יומן ארועים

Bookmark and Share
הטייסים היהודים שלחמו במלה"ע ה-2 פורסם בתאריך 01.09.2015
תגיות: מלחמת העולם השנייה , מח"ל
76 שנים לפרוץ מלחמת העולם השנייה: הכירו את הלוחמים היהודיים שלחמו בחילות האוויר של בעלות הברית, עלו ארצה והיו ליסודות חיל-האוויר הישראלי. "ההגעה לחיל-האוויר הישראלי הייתה כמו להגיע הביתה"
טליה יריב

דמות הלוחם היהודי הופיעה כבר במלחמת העולם הראשונה: כמיליון וחצי יהודים שרתו כלוחמים והשתתפו במלחמה, משני צדי המתרס. טייסים יהודים לחמו בחיל-האוויר הגרמני ובחילות-אוויר נוספים מסביב לעולם. 21 שנים לאחר סיום מלחה"ע הראשונה, פרצה המלחמה בה האויב איים למחוק את העם היהודי כולו. "אותה גרמניה ששלחה את היהודים להשמדה או לגירוש היא גרמניה שיהודים שרתו אותה בנאמנות חצי דור קודם לכן", סיפר סא"ל (מיל') אלימור מקבת, היסטוריון חובב ומחבר הספר "טייסים יהודים בחיל-האוויר הגרמני במלחמת העולם הראשונה", לבטאון חיל-האוויר.

סיפורם של רבים מטייסי מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) שהיו ליסודות חיל-האוויר בראשיתו, והובילו אותו במלחמת העצמאות, החל במלחמת העולם השנייה, ביניהם גם שלושה ממפקדי חיל-האוויר, אלוף (מיל') עזר וייצמן, אלוף (מיל') אהרון רמז ואלוף (מיל') דן טולקובסקי. אחד מהטייסים הללו הוא אל"ם (מיל') פול קידר, אשר טס בחיל-האוויר המלכותי של בריטניה בשנת 1943 על מטוסי ה-PBY ("קטלינה"), ובעתיד גם הביא אותם לחיל-האוויר הישראלי. "אני טסתי בפיקוד ששמר ופיקח על החופים של בריטניה במלחמת העולם השנייה", הוא מספר. "העיסוק העיקרי שלנו היה חיפוש ומרדף אחר אניות וצוללות אויב, ומשום כך טסנו טיסות מאוד ארוכות שכללו סריקות וניווטים קשים מעל האוקיינוס ההודי".

לאחר קום המדינה עלה אל"ם (מיל') קידר ארצה ולימים התמנה לראש מחלקת מבצעים אוויר בחיל-האוויר הישראלי ולמפקד טייסת "הפילים". "ההגעה לחיל-האוויר הישראלי הייתה כמו להגיע הביתה, לכן המעבר לא היה כל-כך קשה בשבילי. הוא התבסס בעיקר על אנשי מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) שהיו יוצאי דרום אפריקה, ארצות-הברית ובריטניה, לכן גם כל ההתנהלות הייתה באנגלית".

"שרדתי את המלחמה בשביל משימה זו"
לפני 76 שנים הרולד "סמוקי" סיימון, היום בן 96 ומתגורר היום בהרצליה, החל לשמוע סיפורי זוועה על גורלם של היהודים באירופה. "פליטים יהודים שהגיעו מגרמניה לדרום אפריקה בה נולדתי, החלו לספר על הדיכוי והאלימות כלפי היהודים", הוא סיפר בראיון לבטאון חיל-האוויר. "כבר אז הרגשתי כיהודי שאעשה כל מה שביכולתי כדי להילחם בגרמנים, אם וכאשר אדרש לכך". "סמוקי" החליט להתנדב לשרת בחיל-האוויר הדרום אפריקאי, שם דבק בו כינויו, וביוני 1942 הוצב בטייסת 21 של חיל-האוויר המדברי של בעלות הברית כנווט קרב ומטילן.

לו לנרט ז"ל, שנפטר לאחרונה, ידוע גם הוא בהשתתפותו כטייס במלחמת העולם השנייה. לנרט ז"ל התגייס ביוני 1940 לחיל הנחתים (המארינס) ובהמשך היה טייס קרב צעיר כאשר נשלח לחזית היפנית בשנת 1944. "כשהתגייסתי למארינס ארצות-הברית עדיין לא הייתה מעורבת ישירות במלחמה, אך שערתי שכאשר היא תצטרף, המארינס יהיו הראשונים ואני אוכל להרוג נאצים", הוא סיפר בראיון לבטאון חיל-האוויר. לנרט ז"ל השתתף במשימות תקיפה באזור האוקיינוס השקט ולקראת סוף המלחמה ביצע גם משימות סיוע לכוחות על הקרקע וליווי מטוסי צילום ומפציצים. בתום המלחמה, חזר לארה"ב והשתחרר משירות בדרגת קפטן (סרן) ועבר ללוס-אנג'לס. באפריל 1948 עלה לישראל והיה טייס מח"ל בחיל-האוויר הישראלי ולמוביל רביעיית "מסרשמידט" לתקיפת התור המצרי בגשר "עד הלום". "זה היה האירוע החשוב ביותר בחיי", הוא אמר. "שרדתי את מלחמת העולם השנייה כדי שאוכל להוביל את המשימה הזו".

 
1 | 2 | 3 | 4
 
לו לנרט ז"ל, מוביל התקיפה בגשר "עד הלום" ידוע גם הוא בהשתתפותו כטייס במלחמת העולם השנייה
לו לנרט ז"ל, מוביל התקיפה בגשר "עד הלום" ידוע גם הוא בהשתתפותו כטייס במלחמת העולם השנייה