יומן ארועים

Bookmark and Share
40 שנה להתרסקות קרנף 203 פורסם בתאריך 04.12.2015
תגיות: היסטוריה , מערך התובלה , קרנף (הרקולס) , טייסת "הציפור הצהובה" , בסיס נבטים
במהלך כל שנות קיומו, בחן וחקר חיל-האוויר תאונות או שגיאות בטיסה של כלי-טיס על-מנת להימנע ממקרים אלו בעתיד. אחת מהתאונות שלימדה את מערך התובלה הטקטית של חיל-האוויר שיעור חשוב וקשה הייתה התרסקות "קרנף" מספר 203 בהר הילאל לפני 40 שנה
טליה יריב

בני משפחה ואנשי טייסות ה"הרקולס" לדורותיהם התכנסו בבסיס נבטים אמש לציון 40 שנה לתאונת ה"קרנף" (הרקולס C-130) על הר הילאל שבחצי האי סיני. התאונה הקטלנית ההיא, שהתרחשה בליל ה-25 בנובמבר 1975 וגבתה את חייהם של 20 לוחמים ואנשי צוות-אוויר, חוללה תפנית דרמטית בתפיסת הבטיחות בחיל, שבהמשך גם עיצבה את מערך התובלה הטקטית כפי שהוא נראה היום.

"מבחן התוצאה הוא בהחלט מנוף רציני לקידום של דברים ולמידה מהם לפעמים הבאות", מסביר סא"ל יותם, ראש ענף חקירת תאונות במפקדת בקרת איכות (מבק"א) בחיל. "חיל-האוויר וצה"ל לומדים מכל אירוע כזה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לספוג אבדות ולכן אנחנו שמים דגש על למידה להבא ושיפור בכל מקום שניתן. אירוע מסוג זה, כמו ההתרסקות בג'בל הילאל, הוא אירוע שנצרב בתודעה של אנשי החיל ומלווה את אנשי מערך התובלה עד היום".

הטעות הקטלנית
שני מטוסי "קרנף" של טייסת "אבירי הציפור הצהובה" המריאו מבסיס חיל-האוויר בלוד בליל ה-25 בנובמבר 1975 למשימת פינוי ואיסוף כוחות קרקעיים ממנחת כונתילה בסיני, והובלתם לבסיס חצרים בטיסת ניווט בגובה נמוך. לאחר שאספו את הכוחות והמריאו, בוצעה טעות קטלנית בניווט בעקבותיה ביצעו המטוסים פנייה מאוחרת שגרמה לסטייה גדולה מנתיב הטיסה המתוכנן. לאחר זמן קצר, נכנסו המטוס המוביל והמטוס המובל לענן כבד, המטוס המוביל פגע בצלע הר הילאל, המטוס השני הספיק לראות את הפיצוץ ומיד טיפס לגובה וניצל.

ממצאי וועדת חקירת התאונה שהוקמה מיד לאחריה, העלו מספר נקודות שהביאו לשינוי והגדרת נהלים חדשים על-פיהם פועלים אנשי מערך התובלה הטקטית ואפילו מערך הקרב עד היום. המרכזי שבהם הינו נוהל טיפוס לגובה ביטחון אזורי (Emergency Safe Altitude) שהוגדר באופן רשמי בעקבות ההתרסקות ומשומש על-ידי צוותי-אוויר גם היום. הנוהל מדבר על טיפוס, כלומר הגבהה לגובה ביטחון הנקבע ספציפית לאזור בו המטוס טס במקרה בו נעשית סטייה לא מתוכננת מהנתיב המתוכנן או כניסה לענן כבד.

"התאונה הביאה לבחינה ולמידה של חיל-האוויר ממנה בתחומים שונים", מספר סא"ל יותם. "צוותי-האוויר משתמשים בנוהל גובה הביטחון האזורי שהוגדר גם היום. בנוסף לו, הוגדר נוהל המנחה את המטוס המובל במבנה להתריע למוביל בכל מקרה של סטייה ידועה או לא ידועה מהנתיב. כתוצאה מהתאונה גם שונו נהלי התפקוד ועבודת הצוות במטוסי ה'הרקולס'".

מערך התובלה הטקטית: מחילוץ ועד סיוע הומניטרי
מערך התובלה הטקטית בחיל-האוויר ידוע ומוכר בזכות המבצעים הרבים והמוצלחים בהם השתתפו מטוסיו, בראשם מטוס ה"קרנף" האגדי, שאליו הצטרף מטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) לפני כשנה וחצי. חילוץ בני הערובה מאנטבה, משימות סיוע הומניטרי למדינות מוכות אסון, מבצע "שלמה" להעלאת יהודי אתיופיה, הצנחות, תובלות היסטוריות ותדלוקים מסובכים הם רק חלק מצומצם מפעילותם הענפה של המטוסים הללו לאורך השנים.

המערך הוקם עם הגעתם של מטוסי ה"קרנף" הראשונים בשנת 1972 בצאתם מסדר-הכוחות האמריקאי לאחר מלחמת ווייטנאם. במהלך התקופה הלחוצה של קליטת המטוסים, היה על חלוצי המערך ללמוד את המטוס ולצבור ידע וניסיון על-מנת להרחיב את מעטפת המשימות שלו, תוך כדי מתן מענה לצרכים מבצעיים בזמן מלחמת יום כיפור ולאחריה. "טייסת 'אבירי הציפור הצהובה' הוקמה במהלך מלחמת יום הכיפורים ותוך כדי המלחמה גם קלטה את מטוסי ה'קרנף' הראשונים. התאונה התרחשה שנתיים לאחר פתיחתה", נזכר אל"ם (מיל') נתן דביר, קברניט המטוס המובל בהתרסקות ולימים בכיר בחיל-האוויר וטייס באל-על. "השנתיים הללו סבבו בעיקר סביב הכשרת אנשי הטייסת לטיסה על המטוס החדש ולקידום ההיכרות עם היכולת המבצעית שלו. המטוס היה עבורנו מטוס גדול מאוד, עם יכולות חדשות שלא הכרנו, ולכן נדרשנו לעבוד על ההיכרות של אנשי צוות-האוויר איתו".

 
1 | 2 | 3
 
התאונה הקטלנית בג'אבל הלל גבתה את חייהם של 20 לוחמים ואנשי צוות-אוויר
התאונה הקטלנית בג'אבל הלל גבתה את חייהם של 20 לוחמים ואנשי צוות-אוויר
תמונת ארכיון