יומן ארועים

Bookmark and Share
ה"לביא" הראשון נמסר לחיל-האוויר פורסם בתאריך 20.03.2014
תגיות: "לביא" (M-346) , הדרכה , בית הספר לטיסה , רלצ"ד
בטקס גלילה באיטליה קיבלו השבוע אנשי משרד הבטחון וחיל-האוויר את מטוס ה"לביא" הראשון. מטוס ההדרכה המתקדם שנושא את שמו של מטוס העבר יחליף את ה"עיט" הוותיק ויביא לחיל-האוויר יכולות הדרכה מהמתקדמות בעולם
טל מיכאל

התרגשות גדולה נרשמה השבוע בוארזה שבאיטליה, כאשר מטוס ה"לביא" הראשון נמסר לידי משרד הבטחון וחיל-האוויר. האירוע החגיגי סימן את סיומו של תהליך רכישת מטוס ההדרכה המתקדם עבור בית-הספר לטיסה בחצרים. "מטוס ה"לביא" יהווה קפיצת מדרגה בהדרכת טייסי העתיד", אמר לאחר הטקס ראש מנהל הרכש במשרד הבטחון, תא"ל (מיל') שמואל צוקר.

הכירו את המדריך
למרות המבטא האיטלקי, הצבעים הבולטים והתמונות היפות מעל האלפים, מי שיטרח להיכנס לקרבי המטוס יגלה שבגופו פועם לב רוסי: הוא נולד ברוסיה של ראשית שנות התשעים כאשר חברת "יאקובלב" החלה לפתח מטוס אימונים ראשון מסוגו עבור חיל־האוויר הרוסי.

באותה התקופה תכננה "איירמאקי" לפתח תחליף למטוסי MB־339 שהיו בשימוש חיל־האוויר האיטלקי והרוסים, מצידם, לא התנגדו. מה גרם לחברה מערבית לשתף פעולה עם חברה רוסית, זמן קצר לאחר התמוטטות ברית־המועצות? לדברי ד"ר ואן־דר לינדן, התשובה פשוטה משחושבים.

"חברת 'יאקובלב' פועלת ברוסיה מאז תקופת מלחמת העולם השנייה. האיטלקים ידעו היטב איזה ידע צברו הרוסים במהלך השנים ומבחינתם שיתוף פעולה הייתה דרך מוצלחת לחלוק אותו. אסור לשכוח גם את העלויות הנמוכות של הייצור ברוסיה של שנות התשעים ומחירו של המטוס היה יכול להיות זול במיוחד", הוא אמר בריאיון מיוחד לבטאון חיל-האוויר.

גם לרוסים היו סיבות טובות לחתום על ההסכמים ולפתח את שיתוף הפעולה. "הם ניסו לכוון את מכירות המטוסים שלהם לשוק העולמי. במשך שנים הם מכרו רק למדינות המזרח וזו הייתה הזדמנות פז מבחינתם. אחרי הכל, איזו מדינה באירופה לא תרצה לקנות מטוס מתוצרת איטלקית?".

לאחר מספר שנות עבודה משותפת, בשנת 1996 הגיעו המטוסים מדגם Yak/AEM־130 לאיטליה, שם הוצעו לחיל־האוויר המקומי. אלא שהלקוחות הפוטנציאליים באיטליה לא התעניינו בדגם ושיתוף הפעולה הופסק רשמית בשנת 2000.

איטלקי, רוסי, גרמני, אמריקאי וישראלי
בשנים שלאחר מכן, המשיכה רוסיה בפיתוח Yak־130 ובשיווקו למדינות במזרח ובמזרח־התיכון, בעוד "איירמאקי" האיטלקית יצרה מטוס חדש: M-346. בניגוד לאביו הרוסי, מבוסס המטוס האיטלקי על "נבחרת בינלאומית" של רכיבים מערביים: המנוע אמריקאי, כסאות המפלט בריטיים, כני הנסע גרמניים ומרבית הרכיבים האחרים הם פרי פיתוחה של ארץ המגף. באופן מפתיע (או שלא) חלק ממערכות המחשוב והתצוגה הן דווקא מערכות כחול־לבן מבית "אלביט-מערכות".

"לאחר שנפרדנו מהרוסים, התאמנו את עצמנו לתקנים הבינלאומיים של נאט"ו ושל האמריקאים וניסינו להתאים את המטוס לשוק המערבי", הסביר בעבר ג'יוזפה גיורדו, מנכ"ל חברת "אלניה־איירמאקי", לבטאון חיל-האוויר. "הורדנו את עלויות האחזקה של המטוסים וכעת המטרה היא להאריך את תקופת חייהם של המטוסים מעבר ל־30 שנות שמישות".

לצורך הפחתת העלויות מורכב המטוס ממתכות קלות ואינו צורך דלק רב. רק כדי לסבר את האוזן, ראוי לציין כי חברת "אלניה־איירמאקי" הצליחה להפחית ממשקלו של אב הטיפוס למעלה מחצי טון כך שיתאים לצרכי המשתמשים.

עושה עלייה
בחיל-האוויר מצפים לו בכיליון עיניים כבר שנה וחצי, ושני המטוסים הראשונים להגיע ארצה במהלך השנה. לאחר מכן, אם הכל יתנהל כשורה, עד שנת 2016 יגיעו 28 מטוסים נוספים. "אין ספק שהחניכים שיתאמנו על המטוסים החדשים יוכלו להתרגל בקלות למטוסים המתקדמים שמפעיל חיל־האוויר הישראלי. ה-M-346 מספק סביבת עבודה דומה לזו של מטוסי F-15 ו-F-16", אמר ג'יוזפה גיורדו, מנכ"ל חברת "אלניה־איירמאקי". "סביבת העבודה הזו תאפשר לטייסים להסתגל בקלות גם למטוסים מהדור החמישי. למעשה, כל החילות שעתידים להשתמש במטוסים שלנו כבר החליטו שה-F-35 יהיה מטוס הקרב הבא שלהם ואני מאמין שלא תהיה בעיה לאף אחד מהטייסים לעבור בקלות מהפלטפורמה שלנו ל-F-35".

נוסף להכנות באיטליה, גם בחיל-האוויר מתחילים לחמם מנועים: החודש, החלו מדריכות הסימולאטור הראשונות את הכשרתן לקראת שינוי פני ההדרכה בחיל בקיץ הקרוב, עם נחיתתו של ה"לביא". מאמן הטיסה של המטוס נחשב לאחד ממאמני הטיסה המתקדמים בעולם, ויתאמנו עליו בעיקר פרחי-טיס וצוותי-אוויר בהכשרה מבצעית.

 
1 | 2 | 3 | 4
 
ראש להק הציוד בטקס השבוע, איטליה
ראש להק הציוד בטקס השבוע, איטליה