קצר - וזהו הנווט".

"אף אחד לא מגיע לקורס-טיס כדי להיות נווט", מכריז רס"ן עומרי, שגם סיים את קורס-הטיס כנווט בעצמו. "לכולם יש חלום להיות טייסים. אך החלום הזה נובע פעמים רבות מחוסר הבנה של הטיסה הקרבית. עד שאתה לא מבין את העולם התובעני והטוטאלי הזה, אתה לא מבין למה זה תפקיד כל כך משמעותי וממצה".

לחשוב צעד אחד לפני הטייס
בקורס-הטיס לומדים גם הנווטים וגם הטייסים את הידע שנדרש איש צוות-אוויר קרבי לדעת על מנת לבצע משימותיו. מאחר והנווטים אינם מטיסים, בשלבים הראשונים בהכשרתם מלמדים אותם את התיאוריה דרך למידה פרונטלית ולעיתים גם טיסה במושב הקדמי עם מדריך טייס. "חשוב שהנווטים יבינו את השיקולים, את יסודות הטיסה ואיך היא נראית", מדגיש רס"ן עומרי. "המשימה המבצעית היא תמיד של הצוות, ולא של אדם אחד. לכן הבנה בסיסית של תפקיד הטייס היא קריטית גם בעבור הנווט. צריך לדעת לחשוב צעד אחד לפניו, להתאים את עצמך לטייס, לדעת איך הוא פועל ואיך להגיב אליו".

למרות שהמוטיבציה של צעירים לסיים את קורס-הטיס כנווטים נמוכה משל מקביליהם המטיסים, רס"ן עומרי מספר שבמהלך שלוש השנים מתאזנת המוטיבציה כאשר משמעותו מופנמת בקרב פרחי-הטיס וצוותי-האוויר. "בסוף תפקיד הנווט הוא מכריע, עם אחריות מלאה והשפעה מוחלטת על המשימה", מסביר רס"ן עומרי, כשם שהוא מסביר לחניכיו. "חשוב לאנשים לדעת שהם משפיעים וחשובים. מה שאני אוהב בתפקיד זה שיש לי אחריות מאוד כבדה, ואני צריך לרכז היכולות והכישורים שלי במשימה".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
"חשוב שהנווטים יבינו את השיקולים, את יסודות הטיסה ואיך היא נראית"
"חשוב שהנווטים יבינו את השיקולים, את יסודות הטיסה ואיך היא נראית"