יומן ארועים

Bookmark and Share
נפרדים מהעיט פורסם בתאריך 13.12.2015
תגיות: עיט (סקייהוק) , בסיס חצרים , טקסים
עשרות קרבות, מאות אנשי צוות-אוויר ואלפי שעות טיסה: 48 שנים לאחר נחיתתם של מטוסי הסקייהוק הראשונים בארץ, חיל-האוויר נפרד היום ממערך ה״עיט״ שהשאיר אחריו הישגים מפוארים, ידע רב ואינספור זכרונות
שחר צורני

הגשם השוטף ושעת הבוקר המוקדמת לא הפריעו להמון שהחל להתאסף סביב הליין ממנו המריאו המטוסים בפעם האחרונה לטיסה בשמי המדינה. נראה כי כל הנוכחים נרגשים ומוכנים למטס הכבוד שעבר מעל לכל בסיסי החיל ואיתם גם השמש שזרחה אט-אט. אך לא רק מזג האוויר שינה את פניו: בשגרה טסים על מטוס ה״עיט״ חניכי קורס-טיס, אולם הפעם בקוקפיט המטוס ישבו בכירי החיל כשבראשם מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל. "ה'עיט' נחת לאחרונה. לא עוד מחבלים נסגרים עם פתיחת המצערת ונורית 80% שוב תדלק בהמראה. ה'עיט' מצטרף ל'פייפר' ול'דקוטה', שיאני השירות בחיל-האוויר. להשלים שירות כה ארוך נדרשים אשפים עם יכולות מעולם האלכימיה. אנשי המערך הטכני בדרגים השונים ובמטה להק ציוד, חותמים היום פרק שהוא דוגמה וסמל למקצוענות, נחישות ומסירות, מקור עוצמה לחיל-האוויר כולו", אמר מפקד החיל בטקס הפרידה.

עידן ה"עיט" (סקייהוק) בישראל נפתח ב־29 בדצמבר 1967 כאשר מאונייה שהגיעה לנמל חיפה נפרקו ארבעה מטוסי סקייהוק ראשונים שנקלטו בטייסת "העמק" ובטייסת חדשה שהוקמה במיוחד לקליטת המטוס החדש - טייסת "הנמר המעופף". בתחילת דרכה פעל גרעין ההקמה של הטייסת החדשה בתוך טייסת "העמק", אך עד מהרה הפכה הטייסת החדשה לעצמאית.

מטוסי הסקייהוק פתחו את עידן המטוסים האמריקאים של חיל-האוויר. ה״עיט״ הוא אחד ממטוסיו הותיקים והאמינים ביותר של החיל ומאחוריו מורשת ארוכה של מבצעים מוצלחים, שכן השתתף בכל מלחמות ישראל מאז שנכנס לשירות ואף היה למטוס התקיפה העיקרי של חיל-האוויר במלחמה ההתשה. ״במעלה הדרך איבדנו אנשים רבים על הקרקע ובאוויר", אמר מפקד החיל, "זיכרם לא ימוש מאיתנו. נמשיך ללכת לאורם, יד ביד עם משפחותיהם".

המטוסים והטייסת השתתפו בכל מלחמות ישראל מאז הגעתם, במשימות מגוונות מתקיפה ועד הטלת כרוזים. במהלך מלחמת יום הכיפורים המריאו אנשי טייסת הסקייהוק לכ־1000 גיחות מבצעיות בחזית הדרומית. כמחצית מכלי־הטיס נפגעו במהלך הקרבות, שישה אנשי צוות־אוויר נטשו את מטוסיהם בשטח אויב ושבעה נהרגו. למרות האובדן, המשיכו אנשי טייסת להמריא בכל פעם מחדש. לצידם של אנשי צוות האוויר עמלו אנשי הצוותים הטכניים על המטוסים ללא הרף. "בלי אחרון המכונאים לא היה טס ראשון הטייסים", אמר אל"ם (מיל') אורי שחר, מפקד הטייסת במלחמה. "אנשי הטייסת ידעו שעם ישראל מאחוריהם ומישהו צריך לדאוג לו".

מלבד פעילותו המבצעית, בתחילת שנות התשעים סופחה טייסת ״הנמר המעופף״ המפעילה את מטוסי ה״עיט״ לבית הספר לטיסה. המטוס שימש כמדריכם של טייסי הקרב הבאים של החיל, טרם כניסתו של מטוס ה״לביא״ לשירות בחיל-האוויר, הכשיר דורות רבים של טייסי ונווטי הקרב של החיל. ״למטוס ה'עיט' מאפיינים ייחודיים משל עצמו: הוא אמנם מטוס קטן אך יכולות נשיאת החימוש שלו הייתה מרשימה" אמר סא"ל עידו, מפקד הטייסת בטקס הפרידה. "הוא הכיל כמות דלק נמוכה לכאורה שמספיקה לקרבות אוויר בלתי נגמרים. זהו מטוס שלא לומדים בו רק את חדוות הטיסה אלא גם את חדוות ההטסה. מטוס שנכנסים אליו נערים ויוצאים ממנו גברים. מטוסי ה'עיט' הותיקים, האמינים, הטובים והמוכרים, מעבירים את הלפיד למערכים החדשים - ה'לביא' וה'אדיר'. מי יתן וגם המערכים החלו ישמשו שנים רבות ומוצלחות כפי ששימש ה'עיט'. מורשת המערך, סיפורו וסיפור אנשיו ימשיכו הלאה״.

"עם הדממת מנועי ה'עיט' תמשך שירת ה'עיט' בחיל". הוסיף מפקד החיל. "בקרב הלוחמים שלחמו מתוך הקוקפיט הזעיר ובקרב אלו שצעדו את צעדיהם הראשונים בעולם הטיסה הקרבית והיום טסים על מיטב הטכנולוגיה האווירית. המטוס הקטן הזה שייך להיסטוריה של חיל-האוויר ואנו ממשיכים בדרך חזקים מאי פעם".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
"נחתם היום פרק שהוא דוגמה וסמל למקצוענות, נחישות ומסירות, מקור עוצמה לחיל-האוויר כולו"
"נחתם היום פרק שהוא דוגמה וסמל למקצוענות, נחישות ומסירות, מקור עוצמה לחיל-האוויר כולו"
צילום: איילת אדר