יומן ארועים

Bookmark and Share
לכבוד חנוכה: נס פך השמן של אל"ם (מיל') יהודה קורן פורסם בתאריך 06.12.2015
תגיות: ותיקי החיל , היסטוריה , קרבות אוויר , מערך הקרב , פעילות מבצעית
ממש כמו פך השמן שהספיק להדליק את המנורה למשך שמונה ימים, כך הצליח אל"ם (מיל') יהודה קורן לחזור הביתה כל הדרך משדה התעופה H-3 שבעיראק עם כמות מועטה של דלק וללא מכלים נתיקים – ואפילו הספיק לבצע את "גלגול הניצחון"
אילון טוהר

המסורת היהודית מספרת על המכבים שניצחו את היוונים בקרב והשתלטו מחדש על בית-המקדש, ולרשותם היה רק כד קטן של שמן אשר הספיק להדליק את המנורה למשך שמונה ימים שלמים.

גם לאל"ם (מיל') יהודה קורן, שהיה טייס מיראז' בחיל-האוויר, היה נס פך שמן משלו: במלחמת ששת-הימים כמות מועטה בלבד של דלק הספיקה לו בחזרתו ממשימת תקיפה נועזת בעיראק.

במהלך מבצע "מוקד", שהיווה את יריית הפתיחה של המלחמה, הושמדו שדות התעופה של מדינות ערב. סיפור הנס של אל"ם (מיל') קורן מתחיל בבוקר היום השני ללחימה. "באותו הבוקר לא הייתי אמור לטוס, כשלפתע קיבלתי טלפון ממנהל הלחימה אשר הורה לי לצאת ללוות רביעיית מטוסי 'ווטור' שנשלחו לתקוף את שדה התעופה H-3 בעיראק", הוא נזכר.

המשימה יצאה לדרך ושני מטוסי המיראז' שבאחד מהם טס אל"ם (מיל') קורן יצאו ללוות רביעיית מטוסי "ווטור" ולהגן עליהם במהלך משימת התקיפה של שדה התעופה העיראקי. הוא זוכר את הדרך אל הגבול הירדני של עיראק: "טסנו אחרי ה'ווטורים' בגובה נמוך ו'טיפסנו' מעל לג'בל דרוז (הר הדרוזים). פני הקרקע שלו היו שחורים וסלעיים, כנוף ירח. ירדנו מהצד השני של ההר לתוך מדבר שטוח, צהוב, שבו אין יישוב ואין כביש מלבד שיירת גמלים שעברה אי-שם למטה, ומי יודע מאין באה ולאן פניה מועדות?"

"הספיק כדי לבצע גלגול ניצחון"
משימת הליווי שהתבקש אל"ם (מיל') קורן הסתיימה בקרב-אוויר סוער במהלכו הופלו על-ידו שני מטוסי אויב, ובנוסף הופל מטוס "האנטר" על-ידי מטוסי ה"ווטור" שליווה. "נכנסתי אחרי 'האנטר' שטס באזור השדה. לפגוע בו בירי תותחים ממרחק כזה היה כמו לפגוע בסכין גילוח. כשיריתי צרור ארוך ראיתי חלקים עפים ממנו", הוא מספר. "נוסף על כך אירעה תקלה במדחס המנוע שרק בניסיון שני נחלצתי ממנה. כשחזרתי לכיוון השדה ראיתי מטוס 'מיג' נכנס לתמרון עם זוג 'ווטורים' והוריתי לכולם לנתק מגע. נכנסתי אחרי אותו 'מיג' לטווח קרוב ובצרור קצר פגעתי בו - והוא התרסק".

הפלות אלה הרשומות על שמו של אל"ם (מיל') קורן נחשבות עד היום לשתיים מההפלות הרחוקות ביותר מגבולות ישראל בתולדות חיל-האוויר. "הבנו הגיע הזמן לשוב הביתה וכולם התבקשו לנתק מגע ולטוס מערבה", ממשיך אל"ם (מיל') קורן. "שני ה'ווטורים' עלו לכיוון מערב כאשר מטוס ה'מיג' טס אחריהם בתנועת מספריים במטרה לפגוע בהם. לפני שהוא ביצע את זממו, טסתי מאחוריו ויריתי לעברו צרור שפגע לו היישר בכנף".

כך עם כמות דלק מתחת למינימום המתוכנן וללא המכלים הניתקים, מהם נפטר כאמור לפני קרבות-האוויר, טס אל"ם (מיל') קורן לצד חבריו למשימה כל הדרך מעיראק ובחזרה לבסיס האם מעל שמי ירדן וסוריה, כשבכל רגע מערך הנ"מ הסורי והירדני היה יכול ליירט אותם. "הגענו ממש בטיפות הדלק האחרונות", מדגיש אל"ם (מיל') קורן. "אף על-פי כן הדלק הספיק לי כדי לבצע את 'בז הניצחון', כפי שמכונה התמרון האווירי שמבצע כל מי שחוזר מגיחה בה הפיל מטוס אויב, שכולל יעף נמוך וביצוע של גלגולים כלפי מעלה כדי לסמן לכל הבסיס על ההפלה המוצלחת".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
מטוס מיראז' במלחמת ששת הימים
מטוס מיראז' במלחמת ששת הימים
תמונת ארכיון