יומן ארועים

Bookmark and Share
עתידות: מסוק היסעור יחיה עוד עשור פורסם בתאריך 28.07.2015
תגיות: יסעור (CH-53) , יחידת אחזקה אווירית (יא"א) , בסיס תל נוף , השבחות
פרויקט שדרוג המערכות והארכת חיי מערך ה"יסעור" עד שנת 2025 הסתיים בשבועות האחרונים כאשר המסוק האחרון יצא מיחידת האחזקה האווירית וחזר לטייסת האם. "נתנו לחיל-האוויר אורך נשימה תקציבי"
דוד גרינוולד

כמעט עשור חלף מאז שמסוק ה"יסעור" (CH-53) הראשון נכנס לבתי המלאכה של יחידת האחזקה האווירית (יא"א) במסגרת פרויקט "יסעור 2025", שמטרתו הארכת חייהם של המסוקים להפעלה בבטחה ובמעטפת מבצעית מתאימה עד שנת 2025 לפחות. בשבוע שעבר הסתיים הפרויקט: אחרון המסוקים יצא מיחידת האחזקה האווירית וחזר לטייסת האם, כשהוא מצויד במערכות מתקדמות יותר ובמבנה מחודש - בדיוק כמו חבריו למערך. "יש התרגשות גדולה כי מדובר בסיומה של תקופה: מסוקי ה'יסעור' הראשונים הגיעו אלינו לפני קרוב לעשר שנים והיום אנחנו מחזירים לחיל-האוויר מערך מתקדם יותר, בטוח יותר ומפותח יותר מזה שהיה ב-2006", מספר אל"ם שמעון, מפקד יחידת האחזקה האווירית. "היו לנו שותפים מעולים מכלל גופי המערך הטכני, והתחושה היא שהגענו ביחד להישג לא מובן מאליו. היכולת הזאת של חיל-האוויר להכין תכנית ולהוציא אותה לפועל בעצמו מעוררת גאווה עצומה".

אין ספק שהיתרון המרכזי בשיפוץ הכלים "בתוך הבית" נעוץ בראש ובראשונה בהתייעלות ובחיסכון כלכלי. "יסעור חדש עולה 150 מיליון דולר, והארכת החיים עולה בערך שני מיליון דולר לכל מסוק. אם לא היינו יכולים לשפץ את הכלים בעצמנו היינו משלמים הרבה יותר - או בהוצאת הכלים לתיקון בתעשייה או ברכישת כלים חדשים", מספר סא"ל מאיר, ראש תחום מטוסים ביא"א. "נתנו לחיל אורך נשימה תקציבי, במהלכו ייבחנו המסוקים הבאים שיכולים להחליף את היסעור. בכל מקרה, זה לא צפוי לקרות בחמש השנים הקרובות". לדברי אל"ם שמעון, מפקד היחידה, "עלות העבודה ביא"א היא בין חצי לשליש ביחס לכל אלטרנטיבה חיצונית".

"לפי היצרן צריך לקנות 100 מטוסים בעשור"
כאמור, קו הארכת החיים החל בשנת 2006. בכל פעם טופלו "יסעורים" אחדים במקביל, כאשר זמן הטיפול במסוקים הראשונים החל במספר שנים ועם הזמן קוצר משך התהליך עד כדי פחות משנה למסוק. במהלך הזמן הזה שדרגו ההנדסאים, המהנדסים והמכונאים בין השאר את מנועי המסוקים, את המערכות הדינמיות ואת מערכות הקשר, הניווט, ההגנה העצמית ובקרת הטיסה. חיוט חדש הכולל עשרות אלפי חוטים הושתל במסוקים וסדקים במבנה החיצוני תוקנו. בשיטה הזו שופצו עשרות "יסעורים", וכל זאת לטובת המשך הטסת הכלי בבטחה מחד והתאמת רמת ביצועיו לאתגרים אליהם יידרש חיל-האוויר עד שנת 2025 מאידך.

יכולת הארכת חיי המטוסים והשבחת מערכותיהם היא אחת היכולות החשובות והמתקדמות של חיל-האוויר. בעוד שהפלטפורמות והטכנולוגיות ממשיכות להתפתח, מאמיר גם מחירן. חיל-האוויר נדרש לשמור בשירות כלי-טיס מעבר לתכנון המקורי של היצרן, כשאותה "הארכת חיים" מחייבת שמירה על בטיחות הטיסה ועל הרלוונטיות המבצעית, ולמעשה בשעה שחילות-אוויר זרים רבים בעולם שולחים את מטוסיהם להדממה, כאן ממשיכים להטיסם לאורך שנים וביעילות מבצעית מיטבית. "כשאתה לוקח את כמות המטוסים שאתה רוצה שיהיו כשירים ומתקדמים מספיק כדי לבצע כל משימה שחיל-האוויר נדרש לה בכל רגע, ואת אורך החיים שתכנן היצרן, אתה מגלה שאתה צריך לקנות בערך 100 מטוסים חדשים בכל עשור", מספר ראש להק הציוד, תא"ל רן בשביץ. "אנחנו לא קונים יותר בכמות כזו. אז איך בכל זאת ממשיכים לתת מענה לצרכים המבצעיים? מאריכים את חיי המטוסים הקיימים הרבה מעבר למתוכנן".

לצד פרויקט "יסעור 2025", לאחרונה הסתיים בחיל קו ההשבחות למערך ה"ברק" (F-16 C/D) שהעניק לו יכולות תוכנה מתקדמות כשל אחיו הצעיר, ה"סופה" (F-16I). במקביל בקרוב יסתיים תהליך ההשבחה ל"קרנף" (הרקולס) הוותיק, שייתן למטוס התובלה הטקטית 10 שנים נוספות לפחות של שירות מבצעי.

 
1 | 2 | 3
 
בכל פעם טופלו "יסעורים" אחדים במקביל, כאשר זמן הטיפול במסוקים הראשונים החל במספר שנים ועם הזמן קוצר משך התהליך
בכל פעם טופלו "יסעורים" אחדים במקביל, כאשר זמן הטיפול במסוקים הראשונים החל במספר שנים ועם הזמן קוצר משך התהליך

צילום: הגר עמיבר